متاسفانه وضعیت به گونه ای است که کسی که مسوول ایجاد نابسامانی هاست از موضع طلبکارانه سخن می گوید و بزرگترین بدهکاران مالیاتی بانکی، حق به جانب بوده و طلبکار هستند که این شرایط نیازمند اطلاع رسانی به روز و دقیق لازم است.

دکتر محمود احمدی نژاد در سومین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات(یادواره شهید دکتر قندی) و پنجمین همایش ملی روابط عمومی دستگاه های اجرایی با اشاره به اهمیت کار روابط عمومی ها در دستگاه های اجرایی خاطرنشان کرد: معتقدم همه کسانی که در مجموعه خدمتگزاری هستند به نوعی نقش روابط عمومی را ایفا می کنند چرا که این دستگاه ها برای خدمت به مردم و کشور ایجاد شده و کشور به مردم تعلق دارد.

وی افزود: اطلاع رسانی هم ‌آموزش بوده و هم عامل تشویق کننده است، بخصوص امروز که شیاطین به دنبال دشمنی و تحقیر ملت ها هستند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه امروز به راحتی سخنان و خدماتی که دولت به مردم ارائه می کند دستخوش تغییرات و تحریفات می شود، تصریح کرد: اخیراً فردی در یکی از رسانه ها مطلبی را منتشر کرده و اعلام کرده که در این دولت هیچ سدی در کشور ساخته نشده در حالیکه در طول دولت نهم و دهم نزدیک به 20 میلیارد متر مکعب به حجم مخازن آب کشور اضافه شده و سدهای بسیاری ساخته شده که بخش زیادی از کار احداث و بهره برداری از آنها در عمر این دولت بوده است.

رییس جمهور با انتقاد از فضای رسانه ای موجود گفت: متاسفانه وضعیت به گونه ای است که کسی که مسوول ایجاد نابسامانی هاست از موضع طلبکارانه سخن می گوید و بزرگترین بدهکاران مالیاتی بانکی، حق به جانب بوده و طلبکار هستند که این شرایط نیازمند اطلاع رسانی به روز و دقیق لازم است.

وی با بیان اینکه گستره نشر اطلاعات به قدری بالا رفته که خبرها باید به لحظه، انتشار یابند وگرنه از ارزش ساقط خواهند بود، گفت: تجهیزات ، دانش ، نیروی انسانی باید در مسیر اطلاع رسانی متبحر و به روز باشند تا بتوان از موجودیت، عزت و منافع یک ملت دفاع کرد.

دکتر احمدی نژاد اظهار داشت: باید به گونه ای حرکت کنیم که از پیشرفت های موجود در دنیا یک گام جلوتر باشیم، در غیر این صورت موجودیت، فرهنگ و امنیت ملی‌مان در معرض تهدید قرار خواهد گرفت؛ ما باید حرف نو و متعالی خود را به گوش جهانیان برسانیم و گرنه تا زمانی که این برتری در اختیار مستکبرین و دشمنان بشریت باشد، آنها به کار خود ادامه خواهند داد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانشگاه ها و همه دست اندرکاران باید کار خود را با همین شتاب و سرعت موجود ادامه دهند و به پیشرفت در عرصه های مختلف بیندیشند، گفت: امروز باید تلاش کنیم تا جامعه ای سرشار از عدالت، تعالی ، کمال انسانی و با اخلاق را در ایران برپا کنیم و این نیازمند کار، تلاش، ارتباطات، معرفت ، همدلی و همراهی و پافشاری بر عدالت ، عزت و احترام به انسانها است.

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد:‌ایمان دارم که ملت ایران در این مقطع تاریخی سرنوشت ساز، ماموریت خود را به خوبی انجام داده و در سرزمین ایران جامعه الگو را به دست متخصصان و دلسوزان برپا کرده و به جهانیان عرضه خواهد کرد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوعات ارائه شده در این جلسه در خصوص ارتباطات ، فناوری اطلاعات ، روابط عمومی ها و ICT در افزایش ایمنی جاده ها اظهار داشت: در هر سه زمینه انسان، عنصر و عامل محوری و مبنا است چرا که همه این خدمات در حقیقت در خدمت انسان و تعالی او قرار دارند.

رییس جمهور با بیان اینکه انسانیت و حقیقت انسان در بستر ارتباط با دیگران و با عامل معرفت شکوفا می شود تصریح کرد: اگر انسان با هیچ کس ارتباط نداشته باشد، ویژگی های انسانی از جمله حقیقت ، استعدادها، فداکاری ، مهربانی ، صداقت ، مدیریت و عقلانیت او محقق نخواهد شد و این ها تنها در بستر ارتباط با دیگران فرصت ظهور و بروز خواهند یافت.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه معرفت برگرفته از علم، دانش و تجربیات عاملی است که به انسانیت انسان معنا بخشیده و بستر شکوفایی و کمال او را فراهم می کند، خاطر نشان کرد: هر چه دایره ارتباطات گسترده تر و معرفت وسیع تر و بالاتر باشد انسان شکوفاتر و کمال یافته تر خواهد بود چرا که خداوند انسان را برای رسیدن به قله های کمال خلق کرده و همه عالم را مسخر انسان کرده تا جلوه خدا در جهان باشد.

رییس جمهور با اشاره به تلاش ها ، اقدامات و پیشرفت های گسترده ای که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شکل گرفته، گفت: این حوزه علی رغم گستره‌بی سابقه در تمام بخش ها، هنوز در نقطه صفر و آغاز کار قرار دارد چرا که ظرفیت انسان برای تولید دانش و کسب معرفت بی پایان است.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: باورم این است که به زودی جامعه جهانی از مرز تجهیزات عبور خواهد کرد و انسان ها به قدری متعالی خواهند شد که به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط گیری نمایند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است هر نعمتی که خدای متعال عنایت کرده موجب سوءاستفاده قرار گیرد، گفت: اگر به طور مثال کشوری برای گسترش سیطره خود از فضای بزرگ اطلاعاتی در دنیا و فناوری ها سوء استفاده کرد این بدان معنا نیست که ما باید از اصل آن جلوگیری کرده و با پیشرفت در آن بخش مخالفت کنیم.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه در جامعه امروز کسی پیروز است که اندیشه و نظریه بالاتر و انسانی تری را ارائه دهد ، اظهار داشت: امروز انسان به سمت ارتباطات و کسب همه معرفت ها و آشنایی با همه نظریات در حرکت است، نباید رسیدن به یک پیشرفت و تلاش برای کسب جایگاه های متعالی در علوم و فناوری های گوناگون را به خاطر سوءاستفاده های موجود از آن فناوری های کنار بگذاریم بلکه باید یک پله بالاتر ایستاده و از مرزهای مصنوعی عبور کنیم.

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: انسان باید به نقطه ای برسد که بر تمام دانش روز احاطه داشته باشد که در این راستا باید از همه ظرفیت ها استفاده کرده و در این حرکت رو به جلو پیش برویم .

رییس جمهور تاکید کرد: ایران باید در توسعه ارتباطات و تولید دانش و ایجاد پایگاه های اطلاعاتی و قراردادن آن در اختیار جامعه بشری پیشرفت کند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه بومی سازی تکنولوژی و فناوری ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: باید به استعدادهای بومی موجود در کشور اعتماد کرده و بسیاری از تجهیزاتی را که می توانیم در داخل کشور بسازیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "زمانی ویدئو تبدیل به یک مساله شده بود"، گفت: اما امروز ببینید که ما در کجا قرار گرفته‌ایم. هر نعمتی ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد. وزارت دفاع یک کشور ممکن است از دانشجویی سوءاستفاده کند اما این بدان معنا نیست که اصل فرصت و ظرفیت به وجود آمده را نفی کنیم. به طور مثال تکنولوژی هارپ و انرژی اتمی نیز مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و حتی از فضای ارتباطات و از سینما و مدرسه نیز سوءاستفاده می‌شود. اگر اینطور باشد باید همه چیز را تعطیل کنیم.
رییس جمهور افزود: ملت ایران هزاران سال پرچمدار دانش و صنعت در دنیا بوده و تجربه نشان داده که ملت ایران در هر عرصه ای وارد شده در آن بخش شاهد جهش و پیشرفت است.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به پیشرفت کشور در بخش های مختلف از جمله هسته ای ، هوا و فضا ، نانو و بیوتکنولوژی تصریح کرد: پیشرفت در این عرصه ها در مرزهای دانش است و مطمئنا دستیابی به این پیشرفت هایی که از این مرزها پایین تر هستند کار دشواری نخواهد بود.

رییس جمهور با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از همه ظرفیت فناوری های اطلاعات و ارتباطات موجود در دنیا گفت: دولت الکترونیک یکی از ظرفیت های موجود در این بخش است و امروز شاهد انجام کارهای خوبی در این بخش هستیم.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه امروز بیش از 800 خدمت توسط دولت الکترونیک به مردم ارائه می شود گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا از همه ظرفیت های دولت الکترونیک بهره‌مند شویم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه سامانه ارتباطات مردمی ریاست جمهوری روزانه بیش از 5 هزار مراجعه دارد، گفت: در طول دولت نهم و دهم حدود 38 میلیون ارتباط مردم با دولت صورت گرفته که از این میزان 28 میلیون نامه مردمی بوده است که از این مجموعه ارتباطات، 73 درصد آن انجام شده و مشکلات مردم از طریق آن برطرف شده است و بخشی که انجام نشده درخواست هایی بوده که یا منع قانونی داشته و یا در سطحی بوده که انجام آن غیر ممکن بوده است و امروز تمام مراحل این خدمات در این سامانه قابل پیگیری است.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه ساختار ، سازمان و هزینه های اداری و آموزش ها و مقررات دستخوش تغییر خواهد شد، اظهار داشت: باید به پیشواز این شرایط رفته و متناسب با آن اقدامات خود را برنامه ریزی کرد.

رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: در هفت سال اخیر امید به زندگی در کشور ما به میزان بیش از دو سال بیشتر شده است.

رییس‌جمهور گفت: برخی با کوته‌بینی مشکلاتی به وجود می‌آورند که نمی‌گذارند ما کار انجام دهیم. ما باید به جلوتر از چیزهایی که هست بیندیشیم وگرنه موجودیتمان به خطر می‌افتد. ما باید حرف متعالی را که داریم به گوش همه مردم جهان برسانیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایمنی جاده ها و نقش فناوری اطلاعات در این حوزه گفت: شبکه جاده ای و حمل و نقل کشور باید بتواند در سریع ترین زمان ممکن خدمات را به مردم ارائه دهد . طی سالهای اخیر امید به زندگی در کشور به میزان دو سال افزایش یافته و این به خاطر پیشرفت هایی است که در حوزه نظارت الکترونیکی جاده ها به انجام رسیده است.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه در سال 84 با وجود 6 میلیون خودرو در کشور، نزدیک به 28 هزار نفر در حوادث و تصادفات جاده ای کشته می شدند، تصریح کرد: با برنامه ریزی مناسب و حمایت های دولت کار بسیار خوبی در این بخش انجام شد و جاده های کشور به صورت الکترونیکی کنترل شده است که به واسطه این اقدامات در سال قبل با وجود 18 میلیون خودرو در کشور، نرخ کشته ها به کمتر از 20 هزار نفر کاهش یافت.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: شبکه ICT فرصت نظارت و کنترل را در اختیار دست اندرکاران و مجریان قرار می دهد و باید به سمتی برویم که نرخ کشته ها را بیش از این میزان کاهش داده و به صفر نزدیک کنیم.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه حمل و نقل فرصتی برای انسان است که نباید به نغمت تبدیل شود و این نیازمند کنترل است، گفت: باید شبکه کنترل الکترونیکی و تمام جاده های کشور گسترش یابد که البته این کار به برنامه ریزی مسوولان برای ارائه خدمات به مردم نیز کمک های شایانی دارد.