حتی در صورت رسیدن به توافق اتمی باید خاطر نشان کنم که نگرانی های ما درباره اقدامات تروریستی بی ثبات کننده در منطقه، نقض حقوق بشر و اینکه ایران چگونه در جهان رفتار می کند باقی خواهد ماند. بنابراین هیچکس نباید انتظار داشته باشد که تمامی این مسائل یک شبه حل و فصل شود و همه چیز تغییر پیدا کند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ یک مقام ارشد امریکایی که احتمال می رود وندی شرمن رییس تیم مذاکره کننده این کشور در ۱+۵ باشد به خبرنگاران گفته است «بخش عمده» متن توافق نهایی در مذاکرات وین ۵ نوشته خواهد شد.

وب سایت وزارت امور خارجه امریکا متن اظهارات وی را روز دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ (۱۶ ژوئن ۲۰۱۴) منتشر کرده و پایگاه ایران هسته‌ای اقدام به ترجمه این متن نموده است.

به گزارش «یک بیست» این مقام ارشد آمریکایی در پاسخ به خبرنگار نشریه هاآرتص با اشاره به شروع نگارش متن توافق نهایی در وین ۴ می‌گوید:

در دور پیشین مذاکرات شاهد مذاکره و تا اندازه ای تهیه پیش نویس بودیم. این جریانی کند و پیچیده است. می دانم که آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران می گوید که ما باید به آهستگی شروع کنیم و پیش نویس توافق نامه را آماده کنیم. مقداری از این کار پیشتر انجام شده است. من انتظار دارم که بیشتر این کار در این دور انجام شود.

این اظهارات مقام امریکایی –که تا کنون از سوی تیم مذاکره کننده ایران تکذیب نشده- در حالی است که تیم ایرانی پس از مذاکرات وین ۴ تاکید کرده بود که نگارش توافق‌نامه جامع به علت زیاده‌خواهی ها شروع نشده است و عده‌ای نیز آن را به مقاومت تیم مذاکره‌کننده نسبت می‌دادند ولی اکنون مقام امریکایی می گوید نگارش پیش‌نویس در آن مذاکرات آغاز شده بود و اکنون صرفا ادامه خواهد یافت.

در ادامه این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال خبرنگار جروزالم پست مورد نقش کنگره در توافق اتمی با ایران و احتمال تحریم بیشتر می‌گوید:

درباره نقش کنگره باید بگویم که ما همیشه به سخنان اعضای کنگره توجه داریم.کنگره شریک ما در نگرانی هایی است که در رابطه با برنامه اتمی ایران داریم و ما از ادامه این همکاری خوشحالیم. ما همیشه به شفافیت گفته ایم که تحریم هایی که وجود دارد تحریم هایی است که بر روی موضوع اتمی تمرکز دارند. ما در این رابطه با ایرانیها شفاف بوده ایم که اگر به توافقی برسیم تحریم ها را به فوریت متوقف و یا آنها را پایان خواهیم داد و تحریم هایی که وجود خواهد داشت به خاطر نگرانی ها درباره حقوق بشر واقدامات مرتبط با حمایت از تروریسم خواهد بود که تشدید هم خواهند شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید نظر شما در باره اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در یک کنفرانس خبری و ظریف وزیر خارجه این کشور در نشریه واشنگتن پست چیست، گفت:

به نظرم شما ارزیابی خود را از این سخنان دارید و من هم ارزیابی خود را خواهم داشت. ما هرگز شاهد شکاف یا از هم پاشیدگی رژیم تحریم ها نیستیم و به جای آن شاهد تلاشهایی برای نظم بخشی، انسجام بیشتر و تشدید تحریم های موجود هستیم و ساختار تمامی تحریم ها همچنان وجود دارد. من از اینکه مقامات ایران این موضوعات را مطرح می کنند تعجب نمی کنم. من می توانم در اینجا این موضوع را مطرح کنم که اگر حقیقتا ما نتوانیم به توافق برسیم و ایران احساس نکند که بتواند انتخاب های ضروری را انجام دهد من شکی ندارم که کنگره وارد عمل خواهد شد و دولت هم اعلام کرده که از کنگره در موقع مناسب حمایت می کند.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان در مورد مفاد مذاکرات وین گفت:

من باید بگویم که مفاد کلی حرفه ای، سازنده و جدی بوده است. من همانطور که گفتم شکی ندارم که ایران خواهان رسیدن به توافق تا بیستم ژوئیه است و در این راه تلاش می کند.آنها در این باره جدی هستند اما درباره انجام ضروریات باید کمی واقع گرا باشند. در مذاکرات دوجانبه ژنو ما همدیگر را به عنوان مذاکره کننده به خوبی شناختیم و این مذاکراتی رو در رو و مستقیم بود به طوریکه هیچکدام از همکاران من تهدید نکردند که از اتاق خارج شوند. ما ممکن است در روزهای آتی لحظاتی سخت را با نزدیک شدن به بیستم ژوئیه تجربه کنیم.شروطی دشوار وجود دارد و من مطمئنم که لحظاتی بسیار دشوار پیش رو خواهد بود.

وی در مورد هماهنگی تیم آمریکایی با هم پیمانان آن کشور از جمله اسرائیل گفت:

ما با تمامی کشورهای هم پیمان خود در حوزه خلیج فارس، با اسرائیل و بسیاری از کشورهای جهان قبل و پس از هر دور مذاکرات مشورت می کنیم. ما در این مشاورات به آنها اجازه می دهیم که بدانند که چه موضوعاتی مطرح شده است و ما به چه سمتی حرکت می کنیم و به سوالات آنها پاسخ می دهیم. البته ما به جریان مذاکرات احترام می گذاریم که این موضوع مهمی است. ما این کار را به نمایندگی از سازمان ملل و شورای امنیت صورت می دهیم و آن را جدی می گیریم و از موضوع مشورت پیروی می کنیم.

این مقام ارشد همچنین در مورد موضوع همکاری بین ایران و آمریکا بر سر عراق می‌گوید:

مذاکراتی درباره این موضوع در حواشی مذاکرات ما وجود خواهد داشت که این موضوع کاملا و به طور مجزا از مذاکرات اتمی ۱+۵ و ایران خواهد بود.همانطور که اشاره شد برنز معاون وزیر خارجه امروز در این جا حضور دارد. او برای حضور در مذاکرات سه جانبه که پیش تر برنامه ریزی شده است حضور پیدا کرده است. این مذاکرات سه جانبه در حاشیه مذاکره گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد و کاملا با آن بی ربط و ممکن است تنها یک گفتگو باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعامل بین آمریکا و ایران درباره مسائلی به جز موضوع اتمی گفت:

حتی در صورت رسیدن به توافق اتمی باید خاطر نشان کنم که نگرانی های ما درباره اقدامات تروریستی بی ثبات کننده در منطقه، نقض حقوق بشر و اینکه ایران چگونه در جهان رفتار می کند باقی خواهد ماند. بنابراین هیچکس نباید انتظار داشته باشد که تمامی این مسائل یک شبه حل و فصل شود و همه چیز تغییر پیدا کند. راهی طولانی باید پیموده شود. البته رسیدن به توافق اتمی می تواند تاثیراتی داشته باشد و اما امیدواریم که بر سر میز مذاکره بسیاری از نگرانی هایی که جهان و آمریکا درباره موضوع اتمی ایران دارند رفع شود.

وی در مورد اعلام افزایش شمار دستگاههای سانتریفیوژ از سوی مقامات ایرانی می‌گوید:

سخنان زیادی در رابطه با مواضع ایران در این مذاکرات بیان می شود.ما شاهد سخنان آقای ظریف در مصاحبه با واشنگتن پست بودیم. آقای عراقچی معاون وی و دیگران هم مواضعی را اعلام کرده اند اما در پایان تمامی مسائل در مذاکرات مطرح می شود و همه چیز اینجا بررسی می شود و ما به این موضع گیریها و اظهار نظرات تنها گوش فرا می دهیم.