اظهارات یک مقام آمریکایی درباره نحوه آزاد شدن قسطی ۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران (طبق توافقنامه ژنو) تردیدهایی را درباره مفید و موثر بودن این موضوع برانگیخته است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از روزنامه کیهان، یک مقام آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری انگلیسی رويترز اعلام کرد: ایران از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی که در خارج دارد، تنها می‌تواند ۴/۲ میلیارد دلار را برداشت کند. پرداخت این مبلغ ظرف نیم‌سال (۶ ماه) آینده به صورت اقساط تسهیل خواهد شد.

آنچه در اظهارات مقام آمریکایی قابل توجه است، این بخش از اظهارات وی است که «کاهش تحریم‌ها به موجب توافق ژنو، محدود است. به موجب تحریم‌ها هنوز انجام معاملات با این کشور و دریافت و پرداخت پول، امری دشوار است».

در واقع هر چند امکان دسترسی ایران به ۴/۲ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده خود- آن هم ظرف ۶ ماه و به صورت اقساط ۵۵۰ میلیون دلاری- فراهم خواهد شد.

اما به اعتبار باقی بودن تحریم‌های مالی، ایران نمی‌تواند از مبلغ آزاد شده برای خرید و معامله استفاده کند؛ ضمن این که تدریجی بودن این پرداخت‌ها باعث می‌شود عملا مبلغ ناچیزی به دست ایران برسد و امکان انجام معاملات بزرگ سلب شود.