همزمان با ارائه درخواست آژانس از ايران براي شفاف سازي چاشني‌هاي انفجاري ايران كف خواسته‌هايش را به غرب اعلام كرده است

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ درحالي كه كارشناسان ايران در نيويورك مشغول مذاكرات با كارشناسان غرب هستند، سايت مشرق در خبري نوشت شنيده است در سند توافق جامع ايران و گروه 1+5 ايران ٨ خواسته اصلي را به غرب اعلام كرده است. مشرق نوشت این محورها به عنوان کف خواسته های نظام به طرف های غرب ارائه خواهد شد :
الف-هیچ مرز و میزانی برای غنی سازی ۵ درصد وجود ندارد.
ب- هیچ محدودیتی را برای سانتریفوژهای نصب شده نخواهیم پذیرفت.
ج-هیچ مرزی برای ادامه تحقیقات در تمام موضوعات مرتبط با فن آوری هسته ای در کشور وجود نخواهد داشت.
د- تمام تحریم ها در یک دوره زمانی کوتاه(حدودا یکساله) برداشته شود.
ه- هیچ مذاکره ای در مورد مسایل دفاعی، موشکی، تبدیل آب سنگین اراک به آب سبک و. . پذیرفتنی نیست.
و-ایران به توقف غنی سازی بالای ۵ درصد و استمرار اکسید کردن اورانیوم ۲۰ درصد پایبند خواهد بود.
ز- پذیرش دانشجوهای ایرانی در رشته های مرتبط با فناوری هسته‌ای باید در دانشگاه های دنیا انجام شود.
ح- فتوای رهبر معظم انقلاب به صورت سند رسمی و به پنج زبان در سازمان ملل ثبت خواهد شد.
در همين حال سید حسین موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون و معاون پیشین شورای عالی امنیت ملی کشور در مقاله‌ای که روز جمعه در روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرد، با اشاره به فتواي رهبري در مورد حرام تهيه تكثير و نگهداري سلاح هسته ای خواستار جهاني شدن آن شد. موسويان خواست تا رهبران جهان اسلام از همه مذاهب "فتوای جهان اسلامی" كه به صورت مشترك به منع استفاده از سلاح هسته‌‌اي اشاره مي‌كند بپردازند. او همچين براي قدم دوم ارائه اين فتوا به شوراي امنيت و در نهايت تاييد رهبران مذهبي همه دنيا در اين زمينه را خواستار شد تا به اين ترتيب فتوايي جهاني در زمينه مخالفت با سلاح هسته‌اي تدوين شود.
به باور موسويان اين فتواي جهاني مي تواند « فشار بیشتری به اسرائیل وارد كند تا به این حرکت پیوسته و سلاح‌های هسته‌ای خود را رها کند.»
به علاوه رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در گزارش خود آورده است که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اطلاعاتی را از ایران در مورد چاشنی‌های انفجاری که به ادعای آن‌ها می‌تواند به ساخت یک بمب اتم کمک کند، دریافت کرده و خواستار شفاف‌سازی بیشتر در این خصوص شده است.
خبرگزارش رویترز در ادامه آورده است: ‌چگونگی پاسخ ایران به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص چاشنی‌های انفجاری EBW آزمایشی است در مورد تمایل ایران برای همکاری کامل با آژانس در مورد تحقیقات در زمینه اتهام تلاش این کشور برای رسیدن به بمب اتم.
براساس گزارش رويتر ايران بارها اعلام كرده كه اتهام وجود چنين فعاليتي بي اساس است اما با اين وجود براي شفافيت بيشتر موضوع با آژانس همكاري خواهد كرد.
همچنین آمریکا ادعا می‌کند که آمادگی ایران برای کاهش نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند منجر به موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک توافق بر سر مساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود. ايران و غرب تا چند ماه آينده مراحل دست يابي به توافق نهايي را طي خواهند كرد.
منابع دیپلماتیک اعلام کردند: ایران در اواخر ماه آوریل اطلاعاتی را به آژانس در مورد چاشنی‌های انفجاری که ایران می‌گوید برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد ارائه داده است. این منابع می‌گویند آژانس از ایران خواسته است تا به سوالاتی در این زمینه پاسخ دهد اما جزئیاتی در این مورد ارائه نداده و آژانس نیز تاکنون در مورد ارائه این گزارش از سوی ایران اظهارنظری نکرده است.
مارک فیتز پاتریک سرپرست برنامه‌های منع گسترش در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در این باره گفت: پاسخ دادن به این سوال‌ها در مورد چاشنی‌های انفجاری EBW بسیار مهم است و این پاسخ‌ها باید با دلیل اثبات شده و صادقانه باشند چون با یکی از مسائل مربوط به اتهام وجود برخی ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران ارتباط دارد.
رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: ایران خواستار پایان یافتن تحریم‌هایی است که به اقتصاد وابسته به نفت این کشور آسیب می‌زند. پس از سال‌ها افزایش اختلافات میان ایران و غرب سال گذشته انتخابات رییس‌جمهور میانه‌روی این کشور راه را برای گرم‌تر شدن این روابط هموار کرده است.
بر اساس ضمیمه 12 صفحه‌ای گزارش یوکیا آمانو در آبان 1390،"توسعه ایمن چاشنی‌های سریع عمل‌کننده و تجهیزات مناسب برای آتش‌زنی چاشنی‌ها، یک قسمت لاینفک از برنامه توسعه یک دستگاه هسته‌یی انفجاری است. در میان اسناد مطالعات ادعایی، تعدادی از اسناد مربوط به توسعه چاشنی‌های سریع معروف به چاشنی‌های انفجاری سیمی (EBW) توسط ایران در بین سال‌های 2003 2002 است که به عنوان یک جایگزین ایمن چاشنی برای طراحی یک دستگاه هسته‌یی استفاده می‌شود. "
مذاکرات ایران و آژانس کاملا از مذاکرات هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 که هم‌اکنون در جریان است تفاوت دارد اما همه طرف‌ها در این مذاکرات خواستار پایان دادن به نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.
به اعتقاد رويترز موافقت ایران برای رسیدگی به این مساله به عنوان پیشرفت تلقی می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها به دنبال آن بوده است تا بتواند به این ادعا که ایران به دنبال طراحی یک کلاهک هسته‌ای است رسیدگی کند.