شبکه تلويزيوني سي ان ان : باراک اوباما در کنفرانسي خبري موضوع تماس تلفني با روحاني را به اطلاع رساند درحاليکه قرار بود دراين کنفرانس به طور کامل درباره مسائل دولت و کنگره و مشکلات اقتصادي صحبت کند.

در اين باره سوزان رايس مشاور امنيت ملي آمريکا با فريد زکريا مجري برنامه ي جي پي اس گفتگو کرد.

مجري: مي‌توانيد به ما بگوئيد که اين تماس تلفني چگونه رخ داد؟

سوزان رايس: ما در اوايل هفته تمايل خود را به ديدار مختصر غير رسمي در زمان حضور باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در نيويورک در مجمع عمومي سازمان ملل متحد نشان داديم. اما ايرانيان اين مسئله را پيچيده خواندند پس چنين ديداري صورت نگرفت ولي امروز ما توانستيم تماس بگيريم و در اين تماس "گفتگويي سازنده" انجام شد.

مجري: گفتگو چقدر طول کشيد؟

سوزان رايس: اين گفتگو حدود ۱۵ دقيقه بود اما البته همراه با ترجمه بود تماس مختصري بود ولي براي تبادل پيام دو طرف کافي بود.

مجري سي ان ان: آيا اين تماس دوستانه بود يا اينکه تماس کاري بود؟

مشاور امنيت ملي رئيس جمهور: من مي‌گويم صميمانه و سازنده بود. وقتي که سران دو کشور ‌که تقريبا سي و پنج سال در اين سطح تماس نداشتند‌، روشن است که اين رويدادي مهم است. اين دوطرف در اين گفتگو تعهد خود را براي تلاش جهت دنبال کردن سازنده مسير ديپلماتيک اعلام کردند. ما به صراحت اعلام کرديم و رئيس جمهور هم مدت‌ها است که مي‌گويد و در مجمع عمومي هم گفته است که آمريکا ترجيح مي‌دهد موضوع هسته‌اي ايران از طرق ديپلماتيک حل شود. روشن است که اکنون فرصتي براي آزمودن احتمال راه حل سياسي فراهم آمده است.