الگوها و مدل‌هایی که رژیم اشغالگر قدس در طول شش دهه تشکیل رژیم نامشروع در بخشی از سرزمین فلسطین به عمل آوردند همه تجارب خود را به داخل سوریه منتقل کردند.

معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به برنامه‌ریزی بخش عمده‌ای از عملیات گروه‌های تروریستی در تل‌آویو هشدار داد: در صورتی که مرزها برای جلوگیری از ورود سلاح و تروریست به سوریه مسدود نشود، محور جدیدی علیه رژیم صهیونیستی از جولان گشوده خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه وضعیت سوریه اکنون وارد فاز جدیدی شده است ، تاکید کرد : طی حدود دو سال و چهار ماه مراحل مختلفی در تحولات این کشور پشت سر گذاشته شده که در مرحله اول شبیه رویدادهای کشورهای عربی بود با این تفاوت که به سرعت طرفهای خارجی سوریه را وارد درگیری نظامی و فاز عملیات مسلحانه کردند.

وی افزود : این وضعیت نه به مردم سوریه وقت دنبال کردن مطالبات را داد و نه به رییس‌جمهوری فرصت داد که اصلاحات را به صورت گسترده در این کشور اجرا کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه از مرحله دوم تحولات سوریه می‌توان به عنوان جنگ تروریستی تمام عیار یاد کرد که تا حدود دو ماه گذشته این کشوردرگیر آن بود، ادامه داد : در مرحله فعلی حکومت و مردم تصمیم گرفتند به مبارزه جدی با گروههای تروریستی ،گروههای تکفیری ،جبهه النصره و جریان های افراطی روی آورند که تمامی زیر ساختهای کشور و مردم اعم از حکومت ، معارضه معتقد به راهکار سیاسی و اقشار مختلف را هدف قرار دادند.

وی با تاکید براینکه این مرحله نقشی بسیار تعیین کننده خواهد داشت، خاطرنشان کرد : بیش از دو سال و دو ماه مقاومت، سوریه را از توان و انسجام کافی برخوردار کرد تا بتواند در این جنگ تروریستی تمام عیار موفقیت‌هایی برای مردم رقم بزند.

معاون وزیر خارجه افزود: اوج این موفقیت‌ها را در بازگشت آرامش به دمشق شاهدهستیم، اکنون در پایتخت سوریه مساله جدی و ناامنی جدی وجود ندارد و تنزل در عملیات انفجاری از خودرو به دوچرخه دراین شهر نشان دهنده تقویت و استحکام حلقه امنیتی از سوی مردم و حکومت است.

امیرعبداللهیان همچنین به موفقیت های ارتش سوریه در حلب ، رقه ، القصیر و حملات شدید به محل‌های تجمع و تمرکز گروههای تروریستی در این مناطق اشاره کرد و گفت : براساس اخباری که از مقام های ذی‌ربط در سوریه دریافت کرده‌ایم ، نبرد در القصیر به زودی به نفع مردم و دولت و با پیروزی به پایان خواهد رسید.

تغییری در مواضع تهران در حمایت از سوریه روی نداده

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه درباره موضوع های مطرح شده از سوی سید حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب الله لبنان گفت : درارتباط با تحولات سوریه و مباحثی که دبیر کل محترم حزب الله بیان کرد چند نکته وجود دارد، اولا به شکل عام برای محور مقاومت و جهان اسلام، سوریه به عنوان یک عضو فعال و مهم در جبهه مقاومت حائز اهمیت است.

وی افزود : به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران از مردم ، حکومت سوریه و معارضان معتقد به راهکار سیاسی حمایت جدی به عمل آورده و این حمایت ها ادامه خواهد داشت و هیچ تغییری در مواضع تهران در حمایت از سوریه روی نداده و نخواهد داد ، لذا حزب‌الله هم چنین راهبرد و استراتژی را دنبال می‌کند.

امیرعبداللهیان اظهارکرد : محور دیگر کار به حفاظت از اماکن مقدس و متبرکه در سوریه مانند حرم حضرت زینب سلام الله علیها ،حرم حضرت رقیه سلام الله علیها و به مراکزی که برای مسلمانان و به طور خاص برای شیعه حائز اهمیت است ،بازمی‌گردد، لذا حتما در راستای حمایت از این قبیل مراکز ، حساسیت و ملاحظات خاص خود را داریم.

وی گفت : نمی توان تصور کرد که به عنوان نمونه در کشوری مانند بحرین نیروهای یک کشور خارجی با دهها و صدها قبضه تانک و توپ و نیروی مسلح وارد این کشور بشوند و از این اقدام به عنوان حفاظت از تاسیسات عمومی در بحرین یاد کنند ؛ اما عتبات عالیات و اماکن متبرکه در سوریه مورد هدف تروریست‌ها قرار گیرد و جهان تشیع به آن بی‌تفاوت باشد ؛ لذا حتما تدابیری در حمایت و صیانت از این مراکز در سطح جهان اسلام و جهان تشیع اتخاذ خواهد شد .

عملیات جبهه النصره در تل آویو طراحی شده

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه نکته سوم به امنیت لبنان و مساله مقاومت علیه رژیم صهیونیستی ، مرتبط است ، ادامه داد : به زودی تصاویر و مستنداتی منتشر خواهد شد که ثابت می‌کند به لحاظ برنامه‌ریزی عملیاتی بخش عمده‌ای از آنچه که گروه‌های تروریستی و حتی جبهه النصره در القصیر، ریف دمشق و حلب انجام می دهند، با طراحی اتاق‌های فرماندهی رژیم صهیونیستی در تل‌آویو صورت گرفته و الگوها و مدل‌هایی که رژیم اشغالگر قدس در طول شش دهه تشکیل رژیم نامشروع در بخشی از سرزمین فلسطین به عمل آوردند همه تجارب خود را به داخل سوریه منتقل کردند.

وی تاکید کرد: اگر تلاش‌های سیاسی و بین‌المللی که از ماه گذشته در باره منطقه جولان آغاز شده به نتیجه نرسد و مرزهای همسایگان برای جلوگیری از ورود سلاح و نیروهای شورشی مسدود و کنترل نشود، بدون تردید محور جدیدی علیه رژیم صهیونیستی از جولان فعالانه گشوده خواهد شد.

ترس اسرائیل پس از حمله به سوریه

امیرعبداللهیان دلیل برگزاری رزمایش اخیر رژیم صهیونیستی را بر طرف کردن نگرانی‌ها پس از حمله به سوریه ارزیابی کرد و گفت: حمله رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه در محدوده زمانی بسیار کوتاهی انجام شد، پس از آن سوریه رسما اعلام کرد که پاسخ مقتضی به اسرائیل را خواهد داد؛ این موضوع باعث نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی شده است، لذا برگزاری این مانورها منبعث از اوج ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از آینده است.

وی افزود: سوریه در مرحله‌ای است که هیچ یک از کشورها خواه به شکل فردی یا در قالب ناتو نمی‌توانند سوریه را وارد مرحله جدیدی از جنگ کنند، بلکه آنچه در سوریه رقم می‌خورد، برعکس است و سوریه این روزها بسیاری طرف‌ها را به مبارزه می طلبد چون از انسجام لازم برخوردار است، ارتش سوریه با اقتدار از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت کشور دفاع می‌کند تا از تجزیه کشور جلوگیری نماید.

حضور نظامی ایران و حزب الله در سوریه فرافکنی و دروغ است

معاون وزیر خارجه ادامه داد: سوریه نیازمند کمک ایران یا هیچ کشور دیگری نیست، ادعای برخی رسانه‌ها درباره حضور نیروهای ایران و حزب‌الله در سوریه دروغ و فرافکنی است، چون ادعا می‌کنند سوریه ضعیف است و ارتش قدرت مبارزه را از دست داده است در حالی که آنچه در سوریه شاهدیم نشانه انسجام حکومت، ارتش و قوای مردمی است؛ لذا سوریه تاکنون نه درخواستی از ما برای کمک نظامی کرده و نه ما کمک نظامی به سوریه ارائه داده‌ایم. معتقدیم سوریه بیش از کمک‌های ایران در زمینه حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی نیازمند کمک دیگری نبوده و نیست.

نشست سوریه در تهران: راه حل سیاسی و ثبات منطقه‌ای

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم درباره کنفرانس سوریه در تهران گفت: رایزنی‌هایی با طرف‌های منطقه‌ای داشته‌ایم که آخرین آن سفر آقای صالحی وزیر خارجه به اردن، سوریه و عربستان بود؛ در رایزنی مستمر با برخی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای به این جمع بندی رسیدیم که تمام طرفها در سوریه به دنبال راهکار سیاسی هستند. لذا تصمیم گرفته شد نشست بین‌المللی سوریه در تهران با شعار راه حل سیاسی و ثبات منطقه‌ای برگزار شود. راه حل سیاسی تاکید به استراتژی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در سوریه، بحرین، یمن و دیگر منطقه است چون معتقد به گفت‌وگوی ملی در تمام این کشورها، توقف خشونت، عدم مداخله خارجی و توافق سیاسی هستیم. ثبات منطقه‌ای به این دلیل مطرح شد که کشورهای همسایه سوریه، ظرفیت تحمل سرایت ناامنی به خود را ندارند، لذا شاهدیم در اردن، ترکیه و عراق تعداد زیادی از آوارگان سوری حضور دارند و حضور آنها بحران‌های مختلف امنیتی و اجتماعی برای این کشورها ایجاد کرده است.

ترکیه ظرفیت میزبانی آوارگان سوری را ندارد

معاون وزیر خارجه ایران ادامه داد: سیصد تا پانصد هزار آواره سوری تمام کشور اردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حتی کشور دوست و همسایه ما ترکیه نیز به رغم آنکه از ابتدا به طور داوطلبانه مرزهایش را باز کرد و برخی طرف‌ها را در سوریه تشویق به ورود به خاک خود کرد و برخی تلاش داشتند از آن به عنوان ابزاری برای ناامن جلوه دادن اوضاع سوریه سوء استفاده کنند، اخیرا اعلام کرده است که مرز خود با سوریه را تا یک ماه آینده به طور کامل می‌بندد، همچنین اخباری درباره احداث دیواری به ارتفاع دو و نیم متر در برخی مناطق مرزی ترکیه با سوریه به گوش می رسد، لذا دوستان ما در ترکیه به عنوان یک کشور با ظرفیت و توانمندی بالا، در حوزه‌های امنیتی و اداره امور آوارگان و رفت و آمد تروریستها و گروههای افراطی دچار مشکلاتی شده است.

حضور 40 کشور در نشست سوریه در تهران

معاون وزیر خارجه گفت: همایش تهران برای کمک به حل بحران سوریه روز چهارشنبه برگزار می‌شود، احتمالا بیش از 40 کشور در آن شرکت می‌کنند و نماینده کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد پیام وی را در این اجلاس ابلاغ می‌کند؛ امیدواریم این نشست به یافتن راهکار سیاسی مناسب در قبال سوریه کمک کند و نشست ژنو 2 که پس از آن برگزار می‌شود، زمینه مناسبی فراهم کند که مورد انتظار و توقع مردم سوریه باشد.

وی ادامه داد: آنچه ما در تهران و طرف‌های بین‌المللی در ژنو 2 انجام خواهند داد باید به گونه‌ای باشد که فرصتی فراهم کنیم تا مردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند، در تهران کسی به جای مردم سوریه تصمیم نمی‌گیرد و در ژنو نیز کسی در جایگاه تصمیم‌گیری به جای این مردم نیست، باید بستر را فراهم کنیم تا خشونت متوقف شود و کمک کنیم به برگزاری انتخابات با نظارت بین‌المللی و مردم سوریه حرف نهایی را درباره سرنوشت کشورشان بزنند.

اختلاف دیدگاه ایران و روسیه با آمریکا و هم‌پیمانانش

امیرعبداللهیان درباره کنفرانس ژنو گفت: هنوز مقدمات کنفرانس به خوبی فراهم نشده است، البته در سطحی از مقامات روسیه و آمریکا توافق درباره موضوع حاصل شده است، اما آمریکا و هم‌پیماناش که در ژنو یک خواستار برکناری اسد بودند در ژنو 2 تلاش می‌کنند اسد از قدرت کناره‌گیری کند اما ایران و روسیه معتقدند بر اساس ژنو یک باید در ژنو 2 به توافقی برسیم که بر مبنای آن خشونت متوقف و آرامش در سوریه برقرار شود. سپس تشکیل دولت انتقالی یا هر راهکار سیاسی که باید مورد تایید مردم سوریه قرار بگیرد، انجام می‌شود. باید زمینه حضور نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان فراهم شود.نمایندگان دولت سوریه مشخص هستند مانند وزیر خارجه یا کمیسیون گفت‌وگوی ملی که اعضایش عمدتا از معارضین هستند مانند معاون نخست وزیر و وزیر آشتی ملی که حتی یا خود در زندان بودند یا بستگانشان، اما معارضین دچار اختلاف هستند چون آمریکا تلاش دارد گروه‌های سکولار و لائیک را شناسایی کند و چهره‌های فاقد ریشه در سوریه را به عنوان رهبران معارضین مطرح کند، کشورهای منطقه نیز برخی تلاش می‌کنند چهره های متمایل به خود را مطرح نمایند.

ایران از خواست مردم سوریه حمایت می‌کند

وی افزود: ایران معتقد است باید نمایندگان واقعی حکومت و مخالفین معتقد به راهکار سیاسی فرصت حضور در ژنو را داشته باشند، درباره دعوت از کشورها نیز هنوز میان آمریکا و روسیه و نماینده سازمان ملل متحد گفت‌وگو در جریان است، البته قبل از آن از ما نظرخواهی کردند به ویژه درباره اینکه اگر از ایران دعوت شود آیا شرکت می‌کند و پاسخ ما این است که ایران از هر راهکار سیاسی، منطقی و مبتنی بر خواست مردم سوریه حمایت می‌کند.