اکنون متاسفانه برخی از قول آدم حرف می‌زنند، نقل قول می‌کنند و وقتی می‌گوییم که ما این حرف را نزدیم می‌گویند تو باید این حرف را گفته باشی و علی القاعده باید این حرف را بگویی مثل داستانی که در مورد مراسم تشیع جنازه دوست عزیزمان رخ داد ماگفتیم اتفاق نیفتاده، ولی آ‌نها می‌گویند این اتفاق باید رخ داده باشد که ما بتوانیم به طور بد و بیراه بگوییم.

محمود احمدی‌نژاد صبح امروز (پنج شنبه) در بیست و نهمین یادواره بزرگداشت مقام معلم که با حضور تعدادی از معلمان نمونه کشور و همچنین وزیر آموزش و پرورش در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، تاکید کرد: کار معلمی یک وجهی از ربوبیت است، همانگونه که یکی از جلوه‌های حق‌تعالی در عالم انسانی و خلقت، ربوبیت، پرورش دادن و شکوفایی انسان‌هاست و خدا در کلان هستی ربوبیت می‌کند و در مقیاس پایین‌تر، انسان‌ها مسیرهای فرضی برای رشد و پرورش طی می‌کنند که در این روند، کار معلمی یک کار الهی است و می‌توان گفت که کار معلم جلوه ربوبیت خدا در عالم انسانی، است.

دکتر احمدی نژاد اظهار داشت: دستگاه‌های گوناگونی در عرصه‌های مختلف تربیتی و علمی مشغول فعالیت هستند و آموزش و پرورش به طور بنیادین مشغول تربیت جامعه است، اما ارزش کار معلم و آموزش و پرورش، برای اینکه بشر به یک انسان متعالی تبدیل شود، بسیار برجسته و ممتاز است.
وی با تاکید بر این که موضوع کار معلم خود انسان و انسانیت انسان است، با تاکید بر این که از سخترین کارها کار معلمی است، گفت: کار معلم بارور کردن تک تک انسان‌هاست و معلمان در متعالی کردن انسان و جامعه‌ی انسانی نقش بسیار مهمی دارند
وی با مقدس خواندن کار معلمی و با بیان این‌که کاری که معلم در جهت تربیت انسان انجام می‌دهد، تاثیر آن تا ابد و نسل به نسل می‌ماند گفت: خدا را سپاسگزاریم که جامعه فرهنگی ما از مومن‌ترین و پاک‌ترین‌ها در کشور هستند و بر باورهای عمیق انسانی محکم ایستاده است.

احمدی نژاد، افزود: غیر از آموزش و پرورش جایی دیگر برای تربیت انسان نیست و اینگونه است که معلمان کار مقدس و عزیزی را انحام می دهند.

وی با بیان اینکه اگر انسان را به صورت مادی باور کنیم ، خروجی از آن هم مادی خواهد بود، بر نقش اجتماعی مسجد تاکید کرد و گفت: وقتی یک روحانی را که مدیریت اجتماعی و کارکردهای اجتماعی نخوانده و در مسجدی بگذاریم، نمی تواند کارکردهای اجتماعی مسجد را گسترش دهد.

رییس جمهور گفت: در همه وزارتخانه‌ها، اقدامات بزرگ و چندین برابری نسبت به گذشته انجام شده، اما اقدامات و اتفاقاتی که در بخش آموزش و پرورش افتاده باارزش‌تر و پایدارتر است و می‌تواند سایر بخش‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اصل حکومت برای تربیت انسانهاست و حکومت به خودی خود موضوعیت ندارد گفت: اصل حکومت برای این است که انسانها رشد کنند و پیامبران هم به دنبال این بودند و امیرالمومنین در این راه به شهادت رسید.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشور و با تقدیر از وزیر آموزش و پرورش و دست‌اندر کاران این وزارتخانه در راستای اجرای این برنامه، افزود: امروز این طرح، یک طرح قالب و آماده است و باید محتوای متعالی را تولید و در آن چارچوب و قالب عرضه کرد و امروز زمان آن است که همه توان خود را به سمت تولید محتوا سوق دهیم.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه موضوع آموزش و پرورش باید به موضوع اول کشور تبدیل شود، اظهار داشت: امروز با پیگیری‌های دولت، آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده است و در جهت درستی در حال حرکت هستیم، البته باید این مسیر با توجه بیشتر، ادامه یابد و نباید کسی از توقف آن نگرانی داشته باشد و اطمینان دارم این راه روشن در کل کشور بهتر و بالاتر از گذشته ادامه خواهد یافت و دلیل آن این است که مطالبات امروز ملت نسبت به هشت سال قبل ارتقاء یافته است و وعده الهی است که اگر ملتی چیزی را مطالبه کند، اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به این‌که ما اکنون در کشور 12 میلیون دانش آموز داریم و تک تک آنها مهم هستند و باید برای آموزش و تعالی آنها تلاش شود، به راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان در کشور اشاره کرد و گفت: از آموزش و پرورش انتظار داریم که بهترین اساتید در این دانشگاه مشغول به تدریس شوند و برای تدریس از آنها دعوت شود و حتی پرداختی بیشتری نیز به آنها در این ارتباط داده شود. در واقع این یک مبنای جدید است، البته نظام تربیت معلم قبل نیز چیز خوبی بود، ولی با توجه به رشد تحولات و با این نگاه ما نیازمند بنای جدیدی بودیم و در این راستا دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد و همانطور که گفتم باید قوی‌ترین‌ها را برای تدریس در این دانشگاه دعوت کرد و ما 15 سال دیگر ثمره آن را می‌بینیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه تصویب و ایجاد دانشگاه فرهنگیان مخالفان جدی داشت که استدلال های قوی هم داشتند،گفت: با یک روش احمدی نژادی این دانشگاه را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کردیم و به همکارانمان در این شورا قول دادیم اساتید درجه یک تعلیم و تربیت را برای تدریس در این دانشگاه با پرداخت هزینه بیشتر دعوت کنیم.

احمدی نژادافزود: آرزوی من این بود که آموزش و پرورش موضوع اول کشور شود ولی همه چیز دست دولت نیست هرچند الان یک مقدار وضعیت بهتر شده و آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده است.

رئیس دولت دهم با بیان اینکه برای جابجا کرن یک لیوان باید 500 امپراتوری را رد کنیم، ادامه داد: آقایی با سرمایه دو میلیاردی که سواد نوشتن نامش را ندارد و با این مهرهای برنجی چکهایش را پاس می کند در روی آنتن می رود و به ملت رهنمود می دهد معلوم است که از رانت این سرمایه را به دست آورده است.
رییس جمهور خاطر نشان کرد: وقتی ملتی به یک تصمیمی می‌رسد، این تصمیم نمی‌تواند، چیزی جز برآمده از فطرت انسانی باشد.
وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در ساختار اساسی نظام مدیریت کشور و تغییر نگاه در این راستا گفت: ما در جهت درستی در حال حرکت هستیم و باید این مسیر حرکت ادامه پیدا کند و ما به سمت جلو در این راستا حرکت کنیم.
رییس جمهور تصریح کرد: عده‌ای گفتند که با توجه به اینکه انتخابات است ممکن است بعدا برنامه‌ها تغییر کند، ولی من معتقدم که اینطور نیست و اطمینان دارم که این راه روشن ادامه پیدا می‌کند.

احمدی نژاد افزود: کارهای خوبی در کشور انجام شده است و اطمینان دارم این راه روشن امتداد دارد و مهمترین دلیل من هم این است که مردم طی بیش از هشت سال گذشته به دنبال عدالت و ماموریت های جهانی و ملی برای ملت ایران هستند.
وی ادامه داد: وقتی مطالبات مردم در حال حاضر را نگاه می‌کنیم و با 8 سال پیش مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که مردم بیشتر از 8 سال پیش به دنبال عدالت، عزت و پیشرفت گسترده کشور در تمام زمینه‌ها هستند.

وی ادامه داد: من نگران ماموریت های ملی نیستم، بلکه نگرانی من از ماموریت های فردی ما است که در این مسیر صحیح جلو برویم یا خیر.
دکتر احمدی نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود با تجلیل از شخصیت شهید مطهری، گفت: شهید مطهری واقعاً یک معلم بود اگر چه درباره برجستگی معلمی او صحبت می‌شود، اما معتقدم ایشان به کار تربیتی به عنوان جلوه ربوبیت، کاملاً‌ واقف بود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه شهید مطهری از جهات گوناگون مورد تحت هجوم کج‌اندیشان و مخالفین خود قرار داشت، اظهار داشت: شهید مطهری به رغم همه هجمه‌ها، سرسوزنی در برابر مخالفین خود از مسیر اخلاق منحرف نمی شد و تمام اندیشه‌های مخالفین را بهتر از مخالفین بیان کرده و پس از آن استدلال و اندیشه برتر خود را عرضه می‌کرد، چرا که به دنبال سیطره نبوده و به دنبال تربیت جامعه است.

احمدی نژاد با اشاره به هجمه ها علیه شهید مطهری در زمان حیاتش ادامه داد: شهید مطهری حتی در جاهایی که تدریس می کرد طرد شده بود و همزمان از صفهای تندرو هم مورد هجمه قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه عده ای به شهید مطهری می گفتند چرا مسائلی مانند عدالت را مطرح و انسان را مطرح می کنیدادامه داد:در حالی که از همه طرف به او هجمه می آوردند،ثبت نشده که از دایره اخلاق خارج شده باشد حرف مخالفین را بهتر از خودشان بیان می کرد و سپس اندیشه خود را در پاسخ به آنها ارائه می داد.

رئیس دولت دهم ادامه داد: شهید مطهری در آن دوران مورد هجمه دو طرف بود ولی اگر امروز زنده بود،از همه طرف به او هجمه می آوردند.

احمدی نژاد گفت: در آثار شهید مطهری اثری از تحکم با مخالفان نیست بلکه همه احترام و دلسوزی است چرا که نمی خواست فقط ظواهر را درست کند و بپوشاند بلکه هدف او تعالی انسانها بر اساس انتخاب آزاد بود.

وی با بیان اینکه شهید مطهری دنبال این نبود که به دیگران بگوید ببینید من چقدر خوب می فهمم افزود: انتخاب آزاد انسانها کمال آفرین است و هر عمل زشت و زیبایی تحت اجبار باشد ارزشی ندارد.

دکتر احمدی‌نژاد اضافه کرد: ولی اکنون متاسفانه برخی از قول آدم حرف می‌زنند، نقل قول می‌کنند و وقتی می‌گوییم که ما این حرف را نزدیم می‌گویند تو باید این حرف را گفته باشی و علی القاعده باید این حرف را بگویی مثل داستانی که در مورد مراسم تشیع جنازه دوست عزیزمان رخ داد ماگفتیم اتفاق نیفتاده، ولی آ‌نها می‌گویند این اتفاق باید رخ داده باشد که ما بتوانیم به طور بد و بیراه بگوییم.
رییس جمهور گفت: شهید مطهری به دنبال تربیت جامعه بود و کسانی که با مکتب شهید مطهری، آشنا و تربیت شده‌اند در مقابل هیچ طوفانی به لرزه در نیامدند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه عدالت بستر شکوفایی ظرفیت‌های انسان است، گفت: عدالت موانع رشد و تعالی انسان را برداشته و فرصت‌ها را به طور عادلانه توزیع می‌کند تا انسان بتواند، به عظمت انسانی خود بیندیشد و به شکوفایی برسد و ظلم و تبعیض مانع اجرای عدالت است.
پیش از صحبتهای رئیس جمهور حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش سخنرانی کرد و از تعدادی از معلمان نمونه کشور تقدیر شد.
رییس جمهور در ابتدای این بزرگداشت با اهداء لوح تقدیر از فرهنگیان نمونه و برگزیده، ‌وزارت آموزش و پرورش تجلیل کرد، همچنین در این مراسم به معلمان نمونه کشوری یک دستگاه پراید و سفر معنوی حج اهدا شد.

رییس جمهوری فصل مشترک یک ملت را تجلی اراده خدا دانست و تاکید کرد: اگر ملت چیزی را بخواهد، هیچ کس نمی تواند جلوی آن را بگیرد.