تاسف ما از برخی‌هاست که خود را به عنوان سخنگوی دولت در رسانه‌ها جا می‌زنند اما در واقع سخنگوی ایالات متحده آمریکا هستند و ما به آنها می‌گوییم که ملت ایران در کنار تقاضایی که برای تغییر وضعیت معیشتی حاضر دارند، هرگز از اعتقادات خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.

صفار هرندی سخنران پیش از نماز جمعه این هفته تهران درباره دیپلماسی نرمش قهرمانانه و چگونگی روابط دیپلماتیک و نه استراتژیک با آمریکا، گفت: در هفته‌های اخیر شاهد جریان و نگاهی جدید به مسائل بودیم که شاید در نگاه اول با عادات معمول ما متفاوت باشد، اما همچنان که بارها تاکید شده است تمامی تحرکات در چارچوب دیپلماسی عمومی نظام و چارچوب اختصاصی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی افزود: این حرکت در جهت تغییرات تاکتیکی بوده و مانور نظامی برای حل مسائل بین‌المللی است و قطعا در چارچوب اصول قابل قبول نظام خواهد بود. همچنین این تغییر، که قرار است راهگشای مسائل باشد به تعبیر حکیمانه مقام معظم رهبری "نرمش قهرمانانه" نامیده شده است.
صفارهرندی با اشاره به مطرح کردن عنوان نرمش قهرمانانه برای گفت‌وگو با آمریکا خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها از این عنوان استفاده کرده‌اند و اخیرا نیز در سخنانی که در جمع پاسداران و سپاهیان داشتند، آن را مطرح کرند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه‌ای از سوره فتح قرآن کریم، گفت: این آیه به مقعطی اشاره می‌کند که بی‌شباهت به شرایط فعلی نیست. هرچند که نمی‌توانیم ادعا کنیم که شباهت آنها مو به مو است. البته افرادی طی این مدت این دوران را به صدر اسلام تشبیه کردند که باعث تضادهایی در جامعه شد، ولی این آیه به این اشاره دارد که بعد از صلح حدیبیه وضعیتی صورت گرفت که دست مشرکان و مومنان از یکدیگر کوتاه بود، ولی قطعا خداوند در این دوره صلاح‌ دیده بود که وضعیت به این منوال بگذرد، البته بندگان خدا قطعا از درک دلایل آن عاجز هستند. حالت امروز نرمش قهرمانانه و گفت‌وگو با جریان استکبار هم تا حدی به این مسائل شباهت دارد.
وی با تاکید بر این‌که گفت‌وگوها با آمریکا به منظور دستیابی به انرژی هسته‌ای است، ‌افزود: کاروان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل که رییس جمهور در آن حضور داشت بر اعتماد مقام معظم رهبری و اختیاراتی که از سوی وجدان بیدار انقلابیان و مردمی که رییس جمهورشان را با رای قابل توجهی انتخاب کرده بودند،تکیه داشت و حرکتش در مسیر مبانی نظام بود و هیچ تغییری در آن صورت نگرفت.
صفارهرندی با تاکید بر این‌که طرح گفت‌وگو با آمریکا برای همه دولت‌های پیشین هم قابل اجرا بود، خاطر نشان کرد: در پیش گرفتن این روش قطعا برای همه دولت‌ها میسر بود و آنها می‌توانستند در چارچوب خط قرمزهای نظام از روش‌های خود مدد بجویند، ولی مقام معظم رهبری به رییس جمهور جدید اعتماد کردند و رییس جمهور نیز از قبل از انتخابات شعارهایی مبنی بر داشتن ایده‌ای جدید برای بهبود اوضاع داشت و نکته قابل توجه این بود که او نسبت به بهبود روابط با جهان امیدوار بود و ملت نیز به او اعتماد کردند و در انتخابات به او رای دادند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این تاکتیک‌های کنونی ناظر بر تغییر اصول نبوده و ما همچنان با تکیه بر مبانی اسلامی و در مسیر مورد نظر مقام معظم رهبری و به پشتیبانی همان رهنمودهای رهبری انقلاب اسلامی و مسیر شهیدان حرکت می‌کنیم، ولی امروز از یک روش دیگر که اسلام آن را منع نکرده پیش می‌رویم و باید به یاد داشت که ائمه و معصومین(ع) نیز در مقاطعی برای رسیدن به مقصود از راه و روش جدیدی توسل می‌جستند.
وی گفت: هر چند دشمنان به منظور تحریک ما می‌گویند نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای بین‌المللی مجبور به گفت‌وگو شده است، ولی عیبی ندارد، بگذارید آنها بگویند، ولی آیا این طور نبوده که در کل دنیا اتفاق جدید افتاده که ما نیز روش جدیدی را درپیش گرفته‌ایم.
صفارهرندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوال خبرنگاری از کریستین امانپور، خبرنگار و تحیلیلگر آمریکایی افزود: هر چند که به نظر می‌آید این خبرنگار نسبتی با ایرانی‌ها دارد، ولی متاسفانه روش دیگری را در پیش گرفته است. در هر صورت امانپور در حاشیه سخنرانی رییس خبیث رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که شما صحبت‌های نتانیاهو و وقایع چند روز گذشته را چطور ارزیابی می‌کنید،گفت: من در این چند روزه هر بار در محفلی از تحولات اخیر صحبت کردم همگی متفق‌القول بودند که اگر بین ایران و آمریکا توافقی صورت پذیرد این توافق بزرگترین اتفاق در جهان بوده و مشابه آن توافق پس از جنگ سرد در دنیا صورت گرفت.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در توضیح جنگ سرد باید بگویم که پس از جنگ جهانی دوم و بالا گرفتن درگیری‌ها بین دو ابر قدرت شوروی و غرب حالتی به ظاهر صلح‌آمیز برقرار شد که به آن جنگ سرد می‌گفتند. حال سوال من این است که چه اتفاقی در جهان افتاده است که این تحلیلگر به وجود آمدن توافق میان ایران و آمریکا را با توافق دو ابر قدرت در زمان جنگ سرد مقایسه می‌کند؟ وقتی چنین تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایی به کار برده می‌شود معلوم است چه خبرهایی است.
وی با تاکید بر این‌که گفت‌وگوی ایران و آمریکا نیاز هر دو طرف است، خاطر نشان کرد: ما منکر این امر نمی‌شویم که برای تعامل به گفت‌وگو با دنیا و آمریکا نیازمندیم، آنها هم نیازمندند از سوی دیگر ما حداقل برای از بین بردن شرارت‌های آنها مانند تحریم‌هایی که به صورت ظالمانه بر ما روا داشته‌اند، نیز نیازمند به این گفت‌وگو‌ها هستیم و مجبور هستیم گشایشی در روابط‌مان حاصل کنیم.
صفارهرندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطره‌ای از زبان یکی از روسای کشورهای همسایه و گفت‌وگوی او با رییس CIA آمریکا گفت: رییس CIA در اوایل درگیری‌های سوریه اعلام کرده است که باید به فکر منطقه بدون بشار اسد باشیم و در این حین رییس یکی از کشورهای همسایه به او گفته است که چطور می‌توانی چنین چیزی را بگویی و رییس CIA به او می‌گوید از آنجا که من رییس بزرگترین سازمان اطلاعاتی دنیا هستم اطلاعاتی را دارم که طبق آنها اسد تا سه ماه دیگر از سوریه خواهد رفت، ولی می‌بینیم که با گذشته سه سال از آن جریان دولت سوریه قدرتمندتر از گذشته همچنان پابرجاست.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آمریکایی‌ها عادت کرده بودند که در گذشته هر زمان که خواستند با نیروهای مسلح خود وارد کشورهای دیگر شده و آنها نیز در همان اوایل تسلیم خواسته‌های آمریکا بشوند، اما با گذشت زمان آمریکا‌یی‌ها متوجه شدند که اگر تا دیروز فقط ایران در برابر خواسته‌های آنها کوتاه نمی‌آمد و اگر تنها حزب‌الله و مقاومت فلسطین در برابر آنها ایستادگی می‌کرد، امروز حزب‌الله در سایر کشورهای اسلامی نیز به وجود آمده و سوریه نیز در مقابل آنها ایستادگی می‌کند. هر چند آنها فکر می‌کردند که با شکست سوریه پیوند مقاومت در سراسر منطقه شکسته می‌شود، ولی امروز می‌بینیم که مقاومت همچنان پابرجاست.
وی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با گفت‌وگو با آمریکا گفت:‌ از سخنان ظریف و ارزیابی او از وقایع پس از سازمان ملل بسیار خوشحال هستم؛ چرا که او این رفت و آمدها و گفت‌وگو‌ها را جدال و جنگ خواند و تاکید کرد وقتی قرار است جنگی باشد در آن جنگ شما باید مراقب حریف خود باشید؛ چرا که گفته می‌شود دیپلمات خوب کسی است که لبخند به لب داشته باشد و خنجری در پشت.
صفارهرندی با انتقاد از سخنان وزیر خارجه آمریکا، گفت: در حالی است که رییس جمهور کشورمان با اختیارات تام از سوی مقام معظم رهبری و در چارچوب خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی برای حل مشکلات به سازمان ملل رفته بود وزیر امور خارجه آمریکا برخلاف تعهدات و گفته‌هایی که انجام شده بود، وقتی به خبرنگاران و رسانه‌ها رسید، حق غنی‌سازی اورانیوم در ایران را به رسمیت نشناخت و گفت هیچ یک از مسوولان موافق حق غنی‌سازی ایران نیستند و هیچ تغییری در این زمینه صورت نخواهد گرفت.
پس از این‌که صفار هرندی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از بدقولی وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور سخن گفت، تعدادی از حاضران در نماز جمعه شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و هرندی در واکنش به آنها گفت: مگر من شعار دادم که شما جواب من را می‌دهید.
البته وی بلافاصله پس از اعتراض به شعار دهندگان گفت: این خشم به واسطه خاطرات گذشته این مردم است و این می‌تواند پیام ما باشد.البته شعار مرگ بر آمریکا زمانی تقویت و بیشتر خواهد شد که مردمی که خنجر آمریکایی‌ها در سینه، پشت و حنجره‌ فرزندانشان نشسته و این خاطرات گذشته با طراحی مکارانه امروز آنها در پشت قیافه دیپلماتیک آنها ضمیمه شود و در پشت این ظاهر دوستانه دشمنی‌های خود را ادامه دهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تاسف ما از برخی‌هاست که خود را به عنوان سخنگوی دولت در رسانه‌ها جا می‌زنند اما در واقع سخنگوی ایالات متحده آمریکا هستند و ما به آنها می‌گوییم که ملت ایران در کنار تقاضایی که برای تغییر وضعیت معیشتی حاضر دارند، هرگز از اعتقادات خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.