چرا افراد خدوم این کشور را دلسرد می‌کنید؟ چرا خبرهای خلافی را در گوش شما زمزمه می‌کنند و شما زود می‌پذیرید و می‌گویید اینها را ما از دادگاهی به دادگاهی بردیم. کشور قانون دارد، حساب و کتاب دارد. نباید از سر ندانم کاری با حرفهای بی‌مبنا و گاهی ساده انگارانه یک قوه‌ را تخریب کنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برگزاری هفته قوه قضاییه و تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در این هفته گفت: بحمدالله هفته قوه قضاییه هفته پر برکتی است که هم یادآور تلاشهای شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و یارانش و هم فرصتی مغتنم برای ارائه گزارش عملکرد ما به مردم است.

وی با تأکید بر اینکه ارائه گزارشها و عملکردها به معنای بدون اشکال بودن قوه قضاییه نیست افزود: همه ما می‌دانیم تا رسیدن به آن مقصد عالی اسلامی فاصله داریم و با وجود تلاشهای بی‌وقفه‌ای که مسئولان و بدنه دستگاه قضایی دارند هنوز تا رسیدن به آن مقصد فاصله وجود دارد و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید با تلاش بیشتر این فاصله را کم کنیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: هفته قوه قضاییه امسال هم بحمدالله خوب برگزار شد و ما خصوصاً از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم و خصوصاً از اینکه نسبت به قوه قضاییه همیشه لطف داشته اند. تشکری که ایشان از قوه قضاییه و خدمات قضات شریف و کارکنان زحمتکش این دستگاه انجام می‌دهند مایه دلگرمی است و ان‌شاءالله همه بیشتر تلاش کنند تا مشکلات برطرف شود.

آیت الله آملی لاریجانی از آمادگی دستگاه قضایی در شنیدن نقدهای سازنده و دلسوزانه خبر داد و افزود: دستگاه قضایی مشکلات زیادی دارد و باید این مشکلات را در حد وسع برطرف کنیم. توقع مردم عزیز و وظیفه الهی ما هم همین است و باید نصح ناصحان را گوش کنیم. البته نقد غیر از تخریب است و ما هم خودمان باید نقاد باشیم و هم از نقد عادلانه دیگران استفاده کنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه نقد سالم و عادلانه موجب حرکت است تأکید کرد: تخریب و گاهی خروج از موازین حق و انصاف در ارزیابی‌ها موجب دلسردی افراد زحمتکش در دستگاه قضایی می‌شود.

آیت الله آملی به سخنان اخیر درباره قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اخیراً امام جمعه محترم مشهد مطالبی را در هفته قوه قضاییه بیان داشته اند که البته بنا ندارم به شخص بپردازم اما محتوای آنچه که ایشان گفتند توقعات خاصی از دستگاه قضایی است که چه بسا از عهده قوه قضاییه خارج است.

وی ادامه داد: ایشان گفته‌اند که مردم ایران با قوه قضاییه سه مشکل دارند که یکی بحث مواد مخدر است. اگر قوه با قاطعیت وارد میدان شود، مسئله حل می شود. اینکه مواد مخدر بلایی خانمانسوز است حرف کاملاً درستی است که قوه قضاییه نیز بر آن پافشاری دارد اما حل مشکل مواد مخدر فقط به دست قوه قضاییه نیست که بگویند اگر قوه قضاییه با قاطعیت برخورد کند، مسئله کلاً حل می‌شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: توقعمان این بود که زحمات این دستگاه دیده بشود انصافش این است که بگوییم که در این دوره دستگاه قضایی در برخورد با مواد مخدر واقعاً خوب عمل کرده است. البته من نمی‌خواهم قیاس کنم ولی شاید بشود گفت در هیچ دوره‌ای این قدر سختگیری نبوده است.

در حال حاضر نیروی انتظامی و استانهایی که محل ورود مواد مخدر بودند شهادت می دهند که با سختگیری‌هایی که شده واقعاً مسیرهای جابجایی مواد مخدر عوض شده و بخشی از مواد مخدر از مسیر آبی حرکت می‌کنند چون می‌ترسند و ما باید این زحمات قوه قضاییه را ببینیم.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که سر منشأ بسیاری از مفاسد و جرایم همین مواد مخدر است ما به این مطلب کاملاً واقفیم و لذا برخوردهای قوه قضاییه قاطع و محکم بوده است.

رئیس قوه قضاییه موضوع برخورد با مفاسد اخلاقی از سوی قوه قضاییه را بخش دیگری از سخنان امام جمعه مشهد اعلام کرد و گفت: به گفته ایشان این قابل تحمل نیست که چند دختر و پسر لاابالی به نظام دهن کجی کنند. این سخن واقعاً صحیحی است.

متأسفانه متولیان امور فرهنگی در کشور به این موضوع توجه نکردند. حجاب و عفاف یک مسئله اساسی در کشور است منتها بحث برخورد بحث آخر است. من سال اولی که رئیس جمهور این کشور گفت که آقا چه کار دارید به اینکه چهارتا تار موی کسی بیرون باشد گفتم که قانون ما بی حجابی و بدحجابی را جرم و شرع ما این را خلاف شرع دانسته است و خلاف شرع آشکار را باید نهی کرد و جلوی جرم را گرفت. منتها این مسئله که توقع را از قوه قضاییه بالا ببرند اشتباه است.

رئیس دستگاه قضا افزود: قوه قضاییه باید به اندازه توانش در مقابل این جرم بایستد، ما موظف هستیم برخورد کنیم منتها آیا شرعاً هم جایز است در جایی که امکاناتمان کم است دختر و پسر جوان مردم را که تخطی کرده‌اند کنار اشرار، قاچاقچی مواد مخدر و کنار آدمهایی شروری که ممکن است اصلاً کارشان روسپیگری باشد بیندازیم و آیا این درست است که بگوییم در این اشکالاتی که هست نه از ناحیه کمبود نیرو، نه کمبود امکانات، نه ضعف قانون هیچ توجیه بردار نیست!

آخر چرا ما چنین قضاوتهای نادرستی می‌کنیم چرا که اولین مسئله، زندانهای ما است. آیا ما حق داریم واقعاً دختر و پسر جوان مردم را که حالا یک تخطی اینطوری کرده‌اند که البته گناه و خلاف شرع و قانون هم هست کنار زندانیان خطرناک بفرستیم؟ وجود زندان های کافی و دارای طبقه بندی یک ضرورت است که متوقف بر وجود امکانات بسیاری است. چرا باید ادعا کرد که هیچ توجیهی قابل قبول نیست.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: از طرف دیگر چرا ما کوتاهی دستگاههای اجرایی، کوتاهی متولیان فرهنگی درون دولت و خارج از دولت را به پای قوه قضاییه می‌نویسیم؟ قوه قضاییه به تنهایی می‌تواند این مسئله را حل کند؟ این اشتباه بزرگی است. بحثهای پیشگیری برای ما ثابت کرده که این امکانپذیر نیست، پیشگیری در این مسئله بر برخورد مقدم است.

رئیس قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم را وظیفه همگانی برشمرد و گفت: باید همه قوا و تمام ارکان نظام، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، مبلغان، ائمه جمعه و جماعات در پیشگیری از وقوع جرم وارد شوند. مخصوصاً ائمه جمعه که در شهرها قدرتی دارند چرا خودشان را از مسئله کنار می‌کشند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: برای ریشه‌کن کردن فساد و جرم باید قلوب جوانها را جذب کنیم. ما گر چه باید با کسانی که تجاهر به فساد می‌کنند برخورد کنیم ولی باید بدانیم مطلوب این است که ما با دعوت حقیقی و با دعوتی که شرایط دعوت حقیقی اسلامی دارد، قلوب را جذب کنیم که اینکار پیشگیرانه و درست است و با اینکار بسیاری از جرایم قابل دفع است.

رئیس قوه قضاییه به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و افزود: موضوع گلایه‌آمیز دیگری که مطرح شده مسئله مفاسد اقتصادی است ایشان با نوعی تعبیر توبیخ آمیز گفته‌اند که این مسئله برای جامعه قابل قبول نیست و در دو سال اخیر در مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط ما خبر بعد از خبر می‌شنویم. بعد گفته‌اند که اگر فساد اقتصادی نبود چرا بزرگش کردید؟ اگر فساد اقتصادی بود تأمل چرا؟ و چرا از این دست به آن دست، از این دادگاه به آن دادگاه، از این دادسرا به آن دادسرا، از این بازخواست به آن بازخواست؟ بنده در پاسخ عرض می کنم آیا واقعاً اینطور بوده و ما پرونده را از دادسرایی به دادسرایی، از دادگاهی به دادگاهی دیگر فرستادیم؟ آخر چرا حرفهای خلاف می‌زنید البته درست است که پرونده فساد بزرگ اول در دادسرای خوزستان تشکیل شد اما بعد چون تشخیص داده شد که آنجا نمی‌شود به همه جوانب رسیدگی کرد به تهران احاله شد تا تحت نظارت دادستان کل کشور رسیدگی شود و واقعاً در این رابطه تلاش عظیمی صورت گرفت.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: امام جمعه محترم در لابه‌لای کلام می‌فرمایند که توقع مردم از دستگاه قضایی شهید بهشتی و شهید لاجوردی است. خوب یکی از خصوصیات شهید بهشتی این بود که مظلوم بود واقعاً مظلوم بود، حالا هم همینطور است. ببینید ما ظرف دو سال بخش عمده‌ای از توان دستگاه قضایی را اعم از قضات و کارشناسان متعدد به کار گرفته‌ایم آنوقت آقای رئیس جمهور محترم در تلویزیون مقابل میلیونها نفر گفتند که ما که نفهمیدیم چه شد؟ بعد با تمسخر گفتند البته فهمیدیم چه شد.

رئیس قوه قضاییه افزود: در بدو ورود به بحث مفسده اقتصادی و مشکل اخیر می‌گفتند قوه قضاییه توان برخورد ندارد اما ما برخورد کردیم. در این پرونده عده زیادی متهم هستند عده زیادی هنوز کارشان تمام و پرونده‌شان رسیدگی نشده عده‌ای حکم قطعی گرفتند و در مسیر اجراست اما صحبت ما این است که درست نیست کسانی که باید دلسوزی برای کل نظام کنند قوه قضاییه را زیر سؤال ببرند خوب ما هم بخشی از این نظام هستیم و به وظایفمان عمل می کنیم.

چرا افراد خدوم این کشور را دلسرد می‌کنید؟ چرا خبرهای خلافی را در گوش شما زمزمه می‌کنند و شما زود می‌پذیرید و می‌گویید اینها را ما از دادگاهی به دادگاهی بردیم. کشور قانون دارد، حساب و کتاب دارد و با توجه به شرایط و مصالح عمومی، محاکم ما الان محاکمی نیست که یک مرحله ای باشد. در حال حاضر طبق قانون قاضی در دادگاه بدوی رای می‌دهد و باید برود دادگاه تجدیدنظر رسیدگی کنند و اگر اشتباهی هست بر‌گردد. حتی اعمال ماده 18 را برای همین گذاشتند و اعاده دادرسی در امور کیفری را نیز برای همین گذاشتند که اگر خدای ناکرده بعد از حکم قطعی هم اشتباهی هست، اصلاح شود.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: در بحث ارز هم گفتند دستگاه قضایی اگر برخورد کند مسئله حل می‌شود. واقعاً اینطور است؟ ارز مسئله‌اش در کشور واقعاً ریشه‌های مختلف داشت البته تخلف هم بود و قوه قضاییه هم برخورد کرد ولی مشکل ارز واقعاً فقط این نیست.

رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: نباید از سر ندانم کاری با حرفهای بی‌مبنا و گاهی ساده انگارانه یک قوه‌ را تخریب کنیم. البته این حرفی که امروز مطرح کردم برای این نیست که تنها به یک فرد اشاره کنم بلکه برای این است که گاهی این حرفها از تریبون های دیگر هم تکرار می‌شود ولی باید توجه کنیم این فسادهایی که آقایان مطرح می کنند، راه حل ریشه کنی آن فقط برخورد قوه قضاییه نیست ما چرا نمی‌خواهیم این را قبول کنیم؟

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ما توقعمان این است که خطاهای ما را ناصحانه گوشزد کنند و اشتباهات دستگاه قضایی را دلسوزانه مطرح کنند نه آنکه بدون اطلاع از مراحل پرونده و کیفیت دادرسی سخنان بی مبنا و بازاری تحویل داده شود. نباید سطح توقعات مردم را آنقدر بالا ببریم که هر کس در کوچه و خیابان راه می‌رود بگوید آقا هر خرابی هست زیر سر قوه قضاییه است.