نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در حالی قطعنامه‌ای ضدایرانی به تصویب رساندند که همزمان همتایان آن‌ها در سنا با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور خواستار توقف غنی‌سازی در ایران شدند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در حالی که کمتر از یک هفته تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای باقی مانده،‌ نمایندگان کنگره آمریکا که از ابتدای گفت‌وگوها در نقش بازیگر سخت‌گیر ظاهر شده‌اند، بار دیگر تلاش‌‌های خود علیه مذاکرات را تشدید کرده‌اند.

روز چهارشنبه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را که یک هفته قبل توسط «اد رویس» جمهوری‌خواه و «الیوت انگل» دموکرات به صحن آورده شده بود، به تصویب رسانده و بار دیگر مدعی «نقض گسترده حقوق بشر در ایران» شدند.

نمایندگان کنگره آمریکا در این قطعنامه که از حمایت هر دو حزب این کشور برخوردار بود، با استناد به گزارش‌های «احمد شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل، ایران را به نقض حقوق بشر و عدم رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی متهم و تهران را محکوم کرده‌اند.

«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان پس از تصویب این قطعنامه با متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر، مسئله اسیدپاشی را مطرح کرده و برای چندمین بار آن را به مسئله حجاب ارتباط داده است. در بخشی از بیانیه رویس آمده است: «قطعنامه امروز بر اساس این اصل به تصویب رسید که سیاست خارجی ایالات متحده می‌تواند و باید اهداف راهبردی خود نظیر برچیدن برنامه هسته‌ای ایران را همزمان با تلاش برای ارتقا دموکراسی و حقوق بشر، دنبال کند.»

از آغاز مذاکرات هسته‌ای که سال گذشته به توافق موقت موسوم به برنامه مشترک اقدام منجر شد، بسیاری از مقامات آمریکایی عنوان کرده‌اند که پس از حل مسئله هسته‌ای، موضوع حقوق بشر، حمایت از گروه‌های مقاومت و همچنین توان دفاعی ایران، مطرح خواهد شد.

روز چهارشنبه همچنین بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس سنا که کنترل آن را فعلا دموکرات‌ها در اختیار دارند، با ارسال نامه‌ای به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار توقف کامل فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران و همچنین لحاظ کردن مسئله موشک‌های بالستیک ایران در مذاکرات شدند.

با این حال، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که نسخه‌ای از این نامه را رویت کرده، نوشته است که مقامات آمریکایی می‌گویند در حال حاضر هیچ‌یک از این موارد روی میز مذاکرات نیست.

در بخشی از این نامه آمده است: «اگر ایران اهداف هسته‌ای خود را کنار نگذاشته و در ارتباط با دنیا مسیری واقعا سازنده را دنبال نکند، ما در ماه‌های آینده به اعمال فشار بیشتر بر ایران، ادامه می‌دهیم.»

این نامه که از سوی «مارک کرک» و «مارکو روبیو» ارائه و به امضای ۴۳ سناتور رسیده، می‌افزاید: «ما به دولت توصیه می‌کنیم که از تلاش برای دور زدن کنگره دست بردارد و با ما با رویکردی هوشمندانه‌تر برخورد کند،‌که به صورتی قاطعانه به تهدید هسته‌ای ایران پایان دهد. اگر کاخ سفید واقعا با کنگره تعامل نکند،‌ به هیچ وجه امکان ندارد که توافقی که شامل بندهای ارائه‌شده از سوی شما باشد، در کنگره یکصد و چهاردهم و پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری شما دوام بیاورد.»

بر اساس برنامه اقدام مشترک و تمدید آن در تیر ماه، طرفین برای رسیدن به توافق هسته‌ای، تا روز سوم آذر زمان دارند. نمایندگان کنگره اعلام کرده‌اند در صورتی که این توافق آن‌ها را راضی نکند، با لغو تحریم‌های ایران مخالفت می‌کنند. همین امر به بهانه‌ای تبدیل شده تا دولت آمریکا مسئله تعلیق به جای لغو تحریم‌ها را مطرح کرده و آن را به واسطه مخالفت کنگره با توافق، در برابر طرف ایرانی توجیه کند.
منبع:فارس

Our President, analytical news site