چهارمين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران با نام «فجر» با رمز «يا محمد رسول الله» به فضا پرتاب شد و در مدار زمين قرار گرفت تا بار ديگر اقتدار جمهوري اسلامي ايران به عنوان هشتمين كشور دارنده تكنولوژي پرتاب ماهواره به فضا به رخ جهانيان كشيده شود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ چهارمين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران با نام «فجر» با رمز «يا محمد رسول الله» به فضا پرتاب شد و در مدار زمين قرار گرفت تا بار ديگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران به عنوان هشتمين كشور دارنده تكنولوژي پرتاب ماهواره به فضا به رخ جهانيان كشيده شود.
اين ماهواره توسط سازمان هوافضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و به كمك موشك ماهواره‌بر سفير فجر به فضا پرتاب شده است. موشكي كه پيشتر نيز وظيفه به فضا بردن چند ماهواره ديگر را نيز به عهده داشت و حالا با ارتقاي آن، ماهواره فجر را نيز به جو زمين برده است. اين موشك داراي۱۰ هزار قطعه در اجزاي مختلف اعم از موتور، بدنه، هدايت و كنترل است كه نكته مهم آن است كه تمامي اين قطعات توسط كارشناسان رشته‌هاي مختلف دانشگاهي كشور بومي شده است.

تأييد وزارت دفاع
اما پرتاب اين ماهواره در حالي بود كه وزارت دفاع با انتشار بيانيه‌اي در همين خصوص عنوان كرد كه «متخصصان سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع به عنوان نخستين سازمان پرتاب كننده ماهواره در جهان اسلام و شركت صنايع الكترونيك ايران به عنوان اولين سازنده ماهواره در كشور، موفق شدند با شعار الله اكبر و رمز مبارك «يا محمد رسول‌الله» و با فرمان رئيس‌جمهور چهارمين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران را با نام «فجر» به فضا پرتاب و در مدار زمين قرار دهند.»

تبريك رئيس جمهور
همچنين دكتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور نيز پس از پرتاب موفقيت آميز ماهواره ملي فجر به فضا در مصاحبه با واحد مركزي خبر، ضمن تبريك پرتاب «ماهواره ملي فجر» با «ماهواره بر بومي سفير فجر» گفت: دانشمندان و انديشمندان برجسته ايران در زمينه علوم فضايي وارد مرحله جديدي شده‌اند. روحاني افزود: دولت مصمم است مسير پيشرفت ملي را ادامه دهد و ان شاءالله در سال‌هاي پيش رو به مرحله‌اي مي‌رسيم كه همه نيازهاي كشور در عرصه‌هاي فضايي، به دست دانشمندان پرتوان ايران و بر مبناي تكنولوژي بومي تأمين خواهد شد.
وزير دفاع نيز با تبريك اين موفقيت ارزشمند به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي، رئيس‌جمهور و ملت شريف ايران گفت: طراحي و ساخت ماهواره ملي فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادي دانشمندان و محققان فضايي شركت صنايع الكترونيك ايران و شركت هاي دانش‌بنيان داخلي و مراكز تحقيقاتي، علمي و دانشگاهي كشور مي‌باشد و نشان ديگري بر تداوم رشد بالنده علمي كشور در عرصه فناوري‌هاي پيشرفته است.
سردار دهقان پيرامون ماهواره‌بر سفير فجر نيز اظهار داشت: ماهواره‌بر سفير فجر كه تمامي مراحل طراحي و ساخت آن به صورت بومي در سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع انجام شده است، تثبيت توانمندي ماهواره‌برهاي جمهوري اسلامي ايران براي استقرار ماهواره در مدار زمين و دستيابي به يك پروژه ملي قابل طرح در سطح جهاني از دستاوردهاي طراحي و ساخت آن مي‌باشد.
وي ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و كسب توانمندي جهت طراحي و ساخت نسل جديد ماهواره‌برها، فراهم شدن زمينه ورود به بازار جهاني خدمات فضايي به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده از توانمندي‌هاي بومي در توسعه علوم و فناوري‌هاي فضايي و طراحي مأموريت‌هاي پيچيده فضايي را از ديگر دستاوردهاي طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره ملي فجر ذكر كرد. وزير دفاع با قدرداني از زحمات، تلاش‌ها و همت بلند متخصصان فضايي كشورمان در بخش‌هاي مختلف به ويژه شركت صنايع الكترونيك ايران و سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع، اين موفقيت و پيروزي بزرگ را در تداوم پيروزي‌هاي بزرگ ملت ايران در دهه فجر ذكر كرد و افزود: موفقيت كشورمان در عرصه فناوري فضايي از مهم‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي به شمار مي‌رود.

ايران در باشگاه فضايي‌ها
تمامي اين اقدامات محققان فضايي كشورمان در حالي است كه جمهوري اسلامي تنها كمتر از 20 سال است كه مشغول مطالعه روي برنامه‌هاي فضايي است و در همين مدت‌زمان كم توانسته خود را وارد باشگاه كشورهاي فضايي كند؛ باشگاهي كه شامل هفت كشور روسيه، امريكا، فرانسه، ژاپن، چين، ‌بريتانيا و هند است و ايران عضو هشتم اين باشگاه؛ باشگاهي كه مشخصه اصلي اعضاي آن خودكفا بودن در ساخت ماهواره و موشك‌هاي ماهواره‌بر است. علاوه بر اين حميد فاضلي، قائم‌مقام سازمان فضايي كشور نيز اخيراً عنوان كرده بود طي دو سال گذشته برخي از مؤسسات مهم جهاني، ايران را جزو پنج قدرت نوظهور دنيا در فعاليت‌هاي فضايي دانستند كه بالاترين نرخ فعاليت‌هاي فضايي را نيز بين پنج كشور نوظهور داشته است.

تلاش براي توقف برنامه فضايي ايران
در اين ميان نكته جالب آن است كه همزمان با پيشرفت‌هاي چشمگير جمهوري اسلامي در حوزه هوا‌‌فضا، غرب با پيشگيري سياستي خصمانه عليه اين روند علمي، تلاش‌هاي بي‌شائبه‌اي را براي متوقف كردن اين برنامه علمي آغاز كرده است؛ ماجرايي كه جامعه علمي كشور در حوزه هوا فضا به خوبي آن را درك مي‌كنند و از روند آن آگاه هستند. گويي ماجراي تلاش‌هاي بي‌ثمر غرب طي 11 سال گذشته براي توقف برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشور در اين روند نيز در حال تكرار است، به نحوي كه نه تنها امكان دسترسي دانشمندان ايراني به قطعات و تجهيزات ساخت ماهواره وجود ندارد، بلكه در اختيار‌گيري منابع علمي در اين خصوص نيز با مشقت‌هاي فراوان صورت مي‌گيرد.
در عين حال غربي‌ها مي‌كوشند با پيوند زدن برنامه علمي هوا فضاي ايران با رقابت‌هاي تسليحاتي در منطقه خاورميانه، به نوعي اين توسعه علمي صلح‌آميز را مرتبط با برنامه‌هاي نظامي كشورمان معرفي كنند. در همين ارتباط پس از هربار پرتاب موفقيت‌آميز موشك‌هاي ماهواره‌بر مقامات امريكايي و سازمان‌هاي ديده‌بان فعاليت‌هاي موشكي مدعي مي‌شوند كه تكنولوژي مورد استفاده در فعاليت‌هاي فضايي ايران مي‌تواند براي پرتاب سلاح‌هاي نظامي به مسافت‌هاي دورتر هم مورد استفاده قرار گيرد.

تحريم‌هاي پيشرفت‌ساز
اما ورود ايران به باشگاه فضايي در حالي است كه درست از همان روزهاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي غرب با مشاهده از دست رفتن منافع خود در ايران، تحريم‌هاي سنگيني را عليه كشورمان آغاز كرد؛ تحريم‌هايي كه در ابتدا منجر به مسدود شدن دارايي‌هاي قانوني كشور در بانك‌هاي اروپايي و امريكا شد، سپس با آغاز جنگ دامنه آن به فروش تسليحات نظامي نيز كشيده شد، به گونه‌اي كه كشورهاي صنعتي حتي حاضر به فروش سيم خاردار به ايران نبودند، اين در حالي بود كه در طرف مقابل تمامي قدرت‌هاي دنيا پشت رژيم بعثي عراق جمع شده بودند و با حمايت‌هاي مختلف از جمله در اختيار قرار دادن پيشرفته‌ترين تسليحات نظامي، دست در دست يكديگر، تمام تلاش خود را به كار بسته بودند تا نظام نوپاي جمهوري اسلامي را به زانو دربياورند اما به رغم تمامي اين فشارها، ملت ايران حاضر به پذيرش شكست نبود و نيروهاي مسلح از جمله سپاه و ارتش در كنار بسيج مردمي با تكيه بر توانايي‌هاي خود، اجازه ندادند تحريم‌ها دليلي براي ضعف و مانع دفاع از كشور شود.
اما بركات دفاع مقدس تنها در حوزه خودكفايي تجهيزات دفاعي خلاصه نشد چراكه غربي‌ها در طول جنگ نه فقط تجهيزات نظامي بلكه از فروش بسياري از اجناس و كالاهايي كه كاربردي غيرنظامي داشت نيز ممانعت مي‌كردند و همين موضوع خود انگيزه‌اي شد كه متخصصان داخلي عزم خود را براي رفع ساير نيازهاي داخلي جزم كنند؛ عزمي كه قرار بود پاسخگوي نياز كشور در حوزه‌هايي نظير داروها، تجهيزات پالايشگاهي و نفتي، تجهيزات الكترونيك و صدها محصول ديگر باشد. سرانجام نتيجه تمام اين تلاش‌ها باعث آن شد كه جمهوري اسلامي امروز در بسياري از تكنولوژي‌هاي پيچيده و حساس كه انحصار استفاده از آن در اختيار چند كشور معدود بود، نه تنها حرفي براي گفتن داشته باشد ‌بلكه مرجعي علمي باشد كه خود دانش‌آفرين شده است.

جعفر تكبيري

"Our President, analytical news site"