در این سال ها ناجوانمردی ها در تحلیل دولت فقط منحصر به اقدامات و آمار اجرایی دولت نشده است، بلکه شامل رویکرد و گفتمان دولت هم گردیده است. برخی گفتند: 'دولت در عمل به همه شعارها و گفتمان انقلاب پشت کرد' و برخی با طرح انفکاک دو دوره ی دولت سعی داشتند و دارند دوره ی دوم دولت را دوره ی فاصله گرفتن از ارزش های انقلاب جلوه دهند.

بسیج دانشجویی دانشگاه های صنعتی و علوم پزشکی اصفهان با انتشار نامه ای خطاب به دکتر احمدی نژاد ضمن تشکر از زحمات 8 ساله وی، به تحلیل رفتار اصولگرایان با دولت عداتخواه و همچنین بیانات رهبر انقلاب درباره رئیس جمهور پرداخته است. نامه ای که محتوای آن نشان از آغاز روندی جدید در تعامل تشکل های دانشجویی با جریان عدالتخواهی کشور دارد. متن این نامه به که نسخه ای از آن در اختیار شبکه ایران قرار گرفته است، به شرح زیر است:

حضور ریاست محترم جمهور
جناب آقای دکتر احمدی نژاد
سلام علیکم؛
پس از هشت سال مجاهدت و تلاش بی نظیر شما در جهت تعالی کشور و بالندگی آرمان های رفیع انقلاب اسلامی به روزهای پایانی دولت دهم نزدیک می شویم. در این روزها جنبش دانشجویی و همه عدالت خواهان با پس زدن غبار رسانه ای که موجب شده حقیقت پاک این دولت به صورت غیرواقعی جلوه داده شود، از دریچه انصاف اقدامات شما و همکاران تان را نظاره گر بوده و همواره با چنگ زدن به ریسمان فرمایشات رهبری خود را از گرداب تحلیل های نا بجا رهانیده است. به همین منظور برخود لازم می دانیم تا با بیان واقعیات زیر مقابل جریان وارونه ساز که این روزها در حال تحریف حقایق است، بایستیم:
1- در هشت سال سکان داری دولت توسط حضرت عالی ، تحلیل های متفاوتی از رویکرد و عملکرد دولتهای نهم و دهم توسط سیاسیون و رسانه ها به متن جامعه القاء شد. در کش و قوس خبر پراکنی ها و هجمه تحلیل ها، کار به جایی رسید که حتی تحلیل های جامع و دقیق رهبری از دولت-که در دیدارهای ایشان با هیأت دولت بروز داشت- به حاشیه کشیده شود و در بسیاری از موارد محکمات مواضع ایشان به حجاب رود. نمونه ی آخر آن هم دیدار اخیر رهبری بود که این رسانه ها یا در حاشیه ی اخبار به آن پرداختند و از کنار بیانات مهم رهبری به سادگی عبور کردند و یا در صدد بودند اینطور وانمود نمایند که تعاریف و تمجیدهای رهبری در این دیدار در پایان دولت های گذشته هم سابقه داشته است! حال آنکه متن بیانات رهبری در این دیدار و یازده دیدار گذشته رهبری با هیأت دولت گواه تاریخ خواهد بود و آنقدر صریح و بین است که نمیشود با دستمایه قرار دادن چنین تحلیل هایی موجب گمراهی حقیقت طلبان شد. با چه استدلال و چه منطقی می توان در صدد مشابهت سازی از دولت های نهم و دهم بود، در حالی که رهبری به صراحت در مقایسه اقدامات دولت نهم و دهم با سایر دولت ها فرمودند: « در 8 سال اخیر همه درک کردند که رئیس جمهور و همکارانش، با تحمل سختی ها نسبت به همه دولتها و دوره های دیگر ،کارهای بسیار پرحجم و پرشتابی انجام میدهند.».
2- در این سال ها ناجوانمردی ها در تحلیل دولت فقط منحصر به اقدامات و آمار اجرایی دولت نشده است، بلکه شامل رویکرد و گفتمان دولت هم گردیده است. برخی گفتند: "دولت در عمل به همه شعارها و گفتمان انقلاب پشت کرد" و برخی با طرح انفکاک دو دوره ی دولت سعی داشتند و دارند دوره ی دوم دولت را دوره ی فاصله گرفتن از ارزش های انقلاب جلوه دهند. حال آنکه رهبری در دیدار با هیأت دولت در سال 91 بدون تفکیک دو دوره ی دولت فرمودند: " در این سالهائى که دولت نهم و دولت دهم بر سر کار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزشهاى‌‌انقلاب و چیزهائى که امام به آن توصیه میکردند و ما آنها را از انقلاب آموختیم، خوشبختانه کاملاً برجسته شده» ودر دیدار اخیر که حسن ختام دیدارهای رهبری با دولت هم بود مجدداً تاکید کردند که: « یک نکتهى دیگر هم که در مورد این دولت در طول این هشت سال مورد نظرم بود و بارها هم به آن اشاره کردم، این است که این دولت بحمدالله توانست شعارهاى انقلاب را سر دست بگیرد و به آنها افتخار کند و آنها را در جامعه مطرح کند...... این دولت این شعارها را مطرح کرد، برجسته کرد، سر دست گرفت، به آنها افتخار کرد؛ در مجامع جهانى، احساس شرم از انگیزههاى انقلابى و از اهداف انقلابى و از شیوههاى انقلابى نکرد؛ این خیلى کار بزرگى بود.».
بر این باوریم که این دولت، از بسیاری اتهامات و برچسب های طرح شده مصون است و نقد های اغلب غیر منصفانه موجود درباره دولت، نه حاصل از کلان نگری و واقع بینی، بلکه حاصل از فصل الخطاب ندانستن جایگاه رهبری، کج سلیقه ای رسانه ای و کم کاری بسیاری از صاحبان تریبون جریان اصولگرایی است.
3- در امر نقد و بررسی، آنچه حائز اهمیت است ضریب دادن درست و صحیح به نقاط قوت و ضعف است. این ارزش گذاری و ضریب دادن نیازمند یک نظام معرفتی است. متأسفانه شاهد بودیم طیف عظیمی از سیاسیون و اصحاب رسانه با تصویرنگاری کاریکاتوری از دولت سعی در برجسته کردن نقاط ضعف و کم اهمیت شمردن نقاط قوت دولت در متن جامعه نمودند. به عنوان یکی از نمونه ها می توان به برجسته کردن بیانات رهبری در نقد اقدام اشتباه شما در ماجرای استیضاح وزیر کار و نادیده گرفتن کلیه بیانات رهبری در هشت سال اخیر-حتی بیاناتی که مربوط به یک ساله ی اخیر می باشد- اشاره نمود؛ تا آتجا که حرف از مشابهت جنابعالی با بنی صدر به میان آوردند و کلیه ی حمایت های رهبری از شما در طول هشت سال اخیر را با مدارای امام راحل(ره) با بنی صدر تشبیه کردند!
این همه در حالی بود که چند روز پس از انتخابات رهبری در دیدار با مسئولان قوه ی قضائیه و در انتقاد به مواضع کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره ی نقاط ضعف و قوت دولت اینگونه فرمودند: " من در مورد اظهاراتى هم که نامزدهاى محترم در تلویزیون کردند - قبل از انتخابات عرض کردم - عرایضى دارم؛ فعلاً خیلى مجال نیست انسان تفاصیل را بگوید؛ لیکن یکى از حرفهاى ما همین است. بله، نقاط ضعفى وجود دارد، اما نقاط قوّت را هم باید دید. دولت کنونى هم نقاط قوّت فراوانى دارد، گیرم نقاط ضعفى هم وجود دارد ".
نکته قابل تاکید در تحلیل پدیده ها این است که پس از برشمردن واقعی نقاط قوت و ضعف ،برآیند گیری منصفانه از آن حرکت ، صورت گیرد همانطورکه مقام معظم رهبری در دیدار فراکسیون انقلاب اسلامی در این باره فرمودند: " به بنده خب خیلی مراجعات گوناگون از همه جا هست. می آیند بعضی یک نقطه منفی را در یک شخصی، در یک دولتی، فرض کنید که می گیرند، آن را مستمسک قرار می دهند بنا می کنند آن وقت این را دلیل قرار می دهند برای اینکه باید با او معارضه کرد، باید با او مخالفت کرد، باید با او دشمنی کرد. باید چه کرد. یعنی این، این درست نیست. باید جمع بندی کرد، بله، این اشکالات برخی هست، برخی کوچک هم نیست. ممکن است بزرگ هم باشد. منتها در عین حال باید در جمع بندی ملاحظه کرد، دید که این جمع بندی نتیجه اش چه می شود. بالاخره ما در این جمع بندی آن نقاط مثبت غلبه دارد بر نقاط منفی، آنی که تا حالا ما فهمیدیم این است."
4- نسل سوم و چهارم انقلاب و به خصوص جنبش دانشجویی با دریدن پرده حجاب چنین تحلیل هایی جایگاهی تاریخ ساز برای این دولت در انقلاب اسلامی متصور است. نقش تاریخی این دولت در به تصویر کشیدن جامعه آرمانی انقلاب اسلامی و احیای ارزش های آن در شرایطی که جریانات مختلف سیاسی با تحلیل ها و عملکرد های خود به دنبال به حجاب بردن آن بودند، امتیازی ممتاز در کارنامه این دولت محسوب می گردد. در این هشت سالی که این جریانات فرهنگی و سیاسی غرب زده تمام تلاش خود را جهت برآورده کردن مدینه فاضله غرب می کردند دولت مکتبی ، انقلاب را به ریل اصلی خود برگردانده و تلاش به سزایی در حرکت به سمت تمدن اسلامی مد نظر امام و رهبری نمود. یقینا افزایش عداوت ها ودشمنی های سال های اخیر با دولت انقلابی را باید در همین موضوع جست و جو کرد، نکته ای که رهبر انقلاب هم در دیدار با هیئت دولت به آن اشاره کردند و فرمودند: " هر بیننده‌‌اى احساس میکند و مى‌‌بیند که تلاش دشمنان در مقابله‌‌ى با جمهورى اسلامى در این سالهاى اخیر، بخصوص در همین شش هفت سال گذشته و بخصوص در این دو سه سال اخیر، بیشتر شده. به نظر من دو سه عامل تأثیر دارد عامل دوم این دشمنى‌‌ها، زنده شدن شعارهاى انقلاب است. وقتى شعارهاى انقلاب کمرنگ شود، پنهان شود، آنها طبعاً بیشتر خوششان مى‌‌آید و چهره‌‌ى همراه‌‌ترى میگیرند؛ هرچه شما شعارهاى انقلاب را پررنگ‌‌تر کنید، آنها چهره‌‌شان عبوس‌‌تر و خصمانه‌‌تر میشود؛ این چیزِ طبیعى است.. "
چنین جریانات غرب زده ای که آینده انقلاب را در مدار مدرنیزاسیون تفسیر می کنند و هویت انقلاب را در تاریخ غرب جست و جو می کنند به همراه اصول گرایی حزبی که «سکولاریزم پنهان» تا اعماق نظام فکری آن ها نفوذ کرده است درصددند تا با تاریخ سازی ها و پمپاژ تحلیل های غیر واقعی خود جایگاه اصلی دولت انقلابی را مورد غفلت قرار داده و آن را به حاشیه برانند. این ها تمام تلاش خود را در محو کردن این برهه از انقلاب انجام می دهند اما جنبش دانشجویی و توده های مردم که بار انقلاب را به دوش دارند هرگز چنین اجازه ای را به آن ها نخواهد داد و این دوره به عنوان دوره ای ممتاز در حافظه تاریخی ملت خواهد ماند و تاریخ به درستی در مورد شما قضاوت خواهد نمود.
5- دوران فراغت از جایگاه ریاست جمهوری دوران مناسبی برای بازبینی عملکرد دولت نهم و دهم توسط جنابعالی خواهد بود و انتظار آن است به دور از هیاهو با بررسی ضعف ها و نواقص خود به اصلاح آن ها بپردازید.
در پایان از هشت سال تحمل سختی ها، رنج ها ، مقاومت در برابر فشارهای داخلی و خارجی و خدمت گذاری خالصانه و مجاهدانه جنابعالی و تلاش برای استقرار عدالت در حکومت اسلامی و عزت آفرینی در مجامع جهانی تقدیر و تشکر به عمل آورده و از خداوند متعال خواهان توفیق روز افزون جنالعالی ذیل نوجهات امام زمان (عج) و در جهت خدمت بیش از پیش به نایب ایشان مسئلت می تماییم و باور داریم که " ان الله لا یضیع اجر المحسنین".
بسیج دانشجویی دانشگاههای صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان