محمود احمدی نژاد پس از بازگشت از مصر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خداوند را سپاسگزارم که ماموریت ملت ایران توسط خادم آن‌ها به خوبی انجام شد و امروز در میهن عزیزمان ایران اسلامی و در جمع هم‌وطنان خود هستیم.


وی با بیان اینکه سفر به مصر در شرایط بسیار ویژه و شاید بی‌بدیلی اتفاق افتاد و احتمالا در آینده هم تکرار نشود، گفت: مصر کشوری بزرگ و صاحب فرهنگ و تمدن و تاثیرگذاری بسیار گسترده در منطقه شمال آفریقا و سطح جهان است.

وی افزود: کشور مصر بیش از ۹۰ میلیون جمعیت دارد و دارای استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی است. این سفر از ناحیه ایران بود که ملت ایران نیز دارای همان ویژگی‌ها و برجستگی‌ها است.

رییس جمهور ادامه داد: این سفر پس از سی و چند سال انجام شد. به دلیل عدم حضور ما کسانی که در جهت تخریب حرکت کردند، هرچه می‌خواستند گفتند و پاسخی دریافت نکردند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: این سفر در شرایطی انجام شد که منطقه در حال تحولات بزرگ است و ایران و مصر باید در این تحولات نقش‌آفرینی کنند. این سفر انجام شد در شرایطی که خود مصر نیز در حال تحول است.

وی ادامه داد: این سفر برای شرکت در کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی انجام شد که موضوعات بسیار مهمی در برابر آن قرار دارد مانند جبهه‌گیری استکبار، برنامه‌های استکباری و واگرایی که متاسفانه به دلایل گوناگون از جمله طراحی‌های دشمنان و پافشاری بر اختلافات جزئی تاریخی و طایفه‌ای که خود را نشان می‌دهد و همه از آن آسیب می‌بینند. در چنین شرایطی این سفر انجام شد.

احمدی نژاد گفت: البته عنوان سفر شرکت در اجلاس بود، اما به خاطر آن شرایط، خود این سفر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شد. تقریبا در طول این چهار روز رسانه‌ها، اندیشمندان و سیاستمداران نزدیک به صددرصد به این سفر پرداختند و شاید بتوان گفت که کنفرانس تحت الشعاع این سفر قرار گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌های سفر به مصر گفت: در آنجا دو سخنرانی داشتم؛ برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و کارهای فرهنگی و چالش‌هایی که امروز در بعضی از کشورها مانند مالی و سوریه مطرح است. تصمیم‌های نسبتا خوب و عادلانه گرفته شد. بیانیه در مجموع، بیانیه‌ی قابل قبولی است و در کنار بحث‌های رسمی کنفرانس، گفت‌وگوها، ملاقات‌ها، بحث‌های دوجانبه و چند جانبه فراوانی صورت گرفت و با ۱۰ نفر از مسئولان کشورها ملاقات داشتم. اجلاسی سه جانبه برگزارشد که امیدوارم نتایج آن به زودی بیان شود. کل آن جلسه در جهت همگرایی بود. تصمیم‌های خوبی گرفته شد و هر سه کشور تعهد دادند که تصمیم‌ها را دنبال کنند. امیدواریم اتفاقات خوبی در صحنه سیاسی منطقه بیفتد.

وی یادآور شد: در موضوع فلسطین یک نشست فوق‌العاده‌ای در دل نشست برگزار شد. رییس دولت خودگردان گزارشی ارائه داد. در سخن همه این بود که باید متحد باشیم و همه با هم آرمان‌ها و حقوق ملت فلسطین را دنبال کنیم.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه فضا، فضای تفاهم بود افزود: در اجلاس قبلی فضا تند بود. البته نه علیه ایران بلکه در مجموع فضا تند بود و بعضی‌ها در برخورد با دیگران زیاده‌روی می‌کردند، اما این اجلاس خیلی معتدل‌تر برگزار شد که این به خاطر تغییر شرایط سیاسی و محیطی و همچنین به خاطر این بود که این اجلاس در مصر برگزار شد و مدیریت بهتری نسبت به آن صورت گرفت.

رییس جمهور ادامه داد: به همان دلایلی که گفتم ما کار مهم‌تری داشتیم و آن هم برداشتن موانع ذهنی و تبلیغاتی از راه رابطه میان دو ملت ایران و مصر است. در ابتدای ورود رییس جمهور محترم مصر استقبال کردند و ما گفت‌وگوهای خود را آغاز و دنبال کردیم و روند خوبی را برای ادامه همکاری‌ها ترسیم کردیم. به نظر می‌رسد اندیشه‌ها در حال نزدیک‌تر شدن به هم است و این امر مبارک است.

احمدی نژاد گفت: حدود ۱۵ برنامه داشتیم که اولین کار ما حضور در جامعه الازهر بود. بحث‌های خوبی شد.

احمدی نژاد یادآور شد: البته طبیعی است که در اجلاسی در این سطح بعضی گله‌ها از بعضی رفتارهای افراد ناآشنا یا جاهل در هر طرف که البته من طرفی نمی‌بینم و همه را در یک طرف می‌دانم، مطرح می‌شود. اما بحث‌های خوبی صورت گرفت از جمله مسئولیت مسلمانان، مسئولیت موحدان و عدالت‌طلبان و می‌توان راهی را برای همکاری‌های علمی و فرهنگی میان مراکز دو کشور باز کرد.

احمدی نژاد در ادامه به تشریح برنامه‌های دیگرش در طول این سفر پرداخت و گفت: چندین مصاحبه با رسانه‌های مختلف داشتم که بعضی از آن‌ها از کانال‌های تلویزیونی به صورت زنده پخش می‌شد. جشن سالگرد انقلاب اسلامی در آنجا برگزار شد و تقریبا همه شخصیت‌های مصری حضور داشتند. نماینده ویژه رییس جمهور نیز در آنجا حضور یافت.

احمدی نژاد تاکید کرد: به نظرم بار دیگر اهمیت رابطه و ظرفیت‌ها میان دو ملت برای هر دو کشور، منطقه و جهان با شفافیت بیان شد. امروز موضوع اصلی در میان سیاستمداران مصری بحث چگونگی رابطه با ایران است.

احمدی نژاد گفت: آقای صالحی ابتکار خوبی به خرج دادند و پیشنهاد کردند که ما یک طرفه روادید برای سیاحت و تجارت را لغو کنیم که این نیز اعلام شد و تاثیر بسیار خوبی بر جای گذاشت و به نظرم پیام منتقل شد.

رییس جمهور گفت: باورم این است که اگر دو کشور در کنار هم قرار گیرند، همه شرایط منطقه به نفع ملت‌ها تغییر خواهد کرد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: بعضی از کارهای جانبی نیز انجام شد که دستاوردهای خوبی داشت. از جمله گفت‌وگو با وزیر خارجه سنگال که منجر به ملاقات بنده با رییس جمهور سنگال شد و توافق شد که رابطه مجددا برقرار شود.

وی افزود: با اجازه ملت ایران صبح امروز برای بازدید از اهرام مصر و بعضی از موزه‌ها رفتیم. مصر جای بسیار خوبی برای گردشگران ایران است. مردم مصر بسیار مومن و شریف هستند و فضای عمومی کشور صمیمی است. هر جا رفتیم مردم شعار می‌دادند که مصر و ایران باید متحد باشند و رابطه برقرار کنند و زمینه‌های حل مسئله فلسطین و رفع سلطه صهیونیستی را فراهم کنند.

احمدی نژاد گفت:‌ در همین جا از سازمان‌های گردشگری و زیارتی می‌خواهم که در این رابطه گفت‌وگو کنند.

احمدی نژاد با اشاره به راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن درخصوص انقلاب اسلامی گفت: انقلاب، استقلال و ارزش‌ها و حتی اسلام متعلق به ملت است. ملت ایران هزاران سال است که از موجودیت خود و فرهنگ خود دفاع کرده است. ۲۲ بهمن در سطح بین‌المللی امروز به یک شاخص تبدیل شده و نشان دهنده عظمت ملت ایران است.

وی در پایان گفت: بنده به عنوان کوچک‌ترین خادم ملت افتخار دارم که به اقیانوس بی‌کران ملت ایران بپیوندم.