بی بی سی فارسی که ماه ها از مهندسی در انتخابات ریاست جمهوری از سوی جمهوری اسلامی سخن می گفت پس از انتخاب حجت الاسلام دکتر روحانی شگفت زده شده، با غیر منتظره خواندن این انتخاب، از مهندسی آقای سید محمد خاتمی در انتخابات گفته است.

تا پیش از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، رسانه هایی همچون بی بی سی فارسی با زبان های مختلف از تحریم انتخابات، تقلب، مهندسی، آشوب های اجتماعی و ... سخن می گفتند؛ اما پس از برگزاری انتخابات و انتخاب حجت الاسلام دکتر روحانی، تحلیلگران این رسانه ها که تحلیل های سابقشان اشتباه از آب در آمده بود به تحلیل های جدید، ابتکاری و گاهی متضاد روی آورده اند.

 

 

عنایت فانی کارشناس بی بی سی فارسی (BBC PERSIAN) در برنامه صفحه 2 این شبکه، با غیر منتظره خواندن انتخاب آقای حسن روحانی تصریح کرد: «انتخاب آقای روحانی آن هم در دور اول بسیار غیر منتظره بود این را همه می گویند؛ اما درباره این که چرا انتخاب شد نظرات و تحلیل های متفاوت و گاه متضادی ارائه می شود.»

 

 

 

بی بی سی فارسی که ماه ها از مهندسی انتخابات و تغییر دادن رأی ها گفته بود اکنون کمتر به تحلیل ها و ادعاهای سابقش اشاره ای می کند.

 

 

عنایت فانی مجری این شبکه از حسین باقرزاده تحلیلگر مسائل ایران پرسید: «شما از جمله کسانی هستید که مقاله مفصلی نوشته اید مبنی بر این که توسط آقای خاتمی در این انتخابات مهندسی زیرکانه ای شده است؛ چرا این حرف ها را می زنید؟»

 

 

حسین باقرزاده در جواب به این سؤال، تعریفش از مهندسی انتخابات را تغییر داد و گفت: «البته این جا مهندسی به معنای خاصی به کار رفته است. مهندسی ای که من از آن یاد کردم، مهندسی به معنای دقیق کلمه است؛ یعنی طرح ریزی و برنامه ریزی بدون آن که مرتکب کار خلاف قانون شود. طرح ها را با شرایط موجود می ریزد تا یک خواستی را پیش ببرد.»

 

 

 

در حالی که پیش از این برخی تحلیلگران از نقش آقای هاشمی در این انتخابات و تحمیل گزینه اش به آقای خاتمی سخن می گفتند، حسین باقرزاده تحلیلی جدید ارائه کرد و اظهار داشت: «اگر ما به تحولات هفته های منتهی به انتخابات به خصوص هفته آخر نگاه کنیم می بینیم انتخابات را آقای خاتمی انتخابات را مهندسی کرد؛ استعفای آقای عارف از نامزدی که به تقاضای آقای خاتمی صورت گرفت و آقای خاتمی و مشاورینش بر خلاف اکثریت غالب اصلاح طلبان مثل سازمان مجاهدین انقلاب و شورای راه سبز امید، انتخابات را تحریم نکردند. بعد با استعفای آقای عارف از طرف آقای خاتمی و بعد آقای هاشمی، از آقای روحانی حمایت شد. در فاصله دو سه روز به انتخابات، موجی شکل گرفت که به تدریج خیلی گسترش پیدا کرد؛ البته فناوری های جدید مثل اینترنت و ...کمک کرد.»

 

 

حسین باقرزاده که در گذشته ادعای مهندسی انتخابات از سوی نظام را داشت، این بار اذعان کرد که خود اصلاح طلبان احتمال پیروزی آقای روحانی در دور اول را نمی دادند: «امید اصلاح طلبان این بود که آقای روحانی بتواند به دور دوم راه پیدا کند؛ ولی آن قدر این موج شدت گرفت که تبدیل به یک سونامی شد و ایشان همان مرحله اول رأی آورد.»

 

 

 

وی در حالی که از مهندسی سید محمد خاتمی در این انتخابات سخن می گفت در پایان تحلیل هایش آقای روحانی را نامزد اصلاح طلبان ندانست و گفت: «به هر حال آقای روحانی نامزد اصلاح طلبان نبود ولی نامزدی بود که در فقدان شخص دیگری که بتواند این حرکت را جلو ببرد مورد قبول اصلاح طلبان قرار گرفت.»

 

 

حسین باقر زاده در پاسخ به این سؤال که آیا نهایتا برنده انتخابات آقای خاتمی و اصلاح طلبان هستند اظهار داشت: «برنده کسانی هستند که رفتند رأی دادند؛ چون نامزدشان انتخاب شد.»

 

 

فیلم مربوط به خبر

 

گفتنی است رسانه های ماهواره ای و کارشناسانشان که ماه ها از مهندسی انتخابات و تقلب گفتند اکنون در تحلیل های جدیدشان سه رویه را در پیش گرفته اند: یا سخنان گذشته خود را به فراموش سپرده اند و سکوت کرده اند، یا برای توجیه تحلیل های سابقشان می گویند این بار در انتخابات مهندسی نشده است و یا مانند رضا پهلوی می گویند این بار به نفع آقای روحانی مهندسی شده است.

 

 

حال به این کارشناسان و تحلیلگران که برخی از آن ها بیش از سی سال است اشتباه تحلیل می کنند، باید گفت چگونه در انتخاباتی که ادعا دارید مهندسی می شود تاکنون افرادی با گرایش های مختلف به ریاست جمهوری رسیده اند؟ اگر قرار بود در این انتخابات تقلبی صورت گیرد با توجه به این که تیم آقای روحانی هم به دور اول امیدی نداشتند به راحتی با کم کردن 260000 رأی از رئیس جمهور منتخب، انتخابات به دور دوم کشیده می شد؛ اما جمهوری اسلامی حاضر به تغییر این تعداد رأی هم نبوده و نیست.

 

 

آیا نظامی که حاضر به این مقدار تقلب هم نیست، یازده میلیون رأی را در سال 88 جابه جا کرده است؟! آیا در سال 76 و 80 هم که آقای خاتمی به ریاست جمهوری رسید تقلبی شده بود؟! و....

 

 

شاید لازم باشد تحلیلگرانی که سال هاست تحلیل می کنند و پس از مدتی تحلیل های اشتباه سابقشان را به فراموش می سپرند، قدری بیشتر تأمل کنند و از گذشته خود درس بگیرند و برای شناخت ملت ایران مطالعه بیشتری نمایند تا نظراتی ارائه کنند که مخاطبانشان را از خود دورتر نکنند.