انتخابات ریاست جمهور نهم را به یاد می آورم. آیت الله رفسنجانی فکر می کرد که با آمدن به میدان همه از او حمایت خواهند کرد. حزب اللهی، اصلاح طلب، اصولگرا، بالاشهری، پایین شهری، جوانان و ...

رفسنجانی فکر می کرد که در بین همه گروه­ها پایگاه دارد. شاید در ابتدای کار اینچنین به نظر می رسید.  اما با شروع زمان تبلیغات، مجبور بود که موضع خود را شفاف کند. با شروع تبلیغات بود که بعد از هر برنامه و اظهار نظر، گروهی از او بریده می شدند.

هاشمی 2005 و دختران فیروزه ای در آن زمان

شبهای آخر انتخابات، هاشمی رانده و مانده از همه جا، به دنبال ایجاد «موج» بود. شرم آورترین تبلیغات انتخاباتی را فردی به نمایش گذاشت که شاید کسی باور نمی کرد. کارناوالهای تبلیغاتی با برچسبهای هاشمی2005 به خیابان راه افتادند. دختران بزک کرده را در حالیکه برچسب هاشمی2005 بر پشت شلوار خود چسبانده بودند به خیابان فرستادند.

می خواستند با ابتذال و برچسبهای بی معنی هاشمی2005، «موج» درست کنند، اما نتوانستند.

می خواستند با ابتذال و برچسبهای بی معنی هاشمی2005، «فضای احساسی» درست کنند، اما نتوانستند.

می خواستند با ابتذال و برچسبهای بی معنی هاشمی2005، جوی درست کنند که سخنان احمدی نژاد به گوش کسی نرسد، اما نتوانستند.

به فضل خدا انتخابات تمام شد و احمدی نژاد پیروز. پس رفسنجانی ماند و ابتذالی که به نام او ثبت شد. رفسنجانی ماند و برچسبهای هاشمی2005!

هاشمی2009 و تکرار تجربه 2005

دختران و پسران آیت الله رفسنجانی برای میرحسین سنگ تمام گذاشته اند. شخص رفسنجانی، تمام قد به میدان آمده است. پول­های کارگزاران تبدیل به پوسترهای سبز رنگی شده است که وعده جمع شدن گشت ارشاد را به جوانان می دهد. نوامیس مردم را آرایش می کنند، لباس سبز بر تنشان می کنند و آنها را «دختران فیروزه ای» می خوانند.

می خواهند با ابتذال و پارچه های سبز بی معنی، موج درست کنند.

می خواهند با ابتذال و پارچه های سبز بی معنی، جوی درست کنند که سخنان احمدی نژاد به گوش کسی نرسد.

 می خواهند با ابتذال و پارچه های سبز بی معنی، موج درست کنند.

طرف حساب ما هاشمی و موسوی هستند نه دختران فیروزه ای

شاید بسیاری از دوستان از وضعیت به وجود آمده ناراحت باشند. هر انسان با شرافتی از سوءاستفاده از نوامیس مردم عصبانی می شود. اما این وضعیت حساب شده به خاطر کنترل سوالات موجود است.

آیت الله رفسنجانی و مهندس میرحسین باید در خصوص فساد موجود در دانشگاه آزاد پاسخگو باشند. آیت الله رفسنجانی و مشاور ارشدش، میرحسین موسوی باید در خصوص تورم 50 درصد، سیاستهای به اصطلاح تعدیل، سیاست خارجه منفعلانه، ... پاسخگو باشند. میرحسین باید در قبال سکوت بیست ساله خود پاسخگو باشد. رفسنجانی و میرحسین باید در قبال تمام عملکرد خود در 16سال دولتهای سازندگی و اصلاحات پاسخگو باشند. همانطور که دکتر احمدی نژاد باید در قبال این چهار سال پاسخگو باشد، آنها نیز باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشند.

رئیس جمهور مراقب باشد، مناظره ها را به ابتذال نکشند

برگزاری تعداد زیادی مناظره توسط حامیان احمدی نژاد در دانشگاه ها (که تقریبا به لحاظ کمی بی نظیر بود) توانست، نقش بسیار مفیدی در دانشگاه ها ایجاد کند و از ایجاد فضای احساسی و غیرمعقول جلوگیری کند.

در خصوص مناظره تلویزیونی احمدی نژاد ـ میرحسین باید دقت شود، تا مباحث را میرحسین مبتذل نکند. حضور احمدی نژاد با آن اعتماد به نفس و نکته سنجی های به موقعش، در مقابل فردی بی برنامه که تنها حمله می کند و مرتب دروغ می گوید، می تواند بسیار مفید باشد. یعنی اگر احمدی نژاد همین حرفهای وزیر کشاورزی خود را در مقابل دروغهای میرحسین بتواند بگوید انشاءالله کار تمام است.

اما باید دقت کرد طرح مباحثی چون «جمع کردن گشت ارشاد» به منظور منحرف کردن مباحث اساسی است. باید مشخص شود که به جز «جمع کردن گشت ارشاد» میرحسین موسوی و حامیانش (به خصوص رفسنجانی) چه برنامه ای برای اداره کشور دارند و دوره مدیریت آنها در مقایسه با دوره مدیریت فعلی چگونه بوده است؟

موضع احمدی نژاد در خصوص سهام عدالت و برنامه اش درخصوص مسکن و زمین 99 ساله مشخص است. میرحسین نیز باید مشخص کند چرا سهام عدالت و زمین 99 ساله، «مصیبت» است؟ و اگر مصیبت است برنامه اش چیست؟ موضع میرحسین در قبال سیاست خارجه خاتمی و رفسنجانی چیست؟ ...

احسنت به اسکندری

به جای پرداختن به «گشت ارشاد» و «دختران فیروزه ای»، باید به مباحث اساسی تر پرداخت. همچنین ضمن دفاع از عملکردهای دولت احمدی نژاد، نقد دولتهای گذشته نیز لازم است. حرفهای اسکندری، الگوئی مناسب از دفاع و نقد توامان برای همه ماست.

صبح نزديك است

تلاش خود را معطوف به مقایسه این دولت با دولتهای گذشته کنیم. بگذاریم در این مدت باقیمانده سرشان گرم دختران فیروزه ای باشد. ایرادی ندارد! ... صبح نزدیک است.

منبع: وبلاگ بحر