اوباما بار ديگر در مورد بازگشت تحريم‌ها عليه ايران در صورت عمل نكردن تهران به توافقاتش نيز مدعي شد كه اگر ايران دسترسي‌هاي لازم را ندهد و در اين مسير فريبكاري كند، تحريم‌ها را باز مي‌گرداند. اوباما گفت: «هزينه حقه زدن، بسيار بالا خواهد بود. ما ساختاري ايجاد كرده‌ايم كه اگر آنها فريبكاري كنند، ما مي‌توانيم به صورت يكجانبه، تمام تحريم‌هايي را كه حالا هستند، بازگردانيم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ گسترش لابي كنگره آمریکا عليه توافق هسته‌اي با ايران، رئیس جمهور آمریکا را به افشا‌گري وادار كرد. باراک اوباما مي‌گويد مخالفانش ده‌ها ميليون دلار عليه ديپلماسي او خرج كرده‌اند و از گروه‌هاي موافق خواست تا صدايشان را به گوش نمايندگان كنگره برسانند. باراك اوباما همچنين بار ديگر ادعاهاي ضدايراني خود را تكرار كرد و ايران را رژيمي «ضدامريكا و ضداسرائيل» خواند كه هولوكاست را انكار مي‌كند.
نمايندگان مخالف برجام در كنگره تمام تلاش خود را به كار بسته‌اند تا مانع تصويب جمع بندي مذاكرات وين در كنگره شوند. در روزهاي اخير وزراي دولت باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا نشست‌هايي را براي اقناع نمايندگان كنگره انجام داده‌اند اما برخي نمايندگان همچنان بر مخالفت خود با توافق هسته‌اي پافشاري مي‌كنند. اوباما پنج‌شنبه شب در يك كنفرانس تلفني، با گروه‌هاي حامي توافق هسته‌اي گفت‌وگو كرد. وي در اين اظهارات كه با اتهام‌زني‌هاي گسترده عليه ايران همراه بود، به نقش پول در مخالفت كنگره به توافق اذعان كرد و از حاميانش خواست به وي در رويارويي با كنگره كمك كنند. اوباما منتقدان را كساني خواند كه با هر گونه توافق با ايران مخالفت مي‌كنند. وي با اشاره خاص به آيپك كه يك گروه لابي معاف از ماليات را براي مخالفت با توافق هسته‌اي ايران تشكيل داده است، گفت: «هم اكنون مخالفان اين توافق در دفاتر كنگره حضور گسترده‌اي پيدا كرده‌اند. گروه‌هاي مخالف توافق از جمله آيپك، 20 ميليون دلار هزينه تبليغات تلويزيوني كرده‌اند تا به اعضاي كنگره فشار وارد كنند.» لابي صهيونيستي يكي از مخالفان اصلي توافق هسته‌اي است كه در سال‌هاي گذشته ابزارهاي مختلف را براي به شكست كشاندن مذاكرات به كار بسته است. حتي بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي پس از جمع‌بندي مذاكرات وين، آن را اشتباه تاريخي خواند و گفت كه تمام تلاش خود را خواهد كرد جلوي بلندپروازي‌هاي ايران را بگيرد. اوباما همچنين در نشست چهارشنبه شب خود با 20 نماينده دموكرات كنگره از آنها خواسته تا تمام تلاششان را براي تصويب جمع بندي مذاكرات وين در كنگره به كار بگيرند. به گزارش پوليتيكو، پيتر ولت يكي از نمايندگان دموكرات پس از اين ديدار گفت: «تاكنون اوباما را اين گونه مضطرب و مصمم نديده بودم.» اوباما در اين ديدار به نمايندگان گفته است: «اين مسئله خيلي مهم است و شما بايد به اين توافق بر اساس متقاعد شدن خودتان رأي دهيد نه بر اساس موضع سياسي.» به گزارش پرس تي وي، لابي صهيونيستي آيپك گروهي با نام شهروندان حامي ايران غيرهسته‌اي به راه انداخته كه 20 ميليون دلار براي آن هزينه كرده است. به گزارش فارس به نقل از رويترز، اوباما در ادامه كنفرانس تلفني خود با گروه‌هاي حامي توافق افزود: «بنابراين، ريسكي بيش از اين وجود ندارد. پس، حالا كه وارد تابستان مي‌شويم، چالشي كه براي همه شما وجود دارد، اين است كه بايد فعال‌تر شويد و به نحوي رسا، فعال و مطلع، شروع كنيد به رساندن صداي خود به اعضاي كنگره، چراكه لابي‌اي كه در سوي ديگر (از سوي مخالفان توافق) انجام مي‌گيرد، آتشين، با حمايت مالي بالا و خستگي‌ناپذير است. در نبود صداي شما، شاهد خواهيد بود همان نيروهايي كه ما را به جنگ عراق بردند، فرصتي تاريخي را از ما گرفته و ما را به مسير بالقوه رويارويي نظامي باز مي‌گردانند.» اوباما در اين كنفرانس تلفني خطاب به گروه‌هاي حامي توافق گفت: «من هيچ موقع درباره تصميم سياسي كه الان گرفته‌ام، مطمئن نبودم ولي اگر شما فعال نباشيد مسائل سياسي ممكن است موضوع را پيچيده كند.»

در مقابل ميلياردرها قدرت چنداني ندارم
اوباما در ادامه نقش لابي‌هاي مخالف را قدرتمند توصيف كرد و گفت كه در مقابل ميلياردرها قدرت چنداني ندارد. اوباما در ادامه سخنان خود گفت: «حالا شما رئيس‌جمهوري داريد كه طرف شماست و به كسب اطمينان تقويت منع اشاعه، تقويت امنيت ايالات متحده و اسرائيل، تقويت ديپلماسي و تغيير چارچوب ذهني جنگ، اهميت مي‌دهد اما با وجود توان گسترده‌اي كه من دارم، اين كافي نيست و نمي‌توان كار چنداني در برابر حاميان بزرگ مالي احزاب سياسي، سفارش‌ دهندگان تبليغات تلويزيوني، ميلياردرهايي كه با خرسندي از كمپين‌هاي انتخاباتي حمايت مي‌كنند و اعضاي كنگره، حتي اعضاي خوب آن را تحت فشار قرار مي‌دهند، انجام داد. اگر آنها صداي شما را نشنوند، ممكن است اين فرصت از دست برود.»

ايران دسترسي‌هاي لازم را ندهد، تحريم‌ها بازمي‌گردد
اوباما بار ديگر در مورد بازگشت تحريم‌ها عليه ايران در صورت عمل نكردن تهران به توافقاتش نيز مدعي شد كه اگر ايران دسترسي‌هاي لازم را ندهد و در اين مسير فريبكاري كند، تحريم‌ها را باز مي‌گرداند. اوباما گفت: «هزينه حقه زدن، بسيار بالا خواهد بود. ما ساختاري ايجاد كرده‌ايم كه اگر آنها فريبكاري كنند، ما مي‌توانيم به صورت يكجانبه، تمام تحريم‌هايي را كه حالا هستند، بازگردانيم و آن وقت اقتصاد ايران بار ديگر به شدت تضعيف خواهد شد.» وي ادامه داد: «شما مي‌شنويد كه مي‌گويند بازرسان آنقدر سريع دسترسي نخواهند يافت كه بتوانند متوجه فريبكاري شوند اما ساختاري كه در نظر گرفته شده، به نحوي است كه ما مي‌توانيم بر هر نوع مخالفتي كه ايران ممكن است با دسترسي به هر سايتي، اعلام‌شده يا اعلام‌نشده، داشته باشد، غلبه كنيم و اگر آنها همكاري نكردند، آن وقت باز هم ما در موضعي خواهيم بود كه تحريم‌ها را سرجايشان بازگردانيم.» رئيس‌جمهور امريكا همچنين گفت كه بعد از 15سال اجراي توافق هسته‌اي با ايران« هر رئيس‌جمهوري كه لازم باشد براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي دست به اقدام نظامي بزند در موقعيت به مراتب بهتري قرار خواهد داشت.»

توافق هسته‌اي به معني پايان رويارويي با ايران نيست
اوباما در ادامه مدعي شد توافق هسته‌اي با ايران به معني پايان حل اختلافات و مقابله با ايران نيست. رئيس‌جمهور امريكا گفت: «چيزي كه مي‌شنويد، اين است كه اين توافق به ايران مشروعيت بخشيده و ما را از اقدام متقابل در برابر كارهايي كه آنها مي‌كنند، مثلاً حمايت مالي و تسليحاتي از حزب‌الله، بازمي‌دارد اما در واقع، هيچ چيزي در اين توافق وجود ندارد كه ما را از رويارويي قدرتمند با رفتارهاي غيرهسته‌اي ايران كه برخلاف منافع ما يا متحدانمان است، بازدارد. به عنوان نمونه، ما طبق اين توافق، قادر خواهيم بود بر اساس اختيارات بين‌المللي كه از ميان نمي‌روند، با تسليح حزب‌الله مقابله كنيم.»و آن وقت اقتصاد ايران بار ديگر به شدت تضعيف خواهد شد.»(+)

"Our President, analytical news site"