نتانیاهو پیش از این در مصاحبه با «سی.ان.ان» تصریح کرده بود: بدیهی است که ایران با وجود تحمل تحریم های بین المللی کماکان بلندپروازی های هسته ایش را دنبال می کند و در حال نزدیک تر شدن به مرحله ساخت سلاح های کشتار جمعی است. آن ها مواد مورد نیاز برای ساخت نزدیک به 3 بمب هسته ای را در اختیار دارند و اگر قرار باشد اقدام نظامی صورت گیرد ترجیح می دهد با پیشتازی آمریکا باشد!

محققان مرکز INSS در خصوص تلاش های صورت گرفته در توقف پیشرفت های هسته ای ایران معتقدند، آمریکا رفتار دیپلماتیک خود را تغییر خواهد داد.

به باور این محققان، قدرت های جهان رویکرد مناسبی در برابر مسئله هسته ای ایران اتخاذ نکرده اند و زمان برای توقف برنامه های هسته ای تهران مدت هاست که گذشته است.

بنابر این گزارش، «امیلی لاندو» و «گیورا ایلاند»، دو محقق ارشد مرکز مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو (INSS)، در گفت و گو با گروهی از روزنامه نگاران تأکید کردند: «در شرایطی که ایران اهداف مشخصی را دنبال می کند کماکان ابهاماتی در رویکردهای اتخاذی در این زمینه وجود دارد.»

لاندو در ادامه با اذعان به مغایرت بلندپروازی های هسته ای ایران با منافع کشورهای 1+5 مدعی شد: «در هشت سال گذشته، ایران تنها با زمان بازی کرده و بدیهی است که به دنبال تحقق اهداف نظامی و ساخت کلاهک های هسته ای است.»

به باور لاندو آمریکا در تلاش برای توقف پیشرفت های هسته ای ایران رفتار دیپلماتیک خود را تغییر خواهد داد. وی با این اعتقاد که مذاکره با ایران بر سر مسایل هسته ای مانند مذاکره این دو کشور در راستای بهبود سطح روابطشان نیست، سه عامل را از جمله عوامل موثر در بهبود سیاست های اتخاذی آمریکا در قبال ایران برشمرد:

1 ـ واشنگتن باید با مد نظر قرار دادن پیامدهای تهدید هسته ای ایران تحریم های کارآمدتری را علیه این کشور به مورد اجرا گذارد.
2 ـ واشنگتن باید نشان دهد زمان و مکان برگزاری مذاکرات و چهارچوب آن را خود تعیین می کند.
3 ـ واشنگتن باید در خصوص مشوق های پیشنهادی به ایران شفاف تر عمل کند.

روزنامه صهیونیستی «جورزالم پست» در گزارشی در همین باره نوشته است: «بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، نیز چندی پیش اعلام کرده بود که جهان باید این مساله را برای ایران شفاف سازی کند که در صورت عدم کارآمدی تحریم ها، گزینه نظامی در دستور کاری قرار خواهد گرفت»!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان تصریح کرده بود: «بدیهی است که ایران با وجود تحمل تحریم های بین المللی کماکان بلندپروازی های هسته ایش را دنبال می کند و در حال نزدیک تر شدن به مرحله ساخت سلاح های کشتار جمعی است. آن ها مواد مورد نیاز برای ساخت نزدیک به 3 بمب هسته ای را در اختیار دارند و اگر قرار باشد اقدام نظامی صورت گیرد ترجیح می دهد با پیشتازی آمریکا باشد.»!

اما ایلاند، ژنرال ارشد و مشاور سابق امنیت ملی صهیونیست ها به چند سوال کلیدی که اسراییل باید پیش از تدارک حمله نظامی به تاسیسات ایران مدنظر قرار دهد، اشاره کرد:

1 ـ آیا اطلاعات نظامی لازم را در خصوص تاسیسات هسته ای ایران و هدف های آن در اختیار دارد؟
2 ـ آیا از توانایی نظامی لازم برای حمله به این اهداف برخوردار است؟
3 ـ آیا می داند که پرواز بر فراز کشورهایی چون سوریه، عربستان سعودی و عراق امکان پذیر است یا خیر؟
4 ـ حتی اگر در سوال های اول، دوم و سوم هم موفق باشیم، پس از آن چه می شود؟ چه صدماتی به ایرانیان وارد می شود؟ ساخت سلاح های هسته ای ایران چه مدت به تاخیر می افتد؟

وی در پایان گفت: «اگر این تاخیر تنها چند هفته و چند سال باشد، کفایت نمی کند. اما اگر سال ها به طول انجامد، ارزشمند خواهد بود.»