عبدالکریم سروش ضمن اعلام حمایت از مهدی کروبی و اینکه به او رای خواهد داد همزمان از تحریم انتخابات و حمایت برخی گروه‌ها از میرحسین موسوی انتقاد کرد.

دکتر عبدالکریم سروش طی گفتگویی با سایت ضدانقلاب روزآنلاین در مورد گروه‌های سیاسی مدافع تحریم انتخابات گفته است:‌ «من به آنها قصه چاه کنی را گفتم که چاهی کنده بود و نمی‌دانست خاک آن را کجا بریزد. دخو به او گفت یک چاه دیگر بکن، این خاک‌ها را در آن بریز. بقیه داستان معلوم است.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اهانت های شدید به رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: من از ته دل آرزومندم که آقای احمدی‌نژاد بر سر کار نیاید. یک سال و نیم پیش من در دانشگاه جرج واشنگتن، در سمیناری در پاسخ به سئوالی گفتم که آقای احمدی‌نژاد دیگر نمی‌تواند و نباید رئیس جمهور بشود. خیلی‌های دیگر هم به این نتیجه رسیده‌اند و امیدوارم که در عمل هم چنین چیزی تحقق پیدا کند.

 

سروش در پاسخ به این سوال که “از میان کاندیداها نظرتان بر کیست؟” گفته است: «من ۴ سال پیش حرفی به شما زدم و حالا هم کم و بیش بر همان نظرم. یعنی آقای کروبی. علی الخصوص که من در سخنان آقای موسوی، نکته تازه‌ای نمی‌بینم. در عملکردش هم کار دلچسبی مشاهده نمی‌کنم. گمان می‌کنم با افکار پیشین‌اش وداع نکرده است و علیرغم اینکه گاهی در سخنرانی‌ها، اشارات تازه‌ای دارد، اما ریشه‌ها، همان ریشه‌های پیشین است و رگه‌های نگران کننده‌ای در سخنان ایشان وجود دارد. در عمل هم بیست سال نشست و ظلم‌ها را تماشا کرد و لب از لب نگشود: “قربان تمکینت شوم می بین و سر بالا مکن”».

 

سروش در مورد حمایت خاتمی از موسوی نیز گفته است: «این همان چیزی است که موضع آقای خاتمی را برای من سئوال انگیز کرده است. من رفتن پاره‌ای از دوستان پشت آقای موسوی را هم اصلا درک نمی‌کنم. یعنی از دید سیاسی که نگاه می‌کنم کاملا برایم مبهم است. به صراحت برای شما بگویم اینکه کسی دو باره بیاید و در کسوت سیاسی ادعای رسالت روشنفکری داشته باشد نمی‌پسندم. باید کسی بیاید که مرد عمل باشد».

 

گفتنی است عبدالکریم سروش، سال گذشته با طرح موضوع زمینی بودن قرآن کریم و اینکه این کتاب آسمانی نیست، جنجال گسترده ای در محافل دینی به وجود آورد به طوری که اعتراض شدید برخی از دوستان خود همچون عطاالله مهاجرانی و هاشم آقاجری و محمد بازرگان (عضو نهضت آزادی) را به همراه داشت.