در این گفتار به سرنوشت کسانی پرداخته می شود که در شکل گیری انقلاب اسلامی به روش های مختلف نقش داشتند و در فرانسه در کنار امام خمینی قرار گرفته و در 12 بهمن 1357 جزو 30 نفر همراهان امام از فرانسه به ایران بازگشتند. برخی با صداقت و عزت نفس این مبارزه و ایستادگی بر روی آرمان های انقلاب و امام شان را تا پای جای ادامه می دهند و عده ای نیز مردود و در مقابل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، قرار می گیرند. در این میان برخی از خبرنگاران ایرانی نیز همراه امام در پرواز بودند مانند رسول صدرعاملی و شاهرخ حاتمی، که در این نوشتار تنها به زندگی سیاسیون پرداخته می شود.

در روز نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال 1407 قمری، مراسم برائت از مشركین كه از سوی حجاج در مكه مكرمه برگزار شد، توسط دولت سعودی با خشونت سركوب شد و در این بین بسیاری از حجاج ایرانی به شهادت رسیدند. اكنون شواهدی وجود دارد كه نشان‌گر نقش سازمان منافقین و همكاری آنان با رژیم بعثی عراق و عربستان سعودی در قتل‌عام حجاج ایرانی است.

Published in نکته خوانی

امام خمینی(ره) در نامه ای خطاب به منتظری: " از آنجا كه روشن شده است كه شما این كشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از كانال آنها به منافقین می‏ سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده ‏اید/نامه‏ ها و سخنرانی‌های منافقین كه به وسیلۀ شما از رسانه‏ های گروهی به مردم می ‏رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خون‌های پاك شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینكه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه كنید، شاید خدا كمكتان كند."

آنچه دلیل اصلی کنار نهاده شدن منتظری شد، مربوط به دو مسئله می‌شود: یکی حمایت آیت‌الله منتظری از باند سید مهدی هاشمی، علاوه بر جنایات و قتل‌هایی که این باند انجام داد و دیگری اتفاقات سال 1367 و اعدام منافقین با دستور حضرت امام (ره) و مخالفت آیت‌الله منتظری در این باب؛ البته می‌بایست برخی اظهارات وی، در مورد مسائل بنیادین نظام، مِن جمله جنگ تحمیلی را نیز به این موارد افزود.

افراطی خواندن امام خمینی(ره)، از جانب مدعیانی صورت میگیرد که با ادعای عقلانیت و تدبیر، با مطرح کردن اصول امام و وصیت ها و جملات امام خمینی(ره) و بدون ذکر نام ایشان، گوینده این جملات را افراطی میخوانند و به بازگوکنندگان این جملات برچسب افراطی و افراطی گری میزنند! در این سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی با پرداختن به بحث خروج از خط امام، ضمن ضرورت بازخوانی وصیتنامه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، هدف استکبار را، جمع آوری افرادی ازگروه های مختلف به نام «عقلا» که از جمهوری اسلامی موجودی خنثی بسازد، عنوان نموده و تأکید می نماید: باید به مفاهیم نفوذ توجه کرد و اسناد موجود لانه جاسوسی را به شیوه علمی مطالعه کنیم.»

Published in صوت و فیلم

امام خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالي) در تقسیم بندی انواع دشمنی ها نسبت به گفتمان امام و انقلاب در مورخ ۱۳۸۷/۰۶/۰۲ می فرمایند:"بعضیها غرضهاشان غرضهای عمقی است؛ یعنی با نظام مسئله دارند، کینه‌ی امام در دلشان است و حرف‌های امام را یا از اول قبول نداشتند یا حالا قبول ندارند - آنهایی که از آن حرفها رو برگرداندند و پشیمان‌شده‌ها و برگشته‌ها - اینها یک طیف وسیعی از انگیزه‌هاست، لیکن بالاخره محصول و جمع‌بندی‌اش همین تهاجم‌ها و پنجه‌زدن‌ها و لجن پراکنی‌هاست که وجود دارد." این گفتار به بررسی شاخصه‌ی اصلی "تعارض گفتمان خوارج انقلاب با گفتمان امام و انقلاب" در قالب "عدم التزام به ولایت فقیه" می پردازد.

 درباره‌ی گزینش رهبری و انتخابات عمومی و بی‌واسطه یا با واسطه بودن آن، آیت ا... منتظری استدلال می‏کردند که گرچه مردم در انتخابات رهبری، مشارکت دارند اما نتیجه در مرحله‌ی دوم و با وساطت خبرگان، حاصل می‏شود و اطمینان در صورت دو مرحله‏ ای بودن انتخابات، بیش‌تر است زیرا احتمال خطا در توده‏های مردم ساده، بیش‌تر از احتمال خطای خبرگان ‏است. 

اساساً عدول عملی آقای منتظری از نظریه‌ی فقهی خود درباره‌ی اختیارات رهبری ـ در واقع ـ ، چیزی بیش از یک موضع‏گیری سیاسی نیست گرچه ایشان به تدریج در فقهی کردن آن بکوشند. در دوران قائم مقامی خود که رهبری خویش را مسجّل دیده و امتناع برخی از فقها، در تن دادن به رهبری ایشان پس از امام(ره) را آشکارا مشاهده می‏کردند، در حین بحث فقهی به مسأله‌ی نفسانیّت‌ها، حسادت‌ها و اطاعت ‏ناپذیری‏های سایر مدعیّان، توجه داده و چنان‌چه می‏بینیم ایشان نه تنها تخلّف از دستورات ولیّ فقیه را جایز نمی‏دانستند بلکه حتّی «مزاحمت» را حرام می دانستند.

 آقای منتظری بر اساس مبانی فقهی متین و مستدل بود که در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی نیز مواضع درستی(برخلاف برخی از مواضع آینده خود) گرفته و در دفاع از این اصل که کانون قانون اساسی جدید، اصل مربوط به ولایت فقیه می‏باشد و قانون بدون ولایت ‏فقیه، ساقط و بی اعتبار است در پاسخ به جریان سازی‌های کسانی چون «مقدم مراغه ‏ای، بنی‏صدر و عزّت ا...سحابی» در مجلس به پا خاست؛ ایشان استدلال فقهی کرده که مسؤولیت اصلی با رهبری است و دولت، مجلس و دادگستری، صرفاً در حکم کارگزاران و بازوان ایشان بوده و در مشروعیت خود، منوط به تنفیذ و نظارت استصوابی و ولایت ولی ‏فقیه می‏باشند.

آیت‌الله شریعتمداری در یک نگاه تاریخی شاید فقط و فقط یک مخالف امام خمینی (ره) در عقیده و عمل جلوه کند ولی آنچه با توجه به زوایای دیگر شخصیتی ایشان و همچنین نگاه جامعه‌‌ شناختی به آن دوره به دست می‌آید این است که او خواسته یا ناخواسته تبدیل به رهبری موسوم به جریان "اسلام مداراگر" یا "تجددخواه" شد و هیچ‌گاه با انقلاب اسلامی چه در مفهوم و چه در عمل سر سازش نداشت.

صفحه1 از5
  • دیدگاه‌های امام خمینی
  • آخرین دیدگاه‌های امام خامنه ای
  • آخرین دیدگاه‌های دکتر روحانی
  • آخرین دیدگاه‌اهای دکتر احمدی نژاد
Top