نخستین فیلم تبلیغاتی میرحسین موسوی که شنبه شب از شبکه یک سیما پخش شد، ضمن اینکه بیان برخی از موارد منفی را از این کاندیدای ریاست جمهوری به افرادی که به عنوان مردم نشان داده شدند، انتقال می‌داد، حاوی نکات جالبی بود.

 

به گزارش رجانیوز، در این فیلم که با تصاویری از دوره نخست‌وزیری موسوی آغاز می‌شد و با تصاویری از امام راحل و جبهه و جنگ ادامه می‌یافت، تلاش شد تا خاطره دوران دفاع مقدس و نخست‌وزیری موسوی برای مخاطب زنده شود و با ضمیمه کردن برخی سخنرانی‌های وی نوعی تصویرسازی مثبت در افکارعمومی تداعی شود.

 

با این حال، در این فیلم تأکید ویژه و مستقیمی به استفاده از نمادهای مذهبی مانند از سیادت موسوی گرفته تا رنگ سبز و بیان این جمله توسط موسوی که پرچم سبز پایبندی به عدالتی است که اهلبیت پایبند به آن بودند، حضور بر بالین احمد عزیزی شاعر اهلبیت(ع) انجام شد.

 

همچنین هوادران موسوی که انتشار تصاویر آن‌ها در میتینگ‌های اخیر وی مانند میتینگ دوم خرداد سالن سرپوشیده آزادی، زنگ خطر تکرار اثرات منفی مواردی تبلیغات و تبلیغ‌کنندگان مانند هاشمی 2005 را برای ستاد موسوی به صدا در آورده است، در این فیلم کاملاً سانسور شد و تصویری پاستوریزه از هواداران و اغلب در نمای باز و از دور ارائه شد.

علاوه بر این، در حالی که موسوی عملاً کاندیدای احزاب اصلاح‌طلب است و ستادهای وی نیز دربست در اختیار احزاب 3 قلو قرار دارد، در فیلم تبلیغاتی وی هیچ اشاره‌ای به حمایت احزاب از وی نشد و تلاش شد نخست‌وزیر دهه‌ی 60 به عنوان کاندیدای مردم نه احزاب معرفی شود.

 

از دیگر نکات قابل توجه این فیلم بایکوت تصویری هاشمی، سید محمد خاتمی و زهر رهنورد بود، به طوری که هیچ تصویری از هاشمی به عنوان بازی‌گردان اصلی جناح اصلاح‌طلب و حامی قدرتمند موسوی نشان داده نشد و خاتمی و رهنورد نیز هرکدام به مدت چند ثانیه تصویرشان به نمایش درآمد.

 

ترس از کاهش آرا در صورت علنی شدن حمایت هاشمی، انتشار فیلم لطیفه‌گویی خاتمی و بازتاب منفی آن در میان آذری‌زبان‌ها و تصور منفی از وابستگی مهندس موسوی به همسرش از دلایل این بایکوت تصویری بوده است.

 

اما شاید جالب‌ترین بخش این فیلم مربوط به مواردی بود که در آن تلاش شده بود بار بیان برخی از سیاه‌نمایی‌ها برعهده مردم گذاشته شود. اما استفاده از یک بازیگر زن شناخته شده تئاتر در منطقه بابل برای این بخش از فیلم موسوی، اثر عکس و بازتاب بی‌صداقتی در میان افکار عمومی داشته است.

 

این بخش از فیلم موسوی در واقع مشابه فیلم تبلیغاتی سال 80 احمد توکلی کاندیدای وقت ریاست جمهوری است که کارگردانی آن برعهده اکبر نبوی بود. در این فیلم نیز زنی که در پیاده‌روهای خیابان انقلاب راه می‌رفت، با داد و فریاد از انجام مصاحبه خودداری می‌کرد و انتقاداتی درخصوص وضعیت بیکاری و تورم بیان می‌نمود.

 

موسوی همچنین در نخستین فیلم خود تلاش کرد مزیت‌های نهادینه شده احمدی‌نژاد مانند مردمی بودن، ساده‌زیستی و تأکید بر ارزش‌ها را به عنوان مزیت‌های خود بیان کند.

 

با این حال، گفته می‌شود انتشار این فیلم با انتقادات وسیعی در ستادهای موسوی مواجه شده و منتقدان معتقدند موسوی هیچ وجهی از گفتمان اصلاح‌طلبان را در فیلم خود برجسته نکرد و در واقع از مردم خواست احمدی‌نژاد نقد را با نسیه‌ی وی عوض کنند.

 

تأکید بر نمادهای ملی و شعار "ایران، ایران" و سرود "ای ایران، ای مرز پرگهر" از نقاط اوج این فیلم بود.

 

موسوی همچنین در فیلم خود بر گروه‌های مرجع مانند مراجع، معلمان و دانشجویان تأکید کرده بود.