يك متهم پرونده اغتشاشات اخير در تهران گفت: عواملي كه به صورت سازماندهي شده فعاليت مي‌كردند، مي‌گفتند كه هرچه بيشتر خرابكاري كنيد بهتر به خواسته‌هاي خود مي‌رسيد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، مصطفي مداري دانشجوي دامپزشكي كرج 23 ساله ساكن تهران پارس يكي از متهمان پرونده اغتشاشات و آشوب‌هاي روزهاي اخير در تهران كه منجر به خسارت به اموال عمومي، آتش زدن چند اتوبوس ، حمله و آتش زدن چند بانك شد در اعترافات خود گفت: در روز دوشنبه 25 خرداد و در زمان راهپيمايي ساعت 8 الي 9 شب كه جمعيت در ميدان آزادي كاهش يافته بود در اين ميدان تنها اغتشاش‌گران در آنجا حضور داشتند.

اين متهم پرونده اغتشاشات اخير تهران در ادامه افزود: در اين ساعت عده‌اي كه صورت‌هاي خود را با پارچه‌ پوشانده بودند، مردم را تحريك مي‌كردند و نقش يك ليدر‌ سرگروه را داشتند و زماني كه نيروي انتظامي مردم را در ميدان آزادي متفرق كرد اين افراد مانع از متفرق شدن مردم ‌شده و از آنها مي‌خواستند كه از هم جدا نشوند.

مداري متهم پرونده اغتشاشات اخير تهران با بيان اينكه اين افراد پس از 30 دقيقه از جمع افراد در صحنه خارج مي‌شدند گفت: پس از 30 دقيقه از شروع درگيري‌ها ، سرگروه‌ها يعني همان 2 الي 3 نفري كه به افراد خط مي دانند و شعارها را به مردم مي‌گفتند در جمع مردم حضور نداشتند و من از عدم حضور آنها در جمع مردم زماني كه درگيري‌ها افزايش پيدا مي‌كرد تعجب كردم.

وي با اشاره به نقش خود در به آتش كشيدن اموال عمومي افزود: من و عده‌اي به دليل تحت تاثير قرار گرفتن ،‌ يك اتوبوس را آتش زديم كه مردم از ديدن از شعله‌هاي اتوبوس آتش گرفته بسيار وحشت زده بودند.

اين متهم پرونده اغتشاشات اخير تهران همچنين ادامه داد: من تصور نمي‌كردم برخي با توجه به اين پيشينه تاريخي و فرهنگي ايران بخواهند با آشوب و اغتشاش حرف خود را پيش ببرند اما افرادي كه مردم را به حضور در صحنه فرامي‌خواندند با بيان جملاتي همچون "ما بايد غيرت داشته باشيم "، "الان همه جاي تهران همين‌طور است " مردم را تحريك مي‌كردند. آنها از قدرت بيان خوبي برخوردار بودند و افراد حاضر تحت تاثير صحبت‌هاي آنها تحريك مي‌شدند و نقشه‌هايي كه آنها براي حركت مردم در خيابان ها داشتند يك كار سازماني بود كه افراد را براي چنين اعمالي سازماندهي كرده بود.

مداري گفت: زماني كه تحت تاثير چنين جوي قرار گرفتم به فكر اين نبودم كه ممكن است اين افراد از سازمان ‌ها و گروه‌هاي مختلف حضور يافته باشند و به تحريك مردم بپردازند.

اين متهم پرونده اغتشاشات اخير تهران افزود: افرادي كه صورت خود را پوشانده بودند شيشه هاي الكل و بنزيني همراه داشتند اما خود آنها اين شيشه‌هاي بنزين را پرتاب نمي‌كردند و به افرادي كه اكثرا جوان بودند مي‌گفتند كه تو قدرت‌ پرتاب خوبي داري و ديدم كه آن سنگ را به خوبي پرتاب كردي اين شيشه را هم بگير و به سمت نيروي انتظامي پرتاب كن .

مداري گفت: من پس از بازداشت با خودم فكر مي‌كنم چرا افرادي كه نقش رهبري افراد اغتشاش گر را داشتند بعد از اينكه افراد را تحريك مي‌كردند ديگر حضور نداشتند و چرا زماني كه فهميدم اين افراد حضور ندارند دوباره با جمع اغتشاش گران همراه شدم و چرا از جمع آنها خارج نشدم.

اين متهم پرونده تخريب اموال عمومي گفت: عواملي كه به صورت سازماندهي شده فعاليت مي‌كردند به ما مي‌گفتند كه هرچه بيشتر خرابكاري كنيد بهتر به خواسته‌هاي خود مي‌رسيد.

وي از جوانان خواست كه وارد اين‌گونه جمع ها نشوند چرا كه اگر وارد آنها شوند در اين جمع‌ ها افرادي هستند كه از خود مردم نبوده و از سازمان‌ها و گروه هاي مختلف خط و پول دريافت مي‌كنند و يا به خاطر منافع خودشان حضور پيدا كردند و مردم را تحريك مي‌كنند و شعارها و نقش‌هاي خوبي طراحي مي‌كنند اما وقتي جو آن منطقه بحراني مي‌شود اين افراد از جمع خارج مي‌شوند و مردم و مشكلات بعدي آن باقي مي‌ماند.

اين متهم پرونده اغتشاشات اخير تهران همچنين گفت: زماني كه در رسانه‌هاي خارجي اين تصاوير را پخش مي‌كنند به عنوان يك ايراني شرمنده مي‌شويم كه چنين كارهاي انجام داده‌ايم.

وي با تاكيد بر اين‌ نكته كه در انتخابات شركت نكرده است گفت: تصور مي‌كردم هيچ وقت راي من ديده نمي‌شود و زماني كه آنها شعار مي‌دادند و برخي در وسط خيابان و برخي هم در كنار پياده‌روها به عنوان تماشاچي حضور داشتند افرادي كه به عنوان ليدر افراد حاضر را رهبري مي‌كردند،‌ افرادي را كه كنار ايستاده بودند وادار مي‌كردند به ما بپيوندند.

وي افزود: حتي افرادي كه سن آنها براي راي دادن كفايت نمي‌كرد نيز همراه با افراد بزرگ‌تر كارهايي را انجام مي دادند و افراد ليدر به آنها مي‌گفتند كه فلان كار را انجام دهيد و اموال عمومي را تخريب كنيد و تابلو‌ها را تخريب و آتش بزنيد

مداري در پاسخ به اين سوال كه اين جو چگونه شكل مي‌گرفت، گفت: عده‌اي در اين جمع در ابتدا شعارهاي معمولي سر مي‌دادند و افراد ديگر نيز اين شعارها را تكرار مي‌كردند و با گذشت زماني كوتاه سرگروه‌ها شعارهاي تخريبي و اهانت‌آميزي را مطرح مي‌كردند، در خياباني كه من حضور داشتم 20 الي 30 گوني سنگ مرمر شكسته شده كه انگار براي همين كار و پرتاب به سمت نيروي انتظامي طراحي شده بود در نقاط مختلف با فاصله 100 الي 200 متر آماده شده بود.

وي با بيان اينكه يك شعار ساده باعث چنين اتفاقاتي شد، گفت: همراه با سر دادن شعارها سطل‌هاي زباله را آتش زده و شيشه ها را خرد مي‌كرديم و با افرادي كه به عنوان سرگروه حضور داشتند اين حركت‌ها را انجام مي‌داديم و آنها مي‌گفتند مسافران يك اتوبوس را پيدا كنيم و آن اتوبوس را در وسط خيابان آتش بزنيم و اين در حالي بود كه خود اين افراد حضور نداشتند.

وي افزود: اول حرفي از پرتاب سنگ نبود و فقط شعارهاي ساده مطرح مي‌شد، كه به مرور زمان تعداد افراد حاضر افزايش يافت و اين سرگروه‌ها افراد حاضر در راهپيمايي را تحريك و شعارهاي معمولي را به شعارهاي تخريبي‌تر و تندتر تبديل مي‌كردند و حتي اين افراد جوانان كم سن و سال را نيز دعوت مي‌كردند تا با آنها شعار بدهند و به گونه‌اي رفتار مي‌كردند كه ديگر اين افراد را كه نقش سرگروه داشتند بهتر از خودشان بدانند.

وي يادآور شد:افرادي كه نقش سرگروهي را داشتند از افراد حاضر در راهپيمايي افرادي را جذب مي‌كردند و با سر دادن شعارهاي ساده از مردم مي‌خواستند كه با آنها همراهي كنند.

مداري متهم پرونده اغتشاشات تهران با اشاره به افرادي كه همراه وي بازداشت شده‌اند، گفت: بسياري از افرادي كه در اين چند روز در نزديك من حضور داشتند و بازداشت شدند علت حضورشان را همين شعارها‌ مي‌دانستند و مي‌گفتند كه پس از اينكه چند تابلو توسط سرگروه‌ها تخريب و آتش زده مي‌شد ما هم تصميم گرفتيم كه با اين افراد باشيم اما من تعجب مي‌كنم كه چرا اين سرگروه ها چهره خود را پوشانده بودند چرا كه اگر از خود اين مردم بودند لازم به پنهان كردن چهره خود نداشتند و اينكه اين افراد پس از 30 الي 40 دقيقه از جمع اغتشاشگران خارج مي‌شدند براي من يك سوال است.

وي افزود: بسياري از افرادي كه به اموال عمومي ضربه مي‌زدند و شيشه بانك‌ها را خرد مي‌كردند و بانك‌ها را آتش مي‌زدند جوانان كم اطلاعي بودند و من از خانواده اين جوانان خواهش مي‌كنم مراقب فرزندان خود باشند چرا كه تحت تاثير همين شعارها قرار مي‌گيرند و بعد از آن اتفاقاتي رخ مي دهد كه تصور آن غير ممكن است اما زماني كه گرفتار آن مي‌شويد كارهاي خطرناكي انجام مي‌دهيد.

متهم پرونده اغتشاشات اخير تهران گفت: من طرفدار هيچ گروه و حزبي نيستيم اما من تصور‌هاي احمقانه اي داشتم كه مثلا اگر شعار ندهم و يا سنگ پرتاب نكنم مردم به چشم ديگري به من نگاه مي‌كنند در حالي كه جريان ديگري از اين حركت‌ها سود مي‌برند و افرادي كه مردم را تحريك مي‌كنند امروز نشسته اند و اين سوال براي من مطرح است كه چرا ما بايد به اين كارها دست مي‌ز ديم و افرادي كه در حاشيه بودند با صحبت‌ خودشان ما را تحريك مي‌كردند.

مداري متهم پرونده تخريب اموال عمومي در اغتشاشات اخير تهران در توصيه‌اي به جوانان گفت: من از جوانان خواهش مي‌كنم به سمت اين حركت‌ها نروند چرا كه تحت تاثير جو قرار مي‌گيرند و كارهايي را انجام مي‌دهند. من التماس مي‌كنم كه جوانان وارد چنين تجمعاتي نشوند چرا كه آنها هيچ سودي نمي‌برند و تنها افراد ديگري هستند كه از اين حركت‌ها به اهداف خود مي‌رسند و تنها جوانان لطمه مي‌خوردند.

مداري از متهمان پرونده اغتشاشات اخير تهران افزود: من جز پشيماني و احساس گناه هيچ چيزي ديگري ندارم و تنها اين را مي‌گويم كه حتي نبايد به اين گونه حركت‌ها هم نگاه كرد چرا كه اين افراد كه نقش سرگروهي را دارند جوانان را به خود جذب مي‌كنند و امروز آنها به راحتي در خانه‌هاي خود نشسته اند و به اهدافشان هم رسيده‌اند در حالي كه ما بايد نتايج تلخ آن را تحمل كنيم.