«وقتی با عربده کشی وارد دبیرستان ابومسلم شد، همه به وحشت افتادند. شعبان بی مخ کارهایش را همین طوری پیش می برد. معدل فرخزاد تک شده بود و او رفته بود تا مشکل را حل کند یا به عبارت بهتر کار را یک سره کند. مسئولان دبیرستان با ترس و لرز گفتند: حالا چه امر مي‌فرمایيد؟ آيا به اين بچه! بيست بدهيم خوب است؟ و شعبان بی مخ با پرخاش و فرياد از آنها خواست تا به فرخزاد نمره 100 يا 200 بدهند!»

قبل از كودتاي 28 مرداد، بیشتر در حد یک جاسوس اجير شده شناخته می شد. اما به دنبال کودتا بود که در دربار و امرای ارتش و رجال سیاسی هم نفوذ ویژه ای پیدا کرد. خود او در جایی با اشاره به آن دوران و قدرت روزافزونش می گوید: «اون موقع من هر كاري مي‌خواستم تو تهرون بكنم مي‌تونستم.» این گونه بود که نام "شعبان علی جعفری" یا "شعبان خان" یا همان "شعبان بی مخ" با زورگویی، بدمستي، باج‌گيري، چاقوكشي و آدم‌كشي در تاریخ قرین شد.

 

او سالهابه عنوان يكي از مظاهر قدرت رژيم پهلوي برای سركوب مردم شناخته می شد. وقتی به پيشنهاد تيمسار زاهدي با شاه ملاقات كرد، توانست زميني را براي تأسيس باشگاه ورزشي نصیب خود سازد و از این طریق جمعيتي را به نام جمعيت جوانان جانباز تشكيل دهد تا در مواقعي ضروري از آنان استفاده شود.

 

دربار هزینه‌های باشگاهش را هم پرداخت می کرد. در اسفند 1332، وقتی دكتر حسين فاطمي دستگير شد، شعبان بی مخ مقابل شهربانی حاضر شد تا خصومت دیرینه اش را پایان بخشد. به این ترتیب بود که فاطمی زیر مشت و لگد گرفته شد و با ضربات چاقوی قداره بندهای بی مخ مورد پذیرایی قرار گرفت. منطق شعبان بی مخ منطق خشونت بود.

 

با این همه، "شعبان خان" مراسم عزاداری هم برپا می کرد! هزینه مراسم روضه‏خواني دهه ماه محرم در تكيه دباغخانه را ساواک به عهده می گرفت. در واقع او با همه خیانت ها و زورگویی هایش، خود را مذهبی و ظاهرالصلاح! جلوه می داد. با آغاز نهضت انقلاب اسلامي کم کم احساس خطر كرد و به اسرائيل گريخت اما بعدها مجدداً به ايران بازگشت و همزمان با خروج شاه از كشور به ژاپن رفت. شعبان بی مخ سرانجام در سالگرد 28 مرداد و در سال 1385 یعنی تقریباً 3 سال پیش در سن 85 سالگی در لس آنجلس آمریکا درگذشت تا به همه اثبات کند هیچ زورگویی را دیگر تاب جدال با مرگ نیست.

 

اگرچه سال ها از زورگویی های "شعبان خان" می گذرد اما هم چنان رد پایی از جدال با منطق دیده می شود. درگیری های خیابانی طی روزهای اخیر و حملات گسترده به ستادهای انتخاباتی که منجر به مجروح شدن تعدادی از فعالین انتخاباتی شده است، خواه ناخواه فضای قداره کشی های شعبان بی مخ را تداعی می کند.

 

شاید از همین رو بود که رهبر انقلاب نیز رسماً در این خصوص ابراز نگرانی کردند و فرمودند: «بعضى‏ها از اين طرفداران متعصب هم هستند، خيلى علاقه‏مند سرسختند به آن نامزد خودشان. خيلى خوب، باشند، حرفى نيست؛ اما مواظب باشيد، مراقب باشيد كه اين علاقه‏مندى‏ها به اصطكاك نينجامد؛ به اغتشاش نينجامد. شما داريد براى عقيده‏ى خودتان، براى ايمان خودتان تلاش مي‌كنيد؛ نگذاريد دشمنِ اين ايمان، دشمنِ اين آرمان از شما سوء استفاده كند. من شنيدم و اطلاع پيدا كردم كه در خيابان‌ها بعضى از جوانان طرفداران نامزدها مي‌روند -حالا من درباره‏ى اين رفتن تو خيابانها حرفى نمي‌زنم- اما مؤكداً مي‌گويم: مبادا اين خيابان‏گردى‏ها به مقابله، به مجادله، به درگيرى بينجامد؛ مواظب باشيد. اگر كسى ديديد كه اصرار بر اغتشاش و درگيرى دارد، بدانيد او يا خائن است، يا بسيار غافل است.»

 

هشدار رهبر انقلاب در حالی بود که طی این روزها ستادهای متعددی در سطح کشور مورد حمله قرار گرفته بودند و حضورهای خیابانی نیز به درگیری‌ها زد و خوردهای گسترده منجر شده بود. این در حالی است که گفته می‌شود هواداران برخی نامزدهای انتخاباتی تلاش می کنند با ایجاد درگیری و امنیتی کردن فضای کشور جریان انتخابات را به سود خود پیش ببرند و حتی در صورت شکسست انتخاباتی از این فضا برای آشوب های بعد انتخابات بهره بگیرند.

 

میثم نیلی مسئول کمیته سیاسی ستاد هماهنگی حمایت های مردمی دکتر احمدی نژاد پیش از این در این خصوص گفته بود: «آنها تصميم گرفته اند با دامن زدن به تنش هاي خياباني، دوپينگ تبليغاتي كنند و در صورت شكست، هزينه عدم اعتماد مردم به خود را بالا ببرند.»

 

نیلی همچنین افزوده بود: «در شرايطي كه مردم، به‌ويژه جوانان دوست دارند با شور و هيجان در فضاي پر جنب و جوش كانديداي مورد علاقه خود را تبليغ كنند، متأسفانه برخي جريانات سياسي كه سال‌ها حاكميت را در دست داشته‌اند و اكنون دست خود را از بيت المال كوتاه مي بينند، با شيوه هاي پيچيده پروپاگاندا و تبليغات سياسي جامعه را به سمت آشوب و تشنج هدايت مي كنند.»

 

مسئول کمیته سیاسی ستاد دکتر احمدی نژاد ضمن اشاره به فعال شدن برخی جریانات برای تشنج آفرینی افزوده بود: «اين جريان‌ها هم اكنون پشت پرده برخي ستادها مشغول طراحي براي سوء استفاده از آزادي حاكم بر جامعه و شور ونشاط انتخاباتي مشهود در ملت هستند و از برخي جوانان عزيز نيز به عنوان پياده نظام در جهت درگيري اجتماعي سوء استفاده مي كنند.»

 

گفته می شود طی روزهای اخیر 54 نفر از حامیان احمد نژاد در سطح کشور به نوعی مجروح یا مضروب شده اند و برخی ستادهای انتخاباتی نیز مورد هجمه هواداران برخی نامزدها قرار گرفته است.

 

سيد مجتبي ثمره هاشمي نیز با اشاره به بداخلاقی های صورت گرفته و به آتش کشیده شدن بنرهای انتخاباتی دکتر احمدی نژاد گفت: «توصيه ستاد هماهنگي حمايت‌هاي مردمي دكتر احمدي‌نژاد اين است كه كليه كساني كه از طرفداران آقاي احمدي نژاد هستند، خونسردي خود را در همه موارد حفظ كنند و مراقبت لازم را داشته باشند و در مواردي كه احتمالاً پيش آيد با مراجع مربوط ارتباط برقرار و از درگيري و برخورد به شدت پرهيز كنند.»

 

رييس ستاد هماهنگي حمايت هاي مردمي دكتر احمدي‌نژاد همچنين با محكوم كردن انتشار برخي عكسها گفت: «انتشار عكس‌ها اقدامي غيراخلاقي و خلاف موازين شرعي، حقوقي و عرفي است و مسلماً افرادي كه به چنين اقدامي دست مي‌زنند صرفاً قصد تخريب آقاي احمدي‌نژاد را دارند كه به هيچ وجه مورد تأييد اين ستاد نيست، لذا از كليه حاميان آقاي دكتر احمدي‌نژاد انتظار مي رود كه با هوشياري تمام عمل كنند.»

 

بداخلاقی های انتخاباتی نسبت به فعالین حامی احمدی نژاد در سطح کشور در حالی است که سایت خبری رجانیوز هم طی این روزها و بعد از مناظره تلویزیونی دکتر احمدی نژاد با مهندس موسوی بارها مورد هجمه هکرها قرار گرفته است. در این مناظره میرحسین موسوی رسما از سایت رجانیوز نام برد که به نظر می رسد همین مسئله برای حامیان ایشان تداعی نوعی دستور حمله به منطق حامیان احمدی نژاد را داشته است.

 

گفتنی است طی این روزها رجانیوز مستندات متعددی را در باب عدم صداقت مهندس موسوی منتشر کرده بود و حتی از استفاده ی از عنوان جعلی "دکتر" در دانشگاه تربیت مدرس برای ایشان خبر داده بود. این همه البته با سکوت معنی دار حامیان ایشان مواجه شد تا اینکه بعد از مناظره تلویزیونی، برخی ترجیح دادند به جای پاسخ گفتن به ابهامت و حل مسئله تمام تلاش خود را برای پاک کردن صورت مسئله به کار بندند.