آن‌چه از نظر مردم عزیز و نظام اسلامی خط قرمز مذاکرات محسوب می‌شود این است که دشمن نتواند، ما را به بهانه‌های غیرقانونی و با ادبیات ارعاب و تهدید یا تطمیع یا هرگونه روشن دیگر، از حق بدون قید و شرط داشتن و بکارگیری چرخه کامل سوخت و غنی‌سازی و تولید صنعتی سوخت هسته‌ای برای مصارف صلح آمیز، طبق ماده چهارم NPT محروم نماید.

حجت الاسلام و المسلمین، دکتر مرتضی آقاتهرانی با اشاره به برگزاری مذاکرات ژنو 5 با موضوع برنامه هسته‌ای ایران گفت: طبق بند 4 معاهده بین‌المللی NPT، به همه کشورها حق داشتن چرخه سوخت و غنی‌سازی نامحدود و بدون قید مکان و زمان و نوع غنی‌سازی و تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ داده شده است. هیچ‌کس نمی‌تواند حق مشروع تولید سوخت به میزان دلخواه از طریق تدارک چرخه سوخت و غنی‌سازی بدون قید را از دیگر کشورها سلب نماید.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در گفتگو با رجانیوز، با اشاره به مذاکرات ژنو گفت: آقای ظریف برای ما با آقای جلیلی تفاوتی ندارد. اسم‌ها مهم نیستند، سلیقه‌ها مهم نیستند، آن‌چه مهم و بلکه اصل است، حفظ منافع ملت سربلند ایران است که در طول تاریخ خون دل‌های زیادی برای آن خورده شده است و آن‌چه مهم است عبورنکردن دشمن از خطوط قرمز ماست.
این استاد اخلاق، با اشاره به لزوم ترسیم و تبیین دقیق خطوط قرمزها توسط دستگاه دیپلماسی افزود: دستگاه دیپلماسی، خط قرمزها را اول باید خوب بشناسد و خوب هم به دشمن زیاده‌خواه بشناساند و از آن پاسداری نماید. این آن چیزی است که اصل و اهم است. باقی موضوعات اهمیت چندانی ندارد، در کجا مذاکره می‌کنند، به چه زبانی صحبت می‌کنند، با چه هیأت و در چه سطحی مذاکره می‌کنند، چگونه و با چه ادبیاتی و چه لحنی سخن می‌گویند. این‌ها همه‌اش فرع بر حفظ ناموس و خطوط قرمز ایران اسلامی است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مقایسه مذاکرات هسته‌ای و ایام دفاع مقدس ادامه داد: مدافعه از خط قرمزهای قانونی در این روزها و توسط تیم مذاکره کننده کشورمان، می‌تواند و باید مانند دفاع جانانه و مقتدرانه و مدبرانه جوان غیور این مرز و بوم در دوران جنگ تحمیلی باشد. همان‌گونه که جوانان آن روز اجازه‌ی عبور از خط قرمزهای قانونی و مرزهای لایتغیر ایران اسلامی را به دشمن نداند و تا پای جان در برابر زیاده‌خواهی و زورگویی و جنگ تحمیلی همه جانبه ابرقدرت‌ها ایستادند و پایداری کردند، دیپلمات‌های ایران که رهبر انقلاب از آنها به عنوان فرزندان انقلاب یاد کردند نیز می‌بایست از مرزهای حقوقی کلان و عزت ایران و انقلاب اسلامی دفاع کنند که ان‌شاءالله همین‌گونه نیز خواهد بود.
حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اشاره به لزوم شفاف‌سازی از مفاد مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: ما امیدواریم نتایج مذاکرات آن چنان درخشان و عزت‌مندانه باشد و مردان سیاست خارجی و تلاش‌گران دیپلماسی، آن‌چنان استیفای حقوق ایرانیان را انجام داده باشند و از مرزهای هویت و کیان اسلامی و انقلابی‌مان دفاع کرده باشند که بتوانند مفاد مذاکرات را با ولی‌نعمتان خود بطور افتخارآمیز و شفاف در میان بگذارند. ملت ایران قطعاً به سربازان و مأموران غیرتمند خود در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان در همه دوره‌ها بالید و خواهد بالید.
دبیرکل جبهه پایداری، در ادامه خطوط قرمز نظام در فعالیت هسته‌ای را حقوقی که در معاهده NPT مطرح شده از جمله داشتن چرخه کامل سوخت هسته‌ای عنوان کرد و با غیرقابل مذاکره دانستن این حقوق قانونی افزود: اما آن‌چه از نظر مردم عزیز و نظام اسلامی خط قرمز مذاکرات محسوب می‌شود این است که دشمن نتواند، ما را به بهانه‌های غیرقانونی و با ادبیات ارعاب و تهدید یا تطمیع یا هرگونه روشن دیگر، از حق بدون قید و شرط داشتن و بکارگیری چرخه کامل سوخت و غنی‌سازی و تولید صنعتی سوخت هسته‌ای برای مصارف صلح آمیز، طبق ماده چهارم NPT محروم نماید. این حقوق قانونی ما و همه کشورهای جهان است و قابل مذاکره و یا معامله نخواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، هرگونه عقب‌نشینی از وضعیت کنونی غنی‌سازی، نقصان در چرخه‌ی تولید سوخت و هرگونه تعلیق فعالیت رآکتورها را به مثابه‌ی بازگشت به دوره‌ی غم‌انگیز سال‌های پایانی دولت اصلاحات دانسته و ادامه داد: در برابر زیاده‌خواه متکبر و مستکبر باید تکبر داشت؛ تواضع و فروتنی و تدارک و تلاش برای جلب نظر دشمن پیمان شکن، قطعاً خطاست. اقتدار لزوماً با صدای بلند و خشن حرف زدن نیست بخصوص وقتی تمامی قوانین موضوعه خودشان که البته ما هم در دوره‌هایی آن‌را امضا کرده و پذیرفته‌ایم از جمله NPT به نفع ما و مؤید عمل ماست.
وی با اشاره به لزوم شناخت دشمن و شیطان بزرگ در مذاکرات هسته‌ای افزود: ما تصور می‌کنیم تیم مذاکره کننده از جانب ملت ایران قطعاً به تبعیت از قاطبه‌ی ملت عزیز ایران و نظر و مبانی مستحکم امام و رهبری عزیز انقلاب اسلامی، شیطان بزرگ را کماکان همان شیطان بزرگ می‌داند و در مذاکرات، با سینه‌ای پر از کینه و عداوت با دشمن شماره‌ی یک ملت ایران و بلکه کل ملت‌های مستضعف و بشریت، حاضر می‌شوند و اجازه‌ی عقب‌گرد یا توقف یا تعلیق یا هرگونه تنقیض در چرخه‌ی فعلی تولید سوخت و سانتریفیوژهای غنی‌سازی را نخواهد داد.
حجت الاسلام آقاتهرانی در پایان نیز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره حرکت رو به جلو گفت: طنین کلام پرصلابت و گرم و هشدارگونه رهبر عزیرتر از جان‌‌مان در گوش همه هست که فرمود: "در راه پیشرفت توقف ممنوع است و اگر توقف کنیم به عقب پرتاب خواهیم شد." و به نظر می‌رسد این اصلی است که اگر نادیده گرفته شود، انقلاب اسلامی، متحمل لطمات جبران ناپذیری خواهد شد.