وزیر امور خارجه آمریکا گفت: فقط در نطنز غنی سازی صورت می گیرد و دستکم برای ۱۵ سال اینده ذخیره اورانیم غنی شده ۳۰۰ کیلو گرم خواهد بود. توافق کردیم که فعالیت های غنی سازی در فردو متوقف شود و هیچگونه مواد شکافتی در این تاسیسات نباشد و فردو به یک تاسیسات تحقیق و توسعه برای مقاصد پژوهشی تبدیل خواهد شد

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ جان کری در کنفرانس خبری خود گفت به پارامترهایی دست یافتیم که ثابت کند برنامه هسته ایرا ن صرفا صلح آمیز است.
وی افزود: ما امروز به یک پیشرفت خیلی مهم در این مسئله رسیده ایم. ما به توافقی درباره پارامترهای کلیدی رسیده ایم که به جامعه بین المللی تضمین خواهد داد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باقی خواهد ماند.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: کارشناسان ما روی پارامترها کار خواهند کرد تا آن را نهایی کنند.
کری گفت: برنامه مشترک اقدام تا ‌آخر ژوئن فعلا بر جای خود باقی است و ما هیچ توافقی جز یک توافق خوب را نمی پذیریم. ما امروز به فهمی سیاسی رسیدیم و این بنایی برای توافقی است که ۱۵ سال غنی سازی را متوقف می کند.
وی افزود: یک نکته دیگر که بسیار صریح است باید بگویم که برخی اقدامات ده ساله و برخی ۱۵ ساله و برخی ۲۵ ساله هستند و اقدامات شفاف ساز هیچگاه منقضی نمی شوند و در نهایت پارامترهایی که رسیدیم اطمینان میدهدتمام مواد شکافت پذیر کاهش می یابند.
وی گفت: فقط در نطنز غنی سازی صورت می گیرد و دستکم برای ۱۵ سال اینده ذخیره اورانیم غنی شده ۳۰۰ کیلو گرم خواهد بود. توافق کردیم که فعالیت های غنی سازی در فردو متوقف شود و هیچگونه مواد شکافتی در این تاسیسات نباشد و فردو به یک تاسیسات تحقیق و توسعه برای مقاصد پژوهشی تبدیل خواهد شد و رآکتور اراک نیز دوباره طراحی خواهد شد و پلوتونیوم در آن تولید نمی شود و اراک تنها به راکتوری تبدیل می شود که فقط به فعالیت های پژوهشی و پزشکی تبدیل می شود و تمام سوخت اراک به خارج می رود و از ساخت تاسیسات آب سنگین برای ۱۵ سال آینده خودداری کند و مورد بازبینی های منظم و جامع قرار بگیرد و از هرگونه تلاش برای رسیدن به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد شد.
وی گفت: ایران توافق کرده به آژانس اجازه دهد به هرگونه اتهام نسبت به فعالیت های مخفیانه رسیدگی کند و این موارد کمی از عناصر کلیدی از توافقنامه است. توافق نهایی مبتنی بر سند خواهد بود و ایران تا اینجا تمام تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک را احترام گذاشته و در ازای همکاری آینده، آمریکا مرحله به مرحله تحریم ها را کاهش خواهد داد و در هر مرحله ای که ایران به تعهدات عمل نکند تحریم ها باز خواهد گشت و این پارامترها یک استاندارد منطقی را ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: در طول تاریخ دیپلماسی برای جلوگیری از جنگ لازم بوده و موسسه های جهانی را پایه ریزی کرده و اینکه ما از ایران بخواهیم تسلیم شود عملی نیست. تردیدی نیست برنامه جامعی که به سوی آن در حرکت هستیم و آزمونی که پیش روی هست سربلند بیرون خواهیم آمد.
کری گفت: فهم سیاسی که امروز به آن رسیده شد به راه حلی اساسی رهنمون میشود که توافق نهایی است و هنوز جزئیات زیادی باقی مانده که باید حل شود به عنوان مثال مسئله برنامه موشک های بالستیک ایران و بعد زمانی آن.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: تاکید می کنم که کار بسیاری در پیش داریم وکار فنی در پیش داریم و تصمیم سیاسی هم باید گرفته شود.اگر ما بتوانیم مشکل هسته ای را حل کنیم فرصتی برای تغییر فراهم کنیم.
وی افزود: در خصوص تحریم ها لغو آنها مرحله ای خواهد بود و ما فکر میکنیم مقداری فرصت نیاز داریم و تحریم‌ها به مذاکرات چند ماه آینده بستگی دارد و برداشته شدن تحریم‌ها زمان بندی دارد.(+)
"Our President, analytical news site"