دولتمردان با به وجود آمدن این بحران علاقه مندند چنین القاء کنند که یک عنصر ضداستکبار را برای حضور در سازمان ملل معرفی کرده و راهبرد مقاومت دارند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»  به نقل از میدان ۷۲، ناصر نوبری، دیپلمات باسابقه وزارت امورخارجه معتقد است معرفی ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل، منافع ملی را فدای منافع شخصی کرد. نوبری که دیروز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت در دانشگاه صنعتی قم سخن می‌گفت با اشاره به موضع مقامات آمریکایی در عدم‌صدور روادید برای ابوطالبی گفت: این ماجرا بهترین نمونه برای مطالعه رفتار حرفه ای وزارت امور خارجه است. نوبری افزود: حالا دولت مردان با به وجود آمدن این بحران بعد از معرفی آقای ابوطالبی علاقه مندند چنین القاء کنند که یک عنصر ضداستکبار را برای حضور در سازمان ملل معرفی کرده و راهبرد مقاومت دارند. این مانند آن است که ما تیری را پرتاب می‌کنیم؛ هر جا خورد، آن وقت دور آن دایره می‌کشیم و می‌گوییم تیر به هدف خورده است!
سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی سابق سپس خاطره‌ای از اقدام مشابه دولت کانادا نسبت به خود او نقل کرد و اظهار داشت: در دوره‌ای وزارت امور خارجه بنده را به عنوان سفیر ایران در کانادا انتخاب کرده بود اما چون روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ۲۰ سال قبل از آن طی مقاله‌ای به غلط مدعی شد بود که بنده از افراد اشغال کننده لانه‌جاسوسی هستم و لذا دولت آمریکا دولت کانادا را تحت فشار گذاشت تا با ویزای من مخالفت کنند. نوبری افزود: دولت کانادا هم با استناد به همین نوشته نیویورک‌تایمز برای حضور بنده در این کشور روادید صادر نکرد و موضوع حتی متقابلاً به اخراج سفیر کانادا از ایران انجامید.
این استاد دانشگاه با استناد به این ماجرا خطاب به وزارت امور خارجه سوال کرد: چرا با وجود این تجربیات باز هم این اشتباه را وزارت امور خارجه مرتکب گردید و آقای ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل معرفی شد؟ این دیپلمات باسابقه در تشریح دلایل اقدام نادرست وزارت امور خارجه افزود: برخی تصمیم گیرندگان با وجود اینکه در آمریکا زندگی و کار کرده اند، اما خوب آمریکا را نمی‌شناسند. آمریکایی‌ها اصولگراترین‌ها هستند و خوی کابویی آنها باعث می شود انتقام سال‌های خیلی دور را نیز فراموش نکنند. برخی گمان کرده‌اند پس از عقد توافق ژنو، چون نگاه آمریکایی ها نسبت به دولت مردان فعلی ایران مثبت شده پس آنها از اصول خود اغماض می کنند و به آقای ابوطالبی ویزا می دهند.
نوبری افزود: برای حضور در چنین مسئولیتی آشنایی با سازمان ملل و تخصص در کار با ابر قدرت ها لازم است. آقای ابوطالبی در کدام یک از این موارد تخصص و تجربه ی فوق العاده ای داشتند که بیارزد کشور در چنین موقعیت حساسی وارد چنین ریسکی شود. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که دلیل اصلی معرفی ایشان
می تواند وجود روابط نزدیک با آقای رئیس‌جمهور و حضور در دفتر ایشان باشد.