عمده مصاحبه خبرنگار با حمید رسایی حول این گذشت که چرا رهبر انقلاب در سال 91 و در اوج حملات رسانه‌ای اصولگرایان به بهانه انحراف به طرزی بی‌سابقه و خلاف جهت رفتار مدعیان اصولگرایی از دولت دهم با عنوان زنده‌کننده ارزش ها و گفتمان انقلاب یاد می‌کنند از جمله سوالات از این نماینده مجلس بود.

یک روز پس از آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب با هیأت دولت دهم و تایید همه‌جانبه رهبری از دولت، خبرنگار ایران با حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس تماس گرفت و نظر وی درباره سخنان رهبری را جویا شد. وی اما انجام مصاحبه را به تامل یک‌ساعته در سخنان رهبری موکول کرد. تماس مجدد خبرنگار پس از زمان وعده‌ داده شده در نهایت به انجام مصاحبه منجر شد اما پس از طرح این سوال که «رهبری کجا واژه انحراف را درباره دولت دهم به کار بردند» تماس قطع شد و حمید رسایی جوابگوی تماس‌های مکرر خبرنگار نشد. پس از حدود 40 دقیقه از دفتر این نماینده مجلس تماسی برقرار شد و او برای ادامه مصاحبه اعلام آمادگی کرد.

عمده مصاحبه خبرنگار با حمید رسایی حول چرایی تفاوت نگاه و ادبیات مدعیان اصولگرایی و ولایتمداری نسبت به دولت احمدی‌نژاد با نگاه و ادبیات رهبر انقلاب گذشت. این که چرا رهبر انقلاب در سال 91 و در اوج حملات رسانه‌ای اصولگرایان به بهانه انحراف به طرزی بی‌سابقه و خلاف جهت رفتار مدعیان اصولگرایی از دولت دهم با عنوان زنده‌کننده ارزش ها و گفتمان انقلاب یاد می‌کنند از جمله سوالات از این نماینده مجلس بود.

 اما حمید رسایی در طول مصاحبه به جای پاسخ به چرایی این تفاوت رفتار با ولایت به فرافکنی متوسل و بارها مدعی شد که رفتارهای احمدی‌نژاد انحرافی بوده؛ برای مثال اتفاق یکشنبه سیاه مجلس، تنها یک اشتباه نبوده بلکه انحراف از ریل انقلاب بوده و ما و همفکرانمان با انتقادات خود باعث بازگشت قطار منحرف دولت احمدی‌نژاد به ریل اصلی شده‌ایم!

اما در حالی که روزنامه ایران به دلیل محدودیت فضا، انتشار مصاحبه با رسایی را به روزهای بعد موکول کرده بود هفته‌نامه متعلق به وی با پیشدستی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی و اقدام به تغییرات گسترده محتوایی به نفع مصاحبه شونده اقدام به انتشار این مصاحبه کرده است. شبکه ایران ضمن تقبیح رویکرد غیراخلاق مدارانه ارگان رسانه‌ای این نماینده مجلس متن کامل و دقیق مصاحبه مذکور را در ادامه منتشر می کند.

طی تماسی که خبرنگار ایران با حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس انجام داد، وی مصاحبه را به تأملی یک‌ساعته در سخنان رهبری موکول کرد و پس از تماس مجدد خبرنگار ایران گفت: آقای احمدی‌نژاد در دو دوره ریاست جمهوری‌شان به لطف خدا توانستند خدمات بسیاری را برای انقلاب، مردم و کشور انجام دهند و قاعدتاً رهبر انقلاب با جمع‌بندی که داشتند، برآیند کلی فعالیت دولت را رضایت‌بخش و در راستای منافع نظام دانستند. البته بیانات رهری در آخرین دیدار با اعضای دولت دهم بیانات خلاصه‌ای بوده است که قاعدتاً اگر بخواهیم جمع‌بندی داشته باشیم، باید مجمموعه بیانات رهبری در طول سال‌های اخیر را مورد توجه قرار دهیم و در مجموع رهبری معتقدند محاسن دولت احمدی‌نژاد خیلی بیشتر از معایب ایشان است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا از مجموعه بیانات رهبری در سال‌های اخیر می‌توان به انحرافی بودن دولت رسید، گفت: قطعاً ما مجموعه دولت احمدی‌نژاد را نمی‌توانیم انحرافی بدانیم. ماین‌که در دولت ایشان گاهاً حرکاتی صورت گرفته که انحراف از خط و مشی اصلی دولت بوده مطلب دیگری است.
خبرنگار ایران پرسید تشخیص این انحراف باید بر‌عهده رهبری باشد یا مدعیان اصولگرایی و رسایی پاسخ داد: قطعاً تشخیص این موضوع به عهده رهبر بوده و در بیانات ایشان هم وجود دارد. رسایی در پاسخ به این سؤال که رهبری در کجا از واژه انحراف درباره دولت استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد شما با ما دعوا دارید و تماس تلفنی قطع شد و تلاش مجدد خبرنگار ایران به جایی نرسید تا بالاخره طی تماس از دفتر این نماینده مجلس که به فاصله تقریبی نیم ساعت تا چهل دقیقه دیگر انجام گرفت، وی پاسخگوی سؤالات ایران بود که ادامه این گفت‌و گو از نظرتان می‌گذرد.
آقای رسایی، موضوع این است که دولت احمدی‌نژاد در کنار محاسن بی‌نظیر و فراوانی که داشته، دارای معایبی هم بوده اما شما و همفکرانتان در اردوگاه اصولگرایی معایب فرضی دولت ایشان را که به زعم خودتان انحرافی بوده، بزرگنمایی کردید.
ما نگفتیم کلیت دولت انحراف پیدا کرده، ما می‌گوییم در مجموعه محاسن این دولت به معایب آن می‌چربد. درون دولت کسانی بودند که با حاشیه‌سازی محاسن دولت احمدی‌نژاد در حاشیه قرار می‌دادند و اتفاقاً یکی از بزرگترین ا نتقادات امثال بنده به عنوان کسی که همیشه از این دولت حمایت کردم و به این حمایت چه در سال 84 چه در سال 88 و پس از آن افتخار می‌کنم، همین حاشیه‌سازی‌ها بوده است. ما در مواقعی هم به دولت تذکر دادیم و همواره سعی کردیم مسائل را اصلی- فرعی کنیم و باکی هم نداشتیم که در مجلس به ما بگویند وکیل‌الدوله. وظیفه ما این بود به دولتی که شعارهای انقلاب را زنده کرده وقتی راه را کج رفت تذکر بدهیم.
اما دولت از مسیر اصلی که خارج نشده بود معایب دولت امری طبیعی است. هیچ دولتی عاری از عیب نیست. رهبری سال 91 در اوج حملات اصولگرایان به دولت که به بهانه جریان انحرافی صورت می‌گرفت، در دیدار با هیأت دولت دهم گفتند: دولت احمدی‌نژاد قطار انقلاب را به ریل اصلی بازگرداند.
بله، اما این‌که ما از دولت انتقاد کردیم...
شما انتقاد نکردید، شما با کلیدواژه جریان انحرافی برای دولت احمدی‌نژاد حاشیه‌سازی کردید.
ما نسبت به انحراف دولت موضع‌گیری کردیم ولی شما می‌گویید انحرافی وجود نداشته.
من می‌گویم ایراد و اشکال در هر دولتی یک امر طبیعی است.
یعنی شما می‌گویید دولت انحراف نداشته.
ایراد داشته، ولی انحراف نداشته، مگر می‌شود دولتی که به فرموده رهبری قطار انقلاب را به ریل اصلی بازگردانده را منحرف دانست؟ من از کلام رهبری استفاده می‌کنم.
انحراف یعنی چی، آیا خارج شدن از ریل است یا نه؟ آیا آقای مشایی که ما به عنوان رأس انحراف از او یاد کردیم، تلاش‌های دولت احمدی‌نژاد را قربانی خود نکرد؟ آقای مشایی چرا تایید صلاحیت نشد؟
آقای لنکرانی که مورد تایید آقای مصباح بود چرا در شورای نگهبان تایید نشد؟
ایشان صلاحیتش رد نشد انصراف داد،.
اما خودشان گفته‌اند که به دلیل قطعی شدن رد‌صلاحیت‌شان انصراف داده‌اند.
این ادعای شماست.
این را خود آقای لنکرانی تایید کرده‌اند.
چطور ادعای ثابت نشده را می‌توان گفت، اما درباره این دولت نمی‌توان ادعایی کرد؟ اگر مبنای شما را بپذیریم، پس ادعاهای ثابت نشده درباره دولت را هم باید قبول کنیم.
اصلاً مگر شورای نگهبان مرجع تشخیص انحراف دولت احمدی‌نژاد است؟ حرف ما همین است که ما می‌گوییم رهبر انقلاب باید مرجع تشخیص انحراف از خط انقلاب باشند. شما شورای نگهبان را جای رهبری گذاشتید.
شورای نگهبان صراحتاً اعلام کرد به دلیل انحرافات فکری ایشان رد صلاحیت شده است.
خب این نظر شورای نگهبان بوده است. اصلاً فرض می‌گیریم آقای مشایی انحراف هم داشته باشد، چه ربطی به دولت احمدی‌نژاد دارد؟
آقای احمدی‌نژاد تمام تلاشش را کرد تا صلاحیت آقای مشایی را بگیرد. رهبری در سال 84 با حکم حکومتی آقای معین را وارد انتخابات کرد، اما درباره آقای مشایی حاضر به انجام این کار نشد.
این دلیل می‌شود شما انقلابی‌ترین دولت تاریخ را با کلیدواژه جریان انحرافی بکوبید؟ ممکن است آقای مشایی را به شخصه من هم قبول نداشته باشم، حرف سر تضعیف دولت احمدی‌نژاد است.
منتقدین 2 دسته‌اند، یکی آن‌ها که اسم ما را گذاشتند وکیل‌الدوله، یکی هم شما که به ما می‌گویید چرا تن به مشایی ندادید. آقای احمدی‌نژاد گفت من و مشایی یکی هستیم، ولی می‌گویند چرا شما تایید نکردید.
نخیر، حرف ما چرایی حمایت شما از مشایی نیست، حرف ما چرایی تضعیف دولتی که رهبری آن را زنده کننده ارزش‌ها دانسته‌اند با کلیدواژه «انحراف» است.
انحراف در مورد بعضی افراد در دولت وجود داشته.
خب این انحراف بر خی افراد درباره بسیاری اطرافیان آقای هاشمی و خاتمی هم وجود داشته. آقای مهاجرانی الان کجاست؟ ایشان معاون پارلمانی آقای هاشمی بودند.
بله حرف ما همین است، در مجموع شاید انحراف دولت‌های هاشمی و خاتمی از دولت احمدی‌نژاد هم بیشتر بوده. ولی دریک مقطعی کاری صورت گرفت که دولت‌های قبلی جرأت آن را نداشتند. آن هم زمانی بود که آقای احمدی‌نژاد خانه نشینی کرد و اولین کسی که مقابل خانه‌نشینی او ایستاد چه کسی بود؟
ولی احمدی‌نژاد این داستان خانه‌نشینی را قبول ندارد، رهبری هم در جمع مردم فارس فرمودند هیچ مشکلی میان دولت و رهبری وجود ندارد. مشکل من با شما این است که مبنای سخنان من کلام رهبری است، اما شما شنیده‌ها و دیده‌های خود و همفکرانتان را مبنا قرار می‌دهید.
من زمان خانه‌نشینی 4 ساعت در منزل شخصی احمدی‌نژاد بودم.
باشد. احمدی‌نژاد حق دارد چند روز استراحت کند. شما چرا بیانات رهبری را مبنا قرار نمی‌دهید؟
در مجلس عده‌ای به شدت پیگیر عدم صلاحیت آقای احمدی‌نژاد بودند و رهبر انقلاب به مجلس پیغام دادند این کار غلط است و ما مقابل آن‌ها ایستادیم و گفتیم اجازه این کار را نمی‌دهیم نه به خاطر احمدی‌ژاد بلکه به خاطر این‌که می‌گفتیم همان رهبری که جلوی خانه‌نشینی احمدی‌نژاد ایستاد می‌گوید عدم کفایت کار غلطی است.
اما مسأله خانه‌نشینی را نه خود رهبری و نه خود احمدی‌نژاد تایید نکرده‌اند و این در خوشبینانه‌ترین حالت خطای فاحش اصولگرایان بود که به این مسأله دامن زدند. رهبری بارها حاکمیت دوگانه در دوره احمدی‌نژاد را قویاً رد کردند، اما اصولگرایان همواره به القای حاکمیت دوگانه دامن زدند.
حاکمیت دوگانه یعنی چی؟
یعنی همین چیزی که اصولگرایان همواره درصدد القای آن در دوره احمدی‌نژاد بودند.
ما گفتیم احمدی‌نژاد در آن مقطع یک اشتباه بزرگی کرد که قابل بخشش نبود.
این ادعای شماست، شما اگر قرار است میزان را کلام رهبری قرار دهید، نباید به این مسائل دامن می‌زدید.
چرا وقتی احمدی‌نژاد مصلحی را برداشت، رهبری مقابل او ایستاد. یعنی انحرافی وجود داشته که رهبری ورود پیدا کردند.
این ادعای شماست و نظر رهبری با شما متفاوت است.
خود آقای احمدی‌ نژاد زمانی که در خانه ایشان بودیم، گفت من رفتم به آقا گفتم با وجود مصلحی من نمی‌توانم کار کنم و مصلحی باید برود.
اصلاً فرض می‌گیریم چنین چیزی باشد، هرچند این ادعای شماست، اما این اسمش انحراف از انقلاب نیست.
احمدی‌نژاد گفت اگر چنین باشد، من دیگر نمی‌توانم در دولت بمانم. آقا هم فرمودند دیگر تکلیف با خودت است، ایشان هم گفت من می‌روم و فکر می‌کنم.
پس این شد انحراف؟
بله ایشان 11 روز خانه‌نشینی کرد.
احمدی‌نژاد گفته من می‌روم و فکر می‌کنم، رهبری هم قبول کردند. این چه جفایی است که شما به احمدی‌نژاد و رهبری می‌کنید.
من از شما سؤال می‌کنم مگر آقا ابتدای امسال نفرمودند دولت آینده باید محاسن دولت احمدی‌نژاد را داشته و معایب آن را نداشته باشد؟
بله طبیعی است، بالاخره هر دولتی معایب و محاسنی دارد. ما که نگفتیم دولت احمدی‌نژاد معصوم است.
معایب دولت احمدی‌نژاد چیست؟
خیلی چیزها می‌تواند باشد. خود من به دولت انتقادهای زیادی دارم، اما ملاک و معیار تشخیص انحراف دولت چیست؟
ما عملی که احمدی‌نژاد در مجلس انجام داد را انحراف می‌دانیم.
حرف ما هم همین است که شما چرا اسم اشتباه‌های دولت را انحراف می‌گذارید؟ رهبری هم گفتند کار آقای احمدی‌نژاد اشتباه بوده و همه هم پذیرفتند اما رهبری هیچ‌گاه از کلیدواژه انحراف استفاده نکردند.
ما خودمان مخالف آقای لاریجانی بودیم و نسبت به مواضع ایشان معترض بودیم. به احمدی‌نژاد هم گفتیم این CD ربطی به مسأله استیضاح ندارد که شما می‌خواهید آن را پخش کنید. این را ما انحراف می‌دانیم. این را ما یک کار غلط می‌دانیم.
اما انحراف با کار غلط توفیر دارد.
رهبری در دیدار با مردم آذربایجان فرمودند این کاری که اتفاق افتاد هم خلاف شرع بود و هم خلاف قانون بود.
آقای رسایی خود شما گفتید که رئیس جمهور معصوم نیست.
انحراف همین است دیگر، ما این‌ها را غلط می‌دانیم.
این‌گونه باشد که شما با هیچ دولتی نمی‌توانید کنار بیایید. به همه دولت‌ها یک انگ انحرافی می‌زنید و خلاص، هر دولتی بالاخره حتماً اشتباهاتی خواهد داشت.
شاید یک جریان رسانه‌ای در داخل و بیرون کشور از این مسأله سوء‌استفاده کرده باشند.
همین، من می‌خواهم بگویم شما این هوشمندی را نداشتید که بدانید در زمین چه کسی بازی می‌کنید. برای نخستین‌بار واژه جریان انحرافی از سایت آقای هاشمی بیرون آمد.
ما آنجایی که دولت احمدی‌نژاد در ریل بود، حمایت کردیم، جایی که بیرون زد، تذکر دادیم.
اما رهبری فرمودند دولت احمدی‌نژاد قطار انقلاب را به ریل اصلی بازگرداند. از شما انتظار می‌رفت این بصیرت را بروز می‌دادید.
بله، اما وقتی از ریل خارج شد، ما در برابرش ایستادیم و آن را به ریل بازگرداندیم.
رهبری سال 91 گفتند به ریل اصلی بازگشت و شما می‌گویید از ریل خارج شد؟ و ما آن را به ریل بازگرداندیم؟ این ادعای کمی نیست.
من سؤال می‌کنم این جمله رهبری یعنی چی؟ «کار آقای احمدی‌نژاد خلاف شرع و قانون بوده است؟»
یعنی آقای احمدی‌نژاد معصوم نیست و احتمال اشتباه از ایشان می‌رود.
آفرین. به نظر شما این انحراف نیست؟
نخیر این اشتباه است. احمدی‌نژاد هم اشتباهش را قبول کرد.
پس انحراف یعنی چی؟
آقای رسایی شما اصولگرایان با کلید واژه جریان انحرافی ذهن مردم را مشوه کردید و نتیجه آن را هم در انتخابات دیدید و به ضرر خودتان هم شد.
یک تیمی اطراف احمدی‌نژاد بود که همواره سعی می‌کرد احمدی‌نژاد را از ریل خارج کند ما به آن تیم می‌گفتیم انحرافی از واژه جریان هم استفاده نمی‌کردیم یک حلقه بود. برای نخستین بار رهبری در دولت نهم فرمودند آقایان کاری نکنید حاشیه سازی‌ها سبب شود شما را متهم بکنند.
باشد. شما هم همانقدری که آقا فرمودند می‌گفتید نه بیشتر. ببینید آقا چقدر به این مسأله فرعی ضریب می‌دهند و شما چقدر ضریب می‌دهید.
دولت اصلاحات آیا منحرف شده بود یا نه؟
به زعم من شده بود.
بله اما رهبری در باره دولت اصلاحات هم هیچ‌گاه واژه انحراف را به کار نبردند.
شما هم به کار نبردید.
درباره دولت احمدی‌نژاد حرف ما این است که انحرافاتی وجود داشت اما به ریل بازگشت.
این حرف شما با بیان رهبری در تضاد و تناقض است. حداقل این را بپذیرید.
از این موضع منصفانه‌تر نیست که من بگویم درجمع‌بندی محاسن دولت از ضررهایش بیشتر است.
اما رهبری چیز دیگری می‌گویند. شما که ادعای ولایتمداری دارید همان بیان رهبری را ترویج کنید.
شما می‌گویید هر کاری احمدی‌نژاد کرد من باید می‌گفتم احسنت ولی من این کار را نمی‌کنم همین حالا هم نسبت به دولت آقای روحانی همین نظر را داریم می‌گویم آقای روحانی رأی آوردی اگر خلاف رهبری اقدامی کردی جلویت می‌ایستیم.
آقای رسایی رهبر انقلاب زمانی در مقطع پس از انتخابات ندای این عمار سر دادند ولی شماخودتان را درباره مسأله‌ای به نام انحراف عمار پنداشتید. شما مدعای خود درباره انحراف دولت احمدی‌نژاد را در کنار فتنه قرار دادید.
ما تا می‌توانستیم حمایت کردیم.
آقای رسایی مسأله انحراف ادعایی شما خطر بیشتری داشت یا فتنه ضدانقلاب؟
ما از آن رأیی که به احمدی‌نژاد دادیم کوتاه نیامدیم و در برابر فتنه هم ایستادیم.
اما شما در پازل آقای هاشمی بازی کردید. شما مواضع آقای جلیلی در مورد دولت احمدی‌نژاد را ببینید. آقای لنکرانی می‌گویند ما با انحراف و فتنه زاویه داریم. آیا این دو در کلام رهبری هم‌سنگ هستند؟
ما الان هم می‌گوییم.
اتفاقاً انحراف همین‌جاست که بگویید انحراف و فتنه به اندازه هم خطرناکند بلکه انحراف بزرگ‌ترین خطر از صدر اسلام است.
ما 4 برابر انحراف در همین هفته‌نامه 9دی مطلب علیه فتنه نوشتیم ولی من از شما سوال می‌کنم آقای مشایی در باره فتنه یک موضع‌گیری کرده؟
من حامی آقای مشایی نیستم و از موضع حمایت از ایشان هم سخن نمی‌گویم. حرف من این است که چرا رفتار اصولگرایان با ولایت فقیه اینقدر زاویه دارد؟
شما واقعاً از آقای مشایی انتقاد دارید؟
بله
انتقادهای شما چیست؟ اگر بگویی از روزنامه ایران اخراجت می‌کنند.
تا به حال که نکرده‌اند.
اگر انتقاد می‌کردی اخراج می‌شدی. چه انتقادی به مشایی داری.
من برخی مواضع آقای مشایی را نمی‌پسندم ولی اینقدر بصیرت داشتم که اگر در روزنامه ایران هم کار نمی‌کردم دولت زنده‌کننده ارزش‌ها را منحرف نخوانم.
شما در وبلاگ شخصی خودت به مشایی انتقاد کرده‌ای.
اگر قرار بود همان کاری را که شما بکنید ما هم بکنیم پس فرق ما چی بود؟
ما چه کار کردیم.
شما فتنه را فراموش کردید و انحراف را بزرگنمایی کردید. شما مسائل را اصلی، فرعی نکردید.
من حیث‌المجموع اگر توصیه‌ها و تذکرات رهبری و ما نبود شاید دولت احمدی‌نژاد به ریل اصلی باز نمی‌گشت.