البته معنی دعا این نیست که انسان در کارها و مشکلات مختلف و رسیدن به آن‌چه که خوب است و دوست دارد به آن‌ها برسد، تلاش خودش را نکند. بلکه آن‌چه که اسبابش را خدا در اختیارش گذاشته حتما از آن وسایل و اسباب استفاده کند و توجه‌ و توکل او به سوی مسبب اسباب باشد و از این پناهندگی به حق و دعا هم حداکثر بهره را بگیرد.

مسأله دعا پناهندگی به قدرتی بی‌عجز و علمی بی‌جهل و لطفی بی‌پایان است. بنابراین از نظر عقلی خود دعا و درخواست از خدا و پناهندگی به خداوند متعال مسأله‌ای است بسیار مهم. در مدارک هم کاملا تاکید شده است و در قرآن کریم به صورت‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. البته معنی دعا این نیست که انسان در کارها و مشکلات مختلف و رسیدن به آن‌چه که خوب است و دوست دارد به آن‌ها برسد، تلاش خودش را نکند. بلکه آن‌چه که اسبابش را خدا در اختیارش گذاشته حتما از آن وسایل و اسباب استفاده کند و توجه‌ و توکل او به سوی مسبب اسباب باشد و از این پناهندگی به حق و دعا هم حداکثر بهره را بگیرد.

در جلد 91 کتاب شریف بحارالأنوار از قول حضرت رضا (ع) نقل شده است. امام رضا (ع) خود این دعا را از حضرت علی (ع) نقل می‌کنند. می‌توان برای تمام مشکلات این دعا را خواند که عنایت خدا را بیشتر می‌سازد.

باللَّهِ‏ أَسْتَفْتِحُ‏، وَ بِاللَّهِ أَسْتَنْجِحُ، وَ بِمُحَمَّدٍ أَتَوَجَّهُ، اللَّهُمَّ سَهِّلْ لِي حُزُونَةَ أَمْرِي كُلَّهُ، وَ يَسِّرْ لِي صُعُوبَتَهُ، إِنَّكَ تَمْحُو مَا تَشَاءُ وَ تُثْبِتُ، وَ عِنْدَكَ أُمُّ الْكِتَاب‏[1]

به خدا افتتاح می کنم کار را و به وسیله خدا طلب می‌کنم موفقیت و رستگاری را و رسیدن به آن‌چه که می‌خواهم را از خدا درخواست دارم. و به واسطه محمد (ص) به پیش‌گاه خداوند توجه می‌کنم. پروردگارا دشواری کار من و سختی آن را برای من آسان گردان. همانا که تو آن‌چه را که بخواهی محو کرده و یا ثابت می‌گردانی. همانا که ام الکتاب در نزد تو می‌باشد.

-----------------------------
[1] . محمدباقر بن محمدتقی المجلسی؛ بحار الأنوار لدرر أخبار أئمة الأطهار؛ الطبعة الثانیة، دار إحیاء التراث العربی، بیروت 1403 قـ ، ج 91 (تتمة کتاب الذکر و الدعاء، تتمة أبواب الدعاء،باب احراز النبی و الأئمة و عوزاتهم، باب الأحراز المرویة عن الصادق صلوات الله علیه)، ص 315