تلویزیون فارسی صدای امریکا بخش مهمی از اظهارات کارشناس بنیاد «کارنگی» را که در انتقاد از کارکرد این رسانه دولتی بیان شده بود، پوشش نداد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا با دعوت از سه تحلیلگر و کارشناس مسائل ایران، نظرات آنان راجع به انتخابات ریاست جمهوری ایران را شنید.

 

"سوزان مالونی" کارشناس سیاست خاورمیانه در مؤسسه بروکینگز (Brookings) ، "علیرضا نادر" تحلیلگر ارشد سیاست بین الملل در مؤسسه رند (Rand) و "کریم سجادپور" عضو بنیاد کارنگی (carnegie) مهمانان کمیته روابط خارجی کنگره امریکا بودند.

 

 

شهلا آراسته، خبرنگار تلویزیون فارسی صدای امریکا (VOA) در کنگره امریکا، از این نشست گزارش داد:

 

خانم "رز لتینن" رئیس جلسه، در ابتدا گفت: «ابدا نباید اشتباه کنیم و رئیس جمهور جدید را "میانه رو" تصور کنیم. این انتخابات، یک پیروزی برای دموکراسی مردم ایران نبود و آن ها حق انتخاب نداشتند. کاندیداها "دستچین شده" بودند و این ریاکاری و تقلب در انتخابات توسط حاکمیت برای کنترل بیشتر مردم ایران صورت گرفته است. هر تغییری هم که در ظاهر اتفاق بیفتد، از نظر ما حرکت به سوی دموکراسی و حقوق بشر و یا تغییر در برنامه هسته ای و حمایت از بشاراسد تلقی نخواهد شد. موضع امریکا باید روشن باشد؛ نه هیچگونه امتیاز و پاداش و نه هیچگونه تسهیل در تحریم ها؛ امریکا ابدا نباید عقب نشینی کند، مگر اینکه ایران گام های قابل بازبینی در ارتباط با غنی سازی و رها کردن برنامه اتمی خود بردارد.»[!]

 

 

 

 

در ادامه، علیرضا نادر از مؤسسه رند، تأکید کرد: «تحریم ها بسیار مؤثر بوده اند و روی کار آمدن آقای روحانی در ایران نیز نتیجه تأثیر همین تحریم ها بوده است. اما سیاست های ایران در حمایت از بشاراسد به هیچ وجه عوض نخواهد شد و روحانی نخواهد توانست شکل تازه ای به برنامه اتمی ایران ببخشد. تحریم ها بیشتر باید برنامه اتمی ایران را هدف قرار دهند و نباید به کمبود غذا و دارو دامن زده شود.»

 

 

 

 

سپس خانم سوزان مالونی از مؤسسه بروکینگز، اهمیت انتخابات در فضای کنونی ایران را خاطرنشان کرد و گفت: «نباید انتخابات را کاملا رد کرد. حتی در ساختار استبدادی ایران[!] هم این انتخابات فرصت هایی را فراهم می کند. انتخابات ایران مهم است زیرا راه به چالش کشیدن سیاست رسمی اتمی ایران را برای کاندیداها باز می کند و به خبرنگاران و مردم اجازه می دهد مسائل ممنوعه را مطرح کنند.»

 

 

 

 

سومین کارشناس مدعو کمیته روابط خارجی کنگره امریکا، کریم سجادپور از بنیاد کارنگی، نسبت به میزان خواست و تمایل آقای روحانی برای ایجاد تغییر در سیاست های ایران ابراز بی اطلاعی کرد و افزود: «ایران شاید تنها کشور منطقه خاورمیانه باشد که منافع استراتژیک و ارزش های دموکراتیک امریکا با مردمش همخوانی دارد[!] باید تحولات دموکراتیک در داخل ایران را از طریق مهار کنترل جمهوری اسلامی بر اطلاعات و ارتباطات، دنبال کرد.»

 

 

 

اما نکته قابل تأمل اینجاست که تلویزیون فارسی صدای امریکا بخش مهمی از اظهارات کریم سجادپور را که در انتقاد از کارکرد این رسانه دولتی بیان شده بود، پوشش نداده است.

حذف سخنان مورد اشاره -که در پی خواهد آمد- بار دیگر اثبات کرد که این رسانه وابسته به وزارت امور خارجه امریکا، از "سانسور" به عنوان ساده ترین راه برای پنهان کردن آنچه مورد پسندش نیست، بهره می گیرد.

 

 

سجادپور خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه گفته بود: «شبکه های ماهواره ای از ابزارهای مهمی هستند که به ایرانیان برای دسترسی به اطلاعات مستقل کمک می کنند. متأسفانه بخش فارسی صدای امریکا (VOApnn) در این‌ زمینه در قیاس با بخش فارسی بی بی سی (BBCPersian) خیلی ضعیف کار می‌کند. مدیریت ناکارآمد، نیروهای غیرمتخصص و ناکارآمد، تولیدات ضعیف و عاری از محتوا و... گوشه ای از مشکلات این رسانه است. اکتفا کردن به تغییرات سطحی در رده کارمندان ارشد و جابجایی و اخراج گاه و بیگاه نیروهای رده پایین نیز تا کنون بی فایده بوده است.»

 

 

 

 

وی اضافه کرده: «این رسانه اگر همچنان خود را در مرزهای امریکا محدود نماید، قادر به جذب همکاران کارکشته و خلاق نخواهد بود و سطح برنامه های تولیدی اش ارتقا نخواهد یافت. بخش فارسی صدای امریکا باید به سمت همکاری با نیروهای تازه و بیرون از قالب شبکه حرکت کند و از چارچوب دولتی، گرایش اندکی به طرف بخش خصوصی داشته باشد؛ همانطور که بی‌بی‌سی فارسی از حمایت های دولتی برخوردار است و در عین حال از کارشناسان مستقل که وابستگی دولتی ندارند استفاده می کند. آنچه گفتم، محتاج هزینه کرد بیشتری نسبت به بودجه فعلی صدای امریکای فارسی نیست. با پولی کمتر از قیمت یک اف-15 می توان به این مقصود دست یافت.»

 

 

 

 

گفتنی است بخش فارسی صدای امریکا با ریزش بالای مخاطب مواجه بوده و به دلیل ساختار مافیایی، هر از چند گاه می شنویم که یکی از کارمندان این شبکه به دلیل تبعیت نکردن از مطامع مافوق خود، اخراج شده است.