وزیر امور خارجه سابق آمریکا: رئیس جمهور سابق ایران یک "طاووس جنگجو بودکه با تفاخر بر صحنه جهان قدم می گذاشت". کسی که مایل به گرم شدن روابط ایران با واشنگتن، که به اندازه کافی در مذاکرات بحث برانگیز هسته ای تهران به سردی گراییده بود، نبود. همواره با سرسختی اش باعث می شد آمریکا، تحریم هایش را علیه ایران افزایش بدهد. دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد فاجعه بود. و سیاست ایستادگی اش در خانه فروریخت و جایگاه سیاسی او در کشورش هم سقوط کرده بود."

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛روزنامه تایمز چاپ رژیم صهیونیستی گزارشی درباره کتاب خاطرات هیلاری کلینتون منتشر کرده است که حاوی توصیفات وزیر امور خارجه سابق آمریکا درباره رهبران بزرگ جهان است. هیلاری کیلینتون در کتاب خاطرات خود، پیرامون رهبران کلیدی جهان نوشته است: "ولادیمیر پوتین در روسیه یک فرد تثبیت شده برای احیای اتحاد جماهیر شوروی بود، در چین هو جین تائو در حاشیه و بدور از مسائل بود، و در ایران محمود احمدی نژاد یک طاووس جنگجو بود.

تایمز اسرائیل می نویسد:

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، تا سه شنبه کتاب خاطرات جدیدش "انتخابهای سخت"، را عرضه می کند که بسیاری از ناظران آن را یک شروع غیر رسمی، برای مبارزات انتخاباتی سال 2016 عنوان می کنند.

هیلاری کیلینتون، پس از بازدید از 112 کشور در طول 4 سال سمتش، بعنوان دیپلمات ارشد آمریکا، در مکاتبات و مذاکراتش با بازیگران قدرت در جهان، همواره به قلب مشکلات سخت وجنگ طلبانه جهان نوری افکند و چگونگی روابطش با آنها اغلب از طریق هماهنگی در مذاکرات تعیین میشد.

او مینویسد: "اهمیت مسائل و عناصر شخصی در درگیریهای بین المللی بیشتر از حد انتظار بود."

او معتقد است، در میان روابطی که با کشورها و مقامات برقرار کرده است، سخت ترین آنها با ولادیمیر پوتین بوده است.

کلینتون از رییس جمهور روسیه اینگونه مینویسد: "او همیشه شما را آزمایش می کند . همیشه از محدودیت ها عبور میکند. او رهبری خودکامه است که برای بدست آوردن قدرت بیشتر، نفوذ و قلمرو بیشتر اشتهای زیادی دارد".

کیلینتون با انتقاد از تصاحب کرملین و تجاوز و لشگر کشی به شرق اوکراین در همین امسال، هشدار داده است که اینگونه حرکات بر علیه کشوری که اقتصادی مشوش دارد، همواره نتیجه معکوس میدهد.

کیلینتون در صفحه 365، کتاب قطورش مینویسد: "هو جین تائو، رئیس جمهور چین، در عین حال، کمتر اهل مبارزه مستقیم بود و بیشتر فردی مودب و مدبر بود."

او تاکید میکند که هو، فاقد قدرت شخصی، همچون پیشینیان خود مانند دنگ ژائو پنگ بوده است.

او با استناد به سفرش به پکن، که در ان اغلب جلساتش با مقامات سطح پایین تر مثمر ثمر بوده است، توضیح میدهد: " هو، بیشتر شبیه یک رییس بدور از هئیت مدیره اش بنظر میرسید تا یک مدیر عامل همیشه در دسترس! واقعا او چگونه، حزب بسیار گسترده کمونیست در چین را کنترل میکرد؟! این همچنان یک سوال برای من باقی مانده است".

یک طاووس جنگجو!

او انتقادات تند و تلخش را به سمت محمود احمدی نژاد روانه میکند، و او را " یک منکر هلوکاست، یک فرد تحریک گر" توصیف میکند، " کسی که در هر قدمی بردا میداشت به غرب توهین میکرد."

رئیس جمهور سابق ایران یک "طاووس جنگجو بودکه با تفاخر بر صحنه جهان قدم می گذاشت". کسی که مایل به گرم شدن روابط ایران با واشنگتن، که به اندازه کافی در مذاکرات بحث برانگیز هسته ایی تهران به سردی گراییده بود، نبود. همواره با سرسختی اش باعث می شد آمریکا، تحریم هایش را علیه ایران افزایش بدهد. دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد فاجعه بود. و سیاست ایستادگی اش در خانه فروریخت و جایگاه سیاسی او در کشورش هم سقوط کرده بود."

کلینتون نوشت که در سالهایی که با بنیامین نتانیاهوآشنا شده بود، او همواره برای حل و آسان شدن، بحث ها و درگیریهایی که، گاه و بیگاه پیرامون مسائل صلح خاور میانه وانرژی هسته ایی ایران، پیش می آمد، کمک می کرد. بنیامین نتانیاهو معتقد بود "این مساله از مناقشه فلسطین، تهدیدی بزرگتر و فوری تر برای امنیت اسراییل است."

در میان دیگر متحدان امریکا، به نظر می رسد که هیلاری کلینتون، به کمتر سلطه و قدرتی همچون قدرت آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بر خورده باشد، که او را "قدرتمندترین رهبر در اروپا" توصیف کرده است. و میگوید: "او اروپا را بر شانه های خود حمل میکند."

هیلاری کلینتون، برای اولین بار آنجلا مرکل را در سال 1994، زمانیکه همسرش رئیس جمهور بود، در برلین ملاقات کرد.

در مقابل رهبران آرامی چون مرکل، رهبر فرانسه، سارکوزی قرار داشت، او همیشه پیشنهاد سریع آتش، را می داد.

او شایعه ساز بود و دیگر رهبران جهان را دیوانه و ناتوان خطاب میکرد. او میگفت: " یکی دیوانه وار معتاد به مواد مخدر است، آن دیگری نظامی است و چگونگی مبارزه را نمیداند و دیگری کسی است که دیکتاتور است."

اما کلینتون تاکید میکند، با همه این تفاسیر، سارکوزی همیشه یک نجیب زاده بود.

منبع: دولت بهار