رئیس جمهوری با بیان این که دولت های نهم و دهم در شرایط سخت کارهای بزرگ و انقلابی انجام دادند، گفت: هر تصمیم بزرگ و مهم دولت که به نفع انقلاب و کشور بود با مشکلات داخلی بسیاری مواجه می شد و باید آن از هفت خان عبور می کرد.

دکتر«محمود احمدی نژاد» روز شنبه در سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان های کشور با اشاره به اینکه سهم من از جلسه امروز عرض ارادت به ساحت مقدس آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان است، اظهار کرد: قبل از سال 84 دائم تکرار می‌شد که اگر بنا باشد برای ایران آینده‌ درخشان رقم زده شود پایه و شروع آن از آموزش و پرورش است.

وی با بیان این‌که همه عالم برای ساختن انسان‌ها درست شده است تصریح کرد: در یک نظام سیاسی دستگاه‌های گوناگون فعالیت می‌کنند و همه دستگاه‌ها مقدمه و پشتیبان هستند تا نظام تعلیم و تربیت کار خود را درست انجام دهند.

رییس جمهور با بیان این‌که آموزش و پرورش وظیفه تربیت نیروی انسانی سایر دستگاه‌ها را برعهده دارد یا این‌که همه دستگاه‌ها مقدمه و پشتیبانی هستند تا آموزش و پرورش کار خود را انجام دهد؟ گفت: این و نگرش متفاوت است و البته آموزش و پرورش نیروی انسانی را تامین می‌کند، اما ماموریتش بالاتر از تربیت نیروی انسانی برای آب و برق و ثبت‌احوال است چون در غیر این صورت باید اسمش را می‌گذاشتیم وزارت آموزش در حالی که حتی آموزش هم در نگاه مبنای‌تر در خدمت پرورش است.

احمدی نژاد با بیان این‌که دستگاه اصلی که مسوولیت انسان‌سازی را برعهده دارد آموزش و پرورش است خاطر نشان کرد: تغییر نگاهی که به وجود آمد، نه تنها در آموزش و پرورش و جامعه فرهنگی ما ، بلکه در سایر نظامات تصمیم‌گیر اتفاق افتاد، در حالی که بیش از دو دهه هرگاه از اهمیت آموزش و پرورش حرفی به میان می‌آ‌مد به بهانه این‌که آ‌موزش و پرورش یک خانواده بزرگ است و کشور بودجه و ظرفیت لازم را ندارد با توجیهات ابتدایی از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌شد.

رئیس جمهور با اشاره به دوره هشت سال گذشته گفت: ‌طی چند سال اخیر بحران اقتصاد جهانی فشارهایی را تحمیل کرد چراکه ما نیز بخشی از این جهان بودیم بعضی از این کشورها نزدیک به 2 هزار میلیارد یورو تزریق کردند تا اقتصادشان زمین نخورد این درحالی است که در چنین وضعی ما نیز تحریم بودیم، در جلسه‌ای گفتند که دولت از 6 جهت تحت فشار است و شخصی در آن جلسه گفت که این 6 جهت باید هشت جهت شود و شما قطر‌های آن را فراموش کردید و من به آنها گفتم این قطرها شما هستید.

وی افزود: دولت های نهم و دهم از درون و بیرون تحت فشارهای شدیدی بودند و فشارهای درونی کمتر از فشارهای بیرونی و تحریم ها نبود اما در چنین شرایطی تصمیم های مهم و بزرگی به نفع انقلاب و کشور گرفته و اجرایی شد که یکی از آنها طرح تحول بنیادی آموزش و پرورش بود.

رییس جمهور با بیان این‌که نمی‌ گویم امروز آنچه به عنوان پشتیبان در آموزش و پرورش قرار دارد، مطلوب است اما حداقل امکان برداشتن فاصله پرداختی‌ها در آموزش و پرورش وجود دارد تصریح کرد: زمانی کمترین دریافتی‌ها در کل دستگاه‌های اجرایی متعلق به آموزش و پرورش بود، اما امروز حداقل این فاصله کاهش پیدا کرده است و معتقدم این سیر جبرانی باید ادامه پیدا کند تا فاصله مثبت به نفع آموزش و پرورش ایجاد شود.

رئیس جمهور افزود: به بودجه‌ای که ما تحویل داده‌ایم 37 هزار میلیارد تومان اضافه کرده‌اند در حالی که درآمدی در مقابل آن وجود ندارد پس بهتر است آن را کم‌تر کنیم چون خیلی از دستگاه‌ها که خودشان تصمیم‌گیر هستند حقوق خود را بالا می‌برند در حالی که خیلی از آنها اگر نباشند هم مشکلی در کشور به وجود نمی‌آید.
وی با اشاره به اینکه اینگونه دستگاهها برای افزایش حقوق نیروهای خود و گسترده شدن تشکیلاتشان تصمیم می گیرند اما وقتی می خواهیم بودجه فرهنگیان و آموزش و پرورش را افزایش دهیم به آن ایراد می گیرند گفت: بیش از دو دهه است وقتی سخن از افزایش بودجه و حقوق فرهنگیان به میان می آید به بهانه این که خانواده آموزش و پرورش یک خانواده بسیار بزرگ است و بودجه و کشور ظرفیت این اقدام را ندارد از زیر بار مسوولیت شانه خالی می کند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: برغم این مشکلات دیدیم که در دولت های نهم و دهم امکان برداشتن فاصله ها وجود دارد البته نمی خواهم بگویم آنچه امروز برای جامعه فرهنگیان کشور انجام شده نقطه مطلوب است اما فاصله ها برداشته شده و من آرزو می کنم این فاصله جبرانی تا رسیدن به نقطه مثبت به نفع فرهنگیان ادامه یابد.
احمدی نژاد با تاکید بر این که اگر بخواهیم جامعه ای سعادتمند داشته باشیم باید به آموزش و پرورش توجه ویژه ای شود، خاطرنشان کرد: اگر قرار است در نظام آموزشی ما تبعیض نباشد و عدالت آموزشی برقرار شود باید اول عدالت آموزشی بین دستگاه های آموزشی برقرار کرد تا این عدالت به بدنه اجتماعی جامعه تسری یابد.
رییس جمهوری گفت: همه دستگاه ها و نهادها باید پشتیبان و مقدمه این باشند که وزارت آموزش و پرورش بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
احمدی نژاد اظهارداشت: این نوع نگاه که آموزش و پرورش تامین کننده نیروی انسانی سایر نهادها است شاید در نگاه اول درست باشد اما همه ماموریت آموزش و پرورش تنها تربیت نیروی انسانی برای سایر دستگاه ها نیست.
وی خاطرنشان کرد: اگر این چنین بود باید نام این وزارتخانه را آموزش نیروی انسانی یا آموزش مهارتی می گذاشتند ولی نام آن آموزش و پرورش است و پرورش و تربیت نیروی انسانی سالم مهمترین وظیفه این وزارتخانه است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه به لحاظ محتوایی چه در نظام آموزش و پرورش و چه در اقتصاد و چه در آموزش عالی اتفاقات خوبی روی داده است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی و شاید برای اولین بار اسناد پایه برای ساماندهی عملکرد بخش‌های گوناگون کشور با نگاه آرمانی، انسانی و الهی تنظیم شد.

وی تصریح کرد: البته ممکن است تا 10 سال دیگر این نگاه شامل تغییراتی شود اما بنا به نظر اکثریت قاطع صاحب‌نظران این اسناد سبب تحول عالی در کشور شده استرییس قوه مجریه مهمترین وظیفه آموزش و پرورش را انسان سازی در مسیر کمال و رسیدن به قله های معرفتی دانست و ادامه داد: آموزش و پرورش در مسیری درست در حال تلاش و حرکت است و اگر بخواهیم جامعه ایرانی سعادتمند شود جای آن آموزش و پرورش است.

رئیس جمهور با اشاره به تدوین نقشه جامعه علمی کشور گفت: سال‌های طولانی در شورای انقلاب فرهنگی در خصوص فلسفه علمی بحث بود اما امروز نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است و وظیفه تمام بخش‌های مختلف در عرصه علم حداقل تا چند سال آینده تعیین شده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به تنظیم سند تحول آموزش و پرورش گفت:‌ این سند یک افتخار است و قابل عرضه به تمام دنیا است. امروز به لطف خداوند در این برنامه تمام برنامه‌های اجرایی و همچنین تکالیف آموزش و پرورش برای دهه‌های متوالی مشخص شده است البته این تنها محدود به آموزش و پرورش نیست بلکه در اقتصاد نیز قانون اصل 44 و برنامه‌های مرتبط با آن تنظیم شده است که از افتخارات کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تغییر ساختار در نظام آموزش و پرورش کار بزرگی بود، گفت: برخی‌ها تصور می‌کردند که تغییر در نظام آموزش و پرورش کار نشدنی است که دلیل آن دو مسئله بود، اول نشناختن نظام آموزش و پرورش و دوم اینکه برخی به توانمندی‌های جامعه آموزش و پرورش باور نداشتند.

احمدی نژاد با تشریح حمایت های ویژه دولت های نهم و دهم از فرهنگیان و جامعه آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: امروز جایگاه آموزش و پرورش در مجموعه مسوولان کشوری و نظام بودجه ریزی تثبیت شده است و هر برنامه ای که در هیات دولت برای حمایت از فرهنگیان و آموزش و پرورش داده می شود مورد حمایت اعضای هیات دولت قرار می گیرد.
وی با اشاره به تغییر محتوایی در آموزش و پرورش کشور ادامه داد: اتفاقی که به لحاظ محتوایی در آموزش و پرورش افتاد به لحاظ تاریخی بی سابقه است و برای اولین بار پس از انقلاب و شاید قبل از انقلاب تاکنون اسناد پایه برای آموزش و پرورش با نگاه آرمانی تدوین شد هرچند که نمی گویم این برنامه صد درصد درست است ولی با سطح معرفت امروزی که در مراکز تصمیم گیری کشور داریم اسناد و برنامه های انقلابی و یگانه ای برای آموزش و پرورش در کشور به تصویب رسیده است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور را یکی از اسناد پایه و کلان در نظام آموزشی کشور اعلام کرد و گفت: برای اولین بار وظیفه بخش های علمی کشور در نقشه جامع عمومی به روشنی مشخص شده است.
احمدی نژاد سند علمی تحول آموزش و پرورش و طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را افتخاری برای نظام و جمهوری اسلامی و قابل عرضه به دنیا دانست و گفت: برای اولین بار توقع ما از آموزش وپرورش قانونی و مشخص شد و الان تکلیف آموزش و پرورش برای دوره های متوالی روشن و معیارها و اهداف آن مشخص است.
وی با بیان این که برخی تصور می کردند که تغییر در رفتار آموزش و پرورش نشدنی است و همیشه از آن دوری می کردند افزود: به نظر من علت این نوع نگاه آنها این بود که اولا نظام آموزشی ما را نمی شناختند و از سوی دیگر توانمندی های جامعه فرهنگی ما را باور ندارند.
رییس جمهوری با تاکید بر این که عمیقا باور دارم ظرفیت فرهنگیان و ملت بزرگ ایران برای کارهای انقلابی بی بدیل و بی نظیر است ادامه داد: جامعه فرهنگیان ما آرزو دارند کارهای بزرگ و آرمانی اتفاق بیفتد.
احمدی نژاد اجرای طرح تحول بنیادین را یکی از کارهای بزرگ انجام شده در آموزش و پرورش با همکاری فرهنگیان دانست و تصریح کرد: طرح تحول بنیادین به عالی ترین شکل ممکن اصلاح شد و باید برای این اقدام بزرگ به همه فرهنگیان نمره بیست داد.
رییس دولت دهم گفت: برخی ها در مراکز برنامه ریزی های کلان کشور این نوع نگاه را دارند که چون ممکن است تصمیم های بزرگ با تنش روبه رو شود از ورود به آن دوری می کنند و این نوع نگاه بر کل تصمیم گیری های آنها سایه انداخته و تصمیم گیری را از برنامه های مهم و کلان به برنامه های دم دستی و سطح پایین تنزل می دهد.
احمدی نژاد با بیان این که باور دارم ملت ایران تصمیم های انقلابی، آرمانی و بزرگ را می خواهند افزود: کسانی که نمی توانند چنین تصمیماتی بگیرند ملت را باور نداشته و قبول ندارند.
وی ادامه داد: اگر مجموعه تصمیم گیری در کنار، همراه و از درون ملت باشد می تواند تصمیمات بزرگی بگیرد و این نوع نگاه که تصمیم های بزرگ ممکن است به تنش منجر شود توهین به ملت و دوری از آرمان خواهی مردم است.
رییس جمهوری اظهارداشت: معتقدم ملت همواره بهترین تصمیم ها را می گیرد و نظام جمهوری اسلامی متعلق به ملت است.
احمدی نژاد گفت: آموزش و پرورش باید به روزی بیندیشد که در آینده ای نزدیک محل متون و شیوه های اجرای برنامه های آن در اجرا مورد رجوع صاحبنظران دنیا قرار گیرد و این شدنی است و به جایی برسیم که نظام آموزش و پرورش دنیا از ما الگو بگیرند.
وی با تاکید بر این که آموزش و پرورش باید فرزندان این سرزمین را انسان هایی مومن، پاک، توانمند ، صادق، کارآفرین، خلاق تربیت کند، ادامه داد: به توانایی های نظام آموزش و پرورش عمیقا ایمان دارم و هر روز که می گذرد بهتر و درخشان تر از گذشته خواهید بود.
احمدی نژاد با اشاره به حمایت های دولت های نهم و دهم از آموزش و پرورش گفت: هر آنچه در توان داشتیم برای حمایت از شما انجام دادیم اگر کوتاهی و قصوری از ناحیه دولت ببخشید.