وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست اقتصادی شرم الشیخ، در مصر با اشاره به از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران طی روزهای آینده تأکید کرد که زمان برای این گفت‌وگوها رو به پایان است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست اقتصادی شرم الشیخ مصر سخنرانی کرد.
شبکه خبری «العربیه»، به نقل از کری گزارش داد که ایالات متحده به تقویت همکاری با مصر متعهد است.
وی ابراز امیدواری کرد که وضعیت اقتصادی مصر در سایه همکاری‌ها و تلاش‌های بین المللی برای حمایت از این کشور بهبود پیدا کند.
کری همچنین تأکید کرد که با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر دیدار کرده و بر لزوم حمایت و احترام به همه گروه‌ها و جهت‌های سیاسی و فرهنگی مصری تأکید کرده است.
وزیر خارجه مصر ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی اخیر در شمال سینا و مناطق مرزی مصر اعلام کرد این کشور نقش مهمی در مبارزه با تروریسم بازی می‌کند.
وی همچنین درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران گفت با وجود اینکه این مذاکرات از همان اول سخت و دشوار بوده اما پیشرفتی حاصل شده است.
کری ضمن تأکید بر اینکه هنوز تصمیمی درباره توافق نهائی بر برنامه هسته‌ای ایران گرفته نشده گفت: اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
وی افزود: ایران می‌گوید به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران فتوای ممنوعیت تولید سلاح هسته‌ای را صادر کرده و ما ضمن استقبال از این مسأله به دنبال ساز و کاری برای قانونی و لازم الاجرا کردن این فتوا هستیم.
وزیر خارجه آمریکا گفت تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند مانع دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، و در صورتی که بتوانیم به توافق دست پیدا کنیم ایران بر اساس موارد مشخص می‌تواند ثابت کند که برنامه‌ هسته‌ای اش نظامی نیست.
وی افزود: اگر به توافق دست پیدا نکنیم گزینه‌های دیگر همچنان بر میز باقی خواهند ماند؛ در حالی به این مذاکرات باز خواهیم گشت که می‌دانیم زمان برای ما بسیار مهم است.
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان نزدیکی به توافق با ایران گفت: به پایان جدول زمانی برای رسیدن به توافق رسیده‌ایم؛ نمی‌توانم بگویم که آیا به توافق نزدیک هستیم؛ با توجه به واکنشی که از رهبر ایران نسبت به نامه چندین سناتور شنیده‌ایم و هنوز مذاکرات را از سر نگرفته‌ایم و نمی‌توانم به صورت واضح نظر بدهم.
وی با اشاره به نامه چندین سناتور آمریکایی درباره پرونده هسته‌ای ایران آن را غیر قابل قبول و غیر سلیم توصیف کرد و گفت به ایران و شرکایمان در ۱+۵ می‌گویم که کنگره صلاحیت تصمیم گیری در این باره را ندارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه درباره نقش ایران در مقابله با داعش در خاک عراق گفت که می‌دانیم ایران در مناطق شرقی و شمالی عراق حضور دارد؛ درباره این مسأله با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق گفت‌وگو کرده‌ایم و دولت عراق این مسأله را پنهان نمی‌کند با وجود اینکه با ایران در این زمینه هماهنگی نداریم اما گفت‌وگوهایی درباره نقش ایران در مقابله با داعش صورت گرفته است.
کری گفت :پیش از این و هنگام تأسیس ائتلاف علیه داعش گفته بودیم که هر کشوری می‌تواند در زمینه مبارزه با داعش به هر نحوی همکاری کند.(+)