سیدبهلول حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خورشید گفت: صحبت‌های اخیر رئیس‌جهور در حاشیه جلسه هیأت دولت و درخواست صبر و آرامش از حامیان، گویای شخصیت قانونمدار رئیس‌جمهور است و نشان می‌دهد که با وجود هجمه مخالفان، احمدی‌نژاد در راستای قانون‌گرایی گام برداشته و چیزی غیر از این نمی‌توان از یک رئیس‌جمهور مردمی و خدمتگزار انتظار داشت.

در آخرین روز اردیبهشت‌ماه شورای نگهبان فهرست 8 نفر از کاندیداهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد؛ فهرستی که نامی از اسفندیار رحیم‌مشایی در آن به چشم نمی‌خورد. براساس تصمیم شورای نگهبان حامیان مشایی و احمدی‌نژاد به‌عنوان یکی از سلایق سیاسی کشور گزینه‌ای برای حضور در انتخابات نخواهند داشت.

رئیس‌جمهور و مهندس مشایی اعلام کرده‌اند که اعتراض خود به نتیجه احراز صلاحیت‌ها را از طریق رهبر معظم انقلاب پیگیری خواهند کرد. رئیس‌جمهور چندی پیش در حاشیه جلسه هیأت دولت در واکنش به عدم احراز صلاحیت مهندس مشایی اظهار کرد: «آقای مشایی مظلوم واقع شد، ولی معتقدم در کشوری که ولایت فقیه وجود دارد حق مظلوم آن‌هم در این سطح پایمال نمی‌شود. به نظرم با وجود رهبری مشکلی پیش نخواهد آمد و من از طریق ایشان تا لحظه آخر این موضوع را پیگیری و تعقیب می‌کنم و امیدوارم مشکل حل شود و مشکلی نخواهد بود.» رئیس‌جمهور در ادامه با دعوت از حامیان به صبر و آرامش، خاطرنشان کرد: «از دوستان و عزیزانی که علاقه‌مند هستند به بنده و آقای مشایی، می‌خواهم که صبور باشند، حوصله کنند با وجود رهبری مشکلی پیش نمی‌آید».

فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خورشید، ارزیابی‌شان از رفتار حامیان احمدی‌نژاد را در میان گذاشته‌اند.

رفتار شایسته حامیان احمدی‌نژاد
داریوش قنبری، نماینده سابق ایلام در مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خورشید با استقبال از سخنان رئیس‌جمهور، اظهار کرد: وقتی احمدی‌نژاد دعوت به آرامش می‌کند نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد به قانون تمکین کامل دارد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در انتخابات نیازمند آرامش هستیم، گفت: افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند باید فقط از طریق مراجع قانونی این امر را پیگیری کنند. این استاد دانشگاه تأکید کرد: دقت احمدی‌نژاد در این برهه و درخواست آرامش از طرفداران اقدام شایسته‌ای بود و رئیس‌جمهور به درستی راه در‌خواست از مقام معظم رهبری برای حل مشکل آقای مشایی را در پیش گرفته است. وی همچنین اظهار کرد: در زمینه احراز صلاحیت‌ها شورای نگهبان کارش را انجام داده است اما حکم حکومتی از اختیارات مقام معظم رهبری است. ممکن است رهبری بخواهند که افرادی را به عرصه انتخابات برگردانند و این از اختیارات رهبر معظم انقلاب است.

تقدیر از حامیان رئیس‌جمهور
حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی‌اصل، نماینده گرمی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خورشید، درخواست اخیر رئیس‌جمهور از هواداران برای آرامش و صبر را اقدامی درخور تحسین دانست و گفت: بعضی از رسانه‌های داخلی و خارجی احتمال می‌دادند که اگر مشایی رد صلاحیت شود آرامش جامعه ایرانی به هم ‌خورد در حالی که چنین نشد. وی اظهار کرد: پیام و موضعگیری رئیس‌جمهور قابل تقدیر است. آرامش و امنیت و تبعیت از قانون امری ضروری در جامعه محسوب می‌شود و می‌توان خیلی خوب و معقول و با رعایت قوانین در برابر دشمنان این نظام موضعگیری کرد. حامیان رئیس‌جمهور و رسانه‌های نزدیک به دولت هم رفتاری شایسته و باوقار از خود نشان داده‌اند.

رئیس‌جمهور جلوی زیاده‌خواهان را بگیرد

حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی، دبیرکل جبهه مردمی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خورشید بیان کرد: به نظرم معقول‌ترین حرف را احمدی‌نژاد زده است و نشان می‌دهد که او می‌خواهد فضای آرامی را برای انتخابات به وجود آورد. وی با انتقاد از کسانی که می‌خواهند گزینه خود را به هر قیمتی رئیس‌جمهور کنند، گفت: رئیس‌جمهور باید جلوی این افراد را بگیرد زیرا اگر فضا شلوغ شود فضای متعادل و میانه‌روی در جامعه از بین می‌رود. همه باید بسیج شوند تا با زیاده‌خواهی‌ها مخالفت کنند. زارع فومنی، با بیان اینکه همه باید دست به دست هم بدهند و با یک جریان خاص که می‌خواهد کاندیدای خود را به زور بر مردم تحمیل و بقیه را حذف کند، مقابله کنند. وی رفتار حامیان مشایی و احمدی‌نژاد را پسندیده و قابل تقدیر توصیف کرد و گفت: باید همه دست به دست هم دهیم و تابع قانون باشیم و به روند انتخابات کمک کنیم و اعتراضات را با متانت از مسیر قانونی پیگیری کنیم.

شخصیت قانونمدار احمدی‌نژاد
سیدبهلول حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خورشید گفت: صحبت‌های اخیر رئیس‌جهور در حاشیه جلسه هیأت دولت و درخواست صبر و آرامش از حامیان، گویای شخصیت قانونمدار رئیس‌جمهور است و نشان می‌دهد که با وجود هجمه مخالفان، احمدی‌نژاد در راستای قانون‌گرایی گام برداشته و چیزی غیر از این نمی‌توان از یک رئیس‌جمهور مردمی و خدمتگزار انتظار داشت.

رئیس‌جمهور به جامعه آرامش داد
سیدمهدی‌ هاشمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خورشید با بیان اینکه انتظار از همه مسئولان این است که نسبت به قانون مقید و تمکین داشته باشند، با تقدیر از رفتار معقول و منطقی کاندیداهای احراز صلاحیت نشده، گفت: توصیه و نظر اخیر احمدی‌نژاد در راستای آرامش بخشی به جامعه است و ما به‌طور قطع باید انتخابات را با آرامش و در عین حال با شور و نشاط مضاعف دنبال کنیم.

درخواست احمدی‌نژاد مشکوک است!
محسن کوهکن، رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا باهنر و عضو جبهه پیروان، دعوت احمدی‌نژاد به صبر و آرامش را حرفی مشکوک و بودار دانست و گفت: نظام در فتنه 88 نشان داد که در برخورد با ناامنی با هیچ‌کس شوخی ندارد و در حال حاضر هم در برابر افرادی که به دنبال زیاده‌خواهی و به هم ریختن امنیت باشند کوتاه نخواهد آمد. این فعال سیاسی اصولگرا اظهارکرد: ما در این انتخابات دعوت به صبر، آرامش و این چیزها را بی‌معنی می‌دانیم و افراد فقط باید بگویند که ما از قانون تبعیت می‌کنیم. باید به دلیل عدم احراز صلاحیت مشایی از شورای نگهبان تشکر کرد!

منبع: خورشید