رییس جمهوری در مورد آغاز اصلاح و بهینه سازی جاده های هراز و فیروزکوه اعلام کرد که برخی از گردنه ها در این مسیر حذف و بیش از 50 درصد مسیر باز و دو طرفه شده است.

رییس جمهوری، گفت: کارهای عمرانی که دولت اجرا می کند، بهینه است و بریز و بپاش در آن وجود ندارد.

 دکتر محمود احمدی نژاد روز یکشنبه پس از صدور فرمان آغاز عملیات اجرایی سه پروژه مهم راهسازی در محورهای تهران - شمال، افزود: هزینه صرف شده برای احداث تونل امامزاده هاشم که بزرگ ترین و طولانی ترین تونل جاده ای کشور است در سطح پایینی قرار دارد.
احمدی نژاد اضافه کرد: عبور از رشته کوه البرز و برقراری ارتباط بین شمال و جنوب آن، نه تنها به لحاظ همبستگی ملی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری، بلکه از بُعد امنیتی نیز نقش مهم و کلیدی دارد.
وی با یادآوری این که از گذشته دور تلاش شده که راه هایی بین شمال و جنوب البرز بویژه در اطراف البرز مرکزی ایجاد شود، افزود: جاده هراز حدود 80 سال قدمت دارد و جاده های چالوس - رشت و فیروزکوه نیز از جمله کوتاه ترین راه های ارتباطی جنوب - شمال به شمار می رود.
رییس دولت دهم ادامه داد: اما این جاده ها 80 سال پیش با مشخصات فنی آن زمان و برای عبور با سرعت پایین خودروها طراحی شده اند که با تغییرات وسیع در سیستم حمل و نقل و افزایش هزاران برابر حجم تردد دیگر پاسخگو نیستند.
احمدی نژاد یادآور شد همه ملت ایران علاقه دارند که حداقل سالی یک بار به سواحل شمالی کشور سفر کنند، اما این جاده ها با مشخصات فنی کنونی پاسخگوی نیازهای مردم نیست و باید راه های جدیدی احداث می شد یا راه های موجود ارتقای کیفیت می یافت.
وی ذر مورد ریزش کوه، کولاک و هزینه بالای راهداری در این جاده ها گفت: به همین دلیل 20 سال قبل تصمیم گرفته شد آزاد راه تهران - شمال احداث شود که قطعه چهار آن چندی پیش افتتاح شد و قطعه یک هم تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
رییس قوه مجریه در مورد عملیات اجرایی قطعات دوم و سوم تهران - شمال که امروز آغاز شد، گفت: البته به دلیل حجم عملیات گسترده، اجرای این پروژه ها سال ها طول خواهد کشید. زیرا جاده بطور مستقیم از البرز عبور خواهد کرد.
احمدی نژاد اضافه کرد: دولت نهم در کنار این موارد تصمیم گرفت که راه های موجود را اصلاح و ارتقای کیفیت دهد. زیرا این اقدام سریع تر نتیجه داده و در جابجایی و ایمنی مردم به سرعت تاثیر می گذارد.
رییس جمهوری در مورد آغاز اصلاح و بهینه سازی جاده های هراز و فیروزکوه اعلام کرد که برخی از گردنه ها در این مسیر حذف و بیش از 50 درصد مسیر باز و دو طرفه شده است.
احمدی نژاد در ادامه توضیحات خود در باره جاده هراز و فیروزکوه گفت: اکنون حجم بالای وسایط نقلیه می توانند از این مسیر عبور کنند و انشاالله پایان امسال یا اوایل سال آینده این پروژه به پایان می رسد.
وی با اشاره به این که جاده هراز در ابتدای استان تهران واقع است اظهارداشت: بخش مهمی از اتلاف زمان و گرفتاری ها مربوط به گردنه امامزاده هاشم است که با احداث دو تونل بزرگ قرار شد این گردنه حذف شود.
به گفته رییس جمهوری تونل 1 امامزاده هاشم که امروز به بهره برداری رسید حدود 30 دقیقه و تونل 2 که عملیات اجرایی آن آغاز شد حدود 45 دقیقه در وقت مردم صرفه جویی به وجود می آورد.
وی اظهارداشت: جاده قدیم و فعلی این مسیر در حال حاضر هر دو استفاده می شود اما تونل بهره برداری شده و مسیر جدید در بُعد ترافیک و اواخر هفته کمک بسیاری به تردد مردم خواهد کرد.
رییس جمهوری با بیان این که قرار است کل مسیر گردنه امامزاده هاشم بهسازی شود گفت: با احداث این تونل 500 متر ارتفاع مسیر کاهش یافته است و قرار است این مسیر دو طرفه شود و برای کسی که از تهران سفر می کند جاده دو طرفه مجزا تا آمل داشته باشیم.
«علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی، «سید حسن موسوی» رییس دفتر رییس جمهوری، «مرتضی تمدن» استاندار تهران و «سید علی اکبر طاهایی» استاندار مازندران رییس جمهوری را در این سفر همراهی می کردند.