قرار بود انسان به سعادت برسد؛ حال چه شده است؟ کسی که سالها زحمت کشیده و حافظ قرآن شده، در حالیکه قرآن تلاوت می‌کند، به خود بمب می‌بندد و به اجتماع مسلمانانی که اتفاقا آنها هم در حال تلاوت قرآن هستند می‌رود و بمب را منفجر می‌کند و فکر می‌کند با این کار به اعلا علیین می‌رود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم توجه کافی به قرآن و امام به عنوان دو بال هدایت انسان، از حرکت‌های انتحاری گروه‌های اسلام‌گرای تندرو و همچنین مهجور ماندن مساله مهدویت انتقاد کرد.

محمود احمدی‌نژاد در آیین گشایش بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: انسان بالاترین مخلوق خدا و مهمترین موضوع آفرینش و هستی و مخلوقی استثنایی است و خدای متعال انسان را با ویژگی‌های منحصر به فرد خلق کرده و استعدادهایی را در او قرار داده است تا بتواند جلوه خدا در عالم هستی شود.

وی سه مرحله قبل از این جهان و مرحله ابدی را برای زندگی انسان برشمرد و گفت: انسان ازلی ایت و ابدی هم خواهد بود و آن بخشی که زندگی انسان را ممتاز می‌کند، زندگی این‌جهانی است. انسان از دل خاک است اما استعداد الهی شدن و رسیدن به جوار رحمت الهی و آیینه حق و جلال و جمال خدا شدن را دارد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "مهمترین ماموریت با انتخاب آزاد و اختیار بر عهده انسان است و برای انجام آن نیازمند دو بال کتاب و قانون و نیز راهنما و یاور است"، افزود: بال اول یعنی کتاب و قانون، برنامه تعالی و حرکت برای معرفی مسیر و منزلگاه‌های گوناگون است و هیچ حرکت هدفمندی بدون برنامه ممکن نیست. در همین راستا قرآن، کتاب حرکت انسان از خاک تا خداوند و برنامه به فعلیت رساندن استعدادهای الهی و فطری انسان است.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: انسان نیازمند راهنما و یاور حقیقی و کسی است که خود، مسیر را پیموده و به بالاترین قله‌ها رسیده باشد وگرنه حرکت انسان به سمت کمال ابتر خواهد بود.

وی با طرح این پرسش که "امروز چند میلیون مدعی پیروی از قرآن و حافظ و قاری ممتاز وجود دارد، اما ما کجا هستیم؟" اظهار کرد: قرار بود انسان به سعادت برسد؛ حال چه شده است؟ کسی که سالها زحمت کشیده و حافظ قرآن شده، در حالیکه قرآن تلاوت می‌کند، به خود بمب می‌بندد و به اجتماع مسلمانانی که اتفاقا آنها هم در حال تلاوت قرآن هستند می‌رود و بمب را منفجر می‌کند و فکر می‌کند با این کار به اعلا علیین می‌رود.

رییس‌جمهور افزود: با این وضعیت معلوم است که تمسک صرف به قرآن نمی‌تواند به کمال برساند؛ بنابراین ما به عامل دوم یعنی کسی که حقیقت و عینیت قرآن باشد نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه "اگر کسی تصور کرده بدون انسان کامل و معصوم می تواند به قله ها برسد و منظور از خلق خود را محقق کند، قطعا در اشتباه است"، گفت: خوشبختانه درباره عامل اول یعنی قرآن حرکتهای بسیار خوبی انجام شده و در جوامع مسلمان احترام به قرآن مورد توجه قرار گرفته است و در جمهوری اسلامی نیز جایگاه قرآن ممتاز است اما یک مقدار از اینکه آنطور که مطلوب است، به عنصر دوم کم توجهی شده است، باید اظهار تاسف کرد.

رییس‌جمهور افزود: برای قرآن بیست و یکمین نمایشگاه برگزار می شود اما برای امام تا امروز چند نمایشگاه برگزار کرده ایم؟ برای امامی که زنده و حقیقت و عینیت قرآن است و بدون او رسیدن به کمال محال خواهد بود. البته دولت به سهم خود - نه اینکه همه آنچه که باید انجام شود را انجام داده است - ولی سعی کرده به هر دو بال توجه کند، اما نمی‌دانم رمزش چیست که از فعالیتهای قرآنی بیشتر استقبال می شود و نسبت به بال دوم تمایل کمتری وجود دارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "بال دوم، یعنی امام، در دلها و آرزوهاست"، اظهار کرد: شاید این نگرانی وجود دارد و دریافتها، دریافت حقیقی نیست و شاید هم فکر می کنیم امام خیلی دور است. طی چند هزار سال شیاطین کاری کرده اند که امام دور باشد و امام خانه نشین شده است.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: ما مدعی هستیم که پیرو امامیم و می دانیم بدون یاری و مدیریت این امام نخواهیم توانست حقیقت قرآن را در عرصه زندگی پیاده کنیم اما به نظر می رسد که وقت آن رسیده که در جمهوری اسلامی همانطور که قرآن تا حدود زیادی از مهجوریت و مظلومیت خارج شده است، امام هم از مظلومیت و مهجوریت خارج شود و این شدنی است و باید برای آن برنامه‌ریزی و عمل کنیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: وقتی می گوییم قرآن و امام، یامان باشد که امام و قرآن متعلق به همه بشریت است و آمده تا تعصبات، خودبرتربینی‌ها، سلطه‌جویی‌ها و تبعیض را از پیش پای انسان بردارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "باید مراقب باشیم که در معرفی قرآن و امام، حقیقت را معرفی کنیم"، تاکید کرد: مبادا خدایی ناکرده در معرفی این دو بال از ادبیات و چارچوبی استفاده کنیم که طی آن بگوییم این دو متعلق به گروهی به بشریت است و فقط برای مسلمانان یا گروهای از مسلمانان آمده است، درحالیکه قرآن، امام، انسان، اسلام و مسلمان، جهانی است و معتقدیم که کل جهان بشریت زمانی به سعادت و آرامش می رسد که قرآن و امام را در زندگی، عمل و اندیشه خود حاکم کند.

وی ادامه داد: من این بشارت را می دهم که به فضل الهی و با عنایت امام عصر(عج)، همه اندیشه ها و مکاتبات غیرالهی و ساخته دست بشر به سرعت در حال زنگ باختن است و انسانها از سیطره خودخواهی و نظم مادی و غیرالهی و انسان‌کش امروز به ستوه آمده است و دلها به سمت آسمان و حقیقت و دردانه هستی و یک راه جدید می چرخد.

احمدی‌نژاد در پایان با بیان اینکه "اندیشه مهدویت و انتظار به سرعت در منتشر شدن در دنیاست"، گفت: گمان من این است که بخش مهمی از این رویداد بخاطر اخلاص و مجاهدت‌های ملت ایران، فرهیختگان، اندیشمندان و بزرگان ملت ایران است.

در این مراسم از سوی ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و از طرف جامعه قرآنی، یک تابلوفرش مزین به صلوات به احمدی‌نژاد اهدا شد.