بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر در هیات‌های اجرایی که از 12 اردیبهشت ماه به مدت یک هفته آغاز شده بود، به پایان رسیده و از دیروز بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت شهرستان‌ها آغاز شده است، اما اخبار رسیده حاکی از آن است که در مرحله اول، یعنی هیات‌های اجرایی رد‌صلاحیت‌ها پرتعداد بوده است!

بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر در هیات‌های اجرایی که از 12 اردیبهشت ماه به مدت یک هفته آغاز شده بود، به پایان رسیده و از دیروز بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت شهرستان‌ها آغاز شده است، اما اخبار رسیده حاکی از آن است که در مرحله اول، یعنی هیات‌های اجرایی رد‌صلاحیت‌ها پرتعداد بوده است!
با آن‌که مقام معظم رهبری به کرات در سخنرانی‌های اخیر خود بر حضور تمامی سلایق تاکید ویژه داشتند، اما شنیده می‌شود حامیان گفتمان دولت و جمعی از اصلاح‌طلبانی که در انتخابات گذشته تایید صلاحیت شده بودند، این‌بار در مرحله اول، یعنی هیات‌های اجرایی رد‌صلاحیت شده‌اند.
حسین طلا، نماینده مجلس نهم و رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا خاطرنشان می‌کند: افرادی که توسط هیات‌های اجرایی رد‌صلاحیت شده باشند، هیات‌های نظارت نمی‌توانند صلاحیت آن‌ها را تایید کنند، اما هیات نظارت این اختیار را دارد که از میان افراد تایید صلاحیت شده توسط هیات‌های اجرایی افراد دیگری را رد‌صلاحیت کنند.
اما رد‌صلاحیت‌ها در مرحله هیات‌های اجرایی که نشانه‌هایی از اعمال سلیقه در آن وجود دارد، با واکنش گروه‌های مختلف سیاسی روبه‌رو شده است.
محمدعلی نجفی، عضو اصلاح‌طلب فعلی شورای شهر در این خصوص می‌گوید خبرهای خوشی ندارد. وی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با بیان این‌که هیات‌های اجرایی کارشان تمام شده است، می‌گوید: متاسفانه خبرهایی هست که حتی صلاحیت تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که افراد معتدل هم بوده‌اند، تایید نشده است.
اعمال سلایق شخصی بر‌خلاف بیانات رهبر معظم انقلاب است
احمد بخشایش اردستانی نماینده مجلس نهم می‌گوید: متاسفانه در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای شوراها نه تنها مُر قانون رعایت نشده، بلکه بیانات مقام معظم رهبری با اعمال سلایق شخصی رعایت نشده است.
وی در گفت‌و‌گو با با اشاره به بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی ضمن ابراز تاسف از رد‌صلاحیت‌های صورت گرفته تصریح می‌کند: متاسفانه در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات شوراها شنیده‌ام که در هیات‌های اجرایی رد‌صلاحیت‌ها زیاد بوده است که این کار مطلوب نیست!
وی با اشاره به گفت‌و‌گوی خود با یکی از مسئولان تاکید می‌کند: گفتم که دو کار را باید در این زمینه انجام داد، یکی این‌که مُر قانون رعایت شود، یعنی نه فراتر از قانون رفت و نه پایین‌تر از آن و دوم این‌که باید در بررسی آن خدا را در نظر گرفت.
نماینده مردم اردستان در مجلس خاطرنشان می‌کند: به عنوان مثال اگر یکی از منابع چهارگانه (وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ثبت‌احوال و قوه قضاییه) می‌گوید که فلان شخص ضد ولایت و یا التزام عملی ندارد، باید حتماً مستندات را ببینند، زیرا اگر قرار باشد که هیات اجرایی تنها به اعتبار این‌که یکی از منابع چهارگانه می‌گوید که فلان شخص التزام عملی ندارد، تصمیم‌گیری کند، پس چه نیاز به هیات اجرایی و نظارت است! وی با بیان این‌که رد‌صلاحیت‌ها را برای حماسه سیاسی خوشایند نمی‌بینم، تصریح می‌کند: مقام معظم رهبری فرمودند باید مُر قانون را با مد‌نظر قرار داشتن خدا رعایت کنیم، چرا که اگر این‌گونه نشود، جریان سیاسی خاص در انتخابات وارد می‌شود و در نهایت انگیزه از مردم گرفته می‌شود.
مُر قانون رعایت نشده است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رد‌صلاحیت‌های صورت گرفته تاکید می‌کند: طبق چیزی که در حال حاضر انجام گرفته، متاسفانه نه تنها مُر قانون رعایت نشده، بلکه بیانات مقام معظم رهبری را مد‌نظر قرار ندادند و سلایق شخصی خود را در این زمینه اعمال کردند.
بخشایش با بیان این‌که اگر بخواهد سلایق شخصی اعمال شود، آن زمان نه قانون رعایت می‌شود، نه بیانات رهبر معظم انقلاب، تاکید می‌کند: در نتیجه به کاهش انگیزه‌ها منجر شده و در نهایت حماسه سیاسی شکل نمی‌گیرد، لذا باید سلایق کنار گذشته شده و قانون حاکم باشد.
تذکر شفاهی نماینده مجلس
محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس هم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات تاکید می‌کند: لازم است تا زمینه برای حضور این افراد مهیا شود.
وی در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری شفاهی افزود: تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی که سال جدید با تدبیر مقام معظم رهبری نامگذاری شد مستلزم فعل و انفعالات جدی و اثربخشی در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی کشور است.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: یک طرف این مسأله مردم هستند که همواره با ظرفیت بالا علی رغم تنگناها نقش خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده‌اند و طرف دیگر موضوع نهادها و دستگاه‌های ذیربط هستند که باید زمینه ساز حضور حماسه باشند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، از مؤلفه‌های مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را حضور کاندیداها با سلایق مختلف در انتخابات می‌خواند و می‌گوید: رهبر فرزانه در سخنرانی‌هایشان چندین مرتبه بر این موضوع تاکید داشتند اما متاسفانه برخی افراد عملاً برخلاف وظایف خود به این توصیه راهگشای رهبری عمل کرده و حتی برای برخی کاندیداها خط و نشان کشیدند و در آخرین مرحله هیات‌های اجرایی انتخابات شوراها تعدادی از کاندیداهای عمدتاً اصلاح‌طلب را از دایره رقابت بازداشتند.
در حالی که نمایندگان مجلس هیات نظارت بر تایید صلاحیت‌ها را تشکیل می‌دهند عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در سخنانی مدعی شده: این اقدامات از دولتی که به ظاهر خود را طرفدار آزادی‌های مشروع سیاسی می‌داند به دور است بنابراین امیدواریم رئیس جمهور نسبت به رفع این معضل اقدامات لازم را انجام دهد.
هیات‌های اجرایی نباید نسبت به تایید صلاحیت‌ها سختگیر باشند
نماینده مردم میانه در مجلس نیز در پاسخ به این سوال که آیا رد صلاحیت‌های احتمالی گسترده توسط هیات اجرایی انتخابات شهر و روستای استان تهران مغایر با فرمایش رهبر انقلاب نیست، می‌گوید: هیات‌های اجرایی باید براساس استعلام‌هایی که گرفته می‌شود، اقدام به تایید صلاحیت کنند و نظر شخصی خود را دخالت ندهند. البته جای شکایت و اعتراض هم باید وجود داشته باشد.
سیدبهلول حسینی در گفت‌وگو با با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر حضور همه سلایق سیاسی کشور در انتخابات و لزوم خلق یک حماسه سیاسی تصریح می‌کند: هیات‌های اجرایی نباید نسبت به تایید صلاحیت‌ها زیاد سختگیری کنند چرا که با فرمایش رهبری و رأفت جمهوری اسلامی مغایرت دارد
 

ملاک، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه
اما محمدجواد کولیوند، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به این که شایعات موجود درخصوص رد صلاحیت‌ها مبنای قانونی ندارد و تمامی تایید صلاحیت‌ها یا رد صلاحیت‌ها طبق مر قانون انجام می‌شود، تاکید می‌کند: براساس روند اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی کشور، پس از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی، هیات‌های عالی نظارت در استان‌ها نیز فرصت یک هفته‌ای برای بررسی سوابق دارند و پس از آن مراتب رد صلاحیت داوطلبان به ثبت‌نام کنندگان اعلام می‌شود. وی با تاکید بر این که فضاسازی‌های رسانه‌ای در اعلام تایید یا رد صلاحیت برخی افراد اهداف دیگری را دنبال می‌کند، می‌افزاید: طبیعی است که با توجه به عدم ارسال صورتجلسات- تایید یا رد صلاحیت کاندیداها- هیات‌های اجرایی به هیات‌های عالی نظارت تا به حال مراتب رد صلاحیت فردی به ثبت‌نام کنندگان اعلام نشده است. رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با توجه به شایعات مطرح شده درخصوص دعوت از برخی داوطلبان برای اعلام کتبی برائت از فتنه 88 می‌گوید: برخی حوادث سیاسی از جمله فتنه سال 88 جزو خطوط قرمز نظام در تایید صلاحیت‌ها به شمار می‌رود؛ ضمن آن که تا به حال گزارشی مبنی بر مصاحبه یا دعوت از داوطلبان برای اعلام برائت از فتنه سال 88 به این هیات گزارش نشده است. کولیوند تاکید می‌کند: البته کسانی که به هر نوع با فتنه 88 ارتباط داشته‌اند، ضروری است مواضع روشنی در این خصوص داشته باشند. 
ردصلاحیت‌ها مغایرتی با حضور تمام سلایق ندارد!
عیسی فرهادی، فرماندار و رئیس هیات اجرایی انتخابات شورای اسلامی شهر تهران هم در گفت‌وگو با در پاسخ به این سوال که آیا شما رد صلاحیت‌های گسترده در هیات‌های اجرایی استان تهران را تایید می‌کنید یا نه، می‌گوید: ما منابع چهارگانه‌ای داریم که براساس آن اقدام به بررسی سابقه افراد کردیم و غیر از این منابع، هیچ گونه تصمیمی خارج از چارچوب نگرفتیم. وی رد صلاحیت‌های احتمالی را مغایر با بیان رهبر انقلاب که بر حضور همه سلایق پایبند به نظام در انتخابات تاکید داشتند، نمی‌داند و عنوان می‌کند: بیانات رهبری اساس بررسی‌های ما بوده است اما نکته اینجاست که ما تلاش کردیم حقی از کسی ضایع نشود و بنا را بر این گذاشتیم که بیشترین صلاحیت‌ها احراز شود!
بیانات رهبری ناظر به نادیده گرفتن قانون نیست
حسین طلا، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای تهران درخصوص تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بررسی صلاحیت‌ها معتقد است بیانات مقام‌معظم‌رهبری ناظر بر حضور است اما ناظر بر ندیده گرفتن قانون نیست!
وی تاکید کرد که التزام به قانون مهم‌ترین مبنای انتخاباتی است لذا هیات‌ها هم صرفنظر از سلایق سیاسی و به دور از این موضوعات و صرفاً براساس مستندات و نتایج اعلام شده از سوی دستگاه‌های مسئول و تطبیق آن با قوانین و مقررات نظرات خود را اعلام می‌کنند. وی در گفت‌وگو با در پاسخ به این سوال که ارزیابی خود از بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته چیست، اظهار می‌کند: من فعلاً چیزی نمی‌توانم بگویم زیرا لیستی به دست ما نرسیده است!
آنچه که در بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات مهم است و مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید کردند، رعایت مر قانون است نه یک قدم عقب‌تر و نه یک قدم جلوتر! اما آنچه که باعث ایجاد شبهه خواهد شد، اعمال سلایق شخصی به جای اعمال مر قانون است؛ نکته‌ای که باید بر آن تامل گردد.