نوع القابی که آقای رئیس جمهور به منتقدین خودشان تا حالا دادند در هیچ دولتی تا کنون اینگونه سابقه نداشت. آقای روحانی در یک دایره از مشاورینی گیر کرده که متأسفانه آنها خیر دولت را نمی خواهند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ سخنان رئیس جمهور در روز دانشجو که موجب موجی از واکنش ها از سوی طیف های مختلف سیاسی شد. سخنانی که طرفداران اعتدال نیز آن را غیر اعتدالی دانستند. خبرنگار فرهنگ نیوز در رابطه با وقایع روز دانشجوی امسال با حجت الاسلام سیدمهدی موسوی نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی گفتگو نموده است که مشروح آن از نظرتان می گذرد.

فرهنگ نیوز : ارزیابی شما از وقایع روز دانشجوی امسال چیست ؟

در رابطه با بحث 16 آذر اتفاقی که افتاد واقعاً ما متاسفانه در یکی دو سال اخیر این را شاهد هستیم که ، واقعاً منحصر به فرد هم است یعنی مختص رفتار و روحیات دولت جدید است. آنچه که در رفتارهای آقای رئیس جمهور و بیانات آقای رئیس جمهور قابل مشاهده بود, این بود که ، علی رغم شعار اعتدال ، علی رغم شعار نقد پذیری، علی رغم شعار فراخوان برای انتقاد، ذره ای نقد و انتقاد را بر نمی تابند. نقد و انتقاد به هر حال یک مؤلفه ی مهم است برای پیشرفت و توسعه ی کشور ، هیچ وقت ما با یک صدایی و تک صدایی به پیشرفت و توسعه نمی رسیم , مخصوصاً در حال حاضر که دنیا بر علیه ما است و به دنبال تضعیف نظام جمهوری اسلامی هستند که به هر طریقی داشته های نظام جمهوری اسلامی را نابود کنند. ولی رفتارهای رئیس جمهور بیانگر یک نوع روحیه ی استبدادی و مستبدانه بودن و رفتارهای مبتنی بر تکبر بود.

اولاً اینکه ما نباید از نقد و انتقاد بهراسیم ، چه کسانی از انتقاد می هراسند؟ و چه کسانی از سؤال و پرسش گری و مطالبه گری فرار می کنند؟ کسانی که به هر حال اقدامات شفاف و مبتنی بر عقلانیت و منطقی و مبتنی بر تصمیم صحیح نداشته باشند. وقتی که انسان رفتار و عملکرد مبتنی بر عقلانیت نداشته باشه ولذا سعی میکند از جوامع پرسش گر و مطالبه گر فرار کند و یا به اصطلاح مدیریت می کنند و انحصار ایجاد می‌کنند در پرسشگری و آنچه را خودشان می خواهند و یا برای آنها مهم است از همان سعی می کنند سؤال کنند همیشه و بیش از آن را بر نمی تابند.

** القابی که رئیس جمهور به منتقدان دادند در هیچ دولتی سابقه نداشته است **

نوع القابی که آقای رئیس جمهور به منتقدین خودشان تا حالا دادند در هیچ دولتی تا کنون اینگونه سابقه نداشت. حتی در دولت اصلاحات هم ما شاهد این نبودیم که به اصطلاح به این سبک و سیاق منتقدین و مخالفین و یا کسانی که نقدی بر عملکرد را دارند را القابی این چنینی و با چنین به اصطلاح واژه هایی بنوازند و یا از رده خارج کنند و یا از حوزه ی اجتماعی خارج کنند. در دوران اصلاحات یک سری رفتارهایی متناسب با به اصطلاح دیدگاه و تفکر و ایدئولوژی برخواسته جریان اصلاحات ما داشتیم ولی این رفتارهای جدید رفتارهای ناپسندی است که تا خود طرفداران آقای روحانی هم بر نمی تابند و لذا من اعتقادم بر این است که آقای روحانی در یک دایره از مشاورینی گیر کرده که متأسفانه آنها خیر دولت را نمی خواهند و این نوع مواضع قطعاً به ضرر خود دولت خواهد بود و جوامع انسانی هم هیچگاه بر نمی تابد که افرادی انحصارهایی برای خودشان درست می کنند که امکان نقد و انتقاد را بر آنها نداشته باشند. جاهایی خود آقای روحانی و منتسبین به ایشان هیچ خط قرمزی را برای نقد و انتقاد قائل نیستند؛ ولی برای خودشان، خودِ دولت را ، خودِ رئیس جمهور را خط قرمز می دانند که این قطعاً یک نوع استبداد و تکبر است.

در 16 آذر متأسفانه وقتی که فرصتی به انجمن ها و تشکل های دانشجویی ندادند که سوالات و مطالبات خودشان را مطرح بکنند ، این یک نوع دگم اندیشی و یک نوع رفتار متناسب با روحیات استبدادی است. اگر ما اینگونه رفتارها را به هر حال ادامه بدیم قطعاً جامعه آن را برنخواهد تابید و اعتراض خودشان را خواهد کرد.

در 16 آذر دست کسانی که به هر حال آغشته شده بود به خیانت به مردم ، خیانت به نظام ، آن کسانی که با تمام وجود اقدام کرده بودند بر علیه جمهوری اسلامی باز بود ولی متأسفانه معتقدین به نظام و انقلاب و مؤمنین و دلسوزان و کسانی که برای نظام دل می سوزانند را متأسفانه سعی کردند که در یک انحصار امنیتی قرار بدهند و اجازه صحبت و بیان را از آنها گرفتند.

** وقتی برای غربی ها حق مذاکره قائل هستیم، چرا انتقاد دلسوزان را بر نمی تابیم؟ **

وقتی که ما از آن طرف برای آمریکایی ها و غربی ها حق قائلیم که آنها در رابطه با نظام جمهوری اسلامی موضع می گیرند و یا هر رفتاری را داشته باشند و خودمان را به اصطلاح قائل به این می دانیم که مذاکره بکنیم با همه ی دنیا با دشمنان می توانیم مذاکره بکنیم ، آیا واقعاً این پسندیده است که با نیروهای خودی و داخلی نظام که به هر حال برای این نظام تلاش کردند ، برای این نظام زحمت کشیدند و در این مسیر هزینه هایی دادند، ما در مقابل اینها بایستیم و اجازه ی اظهار نظر و مذاکره ی با اینها را ندهیم آیا این واقعاً منطقی است؟ ما اگر در داخل نتوانیم نیروهای خودی و نیروهای ارزشمند و نیروهای مردمی و یا هر گونه از گروه ها و تشکل ها را نتوانیم جواب بدهیم و پاسخ بدهیم ، آیا می توانیم پاسخ دنیا را بدهیم؟ این یک نوع فریب افکار عمومی است که متأسفانه دارد اتفاق می افتد؛ ما باید به جد توجه کنیم که این اقدامات و حاشیه سازی ها که برای نظام درست می شود نه به نفع دولت است و نه به نفع نظام است .

به هر حال دولت تصمیم گرفت که افزایش قیمت نان را داشته باشه و شاید یکی از مشاوره های نادرستی که به رئیس جمهور دادند این است که با ایجاد حواشی این چنینی توجه افکار عمومی به بالا رفتن قیمت نان را کم کنند و اجازه ندهند که جامعه به این موضوع بپردازد و شاید یکی از حرکات این چنینی در 16 آذر این بود.

اتفاقی که افتاد مثل اینکه فتنه گرانی که فتنه کرده بودند، بر علیه مردم و نظام ایستاده بودند، فتنه گرانی که دستشان آغشته شده بود به خون مردم ، به هر حال در ریختن خون مردم این ها شریک بودند و دخیل بودند، متأسفانه این ها میدان پیدا کردند درعرصه ی دانشگاه حضور پیدا کنند و هر گونه اهانت به نظام و انقلاب داشته باشند و هیچ اعتراضی هم نشد. اصول و مبانی ما متأسفانه مبتنی بر خواسته های خودمان شده یعنی دولت در حال حاضر این اصول و مبانی خودش را منطبق بر چارچوبی کرده است که آن چارچوب فقط منافع دولت و و منافع خود رئیس جمهور و نزدیکان و به اصطلاح هم سنخ های رئیس جمهور است و هر کسی به نقد منافع آنها بپردازد محکوم است به بی سوادی، محکوم است به تازه به دوران رسیده یا کسانی که مذاکرات را بر نمی تابند یا به عنوان دلواپسان امروز نام می برند و تحقیر می کنند. سعی می کنند که این افراد و منتقدین را با این القاب از میدان به در بکنند ولی کسانی که توهین می کنند، اهانت می کنند به ساحت مقدس حضرت ابا عبدالله (ع) ، کسانی که توهین کردند به ساحت اهل بیت (ع) ، کسانی که توهین می کنند به نظام و به ولایت فقیه و در مقابل نظام و ولایت فقیه می ایستند، اینها متأسفانه امنیت دارند و هیچ گونه اعتراضی به اینها نمی شود ، این واقعاً یک روند خطرناکی است .

چرا آقای روحانی در رابطه با کسانی که در دانشگاه ها بر علیه نظام و ولایت شعار دادند و سخنرانی کردند، کسانی که عکس حضرت امام (رض) را وارونه کردند، کسانی که توهین کردند به حضرت امام (رض) هیچ موضعی نگرفت؟ آیا آقای روحانی خودش را برتر از حضرت امام (رض) برتر از اصول و مبانی نظام و انقلاب می داند؟

و لذا ما اعتقادمان بر این است که دولت باید هدف و اهداف خودش را در رابطه با تشکیل دولت و گرفتن جایگاه و پست را بازنگری کند و مشخص کند با چه هدفی این کار را انجام می دهد .

فرهنگ نیوز : آیا احساس نمی شود رفتار آقای رئیس جمهور و برخی تصمیمات دولت یک رفتار فرا قانونی است؟ موضع خانه ی ملت در این خصوص چیست و اینکه آیا با این نوع رفتارها در جریان حامی دولت و اعتدال شکاف ایجاد نمی شود؟

حتی طرفداران خود رئیس جمهور و حتی اصلاح طلب ها این رفتار را بر نمی تابند. به هرحال این رفتار و این منش باعث شده که اختلاف هایی در همین حوزه به وجود بیاید، در این شکی نیست. به هر حال همه ی آنهایی که از ایشان حمایت کردند، مبتنی بر یک سری اعتقادات و اهداف و منافعی حمایت کردند. طبیعتاً زمانی که ببینند اهداف آنها تأمیین نمیشود، طبیعی است که آنها هم موضعی جداگانه خواهند داشت. کما این که در حال حاضر هم به همین شکل است.

نماینده ای در مجلس نداریم که نسبت به این نوع رفتارها رضایت داشته باشه مگر آنکه کسی که بر اساس تعصب که مبتنی بر یک نوع جهالت است نظر بدهد. نوع آراء و نوع تصمیم گیری مردم در رابطه با نمایندگان فرق می کند ، این تفکر تفکر بدی است و قطعاً اشتباه است که ما بگوییم اینکه انتخاب نمایندگان بر اساس دیدگاه ی فکری دولت باید باشد. انتخاب نمایندگان برای کار اجرایی نیست ، بلکه برای نظارت و تقنین است ، اما رئیس جمهور را برای اجراء انتخاب می کنند. طبیعی است که مردم برنمی تابند که رئیس جمهور ، وزراء یا دولت ، قائل به عدم نظارت باشند و یا خودشان را ماوراء قانون و ماوراء نظارت ببینند. این رفتار را هیچ کس نمی پسندد و هیچ کسی نمی پذیرد، و لذا دولت هم باید این را ملاحضه بکند که اگر انتخاب شد و اگر مردم رأی دادند، بر اساس این نوع دیدگاه است که رئیس جمهور کار اجرایی کند و برای حل مشکلات معیشت مردم تلاش می کند، نه آنکه وارد جریانات سیاسی شود و برای رسیدن به اهداف و منافع حزبی و یا شخصی فعالیت کند .

فرهنگ نیوز : در سالی هستیم که مقام معظم رهبری آن را تحت عنوان فرهنگ نامگذاری کردند. این ادبیاتی که رئیس جمهور به کار بردند ، آیا با فرهنگ انقلاب اسلامی و شاخصه های خط امام (رض) و همچنین شاخصه ها و خط کش هایی که مقام معظم رهبری ، تعیین ، تبیین و تشریح کردند سنخیتی دارد؟

این نوع رفتارها با هیچ فرهنگی سنخیت ندارد. ما اعتقادمان بر این است که در فرهنگ جمهوری اسلامی بالاترین مقام دستگاه اجرایی خودش را ، کم ترین فرد و پایین ترین فرد نظام در یک حکومت می داند و هیچگاه ویژه ها را برای خود قائل نیست، یا برای خود خطوط قرمز قائل نیست. هیچ گاه برای خودش به اصطلاح ویژه خواری ها و احیاناً خواستن های خارج از قانون نظام نمی خواد و بر اساس آن هیچ گاه در جمهوری اسلامی در فرهنگ انقلاب ما این جایگاهی ندارد. حضرت امام خودشان را همیشه خادم و خدمتگذار معرفی می کردند. امام هیچگاه برای خودش ویژه ها را قائل نبود، در یک خانه ی محقرانه ای زندگی می کرد، کما این که حضرت آقا دارند همین کار را می کنند. ولی آیا ما 7 میلیارد تومان بگذاریم برای استخر یا برای برخی از دکوراسیون های نهاد ریاست جمهوری و هیأت دولت ، آیا این سنخیت پیدا می کنه با خواسته ها و روش حضرت امام؟ خیر اصلاً چنین چیزی نیست.

** سخنان رئیس جمهور در 16 آذر سخنیتی با راه امام(ره) ندارد **

ما زمانی می توانیم بگوییم راه و مسیر امام ادامه پیدا میکند که در بحث شجاعت ، مقابله و مبارزه ی با استکبار، تقویت منابع انسانی مؤمن ، تقویت جریان اسلامی ، تقویت جریان انقلابی و دینی ، پیرو روش امام باشیم . شما در 16 آذر سخنان آقای رئیس جمهور را بررسی کنید، یک جمله از استکبار ستیزی نبود و این روحیه ی عدم استکبار ستیزی با فرهنگ حضرت امام سنخیت ندارد ، اینکه انتقادپذیر نباشیم با فرهنگ حضرت امام سنخیت ندارد ، این که ما خود را عقل کل بدانیم و دیگران را بی سواد ، با فرهنگ امام سنخیت ندارد ، فرهنگ دینی ما چنین چیزی را بر نمی تابد.

اصلاً ما نگاه و فرهنگ دینی و انقلابی و ارزشی خودمان را متأسفانه داریم فراموش می کنیم و این اشتباه است. ما جاهایی می توانیم بگوییم پیروز هستیم که مقاومت کنیم و استقلال خودمان را حفظ کنیم .

فرهنگ نیوز : آقای رئیس جمهور 3 وزیر پیشنهادی را معرفی کردند و مجلس به آنها رأی نداد و زمانی که آقای فرهادی را معرفی کردند و ایشان رأی آوردند، آقای رئیس جمهور گفتند آقای فرهادی همان راهی را خواهند رفت که فرجی دانا و آن سه وزیر پیشنهادی ای که ما معرفی کردیم می رفتند، این سخنان را چگونه تحلیل می کنید ؟

این یک نوع دهن کجی به مجلس بود ، خیلی از شعارهای رئیس جمهور متأسفانه در عمل عملیاتی نمی‌شود و به آن عمل نمی شود. رئیس جمهور از یک سو می گویند مجلس هر کاری انجام دهند ما احترام می گذاریم ولی از آن طرف توهین می کنند به مجلس ، به هر حال مجلس اگر انتخاب نکرد و رأی نداد این حق مجلس است ، قانون اساسی این حق را به مجلس داده، بررسی بکند که اگر صلاحیتی را نداشته باشند اجازه انتصاب را به وزرای پیشنهادی ندهد و لذا در رابطه با کسانی که مجلس به آنها رأی نداد، بر اساس چارچوب بود ، ما هم بحث مدیریت ، هم بحث عمومی دانشگاهیان ، هم بحث سوابق فردی وزیر پیشنهادی و ارتباط آنها با فتنه را به آن توجه داشتیم و گذشت زمان هم باعث نمی شود که اینها فراموش شود.

ولی متأسفانه رئیس جمهور با یک بازی سیاسی ای که انجام داد، سعی کردند مجلس را تضعیف کنند. اگر مجلس غیر از این عمل می کرد باید زیر سؤال می رفت. قطعاً مطالبات مردم هم از مجلس همین بود، این هم که به آقای فرهادی رأی دادند، به این دلیل بود که آقای فرهادی به صورت صریح از فتنه تبری جستند و سوابق بدی هم نداشتند. و لذا به همین دلیل هم مجلس رأی داده ، رأی هم مشروط است ، نه نسبت به ایشان ، بلکه نسبت به هر شخص دیگری ، و لذا این مدل رفتارها در رابطه با مجلس کار پسندیده ای نیست.

فرهنگ نیوز : چنانچه مشاهده شود که آقای فرهادی به قول رئیس جمهور راه آن نفرات پیشین را برود , موضع مجلس چیست ؟

صد در صد مجلس راه خودش را می رود. ما با کسی تعارف نداریم ، هر کسی در هر مقامی و موقعیتی ، اگر مسیر انحرافی و مسیر فتنه را بخواهند دنبال کند، مجلس طبیعتاً محکم در مقابل آن خواهد ایستاد .
 

"Our President, analytical news site"