دستیار ارشد رئیس جمهور گفت: ما در کشور میزان و معیار مشخصی داریم که اصلی‌ترین آن ولایت فقیه است.

 سیدمجتبی ثمره‌هاشمی در مصاحبه‌‌ای با اشاره به اینکه برای درک بهتر شرایط امروز ایران باید نیم‌نگاهی به اطراف خودمان در شرق و غرب و حتی در کشورهای دوردست‌تر داشته باشیم، اظهار داشت: امروز در اروپا و غرب با یک‌سری ناامنی ها، سرخوردگی ها و مشکلات مهمی ناشی از سیاست‌ها و اندیشه‌های نادرست مادی که از حکومت انسان‌های ناصالح بر مراکز اصلی دنیا نشأت گرفته، روبه‌رو هستیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برغم حاکمیت نظام‌های ناعادلانه سیاسی و اقتصادی بر جهان و فشار قدرت‌های زورگو و در مقایسه با سایر کشورها از وضعیت ممتازی به لحاظ یکپارچگی ملی، در پرتو آرمان‌های واحد، پیشرفت‌های چشمگیر و امیدوارکننده (به خصوص در ۸ سال اخیر از خودباوری در نسل جوان و خوداتکایی و ایمان عمیق) برخوردار است.

ثمره‌هاشمی با بیان اینکه ایران پس از انقلاب اسلامی موانع عظیمی از جمله فتنه‌های اول انقلاب، جنگ تحمیلی و پس از آن فتنه‌های دیگری را پشت‌سر نهاده است، گفت: ثمره حضور رهبری مدبر، فقیه، دنیادیده، شجاع، عالم و بصیر و ملتی با سابقه تمدنی و فرهنگی بزرگ، متعهد به اسلام، عاشق پیامبر و اهل بیت و منتظر، فضایی پر از امید، نشاط و سر زندگی ملت ماست و همین عامل مؤثر در شکل‌دهی فضای سیاسی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: باید از این فضا به بهترین وجه در راستای نیل به اهداف عالی جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

* تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری

دستیار ارشد رئیس جمهور در خصوص تعدد کاندیداها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بر اساس قانون کسانی که از شرایط لازم برخوردارند، می توانند در این عرصه وارد شوند و در نهایت ملت هستند که تشخیص می دهند چه کسی را به عنوان متولی و مدیر دستگاه اجرایی کشور انتخاب کنند.

ثمره‌هاشمی با بیان اینکه فضای سیاسی حاکم بر کشور بسیار خوب است ،گفت: آفت‌هایی نیز وجود دارد که باید مراقبت کنیم؛ مهم‌ترین آفت‌های سیاسی که معمولا در دوره‌های مختلف انتخابات خود را نشان داده، ترویج تهمت‌ها از ناحیه بعضی افراد، جریانات سیاسی و یا دشمنان خارجی است.

وی با یادآوری اتفاقاتی که در سال 88 رخ داد، اظهار داشت: در آن سال فضای سیاسی کشور با تحرک و نشاط همراه بود اما پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به واسطه ترویج تهمت‌ها و دروغ‌ها در کشور با پشتوانه رسانه‌های بیگانه و بعضی عناصر ضدانقلاب و ضدمردمی اتفاقات ناگواری رخ داد و هزینه‌هایی بر کشور تحمیل شد.

ثمره‌هاشمی افزود: ایراد تهمت و افترا به افراد کار ساده‌ای است که برخی ها برای رسیدن به منافع شخصی خود از آن استفاده و فضا را متأثر از این شرایط می کنند اما تبعات آن کوچک نیست.

دستیار ارشد رئیس جمهور اظهار داشت: عده‌ای تصور می کنند که از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف می توان استفاده کرد درحالیکه در نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم پایبند به اسلام و ارزش ها هستند و استفاده از هر نوع وسیله برای رسیدن به هدف خلاف عقل و شرع و منطق انسانی است.

ثمره‌هاشمی گفت: گاهی آنقدر تهمت‌‌ها و اهانت‌ها تکرار می شود که بعضی افراد باور می کنند و به عهده صاحب‌نظران و دلسوزان و مومنان است که به مقابله با آن برخیزند و اجازه ندهند افراد یا جریانات سالم، هدف قرار گیرند ولی بدتر از این وقتی است که این افراد به جای هدایت‌گری، خود وارد بازی شوند.

وی با طرح این سؤال که اگر کسی مورد ایراد و تهمت واقع شد، تکلیف چیست؟ گفت: در گام نخست اصل بر برائت است و اما اگر به هر دلیل تردیدی حاصل شد،تحقیق کنیم و حداقل به افرادی که مورد اتهام قرار می گیرند، از خودشان سوال کنیم و اجازه دفاع به آنها را بدهیم.

ثمره هاشمی ادامه داد: ممکن است دادگاه صالحه ای فردی را محکوم کند،بسیار خب آن فرد محکوم است.طبق فرمایش مقام معظم رهبری حق نداریم دراین مورد هم به صورت علنی مطرح کنیم تا چه برسد به اینکه بخواهیم بدون دلیل روشن مورد اهانت و تهمت قرار دهیم.

وی افزود: چطور بعضی ها به خود جرات می دهند که بدون تحقیق، بررسی و علم از افکار و نظرات یک فرد، آن را متهم و بلکه درباره وی حکم به بی دینی و به زاویه گرفتن از مسیر حق صادر کنند و آن را بی پروا در سطح جامعه اشاعه دهند، آیا حجتی دارند؟ حجت آن ها چیست؟ این گونه رفتارها متعلق به ملت ایران نیست.

دستیار ارشد رییس جمهور با تاکید بر اینکه از دشمنی که پرچم مخالفت را بلند کرده توقعی نداریم، گفت: از دشمنان اسلام که تخریب نظام را نشانه رفتند توقعی نمی توان داشت،اما از دوستان و همراهان انقلاب این توقع می رود که در دام های آنها گرفتار نشوند.

* مردم ما بصیر هستند

ثمره‌هاشمی افزود: گاهی اوقات که خلق بعضی الفاظ و ترویج آن را ریشه یابی می کنیم درمی یابیم که از جایی جعل و صادر شده است که معتبر نیست و یا منبع آن با اصل نظام مساله دار است.

وی در ادامه با بیان اینکه عده ای برای اثبات خود دیگران را نفی می کنند، گفت: قاعده این است اگر کسی از خودش چیزی دارد ارایه دهد و اگر ندارد برای اثبات خود دیگران را نفی نکند که البته مردم ما بصیر هستند.

* نامزدها باید طرح ها و برنامه خود را ارایه دهند

ثمره‌هاشمی افزود: در واقع نامزدها باید طرح ها و برنامه خود را ارایه دهند و آینده روشنی مبتی بر واقعیت ها ،استعدادها، و چارچوب های قانونی ترسیم نمایند.

وی اضافه کرد: مردم ، زهد، پاکی ،عدالت گرایی،تلاش برای پیشرفت ،شجاعت ،خدمت بی منت،حفظ کرامت و عزت و ایستادگی در مقابل ظلم، فساد را می خواهند و این رییس جمهوری آینده باید آینه تمام نمای خوبی های ملت ایران باشد.

ثمره‌هاشمی ادامه داد: در سال 88 یکی از ترفندهایی که دشمنان خارجی و داخلی علیه ملت بکار گرفتند، این بود که القاء کنند در دولت نهم اتفاقی نیفتاده و همه خدماتی که دولت انجام داده دروغ است اینان اقدامات دولت را نادیده گرفتند و بعد گفتند ' دروغ است' ؛ برای چه؟ برای اثبات خود اما آیا این شیوه ها درست است که ادامه یابد؟

* خدمات دولت به مردم خدمات مردم به مردم است

دستیار ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه دولت ،منتخب ملت است و در واقع خدمات دولت به مردم خدمات مردم به مردم است، گفت: خوشبختانه حجاب های بین مردم و دولت در دوره نهم و دهم برداشته شد ،دولت خود را خادم و رییس جمهور بارها خود را نوکرمردم معرفی کرده است.

وی ادامه داد: نمی توان ادعا کرد که دولت نقاط ضعف نداشته است، اما باید تلاش شود نقاط قوت برجسته و تبین گردد تا دیگران هم ترغیب به ادامه راه شوند و با نقاط ضعف برخورد عقلایی و منصفانه شود.

ثمره‌هاشمی ادامه داد: کسی نمی تواندادعا کند که همراه ملت است و ارزش های انقلابی و اسلامی را قبول و خواهان پیشرفت و تعالی است ،اما در عین حال دائم نقاط ضعف را مطرح یا نقاط ضعف جدیدی جعل کرده و چشم خود را بر واقیعت ها ببندد چنین رویکردی القا یاس و ناامیدی است که این خطای بزرگی است.

* در کشور میزان و معیار مشخصی داریم

وی با بیان اینکه درکشور میزان و معیار مشخصی داریم که اصلی ترین آن ولایت فقیه است، تصریح کرد:عده ای می گویند ما طرفدار ولایت و تابع ایشان هستیم اما اظهارات و عملکرد آنها درست در مقابل ادعای آنها است.

ثمره‌هاشمی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در شهریور 91 درباره اقدامات دولت، گفت: معظم‌له بیان کردند که "در طول این چند سال در کشور کارهای وسیعی عمرانی به خصوص در مناطق دوردست انجام گرفته که اینها کارهای مهمی است؛ این یک رویکرد بسیار مهمی در حرکت دولت است".

«از این قضیه بگیرید تا پیشرفت‌های چشمگیری که درمورد علم و فناوری وجود آمده این پیشرفت‌هایی که در این چند سال در زمینه علم و فناوری صورت گرفته خیلی قابل توجه است».

وی ادامه داد: رهبری همچنین می فرمایند که "امروز در عرصه سیاست خارجی ثقل وزنه کشور با چند سال قبل تفاوت دارد؛ ما در مسایل تأثیرگذاریم... اینها مهم است... یک بخش دیگر از این نقاط قوتی که به نظر می رسد روی آن باید تکیه کرد مسأله برجسته شدن ارزش های انقلاب است در این سال هایی که دولت نهم و دهم برسر کار بوده تا امروز گفتمان انقلاب و ارزش های انقلاب و چیزهایی که امام (ره) به آن توصیه می کردند و ما آنها را از انقلاب آموختیم، خوشبختانه کاملا برجسته شده است... مسأله ساده زیستی مسئولان، استکبار ستیزی افتخار به انقلابی گری...".

ثمره‌هاشمی ادامه داد: بعضی با اینکه این معانی را می دانند و صاحب نام هستند و طرفدارانی هم دارند با یک الفاظی که حقیقتا تعجب آور است، دولت یا بعضی از همکاران دولت را متهم می کنند، اگر چنین انسان های خطرناکی به زعم آنان در دولت حضور دارند چطور دولت از دست آنها مصون مانده که پس از ۷ سال این طور رهبری معظم انقلاب مسیر دولت را تأیید می کنند.

* انگیزه تخریب دولت

دستیار ارشد رئیس جمهور در ادامه درباره انگیزه تخریب دولت گفت: یکی از علت‌های آن، پیشرفت های کشور بوده، همانطور که رهبر معظم انقلاب بر آن صحه گذاشته و بیان کرده‌اند که "ما اگر بدانیم انگیزه‌های دشمن از کجا ناشی می شود؟ تکلیف خود را در برنامه ریزی‌های‌مان بهتر می فهمیم، به نظر من یکی از این علل دشمنی ها همین پیشرفت های شماست یعنی می خواهند که این پیشرفت‌ها کند شود، جمهوری اسلامی ایران با داعیه اسلام خواهی، مردم سالاری اسلامی، رد و نفی مستدل لیبرال دموکراسی یا تشکیلات استکباری دنیا یک خطری است که هر چه شما پیشرفت کنید این خطر برای آنها بیشتر خواهد شد...می خواهند جلوی این را بگیرند".

ثمره‌هاشمی عامل دوم دشمنی ها و انگیزه تخریب دولت را زنده شدن شعارهای انقلاب از سوی دولت دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در این باره مطرح کرده‌اند که "وقتی شعارهای انقلاب کم رنگ شود آنها طبعا بیشتر خوششان می آید و هر چه شما شعارهای انقلاب را پررنگ تر کنید آنها چهره‌شان خصمانه‌تر می شود".

وی با اشاره به این سخنان معظم‌له مبنی بر این که ایشان تکلیف را مشخص کردند که چرا بعضی ها اصرار دارند یک دولت مظلوم و بعضی افراد را در دولت اینگونه بکوبند، با چه حجت شرعی با چه حجت عقلی؟ گفت: چرا بعضی اصرار دارند یک دولت مظلوم را بکوبند؟

* آیا حق داریم فرصت خدمتگزاری را از افرادی که توان آن را دارند بگیریم؟!

ثمره‌هاشمی ادامه داد: البته سلائق سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی افراد مختلف است حتی اگر سلیقه یک فرد مورد پسند نباشد یا حتی اشتباهاتی داشته باشد نمی توان آن را از دین خارج دانست و او را هتک حیث آن هم از طریق رسانه ها کرد،آیا این رفتار را نسبت به خود می پسندند؟ و آیا حق داریم فرصت خدمت گزاری را از افرادی که توان آن را دارند بگیریم؟!

دستیار ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از کاندیداهای انتخابات شبیه هم هستند که طبیعتا آرای عده ای از مردم بین آنان توزیع می شود و کسی از آنان برجسته نمی گردد، گفت: ایجاد یک رقابت پرشور مستلزم حضورهمه سلایق است دراین صورت حضور حماسی مردم در پای صندوق های رای تشدید می شود.

* بیان اظهار نظراتی مبنی بر این که فلان کاندیدا گزینه مورد تایید رهبری است، خلاف است

ثمره‌هاشمی در این خصوص که با اینکه رهبری بارها تصریح کرده اند از فردی حمایت نمی کنند و تنها یک رای دارند و تا روز انتخابات کسی از آن مطلع نخواهد شد، چرا برخی به دنبال آنند که بگویند فلان کاندیدا مورد تایید رهبری است؟ گفت: وقتی ایشان با این صراحت موضوع را مطرح می کنند، بیان اظهار نظراتی مبنی بر این که فلان کاندیدا گزینه مورد تایید رهبری است، خلاف است و اینگونه اظهارات برآمده از تحلیل های شخصی و بدون مبناست.

وی با بیان اینکه بعضی ها تصور می کنند دولت رکنی از نظام نیست در حالی که دولت پس از مقام معظم رهبری از ارکان اصلی نظام است، گفت: بیشتر بار خدمت به مردم بر دوش دولت است.

* بار اصلی پیشرفت و اقتدار کشور بر دولت است

ثمره‌هاشمی ادامه داد: مردم از دولت راه، آب، اقتصاد سالم، تامین معیشت، عزت ملی، سیاست خارجی عزتمندانه، بهداشت و درمان، آموزش می خواهند و با این شرایط بار اصلی پیشرفت و اقتدار کشور به دولت بازمی گردد.

دستیار ارشد رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی افراد به این نتیجه رسیده بودند که آنها باید سرمایه اجتماعی دولت (حمایت های مردمی) را بگیرند، گفت: در دو سه سال اخیر تلاش های زیادی برای تخریب دولت انجام دادند در حالی که نمی دانند وقتی دولت تضعیف شود چه اتفاقی می افتد.

ثمره‌هاشمی ابراز امیدواری کرد: با مسایلی که پیش آمده این افراد بیدار شوند و در تحلیل هایشان تجدید نظر کنند و مواظب باشند که در زمین چه کسی بازی می کنند؟

وی درباره میزان پایبندی رئیس جمهور به قانون تصریح کرد: آقای رئیس جمهور می گوید آیا قسم و سوگندی که من در مجلس خوردم حقیقی است یا نه؟ اگر سوگند حقیقی است، متعهد هستم که به آن پایبند باشم برای پاسداری بیشتر از قانون اساسی رئیس جمهور، معاونتی را هم در قوه مجریه با عنوان معاونت حقوقی درنظر گرفتند.