دانستن نام اقوام رئیس جمهور در بخش های مختلف دولت موضوع جذابی است که همواره در همه دولت ها مورد توجه رسانه ها قرار دارد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حسن روحانی صبح دیروز در همایش اقتصاد ایران با اشاره به این که همه دستگاه‌ها باید فعالیت اقتصادی‌شان را به صورت شفاف بیان کنند. گفت: «همه مردم باید از آمار، ارقام و طرح‌های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند؛ در اینجا پسرخاله و پسرعمه نداریم!» شاید همین جمله کافی باشد تا سری به «پسرعمه» ها و «پسرخاله» های رئیس جمهور در دولت یازدهم بزنیم:

حسین فریدون

فریدون برادر حسن روحانی است که در دولت مسئولیت دستیار ارشد رئیس جمهور را بر عهده داشته و همیشه جز همراهان رئیس جمهور محسوب می شود. البته پیش از این نیز در دوران ریاست جمهوری هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد، «برادر» ها یکی از افراد مورد اعتماد دولت ها بوده اند.


عبدالحسین فریدون
وی برادرزاده حسن روحانی است که مدیرکل وزرات علوم و آموزش عالی می باشد و همچنین سرپرست مرکز جذب اعضای هیئت علمی این وزارتخانه است. عبدالحسین فریدون در دولت سید محمد خاتمی، ریاست دانشگاه سمنان را عهده‌دار بوده است.

طاهره قیومی

مسئول روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری؛ حسن روحانی دایی مادر وی است.

اسماعیل سماوی
سماوی خواهرزاده حسن روحانی سرپرست گروه مشاوران جوان، رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور است. انتصاب سماوی در بسیاری از رسانه های اصلاح طلب با انتقاد مواجه شد.


علی‌اصغر پیوندی
وی پسر عمه حسن روحانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. در سوابق «پسرعمه» روحانی مسئولیت هایی همچون ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان، معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی و ریاست هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نیز به چشم می خورد.

حالا و با نگاهی به لیست بالا که قطعا می‌توان آن را ادامه داد و شماره‌های دیگری را هم با توجه به مسئولیت برخی نزدیکان وزرا در دولت ارائه کرد، شاید بهتر بتوان به حقانیت سخنان رئیس‌جمهور پی برد که برای مبارزه با فساد اقتصادی باید هرگونه تعارف و رودبایستی را کنار گذاشت؛ چرا که اگر بنا به اینگونه اقدامات باشد، قطعا خیلی عظیمی از نیروهای دولت به دلیل رابطه نسبی و سببی با رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

البته مشخص است که صرفا نسبت فامیلی با رئیس‌جمهور نمی‌تواند منکر خدمات یا لیاقت یک فرد برای تصدی یک پست یا مسئولیت باشد اما در اینجا چون دکتر روحانی درباره عدم وجود پسرعمه و پسر خاله صحبت کردند، بد ندیدیم تا یک بازخوانی درباره روابط فامیلی در کابینه دولت یازدهم داشته باشیم.

منبع


"Our President, analytical news site"