در پی تذکر هیأت نظارت بر مطبوعات و ارجاع پرونده روزنامه وطن امروز به دادگاه به‌خاطر تیتر «خبر مرگش» درباره اخبار گسترده جهانی و گمانه‌زنی پیرامون مرگ پادشاه سعودی و همچنین تذکر برای انتشار کاریکاتوری درباره برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی، «وطن‌امروز» نامه‌ای را خطاب به هیأت نظارت نوشت

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در پی تذکر هیأت نظارت بر مطبوعات و ارجاع پرونده روزنامه وطن امروز به دادگاه به‌خاطر تیتر «خبر مرگش» درباره اخبار گسترده جهانی و گمانه‌زنی پیرامون مرگ پادشاه سعودی و همچنین تذکر برای انتشار کاریکاتوری درباره برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی، «وطن‌امروز» نامه‌ای را خطاب به هیأت نظارت نوشت که به شرح زیر است:
دبیر محترم و اعضای معزز هیأت نظارت بر مطبوعات
با سلام و دعای خیر
احترماً پیرو تذکر آن هیات محترم درباره تیتر «خبر مرگش!» با موضوع انتشار اخبار گسترده و گمانه‌زنی پیرامون مرگ پادشاه سعودی در رسانه‌های بین‌المللی، توضیحات زیر لازم به ذکر است:
1ـ «خبرمرگش» (خبر مرگ عبدالله) خبری بوده که در روزهای اخیر به‌طور کم‌سابقه‌ای در کانون توجه بسیاری از رسانه‌های جهان و محافل سیاسی قرار داشته است.
2ـ «خبرمرگش» (خبر مرگ عبدالله) خبری است که این روزها، 3 دسته، شامل ملت‌های منطقه از سوریه و عراق تا بحرین و یمن، کشورهای صادرکننده نفت و شاهزادگان تشنه قدرت سعودی آن را به انتظار نشسته‌اند.
3ـ «خبرمرگش» خبری است که تا به حال درباره هیچ حاکمی در تاریخ به این اندازه مورد گمانه‌زنی قرار نگرفته است.
4ـ این تیتر درباره یکی از عنودترین دشمنان مردم ایران و منطقه به‌کار رفته است؛ کسی که دستش به خون ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در سوریه و عراق و بحرین و یمن و...آغشته است و هرکجا که پای منافع و امنیت ایران وسط بوده حضور توطئه‌گونه پادشاه سعودی غیرقابل انکار بوده است. از جمله در توطئه اخیر نفتی که درآمد حاصل از فروش نفت کشور ما را به نصف رسانده است. پشتیبانی از گروهک‌های معاند جمهوری اسلامی و حمایت از تروریست‌های جنایتکار شرق کشور یکی از صدها مورد توطئه آل‌سعود علیه ایران است. در اینجا نیازی به یادآوری مواضع شدیداللحن امام راحل درباره آل‌سعود نیست که خود بهتر می‌دانید. گفته شده این تیتر تخریب رابطه با همسایگان است، این چه رابطه یکطرفه با همسایه ای است که بمبگذاری مقابل سفارت ایران در بیروت را برنامه ریزی می‌کند و دیپلمات ایرانی را می‌کشد؟! از آن طرف رسانه‌های عربستان در داخل و خارج این کشور از انتشار کاریکاتور و مطالب موهن علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی ابایی ندارند و دولت عربستان نگران رابطه با ایران نیست، آن وقت در اینجا، یک روزنامه به‌خاطر تیتری درباره مرگ پادشاه سعودی دادگاهی می‌شود. بر فرض که دولت محترم به دنبال یک رابطه یکطرفه با عربستان است؛ همزمان یک رسانه منتقد سیاست‌های عربستان، آیا باید دادگاهی شود؟!
«وطن امروز» برای حفظ رابطه یکطرفه کذایی با ملک عبدالله باید به دادگاه برود؛ چه کسی اینجا از شیعه بحرینی دفاع می‌کند؟!
5 ـ ترجمه این تیتر در هیچ زبانی توهین‌آمیز نیست؛ با توجه به وخامت حال پادشاه سعودی، انتشار «خبر مرگ او» (خبر مرگش) به یک روال طبیعی در نشریات مهم جهان تبدیل شده است و شما تیتر «خبر مرگش» را به هر زبانی که بخواهید ترجمه کنید با توجه به واقعیت موجود، توهین‌آمیز نیست بلکه خبری است. این تیتر نگاه مخاطب را متوجه گزارش‌هایی می‌کند حول «مرگ او» (مرگش) که در 2 هفته اخیر در بیش از 100 روزنامه و خبرگزاری معتبر جهان منتشر شده است. در واقع آن هیات محترم متوجه نشده‌اند که آن روز «خبر مرگش» خود، خبر و محور گمانه‌زنی بوده است.
گفته شده این تیتر مغایر با مصوبات شورایعالی امنیت ملی است؛ با توجه به توضیحات بالا این تیتر مغایر با هیچ مصوبه‌ای از شورایعالی امنیت ملی نیست چه برسد به اینکه پرونده روزنامه از سوی آن هیات به دادگاه ارجاع شود!
اگر بخواهد مصوبات شورایعالی امنیت ملی نادرست تفسیر شود، بیم آن می‌رود با ادامه این روند، فرداروزی «وطن امروز» به‌خاطر تیتری درباره باراک اوباما تذکر بگیرد!
در اینجا طرح یک سوال ضروری است.
دغدغه حفظ شأن مصوبات شورایعالی امنیت ملی از سوی آن هیات محترم امری پسندیده بلکه واجب است، لذا لطف فرموده، بفرمایید به طور نمونه درباره تیترها و گزارش‌های متعدد روزنامه‌های اصلاح‌طلب علیه «حصر سران فتنه» و «استفاده از نویسندگان و کارشناسان شبکه‌های ضدانقلاب» که خلاف نص صریح مصوبات شورایعالی امنیت ملی است (نه برداشت سلیقه‌ای از مصوبات) و عدد آن قابل شمارش هم نیست، چه اقدامی نموده‌اید یا تذکری صادر کرده‌اید و پرونده کدام یک از این روزنامه‌ها که هر روز مشغول نقض بلکه لگدمال کردن مصوبات شورایعالی امنیت ملی هستند، به دادگاه ارجاع شده است؟!
آن هیات همچنین در کمال شگفتی، کاریکاتور چاپ شده «وطن‌امروز» درباره برداشت غیرقانونی 1/4 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی را مصداق توهین به رئیس‌جمهور دانسته است!
لازم به ذکر است که کاریکاتور مذکور به هیچ‌وجه ارتباطی به رئیس‌جمهور ندارد و چنین برداشتی نه‌تنها کج‌سلیقگی بلکه حاکی از اعمال یک نوع دیکتاتوری خزنده در برابر مطبوعات منتقد است.
در این کاریکاتور، صرف داشتن «کلید» در دست فردی که به طور غیرقانونی از صندوق توسعه ملی برداشت کرده و در ادامه به دنبال توجیه آن است، نمی‌تواند مجوز تطبیق آن با آقای روحانی باشد.
در جریان برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی که نمایندگان مجلس آن را اعجاب آور خواندند و همه مراجع نظارتی بر آن صحه گذاشتند، نه‌تنها هیچ اسمی از رئیس‌جمهور در گزارش‌های «وطن‌امروز» مطرح نبوده بلکه همه اظهارات و گزارشات حول سخنگوی دولت، دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بوده است، حال در این بین تلاش برای الصاق رئیس‌جمهور به این موضوع و تذکر به «وطن‌امروز» تعجب‌برانگیز است.
در پایان از اجحافی که این روزها به اسم اعتدال بر روزنامه «وطن امروز» روا داشته می‌شود به خدا پناه می‌بریم و از قوه‌قضائیه می‌خواهیم در برابر این هجمه ناجوانمردانه ملجأ جبهه رسانه‌ای انقلاب باشد.
خبرگزاری فرانسه: روزنامه ایرانی «وطن‌امروز» به‌خاطر سعودی محاکمه می‌شود
در همین حال، خبرگزاری فرانسه در خبری از تهران گزارش داد، «مسئولان یک روزنامه ایرانی به سبب توهین به ملک عبدالله پادشاه عربستان در یک دادگاه محاکمه خواهند شد». فرانس‌پرس افزوده است: «روزنامه «وطن‌امروز» متهم است با انتشار مقاله‌ای به تاریخ ششم ژانویه در مورد بستری شدن پادشاه عربستان با عنوان «خبر مرگش»، منافع‌ملی را به خطر انداخته است. «خبر مرگ» عبارتی است که آن را توهین‌آمیز هم می‌توان تلقی کرد. در این مقاله عباراتی همچون «نشانه‌های سقوط پادشاهی عربستان سعودی»، «مرگ ملک عبدالله و نفت بشکه‌ای دویست دلار»، «بحران جانشینی عبدالله» و «وهابیسم برابر با تروریسم است»، به کار برده شده است».
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است: «مطبوعات و رسانه‌های ایران در سطح گسترده موضوع بستری شدن پادشاه عربستان را پوشش داده و مسأله جانشینی برای او و مدیریت این کشور را بزرگ‌نمایی کرده‌اند. ریاض تهران را به مداخله در جنگ سوریه و تنش‌ها در بحرین و یمن متهم می‌کند و تهران نیز حمایت ریاض از شورشیان سوری را محکوم می‌کند. در هفته‌های اخیر، برخی مسؤولان ایرانی، امتناع عربستان از مهار سقوط بهای نفت را که بشدت بر درآمدهای نفتی تهران اثر منفی گذاشته است محکوم کردند».