جزئیات تازه از ماجرای خودداری ایران از تحویل یک محموله ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت به بزرگترین شرکت پالایشگاهی یونان حاکی است، محل تحویل این محموله نفتی خارج از خلیج فارس و بنادر ایران بوده و نفتکشهای اروپایی پس از آگاهی از عدم تحویل نفت به سوی مبداء خود بازگشتند.

ایران از تحویل یک محموله 500 هزار بشکه‌ای نفت به پالایشگاه هلنیکس یعنی بزرگترین شرکت پالایشگاهی یونان خودداری کرد.
بر این اساس با توجه به اینکه محل تحویل این محموله یکی از محل های معمول تحویل نفت صادراتی ایران و خارج از خلیج‌فارس و بنادر ایرانی بوده است، نفتکش‌هایی که برای تحویل گرفتن این محموله حرکت کرده بودند پس از آگاهی از عدم تحویل نفت به آنها به سوی مبداء خود بازگشتند.
این گزارش حاکی است بخش اعظم نفت تحویلی به اتحادیه اروپا خارج از بنادر ایران تحویل مشتریان می‌شود.
بر اساس این گزارش پس از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم خرید نفت خام ایران از اول جولای یعنی 5 ماه دیگر، ایران به 6 کشور اروپایی یونان، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند و فرانسه هشدار داد بود که تنها در صورتی به اروپایی‌ها نفت خواهد فروخت که آنان قراردادهای 2 تا 5 ساله برای خرید نفت خام از ایران امضا کنند.
ایران علاوه بر این، دو شرط دیگر یعنی تضمین دریافت پول نفت صادراتی و برداشتن هرگونه حقی برای الغای قراردادهای نفتی از سوی این کشورها با استناد به شرایط فورس ماژور را نیز برای ادامه فروش نفت به اروپایی‌ها لازم‌الاجرا اعلام کرده است.
بر اساس این گزارش، هفته پیش سخنگوی وزارت نفت اعلام کرد ایران از این پس به فرانسه و انگلیس نفت نخواهد فروخت که اعلام این خبر قیمت نفت را بلافاصله به بالای 122 دلار رساند که روند صعودی آن هنوز هم ادامه دارد. بر این اساس قیمت نفت با شکستن رکورد 3 یا 4 سال اخیر خود تنها 2 دلار فاصله دارد.
با توجه به محل تحویل این محموله که خارج از بنادر ایران بوده است و در عین حال با عنایت به این نکته که بخش اعظم نفت صادراتی ایران به اروپا خارج از بنادر ایران تحویل مشتریان می شود، اظهارنظر غیر مسئولانه بعضی مدیران شرکت پایانه‌های نفتی درباره عادی بودن صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی غیر قابل توجیه به نظر می‌رسد.
بر پایه این گزارش از یونان به عنوان بحران‌زده ترین اقتصاد اروپایی در وضعیت وخیم اقتصادی اتحادیه اروپا یاد می‌شود چنانکه دولت این کشور به دلیل بدهی‌های کلان ملی در آستانه ورشکستگی قرار دارد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند آمریکا با سوق دادن اتحادیه اروپا به ورطه تحریم نفتی ایران تلاش می‌کند در طولانی مدت امنیت انرژی این اتحادیه را در اختیار خود بگیرد.
بر این اساس کشورهای بحران‌زده اروپایی به طمع دریافت کمک‌های مالی و پشت سر گذاشتن خطر ورشکستگی ملی تن به بازی خطرناک تحریم نفت ایران داده‌اند اما دفاع ایران از منافع ملی خود هزینه این مانور خطرناک را برای این کشورها و کل اتحادیه اروپا افزایش داده است.