اين روزها در حالي شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران برپاست كه آمار و ارقام نشان مي‌دهد كشورهاي عضو اين جنبش پتانسيلهاي فراواني در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، صنعتي و تجاري دارند. با وجودي كه سه قدرت اقتصادي برتر دنيا عضو جنبش غيرمتعهدها نيستند،‌ اما برخي اعضاي جنبش در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي و صنعتي رده‌هاي نخست جهان را به خود اختصاص داد‌ه‌اند.

آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد كه حجم تجارت ايران با ۱۲۰ كشور عضو جنبش غيرمتعهدها سهم قابل توجهي از كل تجارت غيرنفتي سالانه ايران را تشكيل مي‌دهد. ايران همچنين با تعدادي از كشورهاي عضو اين جنبش روابط اقتصادي، تجاري و صنعتي گسترده‌اي داشته و حتي در برخي از اين كشورها نيز اقدام به راه‌اندازي خطوط توليد محصولات خود مانند خودرو و تراكتور كرده است.

درباره اعضاي جنبش غيرمتعهدها مي‌توان به ۱۰ نكته اقتصادي مهم اشاره كرد.

ابتدا اين‌كه براساس آمار سال ۲۰۱۱ صندوق بين‌المللي پول، هند در بين كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها داراي بيشترين توليد ناخالص داخلي است. در واقع هند صاحب بزرگترين اقتصاد در بين كشورهاي عضو جنبش است. بعد از اين كشور نيز اندونزي و عربستان سعودي رده‌هاي بعدي بزرگترين اقتصادهاي عضو جنبش را به خود اختصاص داده‌اند. ايران نيز از نظر اين شاخص اقتصادي چهارم شده است.

در بين كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها بيشترين حجم صادرات مربوط به سنگاپور به ميزان ۴۰۹ ميليارد دلاردر سال ۲۰۱۱ بوده است. بعد از سنگاپور نيز عربستان سعودي با ۳۵۰ ميليارد دلار و هند با ۳۰۳ ميليارد دلار قرار گرفته‌اند.

بيشترين حجم واردات نيز در بين كشورهاي عضو جنبش مربوط به هند به ميزان ۴۸۸ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۱ بوده است. سنگاپور با ۳۱۰ ميليارد دلار و تايلند با ۱۶۱ ميليارد دلار نيز رده‌هاي دوم و سوم را از نظر اين شاخص به خود اختصاص داده‌اند.

از نظر ميزان توليد نفت در بين كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها، عربستان سعودي، ايران و امارات رده‌هاي اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. كويت، ونزوئلا و عراق نيز از ديگر توليدكنندگان بزرگ نفت خام در جهان هستند كه عضو جنبش غيرمتعهدها نيز هستند.

از نظر ميزان توليد سيمان كشورهاي هند، ايران و ويتنام بزرگترين توليدكنندگان در بين اعضاي جنبش هستند.

بزرگترين توليدكنندگان فولاد خام در بين اعضاي جنبش غيرمتعهدها كشورهاي هند، ايران و آفريقاي جنوبي هستند. هند همچنين چهارمين فولادساز بزرگ جهان محسوب مي‌شود.

از نظر ميزان توليد مس بزرگترين توليدكننده جهان يعني شيلي عضو جنبش غيرمتعهدها است. كشورهاي پرو و اندونزي نيز رده‌هاي دوم و سوم را از نظر توليد مس در بين اعضاي جنبش به خود اختصاص داده‌اند.

پرو كه يكي از اعضاي جنبش است، رده دوم بزرگترين توليدكنندگان نقره را در جهان به خود اختصاص داده است. همچنين آفريقاي جنوبي، ديگر عضو جنبش نيز درحال حاضر بزرگترين توليدكننده پلاتين در جهان به شمار مي‌رود.

در بين كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها آفريقاي جنوبي، پرو و غنا بزرگترين توليدكنندگان طلا محسوب مي‌شوند كه اين سه كشور در جهان نيز از اين نظر رده‌هاي پنجم، ششم و هشتم را به خود اختصاص داده‌اند.

از نظر ميزان وسعت در بين كشورهاي عضو جنبش هند، الجزاير و جمهوري دمكراتيك كنگو اول تا سوم هستند. در حالي كه كوچكترين كشورهاي عضو جنبش كشورهاي سنت كيتس و نويس، مالديو و گرانادا هستند. از نظر ميزان جمعيت، پرجمعيت‌ترين كشورهاي عضو جنبش به ترتيب هند، اندونزي و پاكستان هستند. كم‌جمعيت‌ترين كشورهاي جنبش نيز به ترتيب سنت كيتس و نويس، دومينيكا و آنتيگوآ و باربودا هستند.