یکی از مراجع تقلید قم با محکوم کردن لشکرکشی عربستان و امارات به بحرین برای سرکوب مردم این کشور گفت: آنها باید بدانند که این لشکرکشی برای آنها بسیار گران تمام می‌شود.

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به فرارسیدن سال جدید و عید نوروز اظهار داشت: عید نوروز یک عید اسلامی نیست ولی عید عرفی و مبارکی است و می‌توانیم در این عید به گونه‌ای رفتار کنیم که رضایت امام زمان (عج) حاصل شود.
وی با تاکید بر پرهیز از توجه به خرافات در ایام عید تصریح کرد: توجه به مسائل خرافی طبق اطلاعاتی که به دست آمده است، کم شده و در ارتباط با چهارشنبه آخر سال مردم و جوانان آگاه شده‌اند.

نوروز به مسابقه تشریفات تبدیل نشود
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اگر عید جنبه خرافی پیدا کند، مورد تایید اسلام نیست، بیان داشت: اسلام مسائلی مانند خانه‌تکانی، نظافت، صله رحم و کمک به نیازمندان را تایید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مردم باید جنبه‌های مثبت عید نوروز را مورد توجه قرار دهند، یادآور شد: نباید عید نوروز به مسابقه تجملات و تشریفات تبدیل شود و مردم مسلمان ایران به این مسائل که مورد عنایت امام زمان است بیش از پیش توجه خواهند کرد.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود لشکرکشی امارات و عربستان به کشور بحرین را محکوم کرد و گفت: کشوری به ظاهر اسلامی برای قتل عام مردم به یک کشور دیگر نیرو فرستاده و این مسئله‌ای عجیب است.
وی با اشاره به اینکه اعتراض مردم بحرین به صورت مسالمت‌آمیز دنبال شده و افراد معترض مسلح نیستند، یادآور شد: غربی‌‌ها سالیان طولانی ادعای دموکراسی داشته و با همین ادعا به سرکوب مخالفان خود می‌پرداختند.

نمره غرب در تحقق دموکراسی صفر است
آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: در این شرایط که مردم برای دموکراسی بر ضد دیکتاتوری قیانم کرده‌اند، آنها به حمایت از دیکتاتورها پرداخته‌اند.
وی با تاکید بر اینکه نمره غرب در تحقق دموکراسی صفر است، اظهار داشت: دیگر کسی ادعای غرب در این زمینه را باور نخواهد کرد، چرا آنها در مسئله حقوق بشر تنها به فکر منافع خودشان هستند.
این مرجع تقلید خطاب به حاکمان عربستان و امارات گفت: حکام این کشورها باید بدانند که این لشکر‌کشی برای آنها ارزان تمام نخواهد شد و آنها باید هزینه‌های بسیاری بپردازند.
وی اضافه کرد: این مسئله برای حکام عربستان و امارات بسیار گران تمام می‌شود و به نفع آنها‌ست که خود را از این مهلکه کنار بکشند.
آیت‌الله مکارم شیرازی به طرح بهانه پیمان دفاعی از سوی این کشورها برای لشکرکشی به بحرین یادآور شد: آیا منظور از پیمان دفاعی قتل‌عام ملت است.
وی تصریح کرد: ملتی به دلیل اینکه خواسته مشروع دارند قتل‌عام شده و نیروهای خارجی نیز برای سرکوب مردم وارد می‌شوند، آیا حتی یک کودک نیز چنین منطقی را می‌پذیرد؟

انسان‌ها از سونامی ژاپن درس عبرت بگیرند
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به سونامی در کشور ژاپن اشاره کرد و یادآور شد: وقوع چنین فاجعه‌ای ناراحت کننده است و دعا می‌کنیم که خداوند نجاتشان دهد.
وی با اشاره به اینکه در این حوادث درس عبرت نیز نهفته است، بیان داشت: قوی‌ترین کشور صنعتی جهان در برابر حوادث طبیعی ضعیف و ناتوان است و همه انسان‌ها باید درس عبرت بگیرند و مغرور نشوند.