اكنون كه مدرك تحصيلي خانم زهرا رهنورد همسر آقاي ميرحسين موسوي پس از بيانيه حمايت آميز دانشگاه آزاد اسلامي وضعيت پيچيده تري به خود گرفته است، بازخوانی برخی مناسبات ويژه ميرحسين موسوي و عبدالله جاسبي در دوران نخست وزيري وی، همزمان با تأسيس و توسعه دانشگاه آزاد اسلامي طي سال‌هاي 61 تا 67 راهگشا به نظر می‌رسد:

1- عنايت ويژه ميرحسين موسوي براي تاسيس و توسعه دانشگاه آزاد

 

دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361، بدون اخذ مجوز تأسیس از ستاد انقلاب فرهنگی و شورای گسترش آموزش عالی وقت و خارج از ضوابط و قوانین آموزش عالی کشور تأسیس شده و تا سال 1366 به فعالیت خویش بر همین منوال ادامه داده است، در واقع اين بدان معناست كه دولت موسوي قريب به 6 سال چشم خود را بر فعاليت‌هاي غيرقانوني دانشگاه آزاد اسلامي بسته است و البته اين ايام همزمان است با حضور خانم زهرا رهنورد در دانشگاه آزاد اسلامي براي دريافت مدارك تحصيلي بالاتر!

 

واقعيت آن است كه توسعه دانشگاه آزاد اسلامي در هيچ دولتي مانند دوران نخست وزيري ميرحسين موسوي صورت نپذيرفته است، به‌طوري كه دانشگاه آزاد اسلامي در سال 61 با 3 هزار دانشجو كار خود را آغاز كرد و در پايان دولت موسوي، تعداد دانشجويان خود را به بيش از 180 هزار دانشجو افزايش داد كه از رشدي 60 برابری (6 هزار درصدي) حكايت دارد. بي دليل نيست كه امروز دانشگاه آزاد اسلامي نام موسوي را در زمره هيئت امناء خود قرار مي دهد.

 

2- كمك مالي دو ميليون و 400 هزار دلاري موسوي به دانشگاه آزاد با يك تلفن از سوي آقاي هاشمي رفسنجاني

 

دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 با استفاده از کمک مالی 15 میلیون ریالي (معادل 220 هزار دلار در آن زمان) كه از سوي مهندس ميرحسين موسوي نخست‌وزیر وقت اهدا شد، مراحل تکوین خویش را آغاز کرد. فعالیت این دانشگاه از اوایل اردیبهشت ماه سال 1362 (یعنی قبل از بازگشایی کامل دانشگاه‌های دولتی پس از انقلاب فرهنگی) آغاز شد و در این سال نیز با دستور مهندس موسوي نخست‌وزیر، 150 میلیون ریال (معادل دو ميليون و 200 هزار دلار) برای تأمین مخارج مالی، به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داده شد.

 

منبع گزارش هيئت تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي

 

نشاني اينترنتي: http://www.edalatkhahi.ir/000157.shtml

 

در همين رابطه در خاطرات جناب آقاي هاشمي رفسنجاني مي خوانيم:

 

"سه شنبه 6 مهر 1361

 

عصر، دكتر عبدالله جاسبي آمد و براي شروع كار دانشگاه آزاد مشاوره كرديم. از نخست وزير خواستم كه پولي به حساب بريزد و از بنياد مستضعفان خواستم كه محلي بدهد و قرار شد كه سريعاً شروع كنيم.

 

شنبه 17 مهر 1361

 

براي پرداخت پول به دانشگاه آزاد و معرفي وزراي سپاه و ارشاد و بهزيستي تلفني با نخست وزير صحبت كردم."(منبع كتاب خاطرات آيت الله هاشمي رفسنجاني در سال 1361)

 

كمكهاي ميرحسين موسوي به عبدالله جاسبي براي توسعه دانشگاه آزاد فقط به كمك‌هاي مالي ادواري محدود نمي‌شود، موسوي در تمام دوران نخست وزيري خود از وزارت آموزش و پرورش مي خواهد تا مدارس كشور را در زمان‌هاي عدم فعاليت براي برگزاري كلاس‌هاي درس در اختيار دانشگاه آزاد قرار دهد.

 

با اين اوصاف، اكنون بهتر مي توان دلايل حمايت تمام قد عبدالله جاسبي و دانشگاه آزاد را از ميرحسين موسوي درك كرد.