سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه كسي که نگاه‌شان به خدمت به مردم، بر اساس نصرت خداست، با كسي كه نگاهش به مردم ابزاري است متفاوت است، افزود: يكي از تفاوت‌ها در اين است كه گروه اول در برابر خدمتي كه می‌كنند، سر كسي منت نمی‌گذارند و فخرفروشي نمی‌كنند و در برابر كاري كه مي‌كنند، حتي توقع تحويل گرفتن آن از سوي مردم را هم ندارند، بلكه خدمت را وظيفه خود و راه تقرب به حق تعالي می‌دانند.

دکتر کامران باقری لنکرانی در مسجد امام علی علیه السلام شیراز با بیان اینکه همه كساني كه در موضوع حكومت و مديريت ملي صحبت كرده‌اند، همه مدعي طرفداری از مردم و حقوق آنها هستند، گفت: بين كسي كه نگاهش به مردم يك نگاه ابزاري است و كسي كه نگاهش به مردم يك نگاه اعتقادي است، تفاوت وجود دارد.

عده‌ای برای ساختن پلکان صعود خود از مردم دَم می‌زنند

سخنگوی جبهه پایداری افزود: خيلي‌ها هستند كه حرف از مردم مي‌زنند اما به عنوان پلكان صعود خود به مردم نگاه می‌كنند و بيشتر به دنبال اين هستند كه عده‌اي را همراه خودشان كنند و از انرژي و توان آنها استفاده كنند و بعد هم هيچ تعهدي در مقابل آنها احساس نمي‌كنند.

وی با بیان اینکه این افراد از مردم به عنوان ابزار سوء استفاده می‌كنند، خاطر نشان کرد: تفاوت قایل شدن بين كساني كه حقيقتاً به خدمت به مردم به عنوان يك عبادت نگاه می‌كنند و اين را براي خودشان افتخار می‌دانند، با كساني كه به مردم نگاه ابزاري دارند، گاهي به آساني ممكن نيست.

به گفته لنکرانی، ادعا زياد است اما باید به نگاه‌ها عمق بخشيد كه بتوان فرق بين اين دو گروه را دريافت.

عضو مؤسس جبهه پایدرای ادامه داد: دين ما توجه و خدمت به مردم را عبادت می‌داند و امام(ره)، در تفسير اين آيه كه ما بايد خدا را نصرت كنيم، می‌فرمايند كه نصرت خدا، نصرت بندگان و دين خداست.

آنها که نگاه‌شان به خدمت، نصرت خداست، دیگر در برابر کارهای خود به مردم فخر فروشی نمی‌کنند

وی با بیان اینکه کسانی که نگاه‌شان به خدمت به مردم، به‌عنوان "نصرت خداست"، با كسي كه نگاهش به مردم ابزاري است متفاوت است، افزود: يكي از تفاوت‌ها اين است كه گروه اول در برابر خدمتي كه می‌كنند منت سر كسي نمی‌گذارند و فخرفروشي نمی‌كنند و در برابر كاري كه مي‌كنند، حتي توقع تحويل گرفتن توسط مردم را هم ندارند، بلكه خدمت را وظيفه خود و راه تقرب به حق تعالي می‌دانند.

لنکرانی یادآور شد: افرادي كه نگاه‌شان به خدمت به مردم يك نگاه اصيل و ديني است، وقتي به مردم خدمت می‌كنند، در برابر اين خدمت توقعي ندارند و اين را براي خود افتخار می‌دانند، در این خدمت به نيازهاي اساسي مردم توجه می‌كنند و دنبال اين نيستند كه طبق سلایق و خوش‌آمد عده‌اي خاص رفتار و مردم را با ظاهرسازي سرگرم كنند.

آنها که نگاه‌شان به مردم ابزاری است تا وقتی سراغ مردم می‌روند که به آن‌ها نیاز دارند

وی با يادآوري تفاوت آشکار این دو نگاه در خدمت به مردم تصریح کرد: افرادي كه نگاه‏‌شان به مردم ابزاري است، تا وقتي به سراغ مردم می‌روند كه نياز به مردم دارند، مثلاً در انتخابات كه به رأي مردم نياز دارند، به مردم سر می‌زنند.

سخنگوی جبهه پایداری اظهار داشت: اين يك هنر است كه روند خدمت به مردم مداوم باشد، براي كساني كه خدمت‌گزاري به مردم را اصيل می‌دانند و براي آن موضوعيت قایل هستند، كسان ديگر نگاه‏شان به اين عرصه يك نگاه تصنعي است و ما می‌دانيم كه نگاه تصنعي، تكلف آور است و ساده و روان نيست.

لنکرانی با تأکید بر لزوم تفاوت قایل شدن بین دو نگاه اصیل و ابزاری در خدمت‎گزاري خاطر نشان کرد: يكي از اصول اساسي جمهوري اسلامی از ابتدا، طبق معماري‌اي که حضرت امام(ره) كرده و رهبر معظم انقلاب حفظه‏الله به ما ياد داده‌اند، همين توجه به مردم است.

وی ادامه داد: اگر ما براي انقلاب بخواهيم دو اصل را قایل شويم، يك اصل اين است كه انقلاب بر اساس اعتقادات ديني و توجه به ذات اقدس الهي و براي اجراي احكام الهي انجام شد و در اين راه آنچه كه جلوه برتري دارد، توجه به مردم است.

این استاد تمام دانشگاه با یادآوری فرمایش امام خميني مبنی بر اینکه جمهوري اسلامی تا آخر با مردم است، افزود: ما هميشه بايد با مردم باشيم، و اين مردم سرمايه انقلاب هستند و در صحنه‏هاي مختلف هم هر جایي كه اين انقلاب تهديد شده، كسي كه پاي اين نظام ايستاده، همين مردم كوچه و بازار بودند.

حضور مؤمنانه‌ي مردم در صحنه؛ يكي از مصاديق نصرت الهي

سخنگوی جبهه پایداری با تاکید بر اینکه حضور مردمی تنها پشتوانه انقلاب تا رسیدن به مقصد اصلي است، گفت: چند وقت پيش كه خدمت رهبر انقلاب ‏مشرف بوديم، ایشان با بیان آيه شريفه "هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ" (انفال 62)، حضور مؤمنانه مردم در صحنه را يكي از مصاديق نصرت الهي توصیف کردند كه "ان تنصر الله ينصركم".

وی ادامه داد: امام تفسير می‌کردند شما كه به مردم خدمت مي‏كنيد، خداوند را نصرت كرده‏ايد، اينجا هم رهبري فرمودند كه نصرت خدا هم اين است كه مردم در صحنه هستند، يعني يك ارتباط دو جانبه است؛ هم خدمت به مردم و هم حضور مردم در صحنه، مصداق‌هاي نصرت الهي هستند.

عضو مؤسس جبهه پایداری با بیان اینکه ما در آستانه يكي از صحنه‏هاي مهم تاريخ معاصر كشور یعنی انتخابات مجلس شوراي اسلامی‌هستیم، گفت: در اين انتخابات باز مثل بقيه صحنه‏ها، حضور پر رنگ مردمی‌است كه می‌تواند صحنه را به صحنه نصرت الهي تبديل كند و اگر خداي ناكرده حضور مردم كم رنگ باشد، صحنه تلألو و جلوه خود را نخواهد داشت و دشمنان متعرض انقلاب می‌شوند.

موجب سرافكندگي است كه به اشاره خانم كلينتون و صهيونيست‏ها به خیابان بیایند

لنکرانی با يادآوري برنامه‌ریزی‏های گسترده دشمن در شرایط فعلی، اظهار داشت: خيلي موجب خجالت و سرافكندگي است كه برخي افراد به اشاره خانم كلينتون و صهيونيست‏ها قرار گذاشته‏اند كه مثلاً 24 و 25 بهمن به خیابان بیایند و شلوغ كنند.

وی ادامه داد: همين كه اين‌ها در اين حضورشان به‌دنبال هجمه به اقتدار نظام هستند، در حالي‏كه امريكا در سطح جهان تحت فشار است و دنبال سناريوهاي جعلي است، نشان می‌دهد كه آبشخور اين برنامه‏ریزی‏ها كجاست و نتيجه‏اش چه می‌شود.

مسئول جبهه پایداری فارس تاکید کرد: ما مطمئن هستيم كه در كشور امام زمان(عج) كسي به اين حركت‏ها وقعي نمی‌گذارد و خود اين كارها موجب بي آبرویي اين افراد خواهد شد، در شيراز هم ممكن است افرادي باشند كه به‌دنبال ایجاد چنين فتنه‏هایي هستند اما مطمئن باشند كه پاسخ مردم، همان پاسخي است كه در 9 دي 88 به آنها دادند.

لنکرانی افزود: اين حركت‏ها فقط مصداق عرض خود می‌بري و زحمت ما می‌داري است، مثل مگسي كه می‌آيد و كسي را اذيت می‌كند، جنس اين كارها هم از همين جنس است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اين افراد به دست خود، خودشان را رسوا می‌كنند، گفت: كساني كه در شرايطي كه ما در يك جنگ تمام عيار با دشمنان مستكبرمان هستيم، اين كارها را می‌كنند، فقط خودشان را رسوا می‌كنند و كرانه‏ها و ستون پنجم دشمن در بين ما هستند.

جهت‌گیری‌های کلان نظام باید در مسیر خدمت به مردم باشد

به گفته لنکرانی، به‏رغم اين تهديدها و چالش‏ها، ما وظایفي داريم و وقتي كه می‌گویيم نصرت خدا، خدمت به مردم است، يعني اينكه بايد جهت‏گيري‏هاي كلان نظام در اين مسير باشد.

وی اظهار داشت: چقدر رهبر معظم انقلاب به مسئولين سفارش می‌كنند كه شما در تصميم‏هايي كه می‌گيريد، نماينده‏هاي مجلس در قانون‏هایي كه تصويب می‌كنند، مسئولين مملكتي در برنامه‏هايي كه دارند، مواظبت اصلي از اقشار محروم و مستضعف باشد و اين، بايد محور تصميم گيري‌ها باشد.

سخنگوی جبهه پایداری، برخي از تهديدها را متأثر از غفلت و برخي را ناشي از توطئه دشمن برشمرد و گفت: در جريان ارز و سكه، شبكه‏اي از بهاييت را بازداشت كردند كه اينها تلاش كرده بودند قيمت‏ها را به صورت تصنعي بالا ببرند، از آن طرف هم در بين كساني كه مسئوليت كنترل بازار را داشتند، شاهد برخي غفلت‏ها و كم كاري‏ها بوديم، در زمينه قانون‏گزاري هم برخي كاستي‏ها را داشته‏ايم.

لنکرانی گفت: باید توجه كنيم ضمن اينكه توطئه خارجي هست و ضمن اينكه اذناب داخلي دشمنان خارجي هم به توطئه‏ها دامن می‌زنند، ولي ما هم بايد هوشيار باشيم و از همه ظرفيت‏مان استفاده كنيم و به مردم و محرومين خدمت كنيم. اگر خداي نكرده كسي در منصب قانون‏گذاري و يا منصب اجرا قرار بگيرد و هدفي غير از خدمت‏گزاري براي خود تعريف كند و بگويد من حزب و قبيله خودم را می‌خواهم تقويت كنم تا در قدرت بمانم، به اين توطئه‌ها و غفلت‌ها دامن زده است.

وی با بیان اینکه اين آفت‌هايي است كه موجب می‌شود كم كم مسير خدمت‏گزاري به مردم دچار خدشه شود، اظهار داشت: بايد مراقبت كرد تا فضایي به وجود آيد كه هركسي كه در اين مناصب قرار می‌گيرد، توجه اصلي‏اش به ركن خدمت‏گزاري باشد و اين مسئله، مطالبه اصلي شود.

راه اصلی خدمت‏گزاري، الگو برداري از حكومت‏هايي مثل ژاپن و کره جنوبی نیست

سخنگوی جبهه پایداری خاطر نشان کرد: راه اصلی خدمت‏گزاري اين نيست كه ما از حكومت‏هايي الگوبرداري كنيم كه بر اساس توسعه، دو قطبي شدن و فاصله طبقاتي شكل گرفته‏اند.

لنکرانی با بیان اینکه "بعضي‏ها می‌گويند حالا كه ما می‌خواهيم مشكل ايران را حل كنيم، خوب است كه برويم مثل ژاپن و كره جنوبي شويم"، ادامه داد: اين افراد از اين مسئله غفلت دارند كه در اين مدل‏ها، هر چند در ظاهر ثروت، توسعه و رفاه وجود دارد، اما فاصله‏هاي طبقاتي بسيار زياد است و مشكل اساسي اين است كه در اين الگوهاي‏شان، عده‏ای كاملاً وابسته به غرب و منابع غربي هستند و در اين وابستگي، كاملاً‌ اقتصادشان آسيب پذير است.

وی با یادآوری اینکه در بحران مالی که اواخر قرن گذشته پيش آمد، ظرف چند هفته، اقتصاد جنوب شرق آسيا كلاً نابود شد، گفت: دليل اصلی این نابودی وابسته بودن آن‌ها به قيمت دلار بود كه با سقوط قيمت دلار، نابود شدند.

عضو جبهه پايداري با بیان اینکه "در سال 2008 ميلادي با كاهش نرخ دلار، بسياري از بخش‌هاي اقتصاد دنيا لطمه ديد"، افزود: اتفاقاً در آن سال كه همه اقتصادهاي دنيا رشد منفي داشتند، يكي از كشورهايي كه كماكان رشد مثبت داشت، ما بوديم چرا كه اقتصادمان كمترين وابستگي را به اقتصاد غرب داشت.

به گفته لنکرانی، امروز سرنوشت خيلي از حكومت‏هاي وابسته‏اي را دیدیم كه در اطراف ما بودند. حكومتي كه اقتصادش را وابسته به غرب كند، كاملاً شكننده است و آنها تا زماني به اين كشورها مجال می‌دهند كه در خدمت اهداف آنها باشند.

15 میلیون نفر بی‌خانمان در امريكا/ 50 میلیون نفر در امريكا می‌میرند، اگر جیره غذایی نگیرند

وی اظهار داشت: از طرف ديگر حتي در خود جهان غرب، چالش‏هاي اقتصادي رو به گسترش است، از جمعيت 300 ميليوني امريكا طبق آمار رسمی خودشان به حدود 50 ميليون نفر اگر جيره غذايي ندهند، از گرسنگي خواهند مُرد.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه يكي از آمارهاي تلخ در امريكا این است که حدود 15 ميليون نفر بي‏خانمان هستند و در خيابان می‌خوابند، افزود: اگر شما می‌بينيد كه چيزي تحت عنوان اشغال وال‏استريت و به قول خودشان جنبش 99 درصد عليه يك درصد به وجود می‌آيد، واقعيت تلخ اقتصاد سرمايه‌داري است، اقتصادی كه يك روزي گمان می‌شد اوج اقتدار و رفاه است، امروز چالش‌هايش را در مهد خودش كه امريكا است، به خوبي نشان می‌دهد.

لنکرانی ادامه داد: آنچه كه بايد در كشور اتفاق بيفتد و ناشي از باورهاي ديني و اعتقادات‌مان است، اين است كه ما بايد نگاه‌مان به امر اقتصاد هم مثل همه امور اجتماعي به احكام الهي و ديني باشد.

این استاد تمام دانشگاه تأکید کرد: در احكام الهي و احكام ديني است كه ما می‌توانيم هم به يك عدالت حقيقي و پايدار و ماندگار و هم به يك رفاه همگاني برسيم و هم فضایي به‌وجود بيايد كه اقشار محروم نداشته باشيم و همين نكته، مهم‎ترين نكته‌اي است كه در فصل قانون‎گذاري و بعد در فصل انتخاب نماينده و در نوع نگاه به نماينده، حایز اهميت است.

سخنگوی جبهه پایداری تصریح کرد: اگر ما در مجلس آينده نماينده‏هایي داشته باشيم كه از عمق جان خدمت به مردم براي‏شان اصالت داشته و به مردم وفادار باشند و بدانند كه راهي براي حل مشكلات مردم ندارند، مگر رجوع به احكام الهي و اقتصاد مبتني بر عدالت حقيقي، آن زمان می‌توانيم شاهد باشيم كه ما می‌توانيم خيلي راحت اين مشكلات و فراز و نشيب‏ها را پشت سر بگذاريم.

نمی‌توانیم به ورشکستگان سیاسی اعتماد کنیم

در ادامه این نشست سخنگوی جبهه پایداری به پرسش‏ های حاضران پاسخ گفت.

جبهه پايداري در صحنه انتخابات چه نگاهي به ديگر اصولگرايان دارد و اساساً چه ملاك و معياري را براي افراد اصلح در نظر داريد؟

نكته خيلي مهم اين است كه ما نسبت به جريان‌هاي مختلف بايد برخورد منصفانه‌اي داشته باشيم. ما به هر كسي كه بگويد "اصول‌گرايم"، می‌گویيم درست می‌گویي، ولي می‌خواهيم در مورد يك منصب مهم كه عبارت است از "وكالت مجلس" صحبت كنيم و در اين خصوص بايد خيلي دقيق باشيم. مثلاً اگر پولی داريد كه می‌خواهيد در بازار با آن كار كنيد، آيا اين را می‌دهيد به كسي كه سابقه ورشكستگي داشته باشد؟ ما هم نمی‌توانيم در صحنه سياسي به كساني كه سابقه ورشكستگي سياسي دارند، اعتماد كنيم. يعني مثلاً در صحنه سياسي كسي را ترويج كنيم كه در يك امتحان بزرگ مثل صحنه 88 به‌موقع و به‌هنگام اقدام نكرده است.

آن زمان كه دشمنان هجمه می‌كردند و اساس نظام را هدف قرار داده بودند، آن افرادی که می‌گفتند "به من ربطي ندارد؛ دعواي بين دو نفر است، چرا بايد آبرويم را هزينه كنم، من ديپلمات هستم و نبايد وارد اين صحنه شوم"، ما نمی‌توانيم به چنين آدمی‌اعتماد كنيم، يا به كساني كه در سابقه سياسي در برابر جريان انحرافي همراهي داشته‌اند و جايي كه لازم بوده در برابر انحراف ايستادگي كنند، همراهي كرده‌اند. يا كساني كه پاك‌دست نبوده‌اند و در مسئولیت‌های قبلي شائبه رانت خواري و قبيله گرایي در اينها وجود دارد؛ حداقلش اين است كه بايد با احتياط برخورد كنيم.

نوع مباحثي كه بين جبهه پايداري و ساير جريان‌هاي اصول‌گرا دور می‌زند سر همين يك نكته است. ما می‌گویيم كسي كه می‌خواهيم مناصبي به او بدهيم، بايد شرايطي داشته باشد كه اگر اطمينان پيدا نكنيم، اعتما ما را نمی‌تواند جلب كند. برخی دوستان می‌گویند بیايید نوعی تساهل کنید و اگر کسی اشتباهی کرده، از اشتباهش بگذرید، چرا اشتباهش را به رخش می‌کشید؟ ما می‌گوییم در جنبه شخصی این موضوع با شما همراه هستیم، ولی معنی‌اش این نیست که ما برای یک کار مهم هم به او اعتماد کنیم. حضرت آیت الله مصباح می‌فرمودند که اگر یک آدمی، معتاد بود و حالا ترک کرده، آيا شما دفتر به او می‌دهید؟ ولو اینکه الان ترک کرده باشد. یا مثلا می‌فرمودند که یک نفر امام جماعت بوده، یک خطایی از او سر زده و توبه هم کرده اما تعریف دینی ما می‌گوید که این امام جماعت تا عدالت مجددا برایش ملکه نشود، نمی‌توانید دوباره به او اعتماد و اقتدا كنيد.

اینها مطالبی است که فرق بین اخلاقیات فردی و اجتماع است، در امور اجتماعی از نظر اسلام عزیز به احدی بی‎خودی نمی‌شود اعتماد کرد. امیر مؤمنان علیه السلام به مالک اشتر می‌فرماید که وقتی می‌خواهی به کسی مسئولیت بدهی، نگاه کن که دینش چطور است، مؤمن است یا نه، بعد به او اعتماد کن و مسئولیت بده. اینها تفاوت اخلاق اجتماعی و فردی است.

به صرف ادعای خدمت نباید به کسی اعتماد کرد/ به قول حافظ شیرازی من جرب المجرب، حلت به الندامة

متاسفانه هرکس به انتخابات وارد می‌شود، ادعا می‎کند که هدفش خدمت به مردم است. در این بین، تکلیف مردم چیست؟

این دقیقاً همان نکته‌ای است که در عرایضم اشاره کردم. به صرف ادعا نباید به کسی اعتماد کرد. خداوند رحمت کند حافظ شیرازی را که گفته من "جرب المجرب حلت به الندامة"، کسی که تجربه شده را دوباره تجربه کند، حقش این است که دچار پشیمانی می‌شود. ما حرف‌مان این است که باید در برابر ادعاها چشم بصیر و باز داشته باشیم و به صرف ادعا، حرف کسی را قبول نکنیم. مثلاً ببینیم كسي كه ادعا می‌کند، قبلاً چگونه رفتار کرده است. اگر قبلاً در سمتی بوده و رفتارش در آن سمت متکبرانه بوده و مردم را راه نمی‌داده است و دنبال خدمت‌رسانی به عامه مردم نبوده، دنبال کارهای تبلیغ و امور دیگری بوده، خب این هرچه هم که ادعا کند که می‌خواهم خدمت کنم، مورد تصدیق قرار نمی‌گیرد. یا یک کسی ادعا می‌کند که برای مردم کار کنم، اما الان در جمع مردم نمی‌آید، تکلیفش مشخص است. البته ما معیار‌هایی داریم که می‌توانیم آدم‌ها را بسنجیم و اگر براساس این معیارها حرکت کنیم، اشتباه‎ها به حداقل می‌رسد.

حداکثر نقش جبهه پایداری این است که مثل یک مشاور امین تشخیص خود را به مردم معرفی کند/ تک تک مردم باید به حجت شرعی برسند

ما حقیقتاً به شما اعتماد داریم چرا شما خودتان در قالب جبهه پایداری افراد خوب و درست‌کار را به مردم معرفی نمی‌کنید؟

ما هم در حال بررسی هستیم و به موقع با مردم در میان می‌گذاریم. ولی دو نکته را عرض کنم؛ اول اینکه عرایض بنده و امثال بنده و دوستانی که در جبهه پایداری هستند، فقط از باب مشاوره است. یعنی ما حداکثر نقشی که برای خود قایل هستیم، این است که مثل یک مشاور امین به شما آنچه را تشخیص می‌دهیم، معرفی کنیم. ولی این مردم هستند که در نهایت باید انتخاب کنند و تک تک شما باید به حجت شرعی برسید و انتخاب خود را بكنيد. امام فرمودند میزان رأی ملت است و اخیرا هم آقا فرمودند که انتخابات باید پرشور باشد، واقعا حضور مردم و انتخاب مردم تعیین کننده است. حضور مردم هم با اعتقاد به مؤثر بودن‌شان حاصل می‌شود. آن انتخابی که می‌کنید، نگاه‏ش همان خدمت اصیل به مردم باشد، حتماً نتیجه‏اش متفاوت خواهد بود با انتخاب کسی که می‌خواهد وارد مجلس شود و از همین الآن دنبال این است از کسانی که از او حمایت‌هایی کرده‏اند، حمایت کند و موافقت اصولی فلان کارخانه را بگيرد و به آن‌ها بدهد. حتما این دو نوع انگیزه، خروجی متفاوتی را در مجلس خواهد داشت.

جبهه پایداری چه نگاهی را نسبت به فعالیت‌های دولت دارد؟

در خصوص دولت، مثل همه حوزه‌های دیگر ما باید یک موضع منصفانه داشته باشیم. یعنی خوبی‏ها را همراه با بدی‏ها ببینیم. در مورد مجلس هم باید همین موضع را داشته باشیم. نه اینکه چون اختلاف نظری داریم، خوبی‌های مجلس را نبینیم. بالاخره مجلس کارهای خوبی هم كرده، مثلا در عرصه بین‏المللی موضع‏گیری‌های بسیار قاطعی داشته و در بحث هدفمند کردن یارانه‏ها مرحله اول قوانین خوبی را مصوب کرده است، اینها را باید قدر بدانیم. ضمن اینکه در برابر کاستی‏ها هم باید انتقاد کنیم. این افتخاری ندارد که در همین مجلس، قانون حقوق مادام العمر نماینده‏ها و مدیران سیاسی تصویب شد، هر چند یک هفته بعد آن را لغو کردند.

نسبت به دولت هم همین‌طور؛ دولت کارهای خوبی درعرصه ‏های مختلف به ‏ویژه در نقاط دور دست کشور كرده است. بنده حدود دو سه ماه پیش بعد از چند سفر، مجددا به استان خراسان جنوبی رفتم. این استان را بار اول آبان 84 در اولین سفر دولت دیدم. خراسان جنوبی سال 84 را با خراسان جنوبی دو ماه پیش مقایسه کردم. اصلا بافت خراسان جنوبی و سطح زندگی مردم تغییر کرده و مردم خودشان این را می‏دیدند و می‏گفتند. اینها اقدامات خوب و مؤثر دولت است. البته در کنار دولت به‏ویژه در دولت دهم، شاهد ظهور "حاشیه" بودیم که این حاشیه‏سازي‌ها گاهی وقت‏ها متن خدمت‏گزاری را تحت تأثیر قرار می‌دادند.

ما فکر می‌کنیم که یکی از مهم‏ترین نقاط ضعف دولت همین حاشیه‏ هاست و دولت باید تلاشش این باشد که حاشیه‏ ها را به حداقل برساند که خدمت، متن اصلی باقی بماند. گمان می‌کنیم بخشی از کاستی‌هایی که در دولت مثل همین قضیه اخیر ارز و سکه به‌وجود آمد، ضمن اینکه توطئه‏های خارجی و دست‏های داخلی تأثير مهمي داشت، همان جریان حاشیه‌ساز موجب شد که غفلت‌هایی صورت بگیرد که امیدواریم این غفلت‏ها دیگر تکرار نشود.

آیا احتمال دارد که برای ریاست جمهوری ثبت نام کنید؟

در موضوع ریاست جمهوری که الحمدالله افراد زیادی هستند و از حالا فعالیت‌هایی را شروع کرده اند که ان‎شاء الله موفق باشند و به نتیجه برسند و هرچه که خیر و صلاح کشور است، همان اتفاق بیفتد.

چرا شما در دولت دهم حضور ندارید؟

حضور در دولت سه شرط دارد. اول اینکه خود آدم بخواهد و دوم اينكه از آدم دعوت کنند و رییس جمهور فرد را به مجلس معرفی کند و سوم اینکه مجلس محترم هم رأی بدهد. یکی از این سه تا حتما دچار اشکال بوده که ما در دولت دهم حضور نداریم!

لیست جبهه پایداری درشیراز مشخص است یا خیر؟ و اگر هنوز مشخص نشده چه زمانی مشخص خواهد شد؟

براي تعیین کاندیداهای مورد نظر جبهه پایداری بخشی از كار باید در استان انجام و به تهران ارسال می‌شد. این اتفاق تقریباً افتاده و از 19 حوزه انتخابیه استان فارس، تقریباً برای 9 حوزه پیشنهادهايی از استان فرستاده‌ایم و منتظر هستیم که در کمیته‏ای که در جبهه پایداری مرکز، مسئول نهایی کردن ليست کاندیداها هست، به نتیجه برسد. در کل کشور هم 203 حوزه انتخابيه داریم که 290 نماینده دارد و جبهه پایداری تاکنون برای 170 کرسی نمایندگی، گزینه مشخص كرده و برای بقیه هم در حال بررسی است.