دکتر محمود احمدی نژاد با هوشمندی و درایت خود در مناظره های انتخاباتی، با ایجاد فضایی دیالکتیکی، متضاد و ساختار شکن، توانست از طرفی اذهان مردم را در مورد مسایل اصلی روشن نموده و باعث حضور حماسی۴۰میلیونی شود و از طرفی با تحریک برخی خواص منافق، موجبات ظاهر شدن امیال باطنی و قلبی آنها را فراهم نماید.

میدان ۷۲/ محمد پورامین: در طول تاریخ هرگاه قدرت و حکومت به دست صلحا افتاده، نفاق در بین انسانها شدید شده است. نفاق یا دورویی به معنای اختلاف بین میل باطنی و عمل ظاهری است. مناقفین کسانی اند که در دل میل به باطل دارند ولی منافعشان را در همراهی ظاهری با صلحا می بینند. اینجاست که نقطه شروع شکل گیری نفاق است.

در صدر اسلام مسلمانانی بودند که به دلیل عدم نفوذ اسلام در جانشان، از ارتباط با کفار و یهود بدشان نمی آمد لذا به طور کاملا مخفیانه با آنها ارتباط داشتند تا اگر روزی قدرت از دست پیامبر بیرون آمد بگویند ما از اول هم با مسلمانان نبودیم. هدف ایشان هیچگاه اسلام نبوده بلکه رسیدن به جایگاه مناسبی در حکومت بعدی بوده است. می توان گفت دلیل انحراف حکومت پیامبر(ص) بعد از ایشان و رسیدن حکومت اسلام به بنی امیه در سال های بعد و وقوع فاجعه عاشورا، نفوذ همین منافقین در تشکیلات حکومتی پیامبر اسلام است. حکومتی که کافران و مشرکان هیچ گاه نتوانستند آن را ساقط کنند، از درون خویش و توسط منافقان، رفته رفته از مسیر حق منحرف و به انحطاط کشیده شد. از این روست که خطر منافقین بسیار بیشتر از خطر کفار است. یکی دیگر از کارهای منافقین وارونه جلوه دادن حقایق برای پیامبر بود تا بتوانند در تصمیمات ایشان خلل وارد نمایند.

خداوند در قرآن در آیات متعددی نیات و اهداف منافقین را برای ما تشریح کرده است:

لَوْ خَرَجُواْ فِیکُم مَّا زَادُوکُمْ إِلاَّ خَبَالًا ولأَوْضَعُواْ خِلاَلَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَهَ وَفِیکُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ ﴿۴۷﴾توبه

اگر با شما بیرون آمده بودند جز فساد براى شما نمى‏افزودند و به سرعت‏خود را میان شما مى‏انداختند و در حق شما فتنه‏جویى مى‏کردند و در میان شما جاسوسانى دارند [که] به نفع آنان [اقدام مى‏کنند] و خدا به [حال] ستمکاران داناست

لَقَدِ ابْتَغَوُاْ الْفِتْنَهَ مِن قَبْلُ وَقَلَّبُواْ لَکَ الأُمُورَ حَتَّى جَاء الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللّهِ وَهُمْ کَارِهُونَ ﴿۴۸﴾ توبه

در حقیقت پیش از این [نیز] در صدد فتنه‏جویى برآمدند و کارها را بر تو وارونه ساختند تا حق آمد و امر خدا آشکار شد در حالى که آنان ناخشنود بودند

-برای شناخت این خطر بزرگ و یافتن روش های حفاظت از دین، به بررسی مواردی که موجب ضعف نفاق می گردد می پردازیم:

۱-شرایط فتنه گون:

یکی از ابزار های جبهه باطل در زمانی که در تنگنای شدید گرفتار می شود و نمی تواند جلوی پیشرفت جبهه حق را بگیرد، ایجاد فتنه است تا بدان وسیله حق را ساقط نموده یا جلوی پیشرفتش را بگیرد. همانند فتنه هایی که در مقابل حکومت عدل علوی ایجاد شد.

همچنین یکی از زمان هایی که موجب نمایان شدن باطن منافقین می شود، همین مواقعی است که فتنه رخ می دهد. با در نظر گرفتن تمام مضراتی که فتنه برای حکومت اسلامی دارد از جمله عدم تشخیص حق و باطل در انسانهای بی بصیرت و … حداقل حسن آن همین است که منافقین چون گمان می کنند حکومت صلحا از بین رفتنی است لذا میل خود به باطل را رو می کنند و در نتیجه شناخته می شوند. نمونه آن در زمان جنگ احد است، وقتی همه گمان کردند که مسلمین شکست خورده اند مسلمین منافق، که بت هایی با خود به همراه داشتند آنها را بیرون آورده و ادعای بت پرستی کردند! طلحه و زبیر و سایر خواصی از این دست نیز، کسانی هستند که در فتنه های بعدی ذات خود را نمایاندند.

یکی دیگر از اقدامات کسانی که در دل، نفاقی هرچند اندک دارند، سکوت در هنگام فتنه است!

۲-ساختار شکنی:

یکی دیگر از عواملی که باعث مشخص شدن نیت قلبی افراد می شود، ایجاد فضای دیالکتیک،( تقابل و تضاد) و ساختار شکنی است. حضرت فاطمه زهرا(س) برای بیدار کردن و روشن شدن مردم از انحرافی که خلفا در حکومت پیامبر ایجاد کرده بودند، به ایراد خطبه های انقلابی و ساختار شکن در مسجدالنبی پرداخت تا امیال باطنی منافقین را روشن کند ولی متاسفانه به دلیل عدم حمایت و همراهی مسلمین، در آن مقطع زمانی راه به جایی نبردند. در عوض ما اکنون به واسطه روشنگری های آن حضرت است که شیعه و پیرو ولایت هستیم.

نمونه بعدی در ایجاد فضای دیالکتیک، قیام امام حسین (ع) است. ایشان نیز با هدف روشنگری امت یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر در اقدامی انقلابی، درمدت فقط نیمی از یک روز، چنان باطن پلید منافقین را روشن نمود که هنوز هم کسی نتوانسته در آن واقعه، حق را به جبهه باطل بدهد.

حکومت مهدوی

یکی از حکمت های غیبت طولانی امام عصر در همین نکته نهفته است. وقتی قدرت و حکومت نزد امام معصوم نباشد دلیلی برای ایجاد نفاق وجود نخواهد داشت. چون میل رسیدن به قدرت است که باعث صفاتی چون نفاق و دورویی در افراد می گردد. از طرفی وقوع فتنه های شدید در آخر الزمان و فضای تقابل و درگیری در آن، موجبات بروز و ظهور مکنونات قلبی انسانها را فراهم می آورد. لذا وقتی امر ظهور حضرت حجت به صورت ناگهانی فرا رسد، هیچ منافقی نمی تواند خود را طرفدار حق جلوه داده و در تشکیلات حکومتی امام عصر (عج) نفوذ کند چرا که قبل ازآن، دستش برای همه رو شده است.

از طرفی می دانیم که حکومت امام عصر( عج)، احتیاج به تشکیل حکومتی زمینه ساز دارد تا از جهات فرهنگی و نظامی، موجبات پذیرش جهانی، و ایجاد ساختار تشکیلاتی ایشان را فراهم نماید. این حکومت نیز از خطر منافقین در امان نیست چرا که همانطور که بیان شد رسیدن حکومت و قدرت به مقدمه سازان، موجب شدت یافتن نفاق در برخی افراد می شود و بدیهی است که این حکومت نیز مورد امتحان و فتنه قرار بگیرد.

فتنه، آخرین حربه دشمن

در سال۱۳۸۸ وقتی دشمنان دیدند دولت دکتر محمود احمدی نژاد، با سرعت در حال پیشرفت است و به هیچ وجه نمی توان جلوی آن را گرفت، ازآخرین و سخت ترین حربه خود، یعنی فتنه استفاده کردند. دلیل اینکه فتنه آخرین حربه دشمن است این می باشد که دشمن هم به وضوح می داند در صورت شکست فتنه، نیروهایش که منافقانه درون سیستم نفوذ کرده اند را از دست خواهد داد.

علاوه بر مشکلاتی که این فتنه برای کشور ایجاد کرد، حسن آن برای نظام جمهوری اسلامی ایران این بوده است که بسیاری از خواص و کسانی که همواره خود را به عنوان یار و همراه امام خمینی (ره) معرفی می کردند در این فتنه، حقیقت باطنی خود را نشان دادند و کار بدان جا رسید که در روز عاشورا، به مدد امام حسین (ع) و مردم به نفاق عمیق این منافقین پی بردند.

اقدام انقلابی

همانطور که بیان شد یکی از شرایط روشن شدن فکر و ذهن مردم و همچنین ظاهر شدن باطن نفاق، ایجاد فضای تقابل و تضاد است. دکتر محمود احمدی نژاد با هوشمندی و درایت خود در مناظره های انتخاباتی، با ایجاد فضایی دیالکتیکی، متضاد و ساختار شکن، توانست از طرفی اذهان مردم را در مورد مسایل اصلی روشن نموده و باعث حضور حماسی۴۰میلیونی شود و از طرفی با تحریک برخی خواص منافق، موجبات ظاهر شدن امیال باطنی و قلبی آنها را فراهم نماید. امیالی که سالها با زیرکی آنرا مخفی نگه داشته بودند. اگر محمود احمدی نژاد و توانایی های منحصر به فرد او نبود شاید هیچ وقت ذات و باطن برخی از خواص ظاهرالصلاح روشن نشده و انقلاب ما به سرنوشت انقلاب پیامبر (ص) دچار می گشت. نظام اسلامی باید این پیروزی را مدیون امام عصر (عج)، استقامت و هوشمندی مقام معظم رهبری، درایت و نکته بینی دکتر محمود احمدی نژاد، همراهی یاران انقلاب و بصیرت مردم بداند.

این درحالی است که اکنون بعد ازگذشت۵ سال ازآن واقعه، رسانه ها به جای فهم و درک عمق این ماجرا و تحسین اقدام انقلابی دکتر احمدی نژاد با سوء استفاده از متانت و سکوت ایشان، هنوز او را یکی از عوامل مقصر در فتنه معرفی می کنند!

در مورد هوشمندی دکتر محمود احمدی نژاد در چرایی ایجاد فضاهای دیالکتیکی در دولت دهم نکات بسیاری وجود دارد که در مقالات بعدی به آنها می پردازیم.
منبع

"Our President, analytical news site"