مرور کلی و نحوه عملکرد تحریم‌های بانکی آمریکا ؛ بررسی موردی تحریم‌ها علیه ایران /قسمت اول

به‌رغم آنکه جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین مصداق اعمال تحریم‌های ظالمانه در طول تاریخ روابط بین‌الملل بوده است، متأسفانه کار علمی قابل توجهی برای شناخت تحریم‌های اقتصادی در کشور صورت نگرفته است. مهم‌ترین نوع تحریم‌ها که نسبت به سایر دیگر تحریم‌ها جدید‌تر و اثرگذارتر است، تحریم بانکی است. تحریم‌هایی که حتی برجام هم نتوانست در آنها تغییری ایجاد کند. لذا شناخت ساختمان و شیوه عمل این نوع تحریم می‌تواند برای تصمیم‌گیران و کارشناسان کشور مفید باشد.

نتیجه الحاق ایران به FATF؛ تهدید جدید برای اضافه کردن ایران به لیست سیاه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به الحاق کشورمان به کارگروه FATF، گفت: «با وجود الحاق به این کارگروه در هفته‌های اخیر تهدیدهایی صورت گرفته؛ از جمله اینکه در صورت تایید نشدن همکاری جمهوری اسلامی، این کشور در لیست سیاه قرار می‌گیرد».

اقتصاد مقاومتی؛ تجربه‌ای آزموده شده/ درس‌های تجربه اقتصاد آمریکا برای اقتصاد ایران

بررسی تاریخ رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که ایجاد استحکام و مقاوم‌سازی بافت‌ها و ساختارهای اقتصادی، اصلی عقلانی است که کشورهای مختلف با تکامل دانش اقتصادی خود به‌دنبال تحقق آن بوده‌اند. بدین مفهوم و با توجه به جهت‌گیری و اهداف متعالی اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران و اختلاف آن با جهت‌گیری تولید ثروت و مادی‌گرایی صرف در برخی کشورهای غربی، استفاده از تجارب موفقیت‌ها و شکست‌های سایر کشورها در جهت مقاوم‌سازی بافت‌های اقتصادی کشور، می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود. در این یادداشت با بهره‌گیری از تاریخ اقتصادی و آمارهای رسمی، به سه تجربه‌ی تاریخی آمریکا که در مقاوم­‌سازی و رشد اقتصادی این کشور تأثیرگذار بوده است، اشاره می­‌شود.

صدور مجوز فروش 106 ایرباس به ایران از وزارت خزانه داری آمریکا

کمتر از دو ماه مانده به پایان دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، وزارت خزانه‌داری امریکا مجوز فروش 106 فروند هواپیمای ایرباس را به ایران صادر کرد. این وزارتخانه به شرکت هواپیماسازی ایرباس اجازه داد 106 هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بفروشد.

بازگشایی گره کور "سوئیفت" و لغو تحریم‌های بانکی؛ آری یا خیر؟!

با اظهارات اخیر علی اکبر صالحی پیرامون "سوئیفت"،به نظر می‌رسد گره ناگشوده‌ای در خصوص برجام شفاف‌سازی شده است که از جمله مهمترین خطوط محقق شدن این سند توافق است. درواقع نقطه اصلی که دولت در مورد شکسته شدن سد برجام از آن سخن می‌گفت همین موضوع مراودات بانکی است، چراکه همه مسائل مالی امروز با بانک‌ها انجام می‌شود و با این اوصاف باید گفت که هنوز سد تحریم‌ها بعد از این همه مدت از اجرای برجام هنوز پابرجاست.

اظهارات نماینده سابق مجلس پیرامون نرخ کاذب رشد اقتصادی، افزایش نقدینگی و کسب درآمد دولت یازدهم از مالیات تورمی!

جعفر قادری: "به دلیل ادامه تحریم ها تحت فشار هستیم بنابراین مجددا نرخ صادرات کاهش یافته و نرخ رشد نیز کاهش می یابد. بنابراین نرخ رشد فعلی واقعی نیست. ا اگر درآمدهای حاصل از صادرات نفت به اقتصاد باز می گشت امکان ایجاد تحول وجود داشت؛ اما متاسفانه به دلیل تداوم تحریم ها درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت بلوکه می شود و دولت معادل ریالی آن را به شکل چاپ پول از بانک مرکزی می گیرد."

سرنوشت طرح ممنوعیت پشتیبانی مالی از فروش هواپیما به ایران در کنگره آمریکا

این طرح که «بیل هوزنگا»، رئیس کمیته فرعی سیاست پولی و تجارت مجلس نمایندگان آمریکا روز 7 نوامبر آن را ارائه کرده خزانه‌داری آمریکا را از صدور مجوز برای موسسات مالی این کشور جهت انجام تراکنش‌های مربوط به صادرات یا صادرات مجدد هواپیماهای مسافربری به جمهوری اسلامی ایران منع می‌کند.

پس لرزه های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا/ وعده تورم خانمان سوز از سوی وزیراقتصاد دولت اصلاحات

طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در خصوص حجم عظیم نقدینگی هشدار داد و گفت:نقدینگی هزارهزار میلیارد ‌تومانی به زودی فشار تورمی سنگینی را روی کالا و خدمات ایجاد خواهد کرد.

تحلیل فایننشال‌تایمز از اجرای FATF در ایران؛ بی‌اعتنایی بانک‌های ایرانی به «قهرمان» این کشور!

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز, (FT) با انتشار گزارشی زیر عنوان "بانک های ایرانی به سپاه پاسداران بی اعتنایی می کنند" نگاهی داشته به اجرای FATF در دولت آقای روحانی. این روزنامه انگلیسی در ابتدای این گزارش به قلم "نجمه بزرگمهر" خبرنگار خود می نویسد: سپاه پاسداران ایران، قهرمان جنگ خونین این کشور با عراق در دهه 1980 بوده و اخیرا نیز در نبردهای عراق و سوریه فعال است. فایننشال تایمز ضمن بیان اینکه "سپاه یکی از فعالان بزرگ در عرصه اقتصادی جمهوری اسلامی است" مدعی شد: اما حسن روحانی از سه سال پیش که به قدرت رسید تلاش کرده، حضور و نفوذ سپاه در عرصه اقتصادی را محدود کند.

ناکارآمدی نسخه برجام، در راستای درمان اقتصاد ایران/ "برون‌گرایی" و "درون‌زاسازی"؛ لازمه رونق و پیشرفت اقتصادی ایران

هدف مذاکره‌کنندگان از پافشاری و تلاش برای رسیدن به توافق، گشایش اقتصادی در جذب سرمایه‌های خارجی، توسعه‌ی صادرات و سرمایه‌گذاری داخلی، عبور از رکود داخلی و فائق آمدن بر چالش بیکاری و به‌ویژه بیکاری جوانان تحصیل‌کرده بود. چراکه تصور می‌کردند دستیابی به این اهداف، تنها از مسیر مذاکره و توافق انجام خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد این اهداف، حتی بعد از توافق موسوم به برجام نیز آنچنان‌که باید به نتیجه نرسیده است.