رئیس جمهور سابق کشورمان: "آنها می‌خواهند انرژی بسیار گرانبهای هسته‌ای در انحصار خودشان باشد و دو هدف را دنبال می‌کنند: اول اینکه در وقت نیاز، آن را قطره‌ای و با قیمت‌های گزاف به ملتها بفروشند. دوم انیکه از این ابزار برای تحمیل سیاست‌های خودشان به ملتها استفاده کنند."

«پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»/ دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۴ دی ماه سال ۱۳۸۴ در دومین کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کردو وی در پاسخ به سوالاتی در خصوص انرژی هسته ای و مسائل بین الملل به سخنانی پرداخت که در ادامه می خوانید.
“محمود احمدی نژاد” گفت: استفاده از انرژی هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است و تاکنون نیز در این زمینه بیشترین پایبندی را به مقررات و پادمانها داشته است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه در خصوص تمهیدات ایران در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام و شورای امنیت گفت: ملت ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی گام برمی‌دارد و بیشترین پایبندیها را به مقررات بین‌المللی داشته است. رییس جمهوری افزود: هنوز هیچ سند و مدرکی دال بر تخلف جمهوری اسلامی ایران از مقررات بین‌المللی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای یافت نشده است و ایران علاقه ندارد در این زمینه بی‌جهت وارد مباحث جنجالی شود.

“احمدی نژاد” با بیان اینکه “جمهوری اسلامی ایران امروز مشغول فعالیت تحقیقاتی در زمینه‌های هسته‌ای است”، اضافه کرد: طبیعی است ملت ایران هیچ تحمیلی را نمی‌پذیرد. حق قطعی ملت ایران استفاده از فن‌آوری صلح‌آمیز است و این حق را به دست خواهد آورد. وی افزود: ما تنها ملتی هستیم که از همه دعوت کردیم در فعالیتهای هسته‌ای ایران شریک شوند، شما اگر می‌گویید به فعالیتهای ایران مطمئن نیستند، بیایید شریک شوید و ما نیز در فعالیتهای شما شریک شویم.

رییس جمهوری اضافه کرد: با این کار، هم ما نظارت بر فعالیتهای شما خواهیم داشت و هم شما به فعالیتهای ما نظارت می‌کنید. این چه منطقی است که شما زرادخانه‌های خود را از سلاح هسته‌ای پر کردید و ما را متهم می‌کنید، با این منطق نمی‌توان دنیا را اداره کرد.

“احمدی نژاد” افزود: ما علاقه نداریم در این مسیر قرار بگیریم اما اگر کسی اصرار دارد که با این کارها حقوق ملت ما را ضایع کند، بداند این نوع کارها ثمری ندارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بنا داریم، با اصلاح مقررات و تقویت نظارت و شکستن انحصارات و امتیازات ویژه با کمک مردم و نظارت دستگاهها از تخلفات جلوگیری کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه “حقوق ملت ایران قابل خدشه و معاوضه یا مبادله نیست“، اظهار داشت: در خصوص تخلفات گذشته، طبیعی است که در دستگاه قضایی باید پیگیری شود. ما هر جایی که مشاهده کنیم حقی از ملت ضایع شده است آن را دنبال خواهیم کرد.

“احمدی نژاد” در خصوص واریز وجه درآمدهای نفتی در حسابهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: این موضوع قابل بحث است، ما وجه درآمدهای نفتی خود را در حسابهای خودمان در خارج از کشور نگهداری می‌کنیم.

وی افزود: اما این نکته که سود پرداختی به این حسابها کمتر از وام فاینانس دریافتی از خارج از کشور است، قابل بررسی است و تلاش می‌کنیم، مکانیزمی اندیشیده شود که بتوانیم از ذخایر ارزی خودمان استفاده کنیم تا هزینه‌های کمتری متحمل شویم.

رییس جمهوری در پاسخ به تهدیدات کشورهای غربی در خصوص پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت:امروز ادبیات سلطه، زور، اتکا به سلاح هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی گذشته و در معادلات سیاسی جهان تاثیر ندارد. احمدی نژاد این مطالب را در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر که از او در خصوص مساله هسته‌ای و اظهار نظرهای کشورهای اروپایی و آمریکایی در خصوص این پرونده و استفاده آنها از زبان تهدید و تحریم پرسید، بیان کرد. احمدی نژاد تاکید کرد: ملتها بیدار شده‌اند و امروز اراده ملتهاست که تحولات آینده را رقم خواهد زد.

رییس جمهوری اظهار داشت: طبق معاهده ان.پی.تی و مقررات آژانس همه ملتهای عضو حق دارند از فناوری صلح آمیز هسته‌ای برخوردار شوند و هیچ ساز و کاری و هیچ ترتیبات و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند حق ملت‌های عضو را محدود کند و یا مانع تحقق آن شود. وی افزود: حتی بازرسی‌ها نباید مانع از احقاق حق ملتها شود. می‌بینیم چند تا کشور غربی که خودشان سلاح هسته‌ای دارند، در زراد خانه‌هاشان سلاح اتمی و شیمیایی دارند و هر سال هم دهها نیروگاه جدید اتمی احداث می‌کنند، آنها آمده‌اند مدعی ملت ایران شده‌اند.

احمدی نژاد گفت: با اینکه تا کنون علی رغم بازرسی‌ها و نظارت‌های بی سابقه کوچکترین سند و دلیلی بر انحراف ملت ایران و تحقیقات هسته‌ای ایران پیدا نکرده‌اند،اما چون خیال می‌کنند که خودشان قدرت دارند، می‌خواهند ملت ما را از این حق طبیعی خودش محروم کنند.

رییس جمهوری اضافه کرد: اوایل وقتی ما می‌گفتیم شما مخالف پیشرفت ملت ما هستید، می‌گفتند، نخیر ما نگران تولید سلاح هسته‌ای هستیم. اما اخیرا دیدید که صریحا اعلام کردند که ما مخالف تحقیقات و کار دانشگاهی هستیم. ما این را از اول می‌دانستیم.

وی تصریح کرد: آنها می‌خواهند انرژی بسیار گرانبهای هسته‌ای در انحصار خودشان باشد و دو هدف را دنبال می‌کنند: اول اینکه در وقت نیاز، آن را قطره‌ای و با قیمت‌های گزاف به ملتها بفروشند. دوم انیکه از این ابزار برای تحمیل سیاست‌های خودشان به ملتها استفاده کنند.
احمدی نژاد تاکید کرد: ما بارها اعلام کردیم ملت ما نیاز به سلاح هسته‌ای ندارد. ملت ما یک ملت فرهنگی، متمدن و تاریخی است. ملتی که فرهنگ دارد، منطق دارد و تمدن دارد نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد.

وی گفت: سلاح هسته‌ای را کسانی می‌خواهند که همه معادلات را می‌خواهند با زور بازو و گردن کلفتی حل کنند. رییس جمهوری تصریح کرد: ملت ما نیازی به اینها ندارد. ملت ما یک منطق بسیار روشن در همه عرصه‌های بین‌المللی دارد و باورش این است که در یک فضای آرام، صلح آمیز ، منطق ملت ایران یک منطق قوی و بسیار روشن و منطبق بر فطرت انسانها است.

احمدی نژاد اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم چند تا از کشورهای غربی در ادامه خصومت هایشان با ملت ایران، موضوع پرونده هسته‌ای را برپا کردند.

وی افزود: همین کسانی که امروز مدعی ملت ایران هستند، ‪ ۳۰سال قبل، وقتی در کشور ما یک حکومت غاصب مستبد، ضد مردمی و وابسته به غرب سرکار بود ، همه چیز به او می‌دادند. سلاح می‌دادند. حتی چرخه سوخت دادند، قراردادش را بستند. نیروگاه دادند. هواپیما دادند اما به محض اینکه ملت ایران قیام کرد و بعد از دهها سال تحمل ستم و جور حکومت وابسته به غرب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و دمکراسی را تجربه کرد، از همان روز اول این چند تا کشور مقابل کشور ما ایستادند و این ایستادگی‌شان تا امروز ادامه دارد.

رییس جمهوری اضافه کرد: این کشورها شروع به تحریم و محاصره کردند، جنگ را تحمیل کردند، صدام را تجهیز کردند و برای جنایات او و استفاده از بمب شیمیایی او، کف زدند و هورا کشیدند. آنها دارند مسیرشان را ادامه می‌دهند. ملت ما نیازی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در دفاع مقدس هشت ساله در شرایطی که علیه ما از بمب شیمیایی استفاده شد، ملت ما هیچگاه اصول اخلاقی و دینی خود را زیر پا نگذاشت و خویشتنداری کرد.

احمدی نژاد تاکید کرد: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ، حاکمیت معنویت و اصول اخلاقی در همه مناسبات جهانی است و به این پایبند است.

رییس جمهوری گفت: امروز هم می‌بینید به ما می‌گویند چرا تحقیقات را آغاز کردید؟ می‌گوییم تحقیقات که محدودیتی ندارد. در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و در پروتکل منعی نیست و ما هم تعهدی ندادیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: تحقیقات لازمه حیات و پویایی یک ملت است. مگر می‌شود جلوی فکر و اندیشه و رشد علمی یک ملت را گرفت.

وی افزود: اما آنها می‌گویند، شما داوطلبانه این را تعلیق کرده بودید. می‌گوییم داوطلبانه بود حالا نمی‌خواهیم دیگر تعلیق کنیم. می‌گویند نخیر شرط مذاکره ما با شما این است که این را تعلیق ابدی کنید. می‌گوییم مگر سربچه را می‌خواهید گول بزنید یا فریب بدهید. یک چیزی را ببرید از پشت بچرخانید، بیاورید.

رییس جمهوری گفت: بالاخره آیا تحقیقات هسته‌ای، محدودیتی دارد یا ندارد ؟ اگر ندارد که هیچ، اگر دارد به استناد کدام قانون؟ بفرمایید. وی تاکید کرد: دو سال و نیم دولت جمهوری اسلامی از موضع رحمت و رافت تلاش کرد، اعتمادسازی کند. امروز وقت آن رسیده است که این چند کشور غربی باید اعتمادسازی کنند. ما مطلقا به صداقت آنها اعتماد نداریم. برای ما مسلم شده که نمی‌خواهند ملت ایران رشد و پیشرفت علمی داشته باشند و صریحا مخالفت خود را در این زمینه اعلام می‌کنند، به چه حقی شما این حرف را می‌زنید؟ آیا این همان تفکر بنیادگرای ایستای قرون وسطایی نیست.

احمدی نژاد گفت: علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژیک که در بخشهایی از دنیا اتفاق افتاده، چند کشور غربی همچنان به لحاظ ذهنی و مبانی فکری در دوران قرون وسطی زندگی می‌کنند به ما می‌گویند حق رشد علمی ندارید.

وی افزود: اینکه شما دلتان می‌خواهد به هر کشوری اتهام بزنید زمانش گذشته است.

رییس جمهوری گفت: به این چند کشور توصیه می‌کنم بیش از این خودشان را در بین ملت‌ها منزوی نکنند. بهتر است به قانون و مقررات پایبند باشند. وی افزود: خودشان می‌گویند مذاکره. می‌گوییم مذاکره. بعد بهانه درست می‌کنند که مذاکره نه. می‌گوییم بسیار خوب مذاکره. ما که اهل گفت و گو با همه هستیم. از گفت و گو هراسی نداریم. منطق ما قانونی است . به مقررات بین‌المللی پایبند هستیم تا امروز بیش از ‪ ۱۴۰۰نفر روز از تاسیات ما بازرسی کردند.

احمدی نژاد تاکید کرد: از امروز اعلام می‌کنم آنها باید اعتمادسازی کنند. ما پیشنهاد دادیم در سازمان ملل کمیته‌ای برای خلع سلاح هسته‌ای تشکیل شود.
وی تصریح کرد: چند کشور هر روز در مذاکره چماقی را درست کرده‌اند و می‌گویند یا حرف ما را بپذیر یا شما را می‌فرستیم شورای امنیت. رییس جمهوری خطاب به این کشورها گفت: چرا اینقدر حیثیت نهادهای بین‌المللی را خدشه دار می‌کنند؟ چرا اینقدر آژانس را وادار می‌کنید که وارد کارهای سیاسی شود؟ چرا شورای امنیت را خرج خودتان می‌کنید؟ شورای امنیت برای برقراری امنیت جهانی درست شده است. مگر شورای امنیت ابزار دست شماست که از آن استفاده می‌کنید و می‌گویید یا حرف زور را بپذیر یا می‌بریمت شورای امنیت.

احمدی نژاد تاکید کرد: تلقی ما این است که شورای امنیت متعلق به همه ملتهاست نه ابزار دست چند تا کشور. چرا از آن استفاده می‌کنید؟ آیا این سیاست یکجانبه گرایی امنیت جهانی را به خطر نمی‌اندازد؟

رییس جمهوری افزود: من بعنوان یک خدمتگزار ملت ایران گرچه از قبل می‌دانستم اما امروز ریشه‌های تنش، ناامنی ، تروریسم و جنگ‌ها را بهتر از گذشته دارم درک می‌کنم. چند تا کشور که برای خودشان حقی بیشتر از دیگران قائلند، گروههای تروریست درست و حمایت می‌کنند، اعلام می‌کنند که در سایر کشورها می‌خواهیم مردم را بکشیم . وی افزود: با تصور قرون وسطایی می‌خواهند قرن بیست و یکم را اداره کنند. معلوم است که انتقال آن مناسبات به قرن ‪ ۲۱هیچگاه برای ملت‌ها صلح ، آرامش به همراه نمی‌آورد.

رییس جمهوری با اعلام اینکه فعالیت هسته‌ای هیچ کشوری به شفافیت ایران نیست ، گفت : این چند کشور غربی اجازه دهند تا ما تاسیسات آنها را بازرسی کنیم . محمود احمدی نژاد که در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی سخن می‌گفت ، با طرح سووالی پرسید: آیا این چند کشور غربی اجازه می‌دهند که ما آنها را بررسی کنیم ؟

وی بابیان اینکه این چه ادبیاتی است که آنها با ملت ما سخن می‌گویند؟ ، خاطرنشان کرد: آنها با حرفهایشان اعتبار آژانس و شورای امنیت را از بین می برند.

رییس جمهوری که به سووال خبرنگار ژاپنی در خصوص مسایل هسته‌ای پاسخ می داد ، گفت : بارها گفته‌ایم که ادعای غربیها پایه حقوقی ندارد و توصیه می کنم خودشان را بین ملتها منزوی نکنند . اینکه زور بگویند خود را بین ملتها منفور کرده‌اند .

وی افزود: سران این چند کشور منفورترین بین ملتهای مختلف حتی ملت خودشان هستند . در انتخاباتشان هم عده کمی شرکت می‌کنند و با زور قوه قضاییه کار را تمام می‌کنند.
احمدی نژاد توصیه کرد: آنها این ادبیات زورگویی را کنار بگذارند الان قرون وسطی نیست، الان ‪ ۱۰سال پیش هم نیست امروز، امروز است و اگر دنبال نقش در معادلات جهانی هستند، اینقدر سازمانهای بین‌المللی را بی اعتبار نکنند .

وی در ادامه گفت : ما خواهان گفت و گو هستیم و بوده‌ایم اما توصیه می کنم ملت ، انقلاب و دولت ایران را بشناسند و گرنه ممکن است کاری کنید که پشیمان شوید و زمانی پشیمان می‌شوید که هیچ سودی برای شما نداشته باشد.

رییس جمهوری افزود: اینکه شما در تلویزیون توهین می‌کنید و حرف یکدیگر را تایید می‌کنید و فکر می‌کنید حقی در دنیا درست شده است . آیااین رفتار متمدنانه است ؟

وی با بیان اینکه ملت ایران ملت متمدن تاریخ ساز دارای سیاست خارجی فعال است ، گفت : شما به مراتب به ما بیشتر نیاز دارید تا ما به شما. چرا قیافه قدرتمندانه می‌گیرید ؟

احمدی نژاد افزود: دوست دارید آنچه شما می‌پسندید ملت ما عمل کند،در حالی که ملت ما ملت مستقل است و در چارچوب حقوق بین‌الملل عمل می‌کند و راه خودش را دنبال می‌کند .

رییس جمهوری درادامه گفت و گوی مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: هیچ مزیتی برای کشورهایی که بمب اتم دارند، وجود ندارد جز اینکه چهره آنها را تیره و خشن می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه “ما اعتقاد داریم که این سلاحها باید برچیده شود”، اضافه کرد: اگر مدیریت دنیا با ما باشد موشکها را نیز جمع می‌کنیم زیرا معتقدیم بشر یعنی منطق، علم، تعقل و گفت و گو.

رییس جمهوری گفت: من سووال می‌کنم که رژیم اشغالگر قدس که ‪ ۲۰۰کلاهک دارد در چه شرایطی است ؟ وقتی با یک سووال بنیانهایش متزلزل می‌شود چه قدرتی دارد ؟ ما یک سوال کردیم آنجا بر هم ریخت.

احمدی نژاد تصریح کرد: در دنیا فکر و اندیشه و عقلانیت در حال حاکم شدن است. کسانی که در زمینه سلاحهای هسته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند، بی‌جهت پول ملتهای خود را دور می‌ریزند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که امروز با ادبیات خشن و غیرقانونی با ملت ایران گفت و گو می‌کنند نیازشان به رابطه با ایران دهها برابر نیاز ملت ایران به آنها است.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه غرب باید چه تضمینی به ایران بدهد، تا پایبندی آنها به قانون تایید شود ؟ اظهار داشت: باید تضمینهای لازم را بدهند که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و مزاحم ما نشوند. مسایل مربوط به انرژی هسته‌ای خود را شفاف کنند تا آژانس بر آن نظارت داشته باشد و برای آنها محدودیت ایجاد کند و دست از سیاسی بازیهای خود بردارند.

 

وی تصریح کرد: اینها چیزی‌هایی که ما از آنها می‌خواهیم تا قبول کنیم که پایبند به قانون هستند.

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر اینکه آیا اعضای شورای حکام می‌توانند درخواست ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را به طور مستقل مطرح کنند ؟ گفت: این مساله باید به تایید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد و شورای امنیت می‌تواند این مساله را بررسی کند.

احمدی نژاد تاکید کرد: چون ما منطق داریم و بر اساس قانون عمل میکنیم نگرانی از رفتار دیگران نداریم اما برای دنیا و دیگران متاسفیم که چند کشور اینگونه قدرت نمایی می‌کنند و آرامش جهانی را بر هم می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه “مسیر ما روشن است”، ادامه داد: ما اهل گفت و گو، منطق و قانون هستیم و نمی‌خواهیم تنش ایجاد کنیم اما می‌دانیم چگونه از منافع خود دفاع کنیم. رییس جمهوری در پاسخ به سووال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر تهیه لیستی از سوی وزارت کشور برای برخورد با برخی “‪”NGOها، این موضوع را رد کرد.

احمدی نژاد در خصوص برخی شایعات در زمینه دیدار وی با آیت‌الله “جوادی آملی گفت: بحثهایی که در این دیدار داشتیم بحثهای شخصی نبود. مطالبی را ایشان فرمودند مطالبی را نیز بنده گفتم. این مساله که گفته شده است موضوع بحث ما نبود.

خبرنگار شبکه خبری بی.بی.سی از رییس جمهوری پرسید، چرا جمهوری اسلامی ایران نباید حق داشتن بمب اتم را برای خود قایل شود و نتواند از خود دفاع کند که احمدی نژاد پاسخ داد: ما فکر می‌کنیم بشریت امروز به نقطه‌ای رسیده که افکار عمومی و اراده ملتها تعیین‌کننده است.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت که ایران در نظر دارد همکاری‌های خود را در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه العربیه گفت:”فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حوزه تحقیقات ادامه دارد و اساسا به لحاظ اعتقادی ما با روش برخی آقایان در انباشت سلاح‌های هسته‌ای مخالفیم.”

احمدی نژاد با اشاره به کاربردهای متعدد انرژی هسته‌ای در پروژه‌های صلح آمیز، گفت:”امیدواریم مدعیان صلح و آرامش و امنیت، خودشان خلع سلاح شوند و پایبند قوانین بین‌المللی باشند. ماباید مطمئن شویم که آنها نمی‌خواهند عقیده خود را بر ما و ملت ما تحویل کنند.

” خبرنگار شرق در خصوص اظهارات آیت‌الله مصباح یزدی که گفته بود “رای مردم مبنای مقبولیت است و نه مشروعیت” پرسید که رئیس جمهوری گفت: “این‌ها بحث‌هایی علمی است که باید مطرح شود و ادامه یابد. نباید جلوی طرح اندیشه‌ها را با ورود به بحث‌های سیاسی گرفت. باید دوستانه بحث کرد که این بحث‌ها پشتوانه ملت ایران است.”

وی از گروه‌های سیاسی خواست که با ورود به این بحث‌های علمی، فضای کشور را دوقطبی نکنند و اجازه دهند بحث‌های علمی آزادانه مطرح شود و موجب رشد کشور شود.

رئیس جمهوری همچنین درباره مواضع دولت در خصوص اسرائیل که پرسش دوم خبرنگار شرق بود، گفت:”هیچ موضع جدیدی اعلام نشده،بلکه دو سئوال روشن و مشخص مطرح شده که آنها باید پاسخ دهند.” وی سئوال اول را چنین طرح کرد:”باید مشخص شود کسانی که امروز در فلسطین حکومت می‌کنند و به خود اجازه تخریب خانه‌ها و آوارگی هزاران مردم فلسطین را به خود داده‌اند و دارند در آن سرزمین اعمال قدرت می‌کنند، از کجا آمده‌اند؟” احمدی‌نژاد ادامه داد:”چگونه است که این افراد که ریشه ندارند و مهاجرانی به این سرزمین هستند، حق تعیین سرنوشت دارند،اما مردم فلسطین که بومی آن هستند حق تعیین سرنوشت و اعمال حاکمیت ندارند؟” وی گفت که پیشنهاد روشن ایران این است که ملت بومی فلسطین اعم از مسلمان یا غیرمسلمان حق تصمیم‌گیری داشته باشند و خطاب به منتقدان سخنان خود گفت:”شما که مدعی حق تعیین سرنوشت ملت‌ها هستید،چرا به این تقاضا پاسخ نمی‌دهید و مطلب را از چاله به چاه می‌اندازید؟”
رئیس جمهوری سئوال دوم مطرح شده از دولتمردان غربی را این دانست که “شما که به بهانه یهودکشی در اروپا از کشتار و اشغال فلسطین حمایت می‌کنید آیا خودتان این مسئولیت را قبول دارید؟ نمی‌شود هر کس در این مورد سئوالی مطرح کرد او را ضد صلح و جنگ طلب خواند!”

وی گفت که ” من یک معلم هستم و با این هیاهوها از سئوالم صرف نظر نمی‌کنم” و اضافه کرد:”اگر شما یهودی ستیزی داشته‌اید خودتان آن را جبران کنید و تقاص آن را خودتان پس دهید. نمی‌شود که شما خطا کنید و دیگران آن را جبران کنند. اگر هم یهودی ستیزی وجود نداشته،پس چرا این همه روی این قضیه هیاهو می‌شود!”

احمدی نژاد گفت:”نمی شود که مساله‌ای درست شود و بر سر آن مانور دهند، ولی بگویند هیچ کس حق ندارد درباره آن حرفی بزند! فکر می‌کنند قرون وسطی است که دانشمندی را صدا کنند و بگویند نگو که زمین حرکت می‌کند. بگویند یا گیوتین است یا باید از عقایدت دست برداری.”

وی تاکید کرد:”اینها همان افراد قرون وسطی هستند که اگر آن زمان گیوتین و شمشیر بود، امروز سلاح‌های هسته‌ای و میکروبی و شیمیایی دارند.”

رئیس جمهوری یک بار تکرار کرد که خواسته او پاسخ دادن به دو سئوال مشخص است:”آیا حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین به رسمیت شناخته می‌شود یا خیر؟، آیا یهودی ستیزی را آنها برپا کرده‌اند یا نه؟ پاسخ آنها هم هرچه بود ما قبول می‌کنیم.”

وی از دانشمندان اروپایی خواست تا درباره حقایق این موضوع سخن بگویند و افزود:”نمی‌شود جلوی دهان‌ها را گرفت. کشوری که جلوی دهان دانشمندان خود را بگیرد از بین خواهد رفت. لازمه تلاش دانشمندان این است که حرف بزنند و با یکدیگر گفت وگو کنند.”

رئیس جمهوری گفت:”سیاستمداران از حوزه منافع خود ده‌ها دروغ و تهمت درست می‌کنند،اما بحث‌های دانشمندان علمی و برپایه حقیقت است و ملتی موفق خواهد شد که از گفته‌های دانشمندان تبعیت کند.”
در ادامه نشست خبری رییس جمهوری با خبرنگاران داخلی و خارجی احمدی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص به سخنان رئیس جمهوری در شهرهای بندرعباس و میناب پرسید:”آیا دستیابی ایران به فن‌آوری هسته ای شامل غنی‌سازی و تولید بمب هسته‌ای هم می‌شود؟”

رئیس جمهوری در پاسخ گفت :”عباراتی چون غنی‌سازی، تحقیقات هر یک معنای حقوقی خاصی دارند و ما مشغول تحقیقات هستیم و این تحقیقات را ادامه می‌دهیم.”

احمدی نژاد به سئوال خبرنگار فایننشال تایمز که پرسید “آیا ایران در تحقیقات خود به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد؟”، چنین پاسخ داد: “در کار تحقیقات این مساله امر جدیدی نیست و جواب آن معلوم است.” خبرنگاری به انتقاد رئیس‌جمهوری از رسانه‌ها اشاره کرد که فعالیت‌های دولت را خوب و مناسب پوشش نمی‌دهند و افزود:”این انتقاد به رئیس‌جمهوری و دولت وی نیز وارد است که تعامل اندکی با رسانه‌ها دارند!” در پاسخ به این انتقاد رئیس‌جمهوری گفت:”در یک کنفرانس خبری که صد نفر در آن حضور دارند، کمتر اتفاق می‌افتد که همه صد نفر بتوانند سئوالات خود را مطرح کنند و جواب بگیرند،ولی معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا و سخنگوی دولت جلسات متعددی با نمایندگان رسانه‌ها دارند.”

وی ابراز امیدواری کرد که به مرور تعامل با رسانه‌ها بیشتر و بهتر شود و خطاب به غلامحسین الهام، سخنگوی دولت گفت:”آقای الهام طوری تنظیم کنید که خبرنگاران خارجی هم بیایند و هر کدام خواستند مصاحبه بگیرند و خیلی زیاد هم سئوال بپرسند.”

خبرنگار شبکه جهانی العالم دو سئوال مطرح کرد:”ایران برای عملی کردن طرح نقض حقوق بشر در غرب چه اقداماتی تدارک دیده‌است؟ آیا شما قصد دارید این بحث را که کشورهای اروپایی ظلم کرده به یهودیان، خودشان جبران کنند را دنبال کنید؟” پاسخ رئیس جمهوری به پرسش اول این بود:”قرار است در کمیسیون حقوق بشر اسلامی سازمان کنفرانس اسلامی مساله حقوق بشر در همه کشورها بررسی و پیگیری شود. در ایران هم قرار است کمیته‌ای تشکیل شود و وضعیت حقوق بشر را در کشورهای هدف بررسی کند و نتیجه آن را ارائه دهد.”

وی ادامه داد: این ما هستیم که باید از زرادخانه‌های هسته‌ای شما نگران باشیم و آنها را بازدید کنیم و یا آنها را منهدم کنیم و این شما هستید که باید به دنیا پاسخ دهید که چرا سلاح هسته‌ای دارد.

رییس جمهوری افزود: شما نگران این هستید، که تحقیقات ما به‌سلاح اتمی منجر شود،اول اینکه ما به لحاظ اعتقادی ، دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم در ثانی معتقد هستیم که سلاحهای هسته‌ای، شیمیایی و میکربی موجود در دنیا نیز باید نابود شود.

احمدی نژاد ادامه داد: در بودجه کشور ما، کمترین نسبت بودجه متعلق به هزینه‌های دفاعی است،البته معنای آن این نیست که در دفاع از خود ضعیف هستیم، بلکه قدرت دفاعی بسیار بالایی هم داریم.

"Our President, analytical news site