حدود 900 معدن سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که در حدود 600 عدد از آنها فعال است بر این اساس ایران جزو پنج کشور اول تولید کننده سنگ‌های تزئینی قرار دارد * استراژی صنعت سنگ کشور در زمینه تولید ،‌مصرف و صادرات تدوين شده است

2500 سال پیش سنگ تراشانی که با ابزار ابتدایی ،‌ستون‌های تحت جمشید را می ساختند حتی تصور هم نمی‌کردند روزی صنعت و پیشه آنها نام ایران را جهانی کند.

 

امروز پس از قرن ها صنعت سنگ ایران در حالی جایگاه سوم تولید جهانی را از آن خود کرده است که بیش از پنج هزار واحد صنعتی در زمینه سنگ تزئینی مشغول به فعالیت بوده و سنگ ایرانی زنت بخش نمای برج‌ها در ایتالیا و آمريکا شده است به گفته سمیعی نژاد معاون وزیر صنایع و معادن ، صنعتع سنگ کشور علاوه بر این دستاورد ها رشد 155 درصدی در تولید انواع سنگ آهن ،‌ساختمانی و تزئینی را شاهد بوده که برای تحقق این مهم 270 میلیون یورو هزینه شده است .

 

 

ایران ؛ بهشت معادن سنگ

به گفته کارشناسان یکی از مزیت‌های خدادادی صنعت سنگ در ایران تنوع معادن آن است .

در حالی که در دیگر کشور‌های تولید کننده سنگ مثل برزیل و هند تنها معدن سنگ گرانیت و در ایتالیا معدن سنگ مرمریت وجود دارد در ایران انواع معادن سنگ‌های تزئینی با ذخایر سرشار وجود دارد این سنگ ها شامل گرانیت ، مرمیت ،‌جینی و کریستال و تراورتن و مرمر بوده که از تنوع رنگی بالایی برخوردار است .

به گفته کارشناسان ،‌تنوع رنگ یکی از فاکتور‌های موثر در فروش صنعت سنگ بوده به طوری که فعالان صنعت سنگ هند به دلیل تنوع رنگ سنگ های گرانیت این کشور 28 طیف رنگی به آن می بالند اما جالب اینجاست که تنها در منطقه بیرجند ایران سنگ‌هایی با 30 طیف رنگی استخراج می شود .

استان‌های اصفهان ،‌فارس ،‌کردستان ،‌همدان ،‌خراسان شمالی ،‌جنوبی ،‌رضوی ،‌زنجان و آذربایجان شرقی و غربی عمده تولید کنندگان سنگ های تزئینی در کشور هستند برخی از سنگ های تولیدی ای استان ها به نام کشف کننده معدن یا نام محلی آن در بازار‌های جهانی به فروش می رسد .

 

وضعیت معادن سنگ کشور

براساس آخرین گزارش مرکز بین‌المللی اطلاعات سنگ ایران که مربوط به سال 85 است سالانه 10 میلیون تن سنگ تزئینی در ایران استخراج می شود .

از آنجا که میزان استخراج مواد معدنی کشور سال 85 ،‌نزدیک به 200 میلیون تن برآورد شده است می توان گفت 5 درصد میزان تولید در معادن کشور به سنگ تزئینی اختصاص یافته است .

این آمار حاکی است در سال 85 ، یکهزار و 265 معدن سنگ تزئینی در کشور وحود داشته که از این تعداد 926 معدن فعال 3/73 درصد ‌، 275 معدن غیر فعال 7/21 درصد و 64 معدن در حال تجهیز 5 درصد بود.

با توجه به این که تعداد معادن کشور در سال مذکور 4 هزار و 395 معدن اعلام شده است 8/28 درصد این تعداد را سنگ‌های تزئینی تشکیل داده است .

  ‌تنوع رنگ یکی از فاکتور‌های موثر در فروش صنعت سنگ بوده به طوری که فعالان صنعت سنگ هند به دلیل تنوع رنگ سنگ های گرانیت این کشور 28 طیف رنگی به آن می بالند اما جالب اینجاست که تنها در منطقه بیرجند ایران سنگ‌هایی با 30 طیف رنگی استخراج می شود

 براساس این « بیش از 82 درصد معادن سنگ‌های تزئینی کشور یک هزار و 42 معدن توسط بخش خصوصی ،‌6/16 درصد (208 معدن ) ،‌توسط بخش تعاونی و تنها یک رد صد (13 معدن ) توسط دولت به بهره برداری می رسید .

تعداد شاغلین در معادن سنگ‌های تزئینی ایران 18 هزار و 403 نفر اعلام شده که این تعداد نشان دهنده سهم 21 درصدی این معدن در اشتغال مستقیم بخش معدن کشور است .

همچنین براساس آخرین گزارش رسمی مرکز آمار ایران که مربوط به سال 85 است ارزش کل تولیدات معدن در حال بهره برداری در سال مذکور 23 هزار و 624 میلیارد ریال بوده که سهم معادن سنگ تزئینی از این میزان حدود یک هزار و 916 ریال بود.

 

اما وضع کنونی صنعت سنگ در کشور چگونه است ؟

به گفته کارشناسان در حال حاضر حدود 900 معدن سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که در حدود 600 عدد از آنها فعال است بر این اساس ایران جزو پنج کشور اول تولید کننده سنگ‌های تزئینی قرار دارد .

 معاون وزیر صنایع و معدن : در حالي انواع تولیدات صنعت سنگ در دولت نهم 155 درصد رشد یافته است  كه براساس برنامه چهارم توسعه در بخش فرآوری سنگ باید به رشد 100 درصدی می رسیدیم که در حال حاضر 55 درصد نیز از برنامه جلو هستیم

 به گفته مسعود سمیعی نژاد معاون وزیر صنایع و معدن پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میزان استخراج سنگ های معدنی در ایران تنها تنها 750 هزار تن بود است میزان تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی در آن زمان حدود 500 هزار متر مربع بود که این رقم پس از سه دهه به بیش از 80 میلیون متر مربع افزایش یافته است .

 

تدوین استراتژی صنعت سنگ

فعالان صنعت سنگ با بیان اینکه سنگ ایرانی به صورت خام به کشور‌های نظیر ایتالیا صادر شده و پس از فرآوری به نام سنگ ایناتالیایی عرضه می شود معتقدند که بزرگترین چالش این صنعت در ده‌های گذشته عدم برنامه ریزی برای افزایش ارزش افزوده و تکنولوژی قدیمی آن بوده است اما آیا اقدامی برای افزایش ارزش افزوده صنعت سنگ و به روز شدن تجهیزات آن صورت گرفته است.

سمیعی نژاد معاون وزیر صنایع و معدن در گفت و گو با گسترش صنعت با اعلام این خبر که انواع تولیدات صنعت سنگ در دولت نهم 155 درصد رشد یافته است ،‌گفت: براساس برنامه چهارم توسعه در بخش فرآوری سنگ باید به رشد 100 درصدی می رسیدیم که در حال حاضر 55 درصد نیز از برنامه جلو هستیم.

سمیعی نژاد درباره رشد صنعت سنگ ساختمانی گفت : در تولید سنگ ساختمانی نسبت به سنگ‌های تزئینی رشد بیشتری را شاهد هستیم به طوری که میزان تولید سنگ ساختمانی 13 میلیون تن بیشتر از سنگ تزئینی بوده است .

سمیعی نژاد با بیان این که در سال های گذشته بیشتر از سنگ‌های وارداتی استفاده می شد گفت امروز در تولید سنگ به خودکفایی رسیده ایم .

وی همچنین از تهیه و تدوین استراژی صنعت سنگ کشور در زمینه تولید ،‌مصرف و صادرات خبر داد و گفت طی سال های گذشته از 380 واحد تمام مکانیزه تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی با حمایت دولت در سطح کشور راه اندازی شده است .

منبع:‌ احمد راضی-روزنامه گسترش