عضو هیات علمی دانشگاه علامه: افزایش نرخ سود، ۴۰ درصد تورم دستوری به کشور تحمیل کرد/ برخی‌ها در دولت، به جای سیاستگزاری اقتصادی، به دنبال نظریه‌پردازی هستند/کسی که مسئولیت اجرایی دارد، باید به فکر حل مشکلات اقتصادی مردم باشد و نمی شود در مسئولیت اجرایی، تئوری های کتاب های درسی را دنبال کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛  محمد قلی یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه علامه با برشمردن 4 خطای استراتژیک دولت اظهار کرد: دولت یازدهم در برخورد با مشکل رکود تورمی چهار خطای استراتژیک مرتکب شده و تا این 4 خطا اصلاح نشود نمی توانیم انتظار دستاوردی را در اقتصاد کشور داشته باشیم.
وی با انتقاد از تیم اقتصادی دولت گفت: اولین خطا این است که تیم اقتصادی دولت به جای سیاست گذاری اقتصادی به نظریه پردازی می پردازند.
این اقتصاددان اضافه کرد: کسی که مسئولیت اجرایی دارد، باید به فکر حل مشکلات اقتصادی مردم باشد و نمی شود در مسئولیت اجرایی، تئوری های کتاب های درسی را دنبال کرد.
یوسفی بیان کرد: قوانین اقتصادی مستقل از قوانین اجتماعی عمل نمی کنند و تا نگرش مسئولان اقتصادی ما در این زمینه تغییر نکند، مشکلات نهادی ما همچنان پابرجا باشد و نمی توان انتظار برطرف شدن مشکلات اقتصادی را داشت.
وی در خصوص خطای دوم دولت عنوان کرد: تمام تلاش های دولت بر این متمرکز است که چگونه کسری بودجه دولت را جبران کند، اما مسئله مهم ریشه یابی علت این کسری بودجه است، که در این مورد متاسفانه تلاشی صورت نگرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه با انتقاد از بزرگ شدن دولت تصریح کرد: آنچه که در خیلی از موارد باید به آن فکر می کردند این است که چرا دولت مرتب بزرگ می شود و هزینه هایش دست نخورده می ماند و به دنبال آن مسئولین فقط به فکر افزایش درآمد می افتند تا بتوانند از طریق افزایش درآمد خلاهای موجود را پر کنند.
یوسفی گفت: این عملکرد دولت در این زمینه مشکل را که حل نمی کند و حتی اشکالات جانبی دیگری به اقتصاد کشور وارد می سازد.
وی با انتقاد از تاکید دولتمردان به رشد اقتصادی عنوان کرد: خطای سومی که وجود دارد، این است که تاکید دولتمردان به رشد اقتصادی به هر قیمتی است.
این اقتصاددان بیان کرد: رشد اقتصادی می تواند کند و یا تند باشد و الزاما منجر به ایجاد شغل نمی شود.
یوسفی با اشاره به آمار بیکاری در کشور تاکید کرد: با براوردهای صورت گرفته در حال حاضر 5 میلیون 200 هزار نفر با اشتغال ناقص در کشور وجود دارد، که اگر دانشجویان آماده ورود به بازار کار را حساب کنیم، این رقم به 9 میلیون نفر می رسد.
وی ادامه داد: در خوش بینانه ترین حالت اگر یک میلیون نفر را به خاطر خطاهای اماری کم کنیم، آمار بیکاران به 8 میلیون نفر می رسد، که در شرایط فعلی با توجه به رابطه ای که در اقتصاد ایران بین ایجاد شغل رشد اقتصادی وجود دارد، 64 سال زمان برای حل مکشل بیکاری زمان لازم است.
این اقتصاددان بر همین اساس به نسیم عنوان کرد: این زمان در صورتی درست است که بر مقدار جمعیت افزوده نشود و شرایط کشور تغییر نکند، بنابراین حل مشکل اقتصاد براساس باورهای مسئولان دولتی غیر ممکن است.
یوسفی در خصوص خطای چهارم نیز به نسیم گفت: خطای چهارم خلاصه کردن مسئله رکود تورمی در مسئله کنترل تورم است، که باعث شده دولت حتی در مهار تورم هم با مشکل مواجه شود.
وی گفت: تیم اقتصادی دولت فکر می کند، که مشکل نقدینگی دولت از ناحیه بخش خصوصی است، بنابراین می توانند از طریق بالا بردن سود بانکی نقدینگی را مهار کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه بیان کرد: این در حالی است که بخش اعظم نقدینگی توسط دولت ایجاد شده است.
یوسفی با انتقاد از بالا بودن نرخ سود بانکی تصریح کرد: بالا رفتن نرخ سود بانکی تا 25 درصد شرایطی را ایجاد می کند که شخص تولید کننده حتما باید 40 درصد سود کند تا 25 درصد آن را به عنوان بهره بانکی پرداخت کند و 10 تا 15 درصد را هم صرف هزینه های خود و یا پرسنلش کند که این مسئله هم 40 درصد تورم به شکل دستوری به جامعه تحمیل می کند.
وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر فعالیت های حوزه کشاورزی و صنعت سود ده نیست، بیشتر تسهیلات بانکی به بخش های نظیر خدمات و یا بازرگانی می رود و در نهایت رکود تشدید می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه بیان کرد: با تو.جه به این که در شرایط فعلی صنایع ما با 50 درصد زیر ظرفیت فعلی خود فعالیت می کنند، 30 درصد از نیروهای خود را هم باید تعدیل کند، بنابراین این رفتار دولت بر شمار بیکاران اضافه خواهد کرد.(+)
"Our President, analytical news site"