رییس جمهور گفت: ایران باید با تدبیر منابع و آرمان ملت، ساخته شود تا به واسطه آن الگویی در برابر ملت‌ها گشوده شده و همگان بفهمند اگر ملتی تصمیم بگیرد که روی پای خود بایستد، خواهد توانست همه قله‌های علم، دانش، تخصص و فناوری را فتح کند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر شنبه در ادامه سفر به استان یزد در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی و صنعتی این استان با بیان اینکه امروز ساختن ایران اسلامی مأموریت الهی همه بوده و این باید به آرمان عمومی ملت ایران تبدیل شود، گفت: ملتی که دارای مکتب، هدف و آرمانی بلند است، اگر نتواند جامعه‌ای پیشرفته و آرمانی برپا کند، کم‌کم قدرت آرمان او کاهش می‌یابد.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز باید ایران را به عنوان پشتوانه مکتب و آرمان ناب ملت ایران که همان عدالت، توحید و اسلام ناب محمدی است، بسازیم، اظهار داشت: ساختن ایران باید متکی بر اندیشه، همت و اراده ملت ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که نگاه ما به دیگران است، باید برای انجام هر کاری از آنان اجازه بگیریم، گفت: ملت ایران از روزی که تصمیم گرفت روی پای خود بایستد، توانست کارها و پروژه‌های مهمی را در کشور به پیش برده و پیچیده‌ترین طراحی‌های مهندسی امروز به دست متخصصان این سرزمین انجام می‌شود.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز موجود زنده به فضا از سوی متخصصان و دانشمندان ایرانی، گفت: این به معنای دستیابی به مرزهای علمی و رسیدن به قله‌های دانش است.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه برای رسیدن به پیشرفت باید متکی به دانش و استعدادهای خودمان باشیم، تصریح کرد: معتقدم باید از تجربیات دیگران استفاده کرد، اما نباید برای رسیدن به قله پیشرفت به دنبال آنان بود.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه یزد به شهر قنات، قنوت و قناعت معروف است، خاطر نشان کرد: امیدوارم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوع قنوات در یزد را تئوریزه کرده و آن را به عنوان واحد درسی در دانشگاه‌ها برای جوانان کشور مطرح کند. چرا که این کار باعث ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در بین آنها خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز پروژه‌های خوبی در استان یزد در بخش‌های مختلف، نیرو، حمل و نقل، مسکن و صنعت به بهره‌برداری رسید، گفت: الگوی احداث خانه‌های ویلایی طرح بسیار خوبی است که امیدواریم معماران و شهرسازان کشور در این زمینه بسیج شده و به ارتقاء طراحی‌ها و کیفیت ساخت کمک کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه معتقدم خدای متعال همه جای زمین را سرشار از نعمت و برکت برای بندگان قرار داده است،‌گفت: استان یزد با وجود معادن ارزشمند، از جمله مناطقی است که سرشار از نعمت و برکت الهی می‌باشد.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در این منطقه معادن سنگ آهن بسیاری وجود دارد که تاکنون در حدود 56 تا 57 میلیارد تن آن شناسایی شده است، تصریح کرد: اگر بتوان در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و حلقه‌های موجود در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن را تکمیل کرد، ظرفیت معادن ما 10 برابر منابعی است تاکنون شناسایی شده است.

رییس جمهور استان یزد را دارای زمین‌های با استعداد و بالاتر از آن دارای استعدادهای انسانی شگرف و معجزه‌آفرین دانست و گفت: خوشبختانه سرعت پیشرفت و آبادانی در استان، بسیار خوب است؛ بویژه در بخش فولاد ظرفیت بسیار عظیمی در این استان ایجاد شده است.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر 5.5 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در استان یزد فعال شده که این میزان با برنامه‌ریزی به عمل آمده تا مرز 9.5 میلیون تن خواهد رسید، گفت: همچنین ظرفیت تولید سالانه کاشی در استان یزد 173 میلیون متر مربع است که این میزان با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده به 300 میلیون متر مربع خواهد رسید.

دکتر احمدی‌نژاد تأکید کرد: امروز در جمع شما متخصصان، مهندسان و کارگران کشور که با روحیه انقلابی، جهادی و دفاع مقدسی در این استان کار کرده و پروژه‌های خوبی به مردم این استان اهداء کردید، اعلام می‌کنم دولت برای توسعه صنعت در این استان همه‌گونه حمایت را انجام خواهد داد.

رییس جمهور گفت: یزد باید به یکی از قطب‌های صنعتی ایران تبدیل شود.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه طرح‌های افتتاح شده در استان یزد به لحاظ مردمی بودن و انجام آنها توسط بخش خصوصی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، گفت: افتتاح این پروژه‌ها در استان نشان داد که این اقدامات می‌تواند در سایر نقاط کشور نیز انجام شود و این نیازمند همت و اراده مردم است.

رییس جمهور همچنین در ابتدای سخنان خود مردم یزد را انسان‌هایی مؤمن، سختکوش، پرتلاش، آرمانی و انقلابی برشمرد و گفت: مردم این استان در دل کویر، گلستانی از ایمان، محبت و عشق برپا کرده‌اند و همواره برای ملت ایران برکات ارزشمندی به ارمغان داشته‌اند.